Proefrit R1200RT LC
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Proefrit R1200RT LC
Heb een proefrit gereden op een gebruikte R1200RT LC, full options. In dit topic staan verschillende draadjes m.b.t. ervaringen van forumleden die een LC hebben aangeschaft. Heel veel (rij)ervaringen kan ik delen met wat ik in mijn proefrit heb ondervonden. Inderdaad, het rijdt super goed en lekker. En wat een gemak die "schakelassistent".
Echter slechts in één draadje vermeldt een forumlid dat hij het schakelen weer typische als des BMW's ervaart. Hij schrijft dat het schakelen bij hem als KLAK KLAK KLAK gaat.
Graag zou ik willen weten hoe andere LC-bezitters/rijders dit ervaren. En dan men name hoe het inschakelen in zijn 1e versnelling gaat na opstappen en wegrijden.
Bij mijn huidige R1200RT (2012) schakel ik bij stilstand nagenoeg geluid- en gevoelloos de 1e versnelling in.
Echter slechts in één draadje vermeldt een forumlid dat hij het schakelen weer typische als des BMW's ervaart. Hij schrijft dat het schakelen bij hem als KLAK KLAK KLAK gaat.
Graag zou ik willen weten hoe andere LC-bezitters/rijders dit ervaren. En dan men name hoe het inschakelen in zijn 1e versnelling gaat na opstappen en wegrijden.
Bij mijn huidige R1200RT (2012) schakel ik bij stilstand nagenoeg geluid- en gevoelloos de 1e versnelling in.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Proefrit R1200RT LC
Nou dat is mij bij nog geen enkele BMW gelukt (R1100RT, R1200RT, R1200RT LC en ook niet op de K1600). Het verschilt nogal per bak denk ik, maar over de hele linie klakken alle bakken.Dingeman schreef: Bij mijn huidige R1200RT (2012) schakel ik bij stilstand nagenoeg geluid- en gevoelloos de 1e versnelling in.
Dat geldt ook voor de schakelassist: opschakelen 1 naar 2, en 2 naar 3 gaat met een flinke schok, en dat doe ik daarom met de hand. Opschakelen naar 4,5,6 met de assist en terugschakelen tot 2 gaan perfect. Met enig beleid (vooral gas dicht) lukt ook het terugschakelen naar 1 met de schakelassist prima.
Het inschakelen van de 1 gaat meestal met een lichte schok en een hoorbare klak gepaard, soms ook niet.
Re: Proefrit R1200RT LC
Wat HansD zegt. Klakloos en BMW gaan niet samen.
Schakelassistent is een superoptie. Ben net terug van 4 dagen toeren door het Thuringer Wald. Zeker als je wat de bochten wat sportiever aanvalt dan op slowmo tempo , dan is de optie goud waard.
Schakelassistent is een superoptie. Ben net terug van 4 dagen toeren door het Thuringer Wald. Zeker als je wat de bochten wat sportiever aanvalt dan op slowmo tempo , dan is de optie goud waard.
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Proefrit R1200RT LC
vanuit stilstaand in z'n 1 is niet leuk. Altijd een flinke "klak". Schakelassist werkt prima naar boven. Terug wat lastiger bij de 2 naar z'n 1 zoals Hans al zegt De rest vind ik prima gaan. je moet er wel een beetje gevoel voor hebben. Bij de ~50KMh schakel ik terug naar 2 en naar 1 rond de 30kMh. (ik heb alleen een probleempje met het terug schakelen van de 5de naar de 4de. Heel soms wil die gewoon niet).
En de schok van 1 naar 2 naar 3 ervaar ik niet zo. Is het bij bepaalde RPM?
Zou eens mooi zijn om alle LC's bij elkaar te hebben om te vergelijken :-]
En de schok van 1 naar 2 naar 3 ervaar ik niet zo. Is het bij bepaalde RPM?
Zou eens mooi zijn om alle LC's bij elkaar te hebben om te vergelijken :-]
Re: Proefrit R1200RT LC
Ook ik kan me aansluiten bij wat mijn bovenburen hier in dit draadje zeggen.
BMW = KLAK
Maar je schakelt wel altijd raak en dat vind ik belangrijker. Ik heb motoren gehad waar dat minder vanzelfsprekend was.
En inderdaad bij 4,5 en 6 gaat het allemaal wel soepel.
Ook bvalt mij op dat het moeilijker gaat als de motor warmer wordt (lees: de olie dunner)
Wellicht dat dikkere olie helpt. Deze vraag wil ik toch eens aan de dealer voorleggen.
Maar al met al geen seconde spijt gehad van de LC!!
Luc
BMW = KLAK
Maar je schakelt wel altijd raak en dat vind ik belangrijker. Ik heb motoren gehad waar dat minder vanzelfsprekend was.
En inderdaad bij 4,5 en 6 gaat het allemaal wel soepel.
Ook bvalt mij op dat het moeilijker gaat als de motor warmer wordt (lees: de olie dunner)
Wellicht dat dikkere olie helpt. Deze vraag wil ik toch eens aan de dealer voorleggen.
Maar al met al geen seconde spijt gehad van de LC!!
Luc
Re: Proefrit R1200RT LC
Volledig eens met bovenstaande. Toevoeging is dat het nagenoeg schokvrij inleggen van de eerste versnelling lukt mij wanneer de motor op de hill hold staat.HansD schreef:Nou dat is mij bij nog geen enkele BMW gelukt (R1100RT, R1200RT, R1200RT LC en ook niet op de K1600). Het verschilt nogal per bak denk ik, maar over de hele linie klakken alle bakken.Dingeman schreef: Bij mijn huidige R1200RT (2012) schakel ik bij stilstand nagenoeg geluid- en gevoelloos de 1e versnelling in.
Dat geldt ook voor de schakelassist: opschakelen 1 naar 2, en 2 naar 3 gaat met een flinke schok, en dat doe ik daarom met de hand. Opschakelen naar 4,5,6 met de assist en terugschakelen tot 2 gaan perfect. Met enig beleid (vooral gas dicht) lukt ook het terugschakelen naar 1 met de schakelassist prima.
Het inschakelen van de 1 gaat meestal met een lichte schok en een hoorbare klak gepaard, soms ook niet.
Re: Proefrit R1200RT LC
De schok bij het schakelen van 1 naar 2 en naar 3 met de schakelassist is veel minder, nagenoeg niet aanwezig, wanneer de motor in de betreffende versnelling flink op toeren wordt gejaagd. Wanneer ik schakel van 1 naar 2 of van 2 naar 3 bij relatief weinig toeren is het letterlijk en figuurlijk een schokkende ervaring. verder door de versnelling naar boven geen problemen ongeacht het toerental.Lemoi schreef:vanuit stilstaand in z'n 1 is niet leuk. Altijd een flinke "klak". Schakelassist werkt prima naar boven. Terug wat lastiger bij de 2 naar z'n 1 zoals Hans al zegt De rest vind ik prima gaan. je moet er wel een beetje gevoel voor hebben. Bij de ~50KMh schakel ik terug naar 2 en naar 1 rond de 30kMh. (ik heb alleen een probleempje met het terug schakelen van de 5de naar de 4de. Heel soms wil die gewoon niet).
En de schok van 1 naar 2 naar 3 ervaar ik niet zo. Is het bij bepaalde RPM?
Zou eens mooi zijn om alle LC's bij elkaar te hebben om te vergelijken :-]
Terugschakelen altijd bij gas dicht probleemloos en lekker sportief gehoor met het tussengas
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Proefrit R1200RT LC
mmm, ook met de wat lagere toeren schokt hij bij mij niet zo van 1 naar 2 naar 3. Misschien heb ik een iets beter versie of heeft mijn gevoel me verlaten?
daarintegen vind ik het in de eerste versnelling zetten vanuit stilstand een ellende "KLAK". Daarom zet ik hem niet altijd in z'n N als ik voor een stoplicht sta waarvan ik weet dat het maar +/- 30 seconden duurt voor ie groen wordt (of ik zou ook de motor uit kunnen zetten, dan in z'n 1, dan starten en wegrijden :-) )
daarintegen vind ik het in de eerste versnelling zetten vanuit stilstand een ellende "KLAK". Daarom zet ik hem niet altijd in z'n N als ik voor een stoplicht sta waarvan ik weet dat het maar +/- 30 seconden duurt voor ie groen wordt (of ik zou ook de motor uit kunnen zetten, dan in z'n 1, dan starten en wegrijden :-) )
Re: Proefrit R1200RT LC
In dat geval zou er een start-stop systeem op de optielijst staan...Lemoi schreef:mmm, ook met de wat lagere toeren schokt hij bij mij niet zo van 1 naar 2 naar 3. Misschien heb ik een iets beter versie of heeft mijn gevoel me verlaten?
daarintegen vind ik het in de eerste versnelling zetten vanuit stilstand een ellende "KLAK". Daarom zet ik hem niet altijd in z'n N als ik voor een stoplicht sta waarvan ik weet dat het maar +/- 30 seconden duurt voor ie groen wordt (of ik zou ook de motor uit kunnen zetten, dan in z'n 1, dan starten en wegrijden :-) )
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Proefrit R1200RT LC
ja start-stop lijkt me een goede optie
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Proefrit R1200RT LC
Ondertussen begrijp ik dat de "rauwe" KLAK bij stilstand, van N(eutraal) naar zijn 1e versnelling, "normaal" is bij de LC. Op de LC waar ik een proefrit op maakte vond ik het toch wel bijzonder. Met name omdat ik dit niet heb bij mijn huidige RT (2011) niet heb.
Heb gehoord dat dit mogelijk te maken heeft met de natte plaatkoppeling die nu in de LC zit. Zou dat kunnen?
Heb gehoord dat dit mogelijk te maken heeft met de natte plaatkoppeling die nu in de LC zit. Zou dat kunnen?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Proefrit R1200RT LC
Als je de RT vol in de toeren jaagt werkt de assist het best en kun je inderdaad ook prima van 1-2-3 doorschakelen (en dan natuurlijk naar 4-5-6), maar wie doet dat nou?
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Proefrit R1200RT LC
Ik denk dat jouw R1200RT bijzonder is. Je zou daarnaast verwachten dat door de compleet andere koppelings-constructie van de watergekoelde boxer, BMW dit "probleem" nu eindelijk eens zou aanpakken, maar nee hoor. (stuur eens een ingenieur naar Japan of schroef eens een Honda of Yamaha open).Dingeman schreef: Heb gehoord dat dit mogelijk te maken heeft met de natte plaatkoppeling die nu in de LC zit. Zou dat kunnen?
Gemiste kans, wat mij betreft! Ook bij de K1600.
We klakken allemaal gewoon verder... (wist je dat een van de bekendste Duitse journalisten (Motorrad) en fervent Bmw rijder van vroeger "Klacks" heette? (Ernst Leverkus) - je begrijpt vastwel waarom)
Re: Proefrit R1200RT LC
Om klakloos te schakelen heb ik nog een 4wieler met multitronic
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Proefrit R1200RT LC
Nou dat is het hem juist, bij lage toeren gaat dit eigenlijk ook prima (1-2-3). Dus ik mag van geluk spreken begrijp ik :-)HansD schreef:Als je de RT vol in de toeren jaagt werkt de assist het best en kun je inderdaad ook prima van 1-2-3 doorschakelen (en dan natuurlijk naar 4-5-6), maar wie doet dat nou?
- head02
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
- Type: R1200RT/LC
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Lisse
Re: Proefrit R1200RT LC
heb vandaag mijn eerste 50km op mijn nieuwe waterhoofd RTje gereden.
wat een verschil met mijn vorige RT. motorisch niet te vergelijken. de gasresponsie is giftig (maar wel lekker) ivm mijn vorige RT. ondanks dat het ding 10 zwaarder is geworden, stuurt het geweldig.
de schakelassist is wel even wennen. vanaf de 4e versnelling met het gas erop gaat leuk. in de lagere versnelling vind ik het wat schokkerig, evenals bij het terugschakelen.
tja het schakelen naar zijn 1e versnelling is een.......verkrachting. dit is geen klak dit is een KLAKKKkK. maar goed het blok heeft net 50 km achter de rug.
ergonomisch is alles goed in orde.
voor het stoplicht in zijn neutraal hoor je wel wat lawaai in het vooronder. als je rijdt is dit snel weg.
wat een verschil met mijn vorige RT. motorisch niet te vergelijken. de gasresponsie is giftig (maar wel lekker) ivm mijn vorige RT. ondanks dat het ding 10 zwaarder is geworden, stuurt het geweldig.
de schakelassist is wel even wennen. vanaf de 4e versnelling met het gas erop gaat leuk. in de lagere versnelling vind ik het wat schokkerig, evenals bij het terugschakelen.
tja het schakelen naar zijn 1e versnelling is een.......verkrachting. dit is geen klak dit is een KLAKKKkK. maar goed het blok heeft net 50 km achter de rug.
ergonomisch is alles goed in orde.
voor het stoplicht in zijn neutraal hoor je wel wat lawaai in het vooronder. als je rijdt is dit snel weg.
Re: Proefrit R1200RT LC
Vooral de eerste versnelling maakt (zeker bij koude motor) een behoorlijke 'klak'
ik denk dat de platen niet goed vrij komen.
Ik heb me daarom aangewend om de volgende procedure te hanteren:
Contact aan; koppeling in; 1e versnelling; motor starten en wegrijden
Verbaasde gezichten van omstanders: hé die hoor je helemaal niet schakelen
ik denk dat de platen niet goed vrij komen.
Ik heb me daarom aangewend om de volgende procedure te hanteren:
Contact aan; koppeling in; 1e versnelling; motor starten en wegrijden
Verbaasde gezichten van omstanders: hé die hoor je helemaal niet schakelen
- Lexrt
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 15 aug 2009, 17:12
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Best
- Locatie: Best
Re: Proefrit R1200RT LC
Beste, ook mijn lc klakte erop los de eerste 1500km, vooral als de olie goed warm was werd het geklak erger in 1,2 en 3 de andere versnellingen waren nauwelijks hoorbaar ook bij terugschakelen. Nu heb ik afgelopen week mijn 1000 km beurt gehad, weliswaar bij 1500 km en moet ik zeggen dat met de nieuwe olie het een stuk rustiger aan toe gaat in 1, 2,en 3 hopelijk blijft het zo. Maar het blijft een fijne machine.
Groeten Lexrt
Groeten Lexrt