R1200RT en ST1300

Laat hier je R1200RT maar zien . . . .

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

R1200RT en ST1300

Ongelezen bericht door Venzent »

Vorige week na het eten nog snel even een stukje wezen rijden met m'n maat.
Zoon mee die wilde graag fotograferen, een paar mooie foto's in Lelystad gemaakt.
Gebroederlijk naast elkaar:
motor fotos-2.jpg
motor fotos-5.jpg
motor fotos-10.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT en ST1300

Ongelezen bericht door EileRT »

Mooie foto’s. Mooie momenten met je zoon! _004 _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: R1200RT en ST1300

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Mooie foto's op een mooie avond. Twee toerbuffels naast elkaar.
fransgabler

Re: R1200RT en ST1300

Ongelezen bericht door fransgabler »

Mooie sfeertekening, dit soort momenten blijven wel hangen.
Volgende keer wel even de helmpjes af en het helmhaar even opschudden voor de herkenbaarheid. :D

De Sport Tourer is bij de R serie geen schoonheid, excuses bij voorbaat aan de eigenaars / liefhebbers die daar anders over denken, maar bij de K serie heeft BMW daar wel een heel mooi model van gemaakt.

Wat alleen een koplamp al kan doen..
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: R1200RT en ST1300

Ongelezen bericht door Venzent »

Dank jullie wel.
En de helmen moesten op, dat staat "bad ass" 8)_ volgens de fotograaf ;)
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: R1200RT en ST1300

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Mooie plaatjes! Zo jammer, dat er voor de Pan geen opvolger is gekomen. Een, bijna, probleemloze fiets! 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: R1200RT en ST1300

Ongelezen bericht door Venzent »

Inderdaad jammer, er blijven niet veel sport tour'ers meer over. Zelf ook veel Honda gereden en ze inderdaad ervaren als probleemloze machines....
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: R1200RT en ST1300

Ongelezen bericht door fschuurman »

De NC750X vind ik nog wel een leuke fiets, ik had hem niet eerder gezien voor ik de R1200 kocht als opvolger van mijn dullville. :) Het aanbod verschraalt inderdaad voor dit soort fietsen. Maar ja, de T-Ford met zijn vierkante hoeken is ook niet mee te krijgen ;)
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
fransgabler

Re: R1200RT en ST1300

Ongelezen bericht door fransgabler »

PanEuRoel schreef: 06 apr 2021, 22:39 Mooie plaatjes! Zo jammer, dat er voor de Pan geen opvolger is gekomen. Een, bijna, probleemloze fiets! 😊
Nou....De ST 1100 -waar velen over opgeven en die er vaak beter vanaf komt dan de 1300 opvolger - heeft nog wel eens last van een doorgeroeste achterbrug en dito uitlaat. Ik keek er ooit serieus gericht naar, maar kon me er niet toe zetten het model te kopen. Met de 1300 kwam daar nauwelijks verandering in. Net als de FJR 1300 wat lage en looiige machines, overigens met geweldige motorblokken erin. De RT is geen lichte motor, maar wel de lichtste van dit drietal.

Welke monteur je ook spreekt, over Honda zijn ze mechanisch en elektrisch enthousiast. Het betrouwbare en krachtige concept van een V viercilinder dohc blok is met name door Honda veel toegepast in de VFR en ST series. Wat Honda echter al jaren laat liggen - muv de African (staande) Twin - is het maken van een aansprekend model. Dat heeft me - behalve een T500 in de jaren 70 en een Shadow 1100 begin 21e eeuw - bij dit merk weggehouden. Een X factor die BMW wel heeft, met alle makken en reparaties van dien, is bij dit Japanse merk lastig te ontdekken.

Maarrr.... In het geval ik nog woon-werkverkeer zou hebben tot zo'n 75 km afstand kwam er maar één motor in aanmerking: de Honda Deauville met het tweecilinder V blok. Uitermate betrouwbaar, bijna Zeeuwsch zuinig maar helaas net zo saai. Z'n bijnaam van - Frank noemde hem al - Dullville komt niet uit de lucht vallen.

Tegenwoordig maken de hoogpoters de dienst uit in het toursegment, wat wel eens een cyclische beweging kan zijn. Juist door het wegvallen van de traditionele ST en FJR zal de populariteit van de RT onder met name de iets oudere motorrijder verder toenemen.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: R1200RT en ST1300

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Frans, de punten die je noemt, zijn zeker de zwakke plekken van de ST1100. De achterbrug is zeer zeker een punt van serieuze aandacht mocht iemand overwegen een ST1100 aan te schaffen. Ik had op mijn Pan een "Manus spatlap" zitten, een stevige rubber spatscherm dat de achterbrug vrijwaarde van alle rommel en nattigheid die anders op de achterbrug terecht kwam. Na 19 jaar en 160 000 km verder was de brug van mijn Panneke nog zo goed als nieuw, dwz, geen roest. De spatlap is bedacht door een forumlid. Bijna ieder forumlid met een ST1100 heeft er wel eentje opzitten.

De uitlaten heb ik wel moeten vervangen, Motad rvs downpipes en collector en later moesten ook de dempers er aan geloven.
Op 100 000 km heb ik de distributie vervangen. Al met al normaal onderhoud. De Pan heeft in de jaren dat ik er op heb gereden, geen slag gemist. Op tijd olie en filter verversen en dat is het dan wel.
Het is in vergelijking met de R 1200 RT een zware motor. Dit komt vooral tot uiting bij het manoeuvreren op lage snelheid. Rijdend merk je niets van al die kilo's.
Waarom dan nu een RT? 120 000 km en 60 kilo, plus wat meer eigentijds qua uitrusting. ESA, versnellingsindicator enz.

Ik blijf er bij: Jammer dat Honda geen opvolger voor de Pan European heeft ontwikkeld. 😊
20-04-2016 manus spatlap d (5).jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
fransgabler

Re: R1200RT en ST1300

Ongelezen bericht door fransgabler »

PanEuRoel schreef: 08 apr 2021, 19:58 Ik blijf er bij: Jammer dat Honda geen opvolger voor de Pan European heeft ontwikkeld. 😊
Zo te zien zijn we het wel eens, geen misverstand over de kwaliteiten van het V viercilinder blok en Japanse blokken in het algemeen.
Vreemd genoeg werd bij bij de FJR pas in 2016 de 6e versnelling toegevoegd en de ST is het altijd blijven doen met een 5 V.

Honda laat wel wat liggen bij de ontwikkeling van een lichtere toermotor- in gewicht wel te verstaan- als opvolger van de ST. De VFR Crossover en de Goldwing zouden het gat wat de ST achterlaat moeten vullen, maar dat zijn totaal andere motoren.

Heel druk zullen de opvolgers van Soichiro Honda zich er niet om maken; de verkoop ligt al jarenlang wereldwijd op een hoog niveau. Zo verkocht Honda alleen al in 2020 19,3 miljoen motoren. BMW verkocht in dat jaar met 170.000 stuks minder dan 1% van dat aantal.
Gesloten

Terug naar “Showen die R1200RT”