INZAKE NEGATIEVE POSTINGS OVER BEDRIJVEN

Hulp, meld storingen, melding modificaties.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

INZAKE NEGATIEVE POSTINGS OVER BEDRIJVEN

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

even voor de goede orde . . . .
inzake negatieve postings over (motor)bedrijven op dit forum

Het overkomt ons allemaal wel eens; je hebt een slechte ervaring met een (motor)bedrijf.
Een slechte ervaring is een ruim begrip en kan allerlei oorzaken en gevolgen hebben.
Balen als je je afgezet voelt of misschien wel bent. Ik kan me ook goed voorstellen dat je je verhaal kwijt wilt en anderen wellicht wilt waarschuwen voor dit, in jouw ogen, slechte bedrijf. Het forum lijkt een prima uitlaatklep om je grieven te spuien.

Niet toegestaan

Echter, ons beleid is dat we geen berichten toestaan die bedrijven op enigerlei wijze zouden kunnen schaden.
Beter voor betrokkene is om oplossingsgericht te werk te gaan, al dan niet met professionele rechtshulp, in plaats van deze, nog lopende, zaak bij het forum neer te leggen.

En waarom niet?

De ervaring heeft ons geleerd dat deze categorie postings ongewenst zijn omdat:
a. een bedrijf zou hierdoor schade kunnen ondervinden.
b. het werkt oeverloze discussies in de hand
c. binnen deze discussies worden gelijk ook andere zaken betrokken. Posters klappen namelijk uit de school met hun eigen negatieve ervaringen.
En DAT willen we niet.

Eventuele strafbaarheid forumeigenaar cq poster


Hoe zit het met artikel 261/1/2, smaad en smaadschrift, van het Wetboek van Strafrecht en de strafbaarheid van het forum of poster?

1 Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

2 Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

3 Noch smaad, noch smaadschrift bestaat voor zover de dader heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging, of te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het te last gelegde waar was en dat het algemeen belang de telastlegging eiste.


Het forum is geen rechtspersoon. (stichting/vereniging)
Het "forum" als instituut kan niet aansprakelijk gesteld worden.
De eigenaar/oprichter, ik dus, echter wel. Maar dat doet niet ter zake want ik heb het artikel niet geplaatst.
Dat heeft de poster gedaan.
Hij heeft het artikel bij geschrift opzettelijk openlijk tentoongesteld middels het forum.

grtz
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Over het forum”