James' 'Verleden en Toekomst' Zuidwest Engeland Toer

Plaats hier je (eigengemaakte) GPS routes

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten

Ben Benieuwd wat jullie vinden..?

Klinkt leuk- ik wil dit misschien een keer in groep rijden- met kampeeren.
1
17%
Klinkt leuk- ik wil dit misschien een keer in groep rijden- met hotels.
1
17%
Klinkt leuk- maar wil liever alleen rijden.
2
33%
Gebruik het voor ideen voor mijn eigen vakantie.
2
33%
Klinkt leuk, maar niets voor mij.
0
Geen stemmen
Spreekt mij niet aan.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 6

Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

James' 'Verleden en Toekomst' Zuidwest Engeland Toer

Ongelezen bericht door japachap »

Wat is het?

Een toer van zuidwest- Engeland, gebaseerd op de herinneringen van mijn jeugd en als jonge motorrijder.

Veel motorrijders gaan op motorvakantie naar de Verenigd Koningrijk- vooral naar Schotland; The Lake District; Yorkshire Dales; Wales; Ierland. Al deze bestemmingen zijn mooie (ik heb zelfs Schotland, Wales, Yorkshire (omgeving Whitby), en de Lake District ooit gereden), maar er zijn ook ontzettende mooie en spannende wegen in het zuidwest van de Koningrijk. Hier zie je zelden tot nooit Europese motorrijders op toer- en van mijn betreft dat is erg jammer.

Ik ben zelf afkomstig van de schitterende zuidkust provincie Dorset en heb veel gereden in de omringende provincies en was vaak op surfvakantie in Devon en Cornwall geweest.

Met dit in gedachten, ik vond het een leuk idee om een toer route te plannen om andere rijders een proefje van mijn herenneringen te laten ervaren. Ik had het in gedachten om ooit een toer groep van 10 tot 20 motoren te leiden- maar zie dat voorlopig niet zitten ivm gezinsverantwoordelijkheden (en natuurlijk Corona!) voor de komende jaar of twee.

De toer is verdeeld over 7 tot 8 dagen, inclusief de heen en terug reis naar Nederland- een zodanig 1772kms binnen de VK verspreid over ongeveer 35 rijdende uren. Gemiddeld heb ik berekend voor 6 tot 8 uren rijden pro dag, maar dit is meestal verdeeld over ‘B’ en lokaal wegen- dus de snelheid is wel laag/rustig. Ik heb ook +25% over de reistijden vanuit Basecamp berekend- dit in verband met fotopauzes, weer, verkeer enz. Hotels en overnachtingen zijn nog niet vooraf gepland, maar ik heb wel wat campings aan de Waypoints toegevoegd.

Terwijl de route over verharde wegen loopt, rijders moeten alert en voorzichtig blijven! Sommige wegen zijn erg smal en er kunnen ontbreken, losse grind, modder of landbouw resten erop liggen. Sommige kleine wegen kunnen zelfs een grasstreep langs het midden beschikken. Neem ook wat paardenrijders, losse schapen, fietsers, maaidorsers… mee- het zou interessant blijven!

Er zijn zo veel mooie plekken; grote huizen; parken; museums en andere bezichtigwaardigheden. Om alles te zien zal heel lang duren en een kijkje naar alleen de website van de Britse National Trust levert al snel ontzettende veel opties! Ik heb veel leuke plekken aan de Waypoints toegevoegd- voor mensen die hun eigen itinerary of reisplan willen maken. Dezelfde route zonder bezoeken zal in een dag of twee sneller gereden kunnen worden , of met meer bezoeken over meerdere weken kunnen duren!

Ik heb voor een paar opties gekozen dat een leuke onderbreking van de rijden zouden kunnen maken en zouden niet meer dan 1 tot 2 uren kosten per keer.

Dus- de ‘Verleden en Toekomstige Toer’- the ‘Past and Future Tour’, een homage aan de Once and Future King Arthur van Engelse legende; en de combinatie van mijn jeugd herenneringen met een mogelijk toekomstig toer evenement.


DAG 0 – Zaterdag

Reis van thuis (BeNeLux) naar ontmoetingshotel in Calais en daar overnachten.
Een alternatief is de ferry van Hoek Van Holland naar Harwich te nemen- een oversteken van het Noordzee dat zal ongeveer 7 uren duren. Daarna een 3-uur rit van 275kms (inclusief halve de M25) naar een ontmoetingsplek bij Rownhams services, Southampton. Als mens deze route kiest, is de eerste dichtst bij BMW Motorrad zaak Reiten Motorrad bij kalamiteiten.
Mijn voorkeur is voor Eurotunnel!

DAG 1- Zondag

Vertrek van de hotel om 0730uur (met of zonder ontbijt). Check in Eurotunnel. Op de trein bij 0800 en aankomst in Engeland om 0800 VK-tijd!
Direct na de uitrit van de tunnel is een tankstation- en de prijzen zijn niet te erg. Er volgt een uur ritje op de M20,M26 en berucht M25 snelwegen. Gelukkig op een zondag ochtend het moet wat rustiger worden! Om 0900uur bereiken wij Cobham Services waar een gekookt Engelse ontbijt ons verwacht! Via Guildford en de oude A31 steken wij de westelijk deel van de South Downs over, langs Southampton en als een speer door het New Forest naar Ringwood. Van hier verlaten wij de Snelwegen en pakken de lokaal wegen door The Forest naar Linwood, Burley en Bransgore. Er is/was een leuke kroeg/restaurant- The Red Shoot- bij Linwood, en Burley heeft een gescheidenis met Heksen… De Woud zelf lijkt wel op de Veleuwe- maar dan ruiger,wilder en met vrijlopende vee en wild. Verwacht veel verkeer en vooral Engelse motoren. Rondom middag komen wij aan bij Christchurch Haven. Er is een oude Abbey dichtbij en zowel de Rivier Stour en Mudeford Quay trekken waterliefhebbers aan. Tegenover de haven ingang ligt de natuurreservaat Hengistbury Head- bereikbaar met een korte veerboot oversteek voor voetgangers. Lunch is bij Haven House cafe of een van de zeevruchten kraampjes eromheen. Kijk naar mensen vissen voor krabben- en over de zee heen naar de witte kalkrotsen van de Isle Of Wight- voordat wij weer op reis gaan.

In de middag gaan wij weer een rondje door het centraal deel van de New Forest- Brockenhurst, Beaulieu en Lyndhurst. Er is een befaamd automobiel museum en abbaye bij Beaulieu. Een rit van Cadnam naar Fordingbridge zal de New Forest ervaring afronden, voordat wij beginnen met de natuurgebeid Cranborne Chase. Knowlton Kerk is een interessant korte pauze. Een geruineerd kerk staat middenin een Neolithish circle. Het is een bekend plek met lokaal (neo-)pagans en vaak bevinden er offerings tussen de stenen van de ruïne. Van Wimborne met zijn mooie Minster (kerk) en model dorpje nemen wij de B3082- een achtbaan van een weg tussen een promenade van oude bomen dat verstekt kilometers langs de weg naar de grote langgoed van Kingston Lacy . Badbury Rings is weer een oude Neolithish kasteel- en zeer verontrustend in de donker met een dikke mist! Dat is een andere verhaal… Blandford Forum ligt voor ons, maar wij slaan rechtsaf langs de mooie Tarrant rivier vallei. Blandford was benoemd ‘Een interessant Georgian stad’, maar was later hernoemd ‘een Unique Georgian stad’ nadat iemand merkt dat interessant was relatief… Er was een grote brand in de stad tijdens de Georgian era, waarbij bijna het hele centrum was herbouwd in de architectureel style van de tijd. Bij Tarrant Hinton kruisen wij de A354- een mooie hooftweg van Blandford naar Salisbury. Langs de hele weg zijn ‘Round Barrows’- grafheuvels van eeuwenoude stamhooften. Bij Iwerne Minster nemen wij de A350 noordwards naar Fontmell Magna. Hier bevind zich een oude watermolen en vijvers waarin forel zwemmen. Eenden vinden het hier ook gezellig. Wij stijgen Fontmell heuvel op, maar dalen direct weer af naar een kleine vallei richting Ashmore met zijn dorps eendenvijver en daarna Win Green- een van de hoogste plekken in Noord Dorset. Van hier op een fijn dag kan mens over de New Forest turen naar de ver afgelegen Isle Of Wight! Er volgt een paar haarspeldbochten voordat wij nemen de achterweggetje naar de Saxisch Heuvelstad van Shaftesbury. Hier kunnen wij mooie uitzichten over de Blackmore Vale bewonderen voordat wij Gold Hill aftrappen naar Ye Olde Two Brewers voor een lekkere avondeten.

DAG 2- Maandag

Vandaag is een kris-kras door Dorset, beginnend met een rondje van de zeer herkenbaar prehistorisch heuvelfort van Hambledon Hill. Als kind speelde ik daar graag en hoorde vaak veldleeuwerikken jagen in de lucht boven mijn hooft. Als mens willen kunnen ze de heuvel beklimmen. Wij rijden door het dorp Child Okeford en komen de rivier Stour weer tegen. Zowel naast de brug als een kilometer stroomopwaarts zijn er leuke zwemplekken en de rivier is ook goed te navigeren met een kayak. De oude spoorwegbrug luidt teug naar de jaren 50 en 60 voordat de grootendeels van de Brits spoorwegen waren opgeheven. Vanuit Okeford Fitzpaine bestijgen wij Bulbarrow Hill en kruisen door kleine dorpjes naar Ansty, Melcombe en de schilderachtig Milton Abbas. Hierna volgen wij de Winterbourne vallei naar de drukke A35 voor een rondtje Poole, met de natuurlijk haven (blijkbaar de werelds grootste natuurlijk haven- maar Sydney heeft wat daarover te zeggen!). Langs de echte Haven kunnen wij peperdure Sunseeker motorjachten bewonderen. Op dinsdag avonds tijdens het zomer komen hunderden motorfietsen hier voor de ‘Dream Machines’ avond. Het begon in de laat jaren 90’s met een paar biker gangs die ging daar drinken. Langzaam kwamen meer rijders daar naartoe- inclusief mezelf- en binnen een jaar ging de aantallen van 40 naar 400 rijders of meer. Ik heb ooit meer dan 1000 bikes op een avong geteld. Op dit punt hebben de gemeente en politie besloten het een officieel evenement te maken waarbij het nu een beetje steriel is geworden. I digress… Daarna maken wij een rit naar de Lookout voordat wij een lijn trekken naar de Sandbanks Ferry voor de oversteek naar de Isle of Purbeck. Lunch is gepland voor de Shell Bay Cafe, maar er is ook een burger tent bij de Lookout.

Vanaf Shell Bay rijden wij naar Studland en via de bochtachtige B3351 naar Corfe Casteel- een ruïne tussen twee heuvelruggen. Corfe is een leuke klein dorp en de Swanage Stoom Spoorweg loopt hierlangs van dichtbij Norden naar de Victoriaanse strandresort Swanage. Vanaf Corfe duiken wij de Purbeck Heuvels in, met een optioneel bezoek aan Kimmeridge- een baai met bijzonder rotsformaties en een deel van het Jurassic Kust. Voor over 80kilometers van steil rotswanden is het mogelijk fossielen te vinden in keien langs het strand. Met geluk is de weg naar East Lulworth open=- deze is soms dicht voor Landmachtoefeningen en ‘live-fire’ richting het zee. Inderdaad, de nabij Bovington Tank Museum is een fantastische verzameling van gepantserd militaire voertuigen (ook met live-action dagen). Monkey World is net een Apenheul op steroïden en heeft gigantisch habitatten voor de gered apen. Beide verdienen een volledig dag bezoek, dus worden vermijden in de basis itinerary. Lulworth Cove (geen grappen aub!) laat denken aan piratenbaaien en een 2km voetpad leid tot de schitterende Durdle Door. Maar o! wat een grote heuvel!! Er is een optie om een uur hier te gaan wandelen, maar de hele Lulworth-Durdle trek zal langer duren. Er is een parkeerplek naast Durdle, met een kortere loopafstand nar de rotswand. Een strandbezoek is voor een andere dag.
Na de Purbecks kunnen wij een doorritje van Dorchester- de provinciekapitaal van Dorset (nee,niet Poole- of Bournemouth)- maken. Hier bevind zich CW Motorcycles- waar ik heb mijn geliefde R1150RT nieuw in 2003 gekocht. Misschien de jongens ever verassen..? Een kortere alternatief voor Dorchester is de A353 te nemen naar Osmington Hill en dan via Preston Meadows naar Weymouth, met zijn strand en pittoreske haven. Nabij is de schiereiland Portland Bill met z’n Militaire haven en de leuke Crab House Cafe. Lekker krab, kreeft een schelpdier eten! Maar alleen als er tijd is… Ons weg leid ons langs de kust met de lange grind spits genaamd Chesil Beach naar Abbotsbury. Hier komen duizenden zwannen en jullie mogen een rondje lopen om de vogels te bekijken. Verder west rijden wij via de drukke A35 door Lyme Regis- en van daar naar ons overnachting in Beer. Ook met een leuke kroeg/restaurant voor avondeten.

Dag 3- Dinsdag

Een optie vandaag. Vertel jullie meer straks. Vanaf Beer pakken wij de A3052 naar Exeter en een korte rit op de M5. Daarna slaan wij af op de B3212 door het geheimzinnig hart van de Dartmoor National Park met zijn wilde landschap en granieten tors. Er mag een koffiepauze bij Two Bridges voordat wij verder rijden naar Lydford Gorge. Hier snijd de rivier Tavy diep de graniet rotsen in en tijdens een optionele wandeling kunnen jullie watervallen en kolkende draaikolken bewonderen. Bij te lang bewonderen kunnen wij hier lunchen, anders zetten wij ons voort naar Launceston (ook met een Stoom spoorweg) voor lunch en te tanken als nodig.

Na lunch rijden wij de stad uit via het kasteel en pakken de A30 zuidwest over de hoge Bodmin Moor. Meestal rij ik door naar Bodmin waar de eerste mijnbouwwerken verschijnen, maar dit keer slaan wij van de hoofdweg af net voor Coliford Lake bij de berucht Jamaica Inn (een smokkelaars tavern van oud) voor een meer intieme ervaring met de Moor. Ik ben hier nog nooit geweest, dus ik hoop voor een mooie weg! Van de Moor af, rijden wij naar de leuke stad Saint Austell (met befaamd brouwerij), dichtbij de toeristische trekpleisters van Wheal Martyn China Clay Museum en het Eden Project. De Eden Project was de eerst groot eco-centrum in Engeland- een oude open mijnbouwwerking omgetoverd met terrassen en geodesiesche koepels naar een kleine Garden of Eden vol met planten van de hele wereld over. Bij Mevagissey Bay komen wij in de buurt van The Lost Gardens of Heligan, maar rijden verder naar Portscatho. Dit is een van de beste surfstranden langs het zuide kust van Cornwall, terwijl de meest Aktie is bekend langs het noorden. Een beetje verder rijden wij even door St Mawes met uitzicht over de Carrick Roads naar Falmouth en de St Anthony Head vuurtoren. Ben je een fan van Jim Hensons ‘Fraggle Rock’? Dit is HET vuurtoren. Ook een bezoek waarde op een langere toer. Via de mooie St Just In Roseland komen wij bij de King Harry Ferry waarbij wij maken een oversteken naar Trelissick en de schitterende Trelissick Gardens. Darna maken wij een lus via Carnon Downs (met kampeermogelijkheden) naar Mylor Bridge (eetmogelijkheden) en via Penryn naar Falmouth. Falmouth is bekend als de laaste haven voor de Titannic voor dat het ging op z’n noodlottige reis. In de buurt van Falmouth zijn meerdere overnachtingsplekken en in de stad bevind er veel cafés, een haven, rustige stranden, een kasteel op de schiereiland Pendennis Head en de gezellige Princess Pavillion en Gyllyngdune Gardens.

DAG 4 – Woensdag

Veel opties vandaag! Hopelijk iets voor iedereen! Kies een of twee van de opties max.

Vertrekken vanuit Falmouth via de Argal Reservoir en Constantine (niks te maken met Keanu Reeves), wij komen eerste bij Gweek. Hier bevind zich een zeehond reddingcentrum. Leuk en schattig voor een optionele bezoek! Bij Mawgan slaan wij af richting Helston. Wel in de buurt is Goonhilly Earth Station- een belangrijk schakel in British Telecoms internationale communicatie netwerk. De bezoekerscentrum geeft een goed inzicht naar de geschiedenis van telecommunicatie en er zijn veel satellietschotels te bekijken. Wij rijden langs Helston naar Trenear om een optionele bezoek te brengen aan de Poldark Mine en Heritage Centre (voormalig Ha’penny Park en Mine). Twee uren zou waarschijnlijk voldoende tijd zijn om de mijntoer te kunnen nemen en de werken te ontdekken. Na Crown Town nemen wij de B3303- een van de leukste B-weggetjes in de buurt naar Praze.

Hierna begint de optionele Lands End Lus. Wegens tijdsdruk raad ik dit niet te combineren met andere opties. Eerste langs Chapel St Erth en langs de noord-kust B-wegen achter St Ives naar Pendeen en Geevor Tin Mines. Geevor is leuk voor een bezoek- maar is allen de bovengrondse machinehuizen en werken. Het blijft wel indrukwekkende! Cape Cornwall is ruig en een foto waarde, maar Lands End is erg toeristische. Neem het in misschien als deel van een grotere ‘Lands End naar John O’Groats’ UK toer… Via Newlyn en Penzance bereik je Mounts Bay met de iconische St Michaels Mount hier net van de kust af. Wel een bezoek waarde, maar dan op een dag waar de tijdsdruk en de vloed van het zee gunstiger zijn. De Mount is niet bereikbaar tijdens vloed. Na Marazion neem je de B3280 om de lus bij Carnnell Green te afmaken.

Verder met het hoeftstuk! Met de B3301 beginnen wij ons toer van de noord-Cornish kust door dorpen zoals Portreath, Porthtowan en Perranporth- allemaal uitstekende surf-stranden. Na Goonhavern pakken wij de A3075 en linksaf is Holywell Bay met een leuke cafe/kroeg en de Gull Rocks, iconische bekend van de BBC drama Poldark. Mooie strand! Na een drukke ochtend probeeren wij bij de Bowgie Inn,West Pentire te verzamelen weer voor een lunch met uitstekend zee uitzichten.
Newquay staat volgende op de lijst. Een super-bekend surf-stad en tot de begin jaren 90 best ‘alternatief’ voordat het bekend was door teen vakantiezuipers vanuit het noorden van het land. Zucht. Fistral is DE surf strand even te bekijken en daarna verlaten wij het stad langs de noordelijk stranden. De optie vanmiddag is een bezoek aan de Cornwall Aviation Heritage Centre. Dit klein museum zet zich apart van anderen doordat je mag raken en zitten in bijna alle vliegtuigen daar! Ook de straaljagers en een Hawker Harrier Jump Jet- plus een VC10 Tanker voor de bijtanken van straaljagers tijdens de vlucht. De bijtanken systeem was ontwikkeld en gebouwd door een bedrijf terug in Wimborne, Dorset- maar deze is helaas al lang verkocht aan de VS. Voor degene die niet naar de museum wilt is er een sluiproute langs Porth- of volg de gewone route. Je mag ook de stad en stranden van Newquay ontdekken. De wijde stranden van Watergate Bay staan als volgende aan de route en met de B3276 wij volgen het kust noord naar Padstow aan de Camel Estuary. De haven is erg pittoreske en de locatie voor de BBC series ‘Doc Martin’. Er zijn wat verleidend eetcafes hier- maar een van de meest beroemd is die van bekende TV chef Rick Stein. Met voorboeking kunnen wij hier eten. Overnachten doen wij in de buurt.


DAG 5 – Donderdag

Het wordt een drukke dag, maar hopelijk zeer bevredigend.
Via Wadebridge nemen wij een omleiding naar Port Isaac en met steeds kronkeliger wegen naar Tintagel- de legendarische thuis van Koning Arthur. Een optie is een bezoek aan de Kasteel, maar let op- de voetpad is best lang en erg steil. In de zomer maanden is er soms een Land Rover bus. Persoonlijk vind ik het strand en Merlins Grot onder het kasteel fascinerender. Leuke winkels hier. Ons tweede optie is maar 3km verder aan. Saint Nectans Glen is bereikbaar via een gratis looproute door een steil riviervallei naar een eco-style retreat. De Glen zelf is een mooie waterval dat tuimelt naar een dompelbad en van hier uit via een natuurlijk boog naar de vallei. Het is een erg vredig en spiritueel locatie- als er niet te veel toeristen tegelijk komen. Om alles te zien heb je wel 2 uren nodig. Er is een verharde weg naar de cafe, maar dit is privé en daar naartoe te rijden zou de spiritueel gevoel van de bezoek verminderen. Ongeveer 30km verder komen wij bij Bude- een leuke suft strand met een kanaal en zeewater zwembad. Vroeger stond er een bioscoop aan de kaap. Als kind had ik Star Wars en The Empire Strikes Back voor het eerste gezien! Bijzonder tijden. Noord van Bude- langs de steeds ruiger kust- komen wij bij de afgelegen Duckpool strand en wat verder de satellietantenne van de Brits GCHQ. Een paar kilometers later bereiken wij ons lunchstop bij Rectory Tearooms. Zin in een Cornish Cream Tea met scones, jam en dikke room; en lekker gebakken of traditionele etenswaren? Mis het niet. Wel boeken van tevoren. Naast de Tearoom is Morwenstow Chapel- een kleine kerk voor zeevarenden.
Verder noord langs de Hartland Cornwall Heritage Coast vallen veel piepkleine wegen te ontdekken, maar wij nemen even de A39 en dan de B3248 langs Hartland Abbey naar Hartland Quay. De Quay- of haven- zelf is al langs door het zee verwoest, maar van interesse hier is de geologie. Net zo als bij Lulworth of Durdle Door zijn de rock lagen heel scherp op elkaar gevouwen door onbeschrijfbaar aardkrachten in de oertijden. De provinciegrens oversteken naar Devon brengt ons naar Bideford en Barnstaple, voordat wij rijden de Exmoor National Park binnen. Langs de noordelijk kust van die park bevinden zich leuke dorpjes zo als Lynton en Lynmouth- en Porlock. Wij volgen de B3223 door het hart van de Park naar Simonsbath en door tot Winsford waar wij overnachten bij de ene of de andere caravan parks. Andere opties voor overnachten liggen tussen Dunster en Doniford ongeveer 10km noord langs het kust. Opties zat.

DAG 6 – Vrijdag

Wij verlaten wilde Exmoor en volgen de Bristol Channel door Bridgewater naar Cheddar. Cheddar (ook thuis van het soort kaas) ligt op een gebeid kalksteen rotsen waaronder een doolhof van grotten dringen de landschap door. Er zijn meerdere grotten te bezoeken bij Cheddar- net als bij nabij liggende Wookey Hole. Allemaal zeer indrukwekkend met hun druipsteenformaties, maar ik herinner veel meer kleur zichtbaar tijdens een schooluitje hier. Hopelijk is de weg door het gorge rustig en wij kunnen genieten van de bochten. Naar het zuiden ligt Shepton Mallet en verder zuid Yeovil, met de Haynes International Motor Museum en de Fleet Air Arm Museum met veel leuke voertuigen, vliegtuigen en Concorde 002! Wij nemen een kronkelroute naar Warminster en vanaf daar met de A350 naar Westbury met zijn baksteenfabriek en eindelijk naar Devizes en een ontelbaar reeks kanaalsluizen. Wij kunnen hier lunchen (lunch meenemen?) of even wachten voor de volgende series pauzes.

Avebury- een dorp omringed door een Neolithische henge-monument met drie steencirkels. De raadselachtig Silbury Hill is dichtbij en wij maken een bezoek aan West Kennet Long Barrow- een gigantisch Multi-kamer neolithische graftombe. Wij kunnen zonder kosten een paar van de grafkamers binnenlopen! Al geluncht, wij rijden zuid. Kijk uit voor graancirkels in dit gebied. Aliens, of hoaxers? Ze vinden het leuk hier… Vanaf Lavington steken wij Salisbury Plain over. Misschien zie je wat gepantserd voertuigen in de buurt- er zijn veel militaire installaties in dit afgelegen gebied. Stonehenge is het volgende trefpunt. Je mag een bezoek hier brengen aan de Bekendst Britse Henge voordat wij zoeken ons overnachtingsplek tot het westen van Salisbury. De mooie Wilton House en tuinen ligt hierbij en Salisbury is bekend onder andere voor Russisch spionnen en de kathedraal met Engelands hoogste kerktoren. Dit is ons laatste nacht in Engeland.

DAG 7 – zaterdag. Naar Huis!

Vertrek bij 0800uur! Wij nemen het deels-romeinse weg- de A30 naar Stockbridge en de B3049 naar Winchester. Vanaf Winchester gaan wij de South Downs National Park in en pakken de A3(M) bij Petersfield weer naar Guildford en de M25-26-20 combo naar Eurotunnel Dover. Als goed is komen wij om 1200uur BST bij de Tunnel en zijn dus weer op Frans bodem bij 1400uur CET. Vanaf hier is vrij rijden naar huis.
Laatst gewijzigd door japachap op 23 jun 2020, 14:32, 3 keer totaal gewijzigd.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: James' 'Verleden en Toekomst' Zuidwest Engeland Toer

Ongelezen bericht door japachap »

Hier als bijlage de itinerary.
Itinerary 1.JPG
Itinerary 2.JPG
Itinerary 3.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door japachap op 18 jun 2020, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: James' 'Verleden en Toekomst' Zuidwest Engeland Toer

Ongelezen bericht door japachap »

Oh shxx.
Hoe kan ik de gpx files uploaden???
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: James' 'Verleden en Toekomst' Zuidwest Engeland Toer

Ongelezen bericht door japachap »

DAG 1.JPG
DAG 2 1.JPG
DAG 2 2.JPG
DAG 3 1.JPG
DAG 3 2.JPG
DAG 4 1.JPG
DAG 4 2.JPG
DAG 4 Lands End.JPG
DAG 5 1.JPG
DAG 5 2.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: James' 'Verleden en Toekomst' Zuidwest Engeland Toer

Ongelezen bericht door japachap »

DAG 6.JPG
DAG 7.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: James' 'Verleden en Toekomst' Zuidwest Engeland Toer

Ongelezen bericht door Baird »

Wauw, dat is een werk geweest zeg, ziet er goed uit _004

Ben nog nooit op jouw eiland geweest, vanwege het links rijden vind ik het spannend ( zelf slechte ervaring in Malta en collega die GS en zich zelf total loss gereden heeft ) maar het moet toch een keer gebeuren ............
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: James' 'Verleden en Toekomst' Zuidwest Engeland Toer

Ongelezen bericht door japachap »

Baird schreef: 18 jun 2020, 23:25 Wauw, dat is een werk geweest zeg, ziet er goed uit _004

Ben nog nooit op jouw eiland geweest, vanwege het links rijden vind ik het spannend ( zelf slechte ervaring in Malta en collega die GS en zich zelf total loss gereden heeft ) maar het moet toch een keer gebeuren ............
Bedankt BeRT! :D
Het idee bestaat al meerdere jaren , maar in 2019 wij gingen weer de kant op en ik dacht 'Ik moet dit een keer delen'. Gelukking in Coronatijd kan ik meer tijd achter de laptop pakken!

Links of rechts rijden maakt niet zo veel voor mij uit- gewoon de verkeer volgen en andere weggebruikers in de gaat houden. Ik went heel snel aan NL en heb geen moeite als wij naar Engeland reizen. Soms moet je het niet over- (en vooral onder-) denken. Plus met een groepje, laat je de meest ervaren rijder leiden.
Dat gezegd- er zijn een heleboel weggetjes in dit route dat niet veel breder dan een rijbaan zijn- dan heb je toch geen probleem meer ;)
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: James' 'Verleden en Toekomst' Zuidwest Engeland Toer

Ongelezen bericht door japachap »

Waypoint lijsten-
Waypoints 1.JPG
Waypoints 2.JPG
Waypoints 3.JPG
Waypoints 4.JPG
Waypoints 5.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: James' 'Verleden en Toekomst' Zuidwest Engeland Toer

Ongelezen bericht door Baird »

japachap schreef: Dat gezegd- er zijn een heleboel weggetjes in dit route dat niet veel breder dan een rijbaan zijn- dan heb je toch geen probleem meer ;)
En juist daar kwam mijn collega een dikke SUV tegen en reageerde precies verkeerd .... auto en GSA total loss. Maar ik wil jouw tourinitiatief niet bederven, ga vooral door, mogelijk krijg je mij zover dat ik mee ga :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: James' 'Verleden en Toekomst' Zuidwest Engeland Toer

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Maak er een ZIP file van.
japachap schreef: 18 jun 2020, 22:14 Oh shxx.
Hoe kan ik de gpx files uploaden???
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: James' 'Verleden en Toekomst' Zuidwest Engeland Toer

Ongelezen bericht door japachap »

Top Man, Jos!
UK TOER v1.0 zip.zip
Daar is 'ie dan! De GPX bestanden.

Verder info-

Voorbeeld van kosten:-
Eurotunnel zal rondom 170 euros pro motor retour kosten, maar kan goedkoper afhankelijk van de tijdstip.
Ferry (Hoek van Holland - Harwich) vanaf 160 euros retour; typisch 220 - 390euros.
Ferry (Calais - Dover) vanaf 95 euros retour.
Kosten gebaseerd op heenreis zondag 5 juli 2020 en terugreis zaterdag 11 juli 2020 .
Benzinekosten in de VK- ongeveer 150 euros, gebaseerd ongeveer op 1772kms en een wat zwaarder verbruik van 1 liter pro 16kms met 1.40 euros pro liter.

Ook een zip van de itinerary, beschrijving en screenshots-
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: James' 'Verleden en Toekomst' Zuidwest Engeland Toer

Ongelezen bericht door scan »

James,
Dank for all the good work. Je hebt er een prachtig gedocumenteerde reis van gemaakt.
Ik ken het gebied gedeeltelijk maar minder uitgebreid dan jij het gedaan hebt als local.
Heb vorig jaar Essex en Sussex met een groep gedaan ook dat gedeelte van Engeland is prachtig.
Begrijp ik het goed dat de datum in Juli al een vaststaand gegeven is?
Ben bang dat ik er dan nog niet aan toe ben, afgezien van het feit of Boris ons al toestaat de UK te betreden.
Hou dit in de gaten en mocht je vertrekken op de aangegeven datum dan wens ik jou/jullie heel veel plezier.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: James' 'Verleden en Toekomst' Zuidwest Engeland Toer

Ongelezen bericht door japachap »

scan schreef: 20 jun 2020, 13:51 James
Begrijp ik het goed dat de datum in Juli al een vaststaand gegeven is?
Nee, nee- het is maar een voorbeeld datum om kosten voorbeelden te kunnen bereken.
Engeland is als goed als een verloren zaak voor 2020- en zo als ik geef in het begin, het zal waarschijnlijk nog een jaar of twee duren voordat ik zelf dit rit mag rijden.
Maar ik zet de route hier voor de mensen die het interessant zouden vinden.
Er is nog helemaal geen spraak van een officieel evenement of vertrekdatum.
Ik wil gewoon zien of iemand het zal leuk vinden- en als iemand het ondertussen rijd en leuk vind, hoor ik het graag!
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: James' 'Verleden en Toekomst' Zuidwest Engeland Toer

Ongelezen bericht door scan »

Duidelijk.
Blijf dit volgen.
Gesloten

Terug naar “GPS Routes”