BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 9 jaar de CliniClowns

GT (HWM of REINF) Banden wel of niet R850R

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Ruud102
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 okt 2020, 07:55
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Capelle aan den IJss

GT (HWM of REINF) Banden wel of niet R850R

Ongelezen bericht door Ruud102 »

Goedemiddag allen,

Ik wil even mijn verhaal kwijt met het doel hier mogelijk anderen in de toekomst mee van dienst te zijn.

Mijn R850R uit 1995 welke ik sinds een paar maanden in bezit heb heeft nieuwe banden nodig.
Verleden week mijn zoektocht maar eens begonnen op internet en ik kwam al snel de GT banden tegen ook wel HWM (Heavy Weight Motorcycle) of REINF (reïnforceerd) genoemd. GT banden hebben dezelfde eigenschappen als de niet GT maar zijn verstevigd.

Tja, heb ik nu GT banden nodig?

Om te beginnen heb ik 3 officiële BMW dealers gemaild daar werd ik niet veel wijzer van, de één zei “ja”, de ander “nee” en de derde zij dat dit afhankelijk is van de te kiezen band. (Ik heb van 2 dealers een prijsopgave gehad van precies dezelfde banden maar wel met een prijsverschil van een paar tientjes, opmerkelijk :$ ).

Op internet lees je dat de GT banden vooral voor de zwaardere motoren zijn, richtlijn is motoren met een rijklaar gewicht groter dan 300kg. Mijn BMW heeft een rijklaar gewicht van 246kg.

Vervolgens nog een paar universele motorbandenzaken gebeld en hieruit volgt ook dat ik geen GT banden nodig heb. Ik rij trouwens bijna altijd alleen en een enkele keer met bagage.
Achter heb ik 18” en hier is trouwens geen GT versie in te krijgen. Zelf dacht ik nog de Pirelli Angel GT maar dit is geen GT band in de zin van een verstevigd karkas, bij Pirelli moet er dan een (A) achterstaan.

Bridgestone geeft ook aan voor de R850R tot 2001 geen GT banden.
Ik heb nu i.v.m. de prijs/kwaliteit verhouding en de over het algemeen goede recensies gekozen voor een set Bridgestone Battlax BT023.
Zodra ik deze binnen heb laat ik ze hier in de buurt monteren.

Groet Ruud.
Gebruikersavatar
fransgabler
Berichten: 287
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:05
Type: R1200RT
Bijz: Standaard uitvoering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad

Re: GT (HWM of REINF) Banden wel of niet R850R

Ongelezen bericht door fransgabler »

Helder verhaal, mede ingegeven door de onmogelijkheid om op de achtervelg een GT band te leggen. Als je voornamelijk solo rijdt, dan ligt de keuze ook voor de hand.

GT banden zijn niet zozeer gemaakt voor machines die van zichzelf zwaar zijn, je noemt hier 300 + machines leeggewicht, maar vooral voor motoren die stevig beladen worden en het onderweg ook nog eens stevig voor hun kiezen krijgen qua duur, snelheid en waterafvoer. Er zijn niet zoveel Grand Tourist toermachines meer en het worden er door de opkomst van de hoogpoters steeds minder. Van de grote drie - FJR 1300 Pan European 1300/Goldwing en de R850--R1250 RT machines is alleen de BMW nog over. BMW is de lichtste van deze drie toermachines en komt zelfs volgetankt niet boven die 300 kilo uit.

Elke motor boven de 250 kilo, waarmee flinke stukken worden gereden en dan in het bijzonder met bagage en duo passagier, is gebaat bij GT banden. De GT band is wat duurder maar wordt ook anders uitgevoerd dan een reguliere motorband. Behalve het nadeel dat het gewicht van de ronddraaiende massa bij remmen ook afgeremd moet worden, heeft een GT band als voordeel dat het karkas en de wangen van de band veel steviger zijn uitgevoerd.

Drie jaar terug bleek ik een lekke band te hebben met m'n zware R1150RT, er zat nog maar 0,49 bar weinig in. Door de stevigheid van de wangen bleek ik er achteraf al een tijdje mee rond te rijden zonder het in de gaten te hebben. Het lek werd veroorzaakt door een schroef, die tevens als een slecht afsluitende plug functioneerde waardoor de band haast ongemerkt leegliep. Alleen bij bochten schoof de velg wat over het centrum van de onderliggende band heen. Het was in de herfst en ik weet dat gedrag in het begin aan losliggende bladeren waardoor het achterwiel wegschoof. Dankzij de stevige wangen ontstond er geen gevaarlijke situatie, de GT uitvoering bleek een als soort van bullitproof achterband te werken.
.
Schermafbeelding 2021-02-05 om 23.21.59.png
Schematische dwarsdoorsnede van het profiel van de Michelin Pilot 5 GT band.
.
Michelin heeft bij de Pilot 5 Gt banden een speciaal profiel toegepast. Naarmate een band slijt, neemt de profieldiepte af waarmee tevens het vermogen afneemt om water af te voeren. Michelin ontwierp daarvoor een compenserend profiel. Wat gebeurt er als de profieldiepte afneemt maar de breedte van het profiel daardoor evenredig toeneemt? Dan blijft de inhoud van de profielen onveranderd en wordt dezelfde hoeveelheid water afgevoerd. De doorsnee van dat 'constante profiel' heeft de vorm van een trechter. Om dat vulcanisatieproces voor elkaar te krijgen, moest Michelin een nieuwe techniek ontwikkelen, die uiteindelijk resulteerde in de nieuwste gietmallen voor de Pilot Road 5.

Bij twijfel zou ik altijd een GT band monteren, wat natuurlijk onzin is voor een motor <250 kilo, die vooral solo bereden wordt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Naast de nodige Japanners onderweg geweest met de BMW K75, 2 X K75RT, K100, R80, R100RT, R850RT, R1150GS en R1150RT.
Nu op weg naar onderweg met BMW R1200RT.
Gebruikersavatar
Venzent
2021
2021
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: GT (HWM of REINF) Banden wel of niet R850R

Ongelezen bericht door Venzent »

Helder verhaal, ook die toelichting mbt het profiel.
Ben zelf aan het kijken voor de Road 5 GT en was daarom geïnteresseerd in dit topic.
Net even gekeken naar het prijsverschil, en scheelt op een set € 5,- (bandenleader.nl), dus lijkt mij dan evident om voor de GT te gaan als die die voordelen heeft van langer grip behouden bij met name nat wegdek naarmate de band slijt.....

Of zitten er nog nadelen (anders dan remmend gewicht) aan de GT band?
Schermafbeelding 2021-02-06 om 10.48.51.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
fransgabler
Berichten: 287
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:05
Type: R1200RT
Bijz: Standaard uitvoering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad

Re: GT (HWM of REINF) Banden wel of niet R850R

Ongelezen bericht door fransgabler »

"Elk voordeel hep zijn nadeel' en dat is natuurlijk ook bij de Michelin GT band met het trechterprofiel het geval.

Naarmate het profiel in de breedte toeneemt, neemt daarmee per saldo - bij dezelfde bandenspanning - de hoeveelheid rubber op het wegdek af.

Gezien de breedte van de band op een RT lijkt het voordeel van de constante waterafvoer groter te zijn dan de geringe afname van het contactrubber. Door binnen de marges een wat lagere bandenspanning te hanteren, wordt de afname van contactrubber weer gecompenseerd.
Naast de nodige Japanners onderweg geweest met de BMW K75, 2 X K75RT, K100, R80, R100RT, R850RT, R1150GS en R1150RT.
Nu op weg naar onderweg met BMW R1200RT.
Gebruikersavatar
Ruud102
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 okt 2020, 07:55
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Capelle aan den IJss

Re: GT (HWM of REINF) Banden wel of niet R850R

Ongelezen bericht door Ruud102 »

Beste Vencent,

Voor jou motor altijd een GT band nemen, het heeft ook geen nadelen voor jou motor.

Heb je een lichte motorfiets met GT banden dan ga je wel nadelen ondervinden zoals demping en stuurgedrag.
Gebruikersavatar
Edward1968
2021
2021
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: GT (HWM of REINF) Banden wel of niet R850R

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Ruud102 schreef: 06 feb 2021, 12:12 Beste Vencent,

Voor jou motor altijd een GT band nemen, het heeft ook geen nadelen voor jou motor.

Heb je een lichte motorfiets met GT banden dan ga je wel nadelen ondervinden zoals demping en stuurgedrag.
....., niet te vergeten, de band komt minder snel op temperatuur.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: Had een R1200RT, bj 2012, Zumo 590, Sena SMH10
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: GT (HWM of REINF) Banden wel of niet R850R

Ongelezen bericht door Dingeman »

Alle goede adviezen hier "ten spijt", maar ik lees toch in de starttopic dat TS stelt dat er voor zijn motor (R850R 1995) geen GT banden zijn te krijgen. Of is dit een onjuiste veronderstelling van hem?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Ruud102
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 okt 2020, 07:55
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Capelle aan den IJss

Re: GT (HWM of REINF) Banden wel of niet R850R

Ongelezen bericht door Ruud102 »

Klopt, zijn niet te krijgen in 160/60-18. Is puur ter info.
Gebruikersavatar
Ben1200RT
2021
2021
Berichten: 190
Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
Type: R1200RT
Bijz: Divers
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Salland

Re: GT (HWM of REINF) Banden wel of niet R850R

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Duidelijke verhalen allemaal echter bedenk wel dat een motor niet vanzelf rijdt. De bestuurder is nodig en derhalve moet je wel jou eigen gewicht, inclusief pak, bagage en eventuele passagier meetellen. De 850 RT weegt 245 kilo, bestuurde aangekleed 80 kilo (aanname) maakt samen 325 kilo.

Groeten Ben1200RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Plaats reactie

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”