BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 8 jaar de CliniClowns

Waarom cuppen banden?

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Op verschillende fora gekeken maar weet nog steeds het antwoord niet.

Ik gebruik de juiste (voor 2.5, achter 2.9) bandenspanning, controleer het iedere dag (via de boordcomputer) en pomp direct bij indien nodig.
Verander regelmatig ESA van comfort naar normaal en sport. Met passagier pas ik ESA aan. Met passagier en bepakking ook.
Rij in verhouding minder snelweg.
Profieldiepte achter ongeveer 2,5 mm in het midden, 3 mm aan de zijkanten na bijna 10.000 km.
Rij over het algemeen toeristisch (bijv. vandaag 389,5km/gemiddelde snelheid 55,3/gemiddelde verbruik 4,2l/100km 1:23,8) maar schuw een potje gas geven beslist niet en gebruik daarbij de banden tot aan het randje.

Heb er nu een setje MPR 4 GT's onder liggen en heb begrepen dat het niet iets is dat alleen bij Michelin voor komt.
Meerdere merken hebben er last van. Sommigen (Bridgestone T30?) minder. Heeft het te maken met de rubbersamenstelling, het profiel van de band, de rijstijl. Slijt het zo af alleen bij zeer sportief rijden?

Welke expert heeft de juiste oplossing _001
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Inspector Gadget

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De oorzaak kan een hele reeks van mogelijkheden zijn.

Laat ik beginnen met de minst populaire c.q vaak ongeaccepteerde;
Een deel van de mogelijke oplossing zal ook zijn je rijgedrag te veranderen, zoals je bochten-technieken (insturen versus overhangen), hoe hard je aan het gas hangt bij (grotere) snelheidsverschillen, hoe je remmingen doet en zo voort.

De RT's zijn zware motoren wat dat betreft, en misschien moet je eens een professional je rijgedrag eens laten analyseren en wellicht heeft hij bruikbare tips voor je. Denk hierbij aan het remmen op motorvermogen, het juist inschatten en nemen van een bocht e.d

Andere mogelijkheid;
Mar het kan ook simpelweg de opbouw van de betreffende band zijn, banden zijn tegenwoordig compounds waar de verschillende vlakken ook verschillende samenstellingen zijn.
Sommige banden c.q merken c.q uitvoeringen staan er om bekend nogal snel te cuppen.

Daarnaast;
Ook je vering kan invloed hebben op het cuppen, de veren van de RT's zijn niet geweldig en soms zelfs heel vroegtijdig versleten!
Laat een verenspecialist eens naar je vering kijken, ze hebben zoveel expertise dat ze je eerlijk kunnen aangeven of er iets mis is met je vering.

En als laatste;
De belasting van de motor, zoals ongewoon heel veel bagage mee nemen zonder de bandenspanning van (met name) het voorwiel te verhogen.
Of het simpelweg onjuist beladen van je motor kan ook al cuppen veroorzaken.

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Er zijn een aantal factoren.

1 te lage bandenspanning .Een band kan beter tegen iets te hoog dan iets te laag.
2 onbalans in banden
3 instelling vering
4 belasting motor
5 caster hoek ofwel balhoofdshoek.

Dus vooral dat onderste is iets wat bij alle motoren weer anders is. Sommige motoren hebben er daardoor meer last van.
En bij belasting denk ik vooral aan gewichtsverdeling op de motor. Koffers en dergelijke

Ook auto's hebben er veel last van en ik heb altijd veel moeten sjoemelen binnen de grenzen van uitlijning om het te verminderen. Combinatie van toespoor en camber hoeken licht aanpassen. Vroeger hadden auto's er minder last van maar het lijkt erger te worden nu de banden steeds breder worden.

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Oops nog iets vergeten.

Bij sommige banden loopt het profiel zo dat je cuppen al meer kans geeft maar dat is meer een gevoel van mij dan bewezen. ( Laten we zeggen ik zocht nog niet naar bewijs van mijn stelling). Dus die mooie rillen in de band bij Michelin en eigenlijk de richting waarin ze lopen lijken gevoeliger voor cuppen. Vandaar dat ik mijn bandenspanning hoger zet dan de heren van Michelin aangeven. En ik verwacht tevens dat het minder ontstaat bij rechtdoor rijden. Door het kantelen in de bochten krijg je een dwarskracht op je band en tijdens harder remmen natuurlijk nog stukken groter.

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 4022
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Baird »

Ik heb een mooi boek over motor- en frame techniek van Paul Klaver, dus zal een spitten.

Wat in ieder geval een feit is is dat de vorm van de band veranderd tijdens het rijden en wel als volgt: Het deel van de band dat niet met de weg in contact is is de ons wel bekende vorm: mooi rond etc. Op het moment dat dit deel belast op de straat komt neemt het een andere vorm aan: het wordt plat. Daarnaast is die platte vorm anders in een bocht, remmend, remmend in een bocht, rechtuit etc tec. Er zijn tijdens dat plat worden dus delen die harder op het asfalt drukken dan andere delen, delen die meer vervormen dan andere delen etc etc. Je kunt je dan voortellen dat er delen zijn die meer slijten en delen delen die minder slijten. Hier komt het onregelmatige oppervlak van een gebruikte band vandaan: er zijn delen meer en minder versleten. Afhankelijk van het model van het profiel, de soort rubber, de opbouw van het karkas, bandenspanning, belasting etc zal er dus een ander slijtage plaatsvinden dat zich mogelijk uit in cupping. Het is dus het ontbreken van rubber door onregelmatige slijtage.

Ik hoop dat dit een aanzet is voor het antwoord dat je zoekt.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 400k+ km

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Nog wat gevonden hier.

http://www.w6rec.com/duane/bmw/cupping/index.htm

Dus bandenspanning hoger houden en rustiger rijden en remmen en een sterke band. Ik verwacht dat de Metzeler er wat minder last van heeft dan de Michelin PR3 en 4. Maar ja dat is een test voor volgend jaar.

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Alles gelezen hebbende is eigenlijk de conclusie...

Niet te hard remmen, niet te snel bochten nemen en de bandenspanning hoger dan de fabrikant voorschrijft.
Dat laatste is natuurlijk wel te doen.
Later we zeggen 10% meer, voorband dan ongeveer 2,8 en achterband 3,2 bar.
Het is natuurlijk het proberen waard.
Zijn er hier die dit gedaan hebben en waar inderdaad de PR4 GT's niet gaan cuppen?

Die eerste 2.... dan wacht ik eerst even de antwoorden op mijn vorige zin af ;)
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij de MPR3 was 2,2 aanbevolen en ik zit nu op 2.5 voor mijn motor. En nu is de bandenslijtage gunstiger. Wat is de voorgeschreven spanning voor de Michelin MPR4 op jou motor? Ik rijd behoorlijk rustig overigens. Ik weet niet hoever je kunt gaan in het voorkomen van cuppen. Er zal een punt komen waar verhogen van de spanning ongunstige effecten geeft op de rijeigenschappen. Een keiharde band voelt ook niet lekker en kan uiteindelijk kan weer slijtage in de midden geven. Het is de juiste balans vinden. Ik denk dat de MPR3 en 4 veel op elkaar lijken maar ongetwijfeld vind je al meer meningen over de verhoogde bandenspanning bij de MPR3 vanwege hetzelfde probleem.

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ton1959 schreef:Bij de MPR3 was 2,2 aanbevolen en ik zit nu op 2.5 voor mijn motor. En nu is de bandenslijtage gunstiger. Wat is de voorgeschreven spanning voor de Michelin MPR4 op jou motor? Ik rijd behoorlijk rustig overigens. Ik weet niet hoever je kunt gaan in het voorkomen van cuppen. Er zal een punt komen waar verhogen van de spanning ongunstige effecten geeft op de rijeigenschappen. Een keiharde band voelt ook niet lekker en kan uiteindelijk kan weer slijtage in de midden geven. Het is de juiste balans vinden. Ik denk dat de MPR3 en 4 veel op elkaar lijken maar ongetwijfeld vind je al meer meningen over de verhoogde bandenspanning bij de MPR3 vanwege hetzelfde probleem.
Ik doe voor 2,5 en achter 2,9 bar zoals voorgeschreven door BMW.
Het ergste is de voorband er aan toe wat cupping betreft. Misschien wel van het harde remmen.
De achterband zou dan weer door het harde remmen (als het alleen aan het remmen zou liggen) juist (bijna) geen cupping moeten vertonen.
Die wordt immers daardoor minder belast (zonder passagier)

De bandenspanning heb ik nu voor op 2,7 en achter op 3,1 gezet en er even mee gereden.
Na een paar km zijn beiden 0,1 bar in druk gestegen volgens de boordcomputer.
De volgende vraag dient zich dan weer aan en dat is hoe e.e.a. zich gaat verhouden tot het veersysteem.
Beiden zijn samen ontwikkeld.

Een andere insteek is misschien om banden te monteren met minder profiel?
Nu is te zien (maar zeker te voelen) dat het stukje band vóór de "gleuf" (profiel) in de band hoger is als na de gleuf.
Bij profielloze banden, de zgn slicks, zou zich dan geen cupping voor kunnen doen en met banden met weinig profiel zou het dus minder moeten zijn _001 , toch?
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk niet dat je het moet zoeken in minder profiel maar een band die minder vervormt. Ik kijk naar de bandenspanning overigens niet wat BMW aangeeft maar wat de bandenfabrikant zegt. En daar zit ik bij mij gewoon 0,3 boven om cupping te verminderen. Je zou ook volgende keer de Metzeler kunnen testen. Bij auto's blijft cupping ook gewoon doorgaan als het profiel van de kanten van de band af is. Dus geen profiel zal niet helpen vrees ik.

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 4022
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Baird »

Voorband:
De vorige set MPR4 de eerste 4000 met 2.2 aan de voorkant gereden (vakantie met nwe bandjes, niet meer bij gepompt tijdens de vakantie), en er zat de nodige cupping op, spanning naar 2.5 en door gereden tot 16k, cupping bijna weg. Volgende set MPR4: meteen met 2.6 begonnen, nu 10K en prima, geen cupping, en geloof me dat ik hem hard de bocht in rem al ik de kans krijg.

Achterband: 2.9 tot 3.1: geen cupping.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 400k+ km

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Baird schreef:Voorband:
De vorige set MPR4 de eerste 4000 met 2.2 aan de voorkant gereden (vakantie met nwe bandjes, niet meer bij gepompt tijdens de vakantie), en er zat de nodige cupping op, spanning naar 2.5 en door gereden tot 16k, cupping bijna weg. Volgende set MPR4: meteen met 2.6 begonnen, nu 10K en prima, geen cupping, en geloof me dat ik hem hard de bocht in rem al ik de kans krijg.

Achterband: 2.9 tot 3.1: geen cupping.
Ga ik in de toekomst zeker uitproberen. Nu na 10.000km heeft het niet meer erg veel zin, de band is teveel gecupt maar wil hem wel helemaal oprijden voordat het slechte weer er echt aan komt.
De Michelins bevallen prima zeker in de regen dus dat is verder het probleem niet.
Mijn vorige (niet BMW motor) motor was een Pan European die had hetzelfde probleem. Ook daar kon ik het probleem gedeeltelijk oplossen door de bandenspanning voor en achter te verhogen naar 3 en 3,3 bar. En ook daar had ik Michelins onder liggen.
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Zijn er bandenmerken die hier minder gevoelig voor zijn?
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door white »

Veel mensen blijven tijdens de levensduur van hun motor de voorgeschreven bandenspanning van de fabrikant van de motor aanhouden.
Dit is pertinent onjuist.
De geadviseerde bandenspanning geld voor de banden die zijn meegeleverd met de af fabriek banden.

Indien men andere banden monteert is het zaak de voorgeschreven bandenspanning aan te houden die de fabrikant van de band aangeeft voor de combinatie van die band/motor.
Deze gegevens zijn meestal te vinden in de banden zoeker tool op de website van de desbetreffende fabrikant.

Eigenlijk ook wel logisch als je erover nadenkt.
Ik heb over exact dit onderwerp eens een hele tijd gemaild met een medewerker van Bridgestone, die dat dus aangaf.
Hij heeft absoluut gelijk gekregen blijkt in de praktijk.
Waar ik eerst tussen de zeven en negen duizend kilometer reed net een set, rij ik er nu 15.000.
Dan beginnen ze te cuppen bij ongeveer 12000.

Slecht(e) (afgestelde) vering is ook een mogelijke oorzaak.

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

white schreef:Veel mensen blijven tijdens de levensduur van hun motor de voorgeschreven bandenspanning van de fabrikant van de motor aanhouden.
Dit is pertinent onjuist.
De geadviseerde bandenspanning geld voor de banden die zijn meegeleverd met de af fabriek banden.

Indien men andere banden monteert is het zaak de voorgeschreven bandenspanning aan te houden die de fabrikant van de band aangeeft voor de combinatie van die band/motor.
Deze gegevens zijn meestal te vinden in de banden zoeker tool op de website van de desbetreffende fabrikant.

Je zou denken dat de bandenspanning die de bandenfabrikant aangeeft juist is maar dat is helaas niet. Ik moet hem minimaal 0,2 tot 0,3 hoger zetten. De heren bij Michelin willen dit niet accepteren ze zeggen tegen mij houd ze maar 0,1 harder als u veel snelweg rijd. En daar red je het niet mee. Geen cupping met deze spanning

Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door white »

Kan natuurlijk altijd.

Het blijft ook heel persoonlijk, de een zweert bij een lagere, de ander bij een hogere spanning.
Zo ook het merk banden, ik persoonlijk wil never nooit meer Metzeler, een ander is er zeer content mee.
Een band kan bv perfect rijden op een R1100RT, terwijl diezelfde band op een R1150RT weer niet prettig hoeft te rijden.

Een hogere spanning is ook niet per definitie slechter, als je rekening houd met het feit dat ie minder opwarmt, en je contactvlak met de weg minder word.

Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 430
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door aantzeetje »

+1

je wi nu bepaald ook niet met een basketbal rondrijden. Daarvoor zijn onze wegen te slecht met mindere stabiliteit als gevolg en kans op voorwielslip

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

aantzeetje schreef:+1

je wi nu bepaald ook niet met een basketbal rondrijden. Daarvoor zijn onze wegen te slecht met mindere stabiliteit als gevolg en kans op voorwielslip
0,3 meer is niet veel. Met een band rijden die onregelmatig is afgesleten door cupping is het zeker niet fijn rijden. Je merkt er heel weinig van dat je hem iets hoger zet maar tegen cupping werkt het goed. Tenzij je het niet erg vind als je motor niet fijn voelt in de bochten dan kan je kiezen voor de in feite te lage bandenspanning die Michelin aanbeveelt. Ik kies voor een band die regelmatig afslijt en daardoor fijner rijd.

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ik heb ze vandaag nog wat bijgepompt en ze staan voor op 2,8 en achter op 3,2.
Na een paar km rijden geeft de boordcomputer 2,9 en 3,3 aan.
Het sturen is iets lichter maar ik heb wel het idee dat e.e.a. wat stoteriger wordt.
Het kan wennen zijn _001 maar ik kan er niet vrolijker van worden.
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Was 2,7 en 3.1 niet voldoende?

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ton1959 schreef:Was 2,7 en 3.1 niet voldoende?
Misschien wel maar was te weinig met wat ik er zelf in deed.
2.5 en 2.9 dat na een paar km opliep naar 2.6 en 3.0.
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Bert M »

3.0 V / 3.0 A bij warme banden en mijn Metzelers geven geen krimp op de veel zwaardere 1600GT. Ik denk dat alles boven de 3.0 achter op een RT overkill is en de rit alleen vreselijk oncomfortabel maakt.

Just my 2p

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bert M schreef:3.0 V / 3.0 A bij warme banden en mijn Metzelers geven geen krimp op de veel zwaardere 1600GT. Ik denk dat alles boven de 3.0 achter op een RT overkill is en de rit alleen vreselijk oncomfortabel maakt.

Just my 2p

[groet]

Bert M
En daarom wint voor mij Metzeler de strijd van Michelin. Een steviger karkas werkt.

Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door white »

Ik denk ook dat laatst genoemde spanning veel te hoog is.
Ik rijd op mijn K1200lt met 2.9 voor en achter, en dat is toch een vrij zwaar machine.

Hou er rekening mee dat de spanning bij een normale rit met een beetje zomerse temp toch al gauw 0.3 bar oploopt.

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Vandaag eens een motorloze dag wegens rugklachten.
Zal straks eens wat lucht uit de banden laten en ga verder met 2,7/3.0.
Probeer nog wat extra km'ers te maken voordat het echt slechte weer eraan komt.

Hoe is de ervaring van niet Michelin rijders?
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ben al een paar dagen aan het rond rijden met voor 2,7 en achter 3,1 bar.
Het voelt niet meer goed aan, sturen gaat iets zwaarder maar de banden zijn te veel gecupt om er nog prettig mee rond te rijden.
Verder zijn ze veel gevoelig geworden voor richels, scheuren etc in het wegdek.
Denk dat ik ze eerder zal moeten vervangen maar ze liggen er nu pas 10.500 km onder.

Nogmaals een oproep aan niet Michelin rijders om hun ervaringen te delen.
Cuppen jullie Bridgestones of Metzelers ook of is dit een stuk minder?
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 973
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Geldrop
Locatie: Geldrop

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

In al die jaren dat ik motor rij, nog nooit last gehad van cuppende banden. Met de R1100RT niet (MPR2 en MPR3), en niet met de F800GT (Metzeler Z8 en MPR4).
Bandenspanning altijd op 2.5 voor en 2.9 achter (soms 3.0 bij zware belading). Dit is volgens mij de aanbevolen spanning van zowel BMW als de bandenfabrikanten (voor de F800GT, ik meen dat voor de 1100RT iets lagere spanningen werden aanbevolen).
Ik rij heel weinig snelweg, en bijna uitsluitend toerritten. Rijstijl is vlot zonder te 'racen', maar op snelle stukken kan ik de rem flink gebruiken .... ;)
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s

Gebruikersavatar
Nico4sen
2020
2020
Berichten: 910
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Op m'n -1100- had ik Bridgestone BT23 liggen. Na zo'n 7.000 km een lichte vorm van cuppen, maar nog geen negatieve invloed op het rijgedrag. Banden waren al wel bijna aan vervanging toe (zal aan m'n rijstijl hebben gelegen). Nu op m'n -1200- heb ik de T30 GT liggen. Nog te weinig km's (ruim 3.000) om iets over cuppen en slijtage te kunnen zeggen. De banden zien er in ieder geval nog perfect uit. Ik rij altijd met 2.5 Bar voor en 2.9 Bar achter en rij meestal met duo.

Gebruikersavatar
beckysmile
Berichten: 678
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:01
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA LC, triple black met Puig
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Locatie: Landgraaf

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door beckysmile »

Ed, ik heb volgens mij al eerder aangegeven dat de T30GT onder een 1150RT niet cupt, ook niet na 18500, of komt dat omdat het profiel dan op is? :mrgreen:
Nu zonder flauwekul, ik heb er helemaal geen last van gehad op de eerste set, ook niet toen de band volgens de lokale bandenleverancier allang vervangen had moeten worden. Plat vlak valt ook wel mee, was in elk geval fors minder als bij de BT23. En de bandenspanning heb ik onder alle omstandigheden op 2,5 voor en 2,9 achter. Ik vind het verschil achter met solo rijden te gering om er lucht uit te laten naar de voorgeschreven 2,5 voor sologebruik. Ik kan me wel voorstellen dat dat ook deels voorkomt dat er een plat vlak ontstaat.
Ik vraag me trouwens af wat je nu echt merkt van cuppen, behalve dat de motor wat meer rolgeluid gaat maken. Is natuurlijk moeilijk om te vergelijken, maar ik heb de indruk dat het aan de wegligging niet heel veel verandert, misschien is er wel een specialist die daar een antwoord op heeft. Ik ga het in elk geval even navragen.

Groet, Aad
Haast kun je alleen maar voorkomen, door op tijd te vertrekken.
Voorheen CB350F, CB550F, GL1000K1, Pacific Coast, GTS, CB500N, Magna V45, CB500N, R1100RT (TL), R1150RT, nu R1200GSA LC

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

PaPinkelman schreef:In al die jaren dat ik motor rij, nog nooit last gehad van cuppende banden. Met de R1100RT niet (MPR2 en MPR3), en niet met de F800GT (Metzeler Z8 en MPR4).
Bandenspanning altijd op 2.5 voor en 2.9 achter (soms 3.0 bij zware belading). Dit is volgens mij de aanbevolen spanning van zowel BMW als de bandenfabrikanten (voor de F800GT, ik meen dat voor de 1100RT iets lagere spanningen werden aanbevolen).
Ik rij heel weinig snelweg, en bijna uitsluitend toerritten. Rijstijl is vlot zonder te 'racen', maar op snelle stukken kan ik de rem flink gebruiken .... ;)
Voor mij precies hetzelfde.
Vandaag de dealer gebeld en kreeg te horen dat als de banden gaan cuppen de band versleten is :evil: :evil:
Zo ken ik er nog wel een paar :evil:
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Nico4sen schreef:Op m'n -1100- had ik Bridgestone BT23 liggen. Na zo'n 7.000 km een lichte vorm van cuppen, maar nog geen negatieve invloed op het rijgedrag. Banden waren al wel bijna aan vervanging toe (zal aan m'n rijstijl hebben gelegen). Nu op m'n -1200- heb ik de T30 GT liggen. Nog te weinig km's (ruim 3.000) om iets over cuppen en slijtage te kunnen zeggen. De banden zien er in ieder geval nog perfect uit. Ik rij altijd met 2.5 Bar voor en 2.9 Bar achter en rij meestal met duo.
Heb vandaag een aantal dealers gebeld, niemand gaf aan te weten waarom banden gaan cuppen.
Alleen dat ze dan versleten waren.... tja dat is wel duidelijk.
Een andere dealer wist nog te melden dat alle banden een vorm van cuppen hebben.
En weer een ander gaf aan dat het te maken had met het harde remmen icm het hoge gewicht...
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

WaltzingMatilda schreef:
Nico4sen schreef:Op m'n -1100- had ik Bridgestone BT23 liggen. Na zo'n 7.000 km een lichte vorm van cuppen, maar nog geen negatieve invloed op het rijgedrag. Banden waren al wel bijna aan vervanging toe (zal aan m'n rijstijl hebben gelegen). Nu op m'n -1200- heb ik de T30 GT liggen. Nog te weinig km's (ruim 3.000) om iets over cuppen en slijtage te kunnen zeggen. De banden zien er in ieder geval nog perfect uit. Ik rij altijd met 2.5 Bar voor en 2.9 Bar achter en rij meestal met duo.
Heb vandaag een aantal dealers gebeld, niemand gaf aan te weten waarom banden gaan cuppen.
Alleen dat ze dan versleten waren.... tja dat is wel duidelijk.
Een andere dealer wist nog te melden dat alle banden een vorm van cuppen hebben.
En weer een ander gaf aan dat het te maken had met het harde remmen icm het hoge gewicht...
Ten eerste is een band nog niet meteen versleten als het cuppen zichtbaar is. Anders zou een MPR3 maar 3500km meegaan omdat het dan al zichtbaar is.
En ik rem zelf zelden hard en mijn motor is niet echt zwaar.
Cuppen zal altijd in een bepaalde mate voorkomen dat klopt wel maar ik denk dat banden met een sterker karkas veel minder zullen cuppen.

Maar ja eigenlijk niet echt een goed antwoord van de dealers

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

beckysmile schreef:Ed, ik heb volgens mij al eerder aangegeven dat de T30GT onder een 1150RT niet cupt, ook niet na 18500, of komt dat omdat het profiel dan op is? :mrgreen:
Nu zonder flauwekul, ik heb er helemaal geen last van gehad op de eerste set, ook niet toen de band volgens de lokale bandenleverancier allang vervangen had moeten worden. Plat vlak valt ook wel mee, was in elk geval fors minder als bij de BT23. En de bandenspanning heb ik onder alle omstandigheden op 2,5 voor en 2,9 achter. Ik vind het verschil achter met solo rijden te gering om er lucht uit te laten naar de voorgeschreven 2,5 voor sologebruik. Ik kan me wel voorstellen dat dat ook deels voorkomt dat er een plat vlak ontstaat.
Ik vraag me trouwens af wat je nu echt merkt van cuppen, behalve dat de motor wat meer rolgeluid gaat maken. Is natuurlijk moeilijk om te vergelijken, maar ik heb de indruk dat het aan de wegligging niet heel veel verandert, misschien is er wel een specialist die daar een antwoord op heeft. Ik ga het in elk geval even navragen.

Groet, Aad
Geloof mij maar als ik zeg dat ik een regenrijder ben maar deze week in de regen voelde de banden niet (meer) goed aan.
Gisteren daarentegen op een droge weg was het weer een stuk beter en merk ik alleen dat de banden meer gevoeliger zijn voor richels, bobbels en oneffenheden in en op de weg. Het is allemaal nog wel te doen maar ik ga ze binnen niet al te lange tijd toch vervangen. Zal zo eens wat foto's plaatsen :shock:
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Voor.JPG
Achter.JPG
Hier is duidelijk te zien dat de voorband op is, achter kan het er nog mee door.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Nou ben ik helemaal gelukkig met mijn MPR3's Big RT Smile

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Totdat ik vandaag dit zag :evil:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Is dat scheurtje dieper dan het profiel en is de band lek?

Gebruikersavatar
beckysmile
Berichten: 678
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:01
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA LC, triple black met Puig
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Locatie: Landgraaf

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door beckysmile »

Die zou ik er ook af halen, risico van verder scheuren onder belasting is toch wel groot.

Zaterdag kom ik bij de bandenspecialist (ter bandenspanningscontrole) en dan zal ik vragen naar zowel oorzaak als gevolg van cuppen, ben benieuwd naar het antwoord.

Groet, Aad
Haast kun je alleen maar voorkomen, door op tijd te vertrekken.
Voorheen CB350F, CB550F, GL1000K1, Pacific Coast, GTS, CB500N, Magna V45, CB500N, R1100RT (TL), R1150RT, nu R1200GSA LC

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

beckysmile schreef:Die zou ik er ook af halen, risico van verder scheuren onder belasting is toch wel groot.

Zaterdag kom ik bij de bandenspecialist (ter bandenspanningscontrole) en dan zal ik vragen naar zowel oorzaak als gevolg van cuppen, ben benieuwd naar het antwoord.

Groet, Aad
Oorzaken staan er al meerdere hierboven. Het gevolg is een motor die wat minder fijn de bocht door gaat.

Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1120
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door JDoubleOP »


Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ton1959 schreef:Is dat scheurtje dieper dan het profiel en is de band lek?
Band is niet lek maar scheurtje is toch wel diep, zal straks ff kijken en meten
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

beckysmile schreef:Die zou ik er ook af halen, risico van verder scheuren onder belasting is toch wel groot.

Zaterdag kom ik bij de bandenspecialist (ter bandenspanningscontrole) en dan zal ik vragen naar zowel oorzaak als gevolg van cuppen, ben benieuwd naar het antwoord.

Groet, Aad
Aad, wie is jouw bandenspecialist?
Wat betaal je voor een setje BT30T Gt's? En voor een setje PR4 Gt's?
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ton1959 schreef:Is dat scheurtje dieper dan het profiel en is de band lek?
Scheurtje is inderdaad dieper, ik kan de canvaslaag zien :(
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

WaltzingMatilda schreef:
Ton1959 schreef:Is dat scheurtje dieper dan het profiel en is de band lek?
Scheurtje is inderdaad dieper, ik kan de canvaslaag zien :(
Jammer twee banden dan :cry:

Gebruikersavatar
beckysmile
Berichten: 678
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:01
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA LC, triple black met Puig
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Locatie: Landgraaf

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door beckysmile »

Net bij mijn bandenspecialist geweest (ABC Sampermans), ter wekelijkse controle, en meteen gevraagd naar de mogelijke oorzaken van cuppen. Zijn antwoord:
1: De conditie van je schokbrekers, slechte schokbrekers (of de verkeerde instelling) zorgen ervoor dat je wiel het wegdek niet goed volgt, waardoor voortdurend lichte slip ontstaat op je aangedreven danwel remmende wiel, met als gevolg onregelmatige slijtage, het slijtagebeeld is voor anders als achter, wegens anders werkende krachten. Als je over het profiel wrijft, heeft de ene band cuppen in de looprichting, de andere band ertegenin.
2: De bandenspanning, zowel te hoog als te laag, hier ontstaat voor en achter hetzelfde slijtagebeeld.
3: Je rechterhand, fors belasten met remmen en optrekken kan slijtage zoals cuppen veroorzaken, maar is zeer band- c.q. merk-afhankelijk. Het zal duidelijk zijn dat een band met harde rubbersamenstelling hier minder last van heeft dan een zachte, ook hier een verschillend slijtagebeeld.
4: En dit was voor mij een beetje een eye-opener, motorfietsen worden steeds lichter en steeds sterker, waardoor de achterband zeer fors belast gaat worden, en daar dus nog sterker cuppen kan gaan optreden. Op de voorband heeft dit geen invloed, omdat de maximale rembelasting afhankelijk is van het gewicht van de motor, en de belasting bij lichtere motorfietsen dus afneemt. Ook hier dus een duidelijk verschillend slijtagebeeld, maar nu in de zin van meer en minder cuppen.

Een lichte vorm van cuppen is vanaf ongeveer 65% van de loopprestatie (bestaat hier een beter woord voor?) eigenlijk normaal en kan geen kwaad. Op het moment dat je onder het rijden hoort dat je banden last hebben van cuppen, mag je er van uitgaan, dat het weggedrag ook wordt beïnvloed. Door de onregelmatige slijtage wordt je contactoppervlak kleiner, en de stevigheid van de profielranden neemt af, waardoor uiteindelijk je grip minder wordt. Voor de extreme rijders extra oppassen, het grensgebied van wel en geen grip wordt beduidend smaller door cuppen, en dat zijn nou net de mensen waarbij cuppen optreedt (waarmee ik niet wil zeggen, dat iedereen die last van cuppen heeft een extreme rijder is).

@ Ed, ik heb 2 weken gelden voor een T30GT (170/60-17, achter) 154 euris afgetikt, inclusief montage op het wiel. Wel uiteraard alleen het wiel binnenbrengen. Tot mijn verbazing was deze 35 euro goedkoper als vorig jaar mei, blijkt dus ook enigszins gerelateerd aan de lage olieprijs, had ik nog nooit over nagedacht. :idea:

Groet, Aad
Haast kun je alleen maar voorkomen, door op tijd te vertrekken.
Voorheen CB350F, CB550F, GL1000K1, Pacific Coast, GTS, CB500N, Magna V45, CB500N, R1100RT (TL), R1150RT, nu R1200GSA LC

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 856
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Heb verder een V-Strom 1050 XT en een KTM 790 Adv.
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

beckysmile schreef:
3: Je rechterhand, fors belasten met remmen en optrekken kan slijtage zoals cuppen veroorzaken, maar is zeer band- c.q. merk-afhankelijk. Het zal duidelijk zijn dat een band met harde rubbersamenstelling hier minder last van heeft dan een zachte, ook hier een verschillend slijtagebeeld.


Een lichte vorm van cuppen is vanaf ongeveer 65% van de loopprestatie (bestaat hier een beter woord voor?) eigenlijk normaal en kan geen kwaad. Op het moment dat je onder het rijden hoort dat je banden last hebben van cuppen, mag je er van uitgaan, dat het weggedrag ook wordt beïnvloed. Door de onregelmatige slijtage wordt je contactoppervlak kleiner, en de stevigheid van de profielranden neemt af, waardoor uiteindelijk je grip minder wordt. Voor de extreme rijders extra oppassen, het grensgebied van wel en geen grip wordt beduidend smaller door cuppen, en dat zijn nou net de mensen waarbij cuppen optreedt (waarmee ik niet wil zeggen, dat iedereen die last van cuppen heeft een extreme rijder is).

Groet, Aad
Dit komt volledig overeen met het beeld wat ik inmiddels over het onderwerp heb :evil:
Alternatief sportbanden?
Maar welke zijn geschikt voor een RT?

Er zijn dus 5 mogelijkheden:

1. Andere motor..........dacht t niet.
2. Rustiger rijden........maar af en toe gas geven en hard remmen is zo leuk dus ....dacht t niet
3. bandenspanning voor 2.7, achter 3.1.....valt te proberen.
4. Ander bandenmerk dan?
5. ieder 10k nieuwe banden dan maar...........tja als het niet anders kan :mrgreen:
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Tja met de latere modellen van BMW heb je geluk dan is er een ruimere bandenkeus.

Als je de bandenmaat van de R1100R hebt is er ineens minder keus.

Gebruikersavatar
beckysmile
Berichten: 678
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:01
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA LC, triple black met Puig
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Locatie: Landgraaf

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door beckysmile »

Alternatief sportbanden?
Lijkt me praktisch onmogelijk door het hoge gewicht van de RT's, sportbanden met die gewichtsindex bestaan volgens mij niet.

Blijft over
ieder 10k nieuwe banden dan maar...........tja als het niet anders kan :mrgreen:
hoe pijn dat dan ook doet in je beurs, maar je wilt je toch prettig voelen op de motor, en ook nog lol hebben.
Ander bandenmerk dan?
zoals ik al aangaf, de T30GT op mijn 1150RT had na 18k nog steeds niet echt last van cuppen, maar dat is geen garantie dat dat met 30 pk extra ook niet gebeurt.

Wat is wijsheid?

Groet, Aad
Haast kun je alleen maar voorkomen, door op tijd te vertrekken.
Voorheen CB350F, CB550F, GL1000K1, Pacific Coast, GTS, CB500N, Magna V45, CB500N, R1100RT (TL), R1150RT, nu R1200GSA LC

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Maar ook de T30GT scoort toch op andere vlakken toch niet zo hoog als de Michelin , Pirelli en Metzeler. Zo'n grote ramp is cuppen nou ook weer niet.

Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1120
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Waarom cuppen banden?

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Zelf ermee sturen, dan weet je het...... :) Al die oordelen zeggen niet alles. Voor mij BT023 of T30 en beslist geen MPR.
Ton1959 schreef:Maar ook de T30GT scoort toch op andere vlakken toch niet zo hoog als de Michelin , Pirelli en Metzeler. Zo'n grote ramp is cuppen nou ook weer niet.

Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”