BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Boek uw reis via het forum

 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 6 jaar de CliniClowns

Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Welke banden voor je RT?

Moderators: JOS WRSM, EileRT

Gesloten
Tommeke
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 okt 2013, 14:53
Type: R850RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kluisbergen

Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door Tommeke » 14 jan 2016, 18:23

Collega motorrijders!


Iemand die eventueel ervaring heeft met het leggen van een iets kleinere maat achterband? Ik moet in het korte namelijk wisselen van banden en had eigenlijk de Z8 van Metzeler op het oog, dit n.a.v. hun resultaten in de test van Motoplus. Op de site van Metzeler zie ik nu dat ze een nieuwe band (Roadtec01) hebben ontwikkeld die het op het vlak van slijtage en prestaties bij nat weer nog net iets beter zouden doen. Het probleem is echter dat de Roadtec01 achterband niet verkrijgbaar is in de maat 170/60 ZR 17, dit in tegenstelling tot de Z8 Interact. Wel is de Roadtec01 te verkrijgen in de maten 160/60 ZR 17 en 180/55 ZR 17.

Nu twijfel ik om eventueel voor de 160/60 ZR 17 te gaan aangezien het verschil volgens mij niet zo groot is en deze, in tegenstelling tot de 180/55, minder negatieve gevolgen zou hebben voor de wendbaarheid.

Iemand die hiermee eventueel reeds ervaring heeft? Mijn motor betreft een R1150RT van tussen de bouwjaren 2001 en 2004.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 657
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door scan » 15 jan 2016, 12:56

Even kijken naar het draagvermogen van die 160.
Zware motor op een lichtere band betekent ook meer slijtage.

doov650

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door doov650 » 15 jan 2016, 14:31

Geometrie van je motor wordt anders. Ik zou er niet aan beginnen.

Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door Hazeldonk » 15 jan 2016, 16:07

Gewoon een slecht idee, kleinere maat monteren! -naughty-

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl

Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 928
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Geldrop
Locatie: Geldrop

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door PaPinkelman » 15 jan 2016, 21:50

Ik vraag het mij eerlijk gezegd af of dit zo'n slecht idee is. Bandenmaat van de 1100RT achter is ook 160/60 ZR 17 en heeft de 1150 RT niet hetzelfde frame als de 1100RT ?? _001
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3422
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door Baird » 15 jan 2016, 22:22

PaPinkelman schreef:Ik vraag het mij eerlijk gezegd af of dit zo'n slecht idee is. Bandenmaat van de 1100RT achter is ook 160/60 ZR 17 en heeft de 1150 RT niet hetzelfde frame als de 1100RT ?? _001
Het frame mag dan identiek zijn, de R1150RT stuurt beduidend scherper dan een R1100RT, zit toch een verschil in het wiel en de bijbehorende band.
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)#1

nu:
R1150RT TS (2003)#2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)
VW Eos

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 657
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door scan » 16 jan 2016, 10:10

doov650 schreef:Geometrie van je motor wordt anders. Ik zou er niet aan beginnen.
Welke geometrie?

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3143
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door Ton1959 » 16 jan 2016, 10:56

Volgens mij hoef je alleen maar uit te zoeken of die velg ook geschikt is voor de smallere band. Zelf zou ik het niet doen omdat ik liever de voorgeschreven band monteer. Zoveel verschil zit er nou ook weer niet tussen de goede banden.

Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door Bert M » 16 jan 2016, 14:49

Altijd de door de fabrikant voorgeschreven maten monteren. En dan het liefst ook een, voor jouw model, vrijgegeven merk en type. Naast het feit dat andere banden een invloed kunnen hebben op de rijprestaties, dien je er ook rekening mee te houden dat er een typegoedkeuring is afgegeven op de voorgeschreven configuratie. Als je daarin wijzigingen gaat aanbrengen, loop je het risico dat, als er iets met je gebeurt, jouw verzekering wel eens moeilijk zou kunnen gaan doen en dat je aansprakelijkheid in de schoenen geschoven krijgt. Ik zou willen adviseren om het gewoon bij de voorgeschreven maten te houden!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Afbeelding

doov650

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door doov650 » 16 jan 2016, 17:17

scan schreef:
doov650 schreef:Geometrie van je motor wordt anders. Ik zou er niet aan beginnen.
Welke geometrie?
Een 160/70 band is lager dan een 170/70. De motor komt achter dus wat lager te liggen dan BMW bedoeld heeft.

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3143
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door Ton1959 » 16 jan 2016, 19:07

doov650 schreef:
scan schreef:
doov650 schreef:Geometrie van je motor wordt anders. Ik zou er niet aan beginnen.
Welke geometrie?
Een 160/70 band is lager dan een 170/70. De motor komt achter dus wat lager te liggen dan BMW bedoeld heeft.
Is dat zo? Dat gaat toch over de breedte? 170 is breder dan 160 of vergis ik me?


Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3143
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door Ton1959 » 16 jan 2016, 20:37


En het antwoord op mijn vraag? Verschil 160 en 170? We hebben het over motorbanden. http://www.motorbandenmarkt.nl/seitenwa ... ungen.html

doov650

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door doov650 » 16 jan 2016, 23:34

Dat staat in de link die je zelf hebt geplaatst.
En BTW de systematiek voor autobanden en motorbanden is gelijk, zoals je kunt lezen.

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3143
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door Ton1959 » 16 jan 2016, 23:54

Klopt gaat om breedte toch en niet de hoogte zoals jij aangaf?

Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door Hazeldonk » 17 jan 2016, 09:02

Ook het draagvermogen van de band kan van invloed zijn, kleinere band = kleinere wangen en draagvermogen/

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl

doov650

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door doov650 » 17 jan 2016, 09:55

Ton1959 schreef:Klopt gaat om breedte toch en niet de hoogte zoals jij aangaf?
Uit je eigen link: "de hoogte van de wang is 55% van de breedte"

Terug naar de maatvoering waar het in casu om gaat.
170/60 betekent in dat geval dat de hoogte van de wang 60% bedraagt van de breedte van 170mm ofwel 102 mm.
Voor 160/60 levert de berekening een hoogte van 96 mm op.

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 657
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door scan » 17 jan 2016, 10:28

Ik ben het met BertM eens.
Nog afgezien van het feit of het kan.
Ga niet zitten kl*ten met andere maten of banden dan voorgeschreven en gehomologeerd door de fabrikant.
Mocht er ooit sprake zijn dat er een technisch onderzoek (in geval van bijv. betrokkenheid bij een ongeval) naar de status van de motor noodzakelijk is dan kun je het er nog wel eens moeilijk mee krijgen.

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3143
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door Ton1959 » 17 jan 2016, 10:30

Dus door de grotere breedte is de motor 6mm lager dat zal amper merkbaar zijn lijkt mij. Maar men kiest niet voor niks voor een band die breder is. Voor het overbrengen van vermogen en maximale grip is die afstemming gemaakt. En deze bandenmaat is niet zomaar gekozen en zal het best werken op deze motor in combinatie met de voorband.IK zou daarom alleen afwijken van de originele maat in geval van nood.

doov650

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door doov650 » 17 jan 2016, 10:50

Ton1959 schreef:Dus door de grotere breedte is de motor 6mm lager
Hoe breder hoe hoger, Ton.

Je conclusie klopt. Niet klooien met de door Herr BMW voorgeschreven maten.

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3422
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door Baird » 17 jan 2016, 11:39

Doordat er een andere breedte en een hoogte toegepast wordt wordt ook de mogelijke ronding van de band anders en daarmee beïnvloed je wel het stuurgedragvan de motor, door o.a. hier mee te 'spelen' bepalen fabriekanten wat het gewenste stuurgedrag is.
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)#1

nu:
R1150RT TS (2003)#2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)
VW Eos

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Tommeke
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 okt 2013, 14:53
Type: R850RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kluisbergen

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door Tommeke » 17 jan 2016, 17:10

De interact Z8 werd besteld in de originele maten ;)


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 822
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Mijn andere motor is een Suzuki V-Strom XTA
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda » 17 jan 2016, 19:02

Tommeke schreef:De interact Z8 werd besteld in de originele maten ;)


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Heel verstandig..
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 657
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door scan » 18 jan 2016, 10:04

De conclusie van Ton is onjuist?
Bredere band betekent, in geval van gelijke hoogte/breedte verhouding, dat de moter hoger komt te staan en NIET lager.
Ter verduidelijking:
160/70 = 112 mm,
170/70 = 119 mm.
Daarnaast is de afrol omtrek ook anders.
Dat heeft dan weer gevolgen voor een onjuiste weergave van de snelheid.

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3143
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door Ton1959 » 18 jan 2016, 17:35

scan schreef:De conclusie van Ton is onjuist?
Bredere band betekent, in geval van gelijke hoogte/breedte verhouding, dat de moter hoger komt te staan en NIET lager.
Ter verduidelijking:
160/70 = 112 mm,
170/70 = 119 mm.
Daarnaast is de afrol omtrek ook anders.
Dat heeft dan weer gevolgen voor een onjuiste weergave van de snelheid.
Goed gezien er had moeten staan kleinere breedte aangezien hij een smallere band wou. Goed gezien. Hij wilde een smallere band dus dan word de motor lager. Dus als je gaat van 170 naar 160 word de motor lager . De mijne geeft te weinig aan. Voor de weergave van de snelheid doet het niks die meet op het voorwiel.

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 657
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01

Ongelezen bericht door scan » 19 jan 2016, 14:12

Voor de weergave van de snelheid doet het niks die meet op het voorwiel.
Dat is niet bij alle modellen het geval maar jij zult er inderdaad geen last van hebben.

Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”