dringend prop in band of niet
dringend prop in band of niet
zonet na een ritje gemertk dat er een nagel in het loopvlak zit van de achterband.
Deze is nog zo goed als nieuw mag hier een prop in gestoken worden of niet?
Google zegt ja en nee :-p
De autobandenboer deed me ook twijfelen.
grts gianni
Deze is nog zo goed als nieuw mag hier een prop in gestoken worden of niet?
Google zegt ja en nee :-p
De autobandenboer deed me ook twijfelen.
grts gianni
Laatst gewijzigd door giannia op 26 mar 2016, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: dringend prob in band of niet
Probeer eens een foto te plaatsen. Op grond daarvan kunnen we een beetje beter bepalen of een en ander reparabel is.
Zelf ben ik niet een groot voorstander van reparaties: ik ga er vanuit dat een paar honderd euro voor een nieuwe band, niet opweegt de ellende die je ermee kunt hebben als de reparatie niet helemaal 100% gelukt is...
Bert M
Zelf ben ik niet een groot voorstander van reparaties: ik ga er vanuit dat een paar honderd euro voor een nieuwe band, niet opweegt de ellende die je ermee kunt hebben als de reparatie niet helemaal 100% gelukt is...
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: dringend prob in band of niet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Benji
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: dringend prob in band of niet
Ik denk dat je antwoorden gaat krijgen van absoluut niet repareren en antwoorden van wel. Mijn persoonlijke mening, ik zou hem laten repareren van binnen uit en niet een prop van buiten naar binnen duwen, heb dit reeds diverse keren laten doen door een bandenboer en nooit problemen gehad.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Re: dringend prob in band of niet
Dan zal er dit weekend geen rit meer inzitten.
De garage waar ik normaal ga met mijn auto en waar ik inlichtingen gevraagd hebt steek zo iets.
Ik denk niet dat deze het wiel zal los doen en opnieuw monteren :-)
jammer
grts gianni
De garage waar ik normaal ga met mijn auto en waar ik inlichtingen gevraagd hebt steek zo iets.
Ik denk niet dat deze het wiel zal los doen en opnieuw monteren :-)
jammer
grts gianni
-
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Philippine
Re: dringend prob in band of niet
Tjonge, dat begint gelijk al goed, wat een pech
- aantzeetje
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: dringend prob in band of niet
op het eerste zicht een parker schroef. Niet uittrekken dus maar uitdraaien met een schroevendraaier en dan gewoon prop er in. Kan je toch zelf doen?
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: dringend prob in band of niet
De afgebeelde methode is wat mij betreft echt een no-go voor een motorband. De "champignon" die van binnen naar buiten getrokken wordt, zoals ook reeds gesuggereerd door Benji, zou in dit geval nog wel een acceptabele oplossing zijn, omdat bij deze methode ook het inwendige van de band bekeken kan worden op allerhande van buitenaf onzichtbare schades.giannia schreef:Dan zal er dit weekend geen rit meer inzitten.
De garage waar ik normaal ga met mijn auto en waar ik inlichtingen gevraagd hebt steek zo iets.
Ik denk niet dat deze het wiel zal los doen en opnieuw monteren :-)
jammer
grts gianni
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Philippine
Re: dringend prob in band of niet
is de afgebeelde manier niet om je naar de dichtsbijzijnde bandenboer te krijgen, zoals een klein thuiskomertje in de auto?
Ik heb zo'n setje bij (incl lucht ampulletjes) om niet langs de kant van de weg te stranden, maar in ieder geval " thuis' te komen met de restricties die bij een thuiskomertje horen, dus bv 80km max, kortste route etc
Voor Gianni, hoe vervelend ook, de band moet je nu toch vervangen,(mijn mening) ik heb hetzelfde aan de hand gehad 300km na de montage van een nieuwe band, het vlechtwerk in je band is mogelijk ook kapot en aangezien wij op de motor maar 2 kleine draag/loop vlakken hebben die voor ons zeer belangrijk zijn, kan je voor de 150 euro die dat kost geen risico nemen (nogmaals mijn mening, geen feit) een prop van binnen incl vulcaniseren waarbij ze het gat goed kunnen inspecteren is een optie, maar ik zou het risico niet lopen
Ik heb zo'n setje bij (incl lucht ampulletjes) om niet langs de kant van de weg te stranden, maar in ieder geval " thuis' te komen met de restricties die bij een thuiskomertje horen, dus bv 80km max, kortste route etc
Voor Gianni, hoe vervelend ook, de band moet je nu toch vervangen,(mijn mening) ik heb hetzelfde aan de hand gehad 300km na de montage van een nieuwe band, het vlechtwerk in je band is mogelijk ook kapot en aangezien wij op de motor maar 2 kleine draag/loop vlakken hebben die voor ons zeer belangrijk zijn, kan je voor de 150 euro die dat kost geen risico nemen (nogmaals mijn mening, geen feit) een prop van binnen incl vulcaniseren waarbij ze het gat goed kunnen inspecteren is een optie, maar ik zou het risico niet lopen
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: dringend prob in band of niet
+1
Geen risico nemen, altijd vervangen. Een motor is geen auto.
Geen risico nemen, altijd vervangen. Een motor is geen auto.
Re: dringend prob in band of niet
ok zal een nieuwe band worden.
Ik vermoed dat de kostprijs van het laten inspecteren en van binnenuit te herstellen nog duurder zal uitkomen of een nieuwe te laten steken.
Heb er vandaag nog een ritje mee gedaan (moest ook terug thuis geraken) en de band lost niet.
Welke banden en maat (160/60-18)raden jullie me aan?
grts gianni
Ik vermoed dat de kostprijs van het laten inspecteren en van binnenuit te herstellen nog duurder zal uitkomen of een nieuwe te laten steken.
Heb er vandaag nog een ritje mee gedaan (moest ook terug thuis geraken) en de band lost niet.
Welke banden en maat (160/60-18)raden jullie me aan?
grts gianni
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 31 jul 2012, 12:40
- Type: Overig R-serie
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Nijkerk
- Locatie: Appel
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: dringend prop in band of niet
Dan zie je meteen waarom je deze methode niet wilt toepassen. Als de stalen gordel beschadigd door een grote schroef of spijker moet je de band vervangen. Deze man verhelpt alleen een luchtlekkage aan de band.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: dringend prop in band of niet
En daarbij zeg ik dan ook dat iedereen die een band reparatie doet zonder aan de binnenzijde de band te inspecteren is in mijn ogen niet goed bezig. Wij hebben de methode met de pluggen vroeger al geleerd maar ondertussen zijn we wijzer geworden. De methode met de paddestoel plug is soms een mogelijkheid maar als je kijkt naar de kosten hiervan ben je ook al gauw rond de 40 Euro kwijt verwacht ik. Je moet immers het wiel verwijderen opnieuw balanceren en de band repareren.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: dringend prop in band of niet
Helemaal mee eens. Neem voor jouw veiligheid en dat van anderen geen enkel risico. Band vervangen voor een nieuwe.
Voor een auto kan je nog een parapluplug van binnenuit gebruiken mits het karkas en de gordel van de autoband niet beschadigd is.
Eilert
Voor een auto kan je nog een parapluplug van binnenuit gebruiken mits het karkas en de gordel van de autoband niet beschadigd is.
Eilert
HansD schreef:+1
Geen risico nemen, altijd vervangen. Een motor is geen auto.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- mikanos
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03 apr 2014, 09:46
- Type: R1200RT
- Land: Zuid-Holland
- Woonplaats of omgeving: Gorinchem
Re: dringend prop in band of niet
Mijn advies vervangen! Heb het ook is kort na een nieuwe voorband gehad. Was even zuur om weer een nieuwe te kopen maar veiligheid vind ik belangrijker
Hartelijke groeten van GT-I9505 aan alle forumleden
Hartelijke groeten van GT-I9505 aan alle forumleden
2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: dringend prop in band of niet
Goedenavond.
Ik rijd haast al een jaar rond met een prop in mijn band.
Gr-Kees.
Ik rijd haast al een jaar rond met een prop in mijn band.
Gr-Kees.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kees BMW
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: dringend prop in band of niet
Wat wil je daar mee zeggen? Ik ook met mijn auto maar als ik had geweten dat dit de reparatiemethode was voor ik mijn auto binnen reed had ik het niet gedaan. En dan ben ik nog een rustige rijder.Kees BMW schreef:Goedenavond.
Ik rijd haast al een jaar rond met een prop in mijn band.
Gr-Kees.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: dringend prop in band of niet
Ik kan me vinden in het advies van Dunlop.
REPARATIE VAN BANDEN
Sommige lekken in motorbanden kunnen worden gerepareerd. Dunlop raadt alleen permanente reparaties met proppen of plakkers aan voor kleine gaatjes (maximale diameter 6 mm/1/4 inch) van binnenuit op een gedemonteerde band door een erkende bandenreparateur of motorleverancier. Voer nooit reparaties uit van buitenaf en gebruik nooit een binnenband als vervanging voor een correcte reparatie.
De eerste 24 uur na de reparatie dient u niet harder te rijden dan 80 km/u en de gerepareerde band mag nooit worden gebruikt bij snelheden boven 120 km/u. Controleer de bandenspanning nadat
de band ten minste drie uur is afgekoeld na het inrijden, of eerder als u drukverlies vermoedt.
Probeer nooit de band tijdelijk te repareren. Dit kan leiden tot onopgemerkte secundaire schade door een penetrerend object, waardoor de band of binnenband op een later tijdstip kan leeglopen.
Dunlop raadt het gebruik van vloeibare afdichtingsmiddelen af. Dit is een vorm van tijdelijke reparatie en kan het materiaal van de koordlagen nadelig beïnvloeden en secundaire schade maskeren die door een penetrerend object is veroorzaakt.
Met deze afdichtingsmiddelen kan een band plots alsnog uitvallen waardoor ongelukken kunnen ontstaan.
REPARATIE VAN BANDEN
Sommige lekken in motorbanden kunnen worden gerepareerd. Dunlop raadt alleen permanente reparaties met proppen of plakkers aan voor kleine gaatjes (maximale diameter 6 mm/1/4 inch) van binnenuit op een gedemonteerde band door een erkende bandenreparateur of motorleverancier. Voer nooit reparaties uit van buitenaf en gebruik nooit een binnenband als vervanging voor een correcte reparatie.
De eerste 24 uur na de reparatie dient u niet harder te rijden dan 80 km/u en de gerepareerde band mag nooit worden gebruikt bij snelheden boven 120 km/u. Controleer de bandenspanning nadat
de band ten minste drie uur is afgekoeld na het inrijden, of eerder als u drukverlies vermoedt.
Probeer nooit de band tijdelijk te repareren. Dit kan leiden tot onopgemerkte secundaire schade door een penetrerend object, waardoor de band of binnenband op een later tijdstip kan leeglopen.
Dunlop raadt het gebruik van vloeibare afdichtingsmiddelen af. Dit is een vorm van tijdelijke reparatie en kan het materiaal van de koordlagen nadelig beïnvloeden en secundaire schade maskeren die door een penetrerend object is veroorzaakt.
Met deze afdichtingsmiddelen kan een band plots alsnog uitvallen waardoor ongelukken kunnen ontstaan.
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: dringend prop in band of niet
Goedenavond.
Als de prop in de midden van de band zit heb ik er geen moeite mee,als de prop in de zij van de band zit word het anders.Sinds de prop in de band zit heb ik nog nooit druk verlies gehad.
Gr-Kees.
Als de prop in de midden van de band zit heb ik er geen moeite mee,als de prop in de zij van de band zit word het anders.Sinds de prop in de band zit heb ik nog nooit druk verlies gehad.
Gr-Kees.
Kees BMW
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: dringend prop in band of niet
IK ga mee met Ton en Kees:
Als de schroef in het middendeel zit, je niet gereden hebt met de platte band en de reparatie wordt door een professional van binnen uit gedaan: lekker doen en doorrijden. Heb dit zelf ook bij de hand gehad en mijn motorbanden speciaalzaak heeft dit keurig voor mij gedaan en heb de band volledig opgereden. Ik heb het voorwerp laten zitten en zij hebben het voorzichtig verwijderd om het goed te kunnen beoordelen. Het is niet zwart /wit maar binnen randvoorwaarden kan het en daarbuiten is het jammer en moet je een nieuwe band kopen.
Als de schroef in het middendeel zit, je niet gereden hebt met de platte band en de reparatie wordt door een professional van binnen uit gedaan: lekker doen en doorrijden. Heb dit zelf ook bij de hand gehad en mijn motorbanden speciaalzaak heeft dit keurig voor mij gedaan en heb de band volledig opgereden. Ik heb het voorwerp laten zitten en zij hebben het voorzichtig verwijderd om het goed te kunnen beoordelen. Het is niet zwart /wit maar binnen randvoorwaarden kan het en daarbuiten is het jammer en moet je een nieuwe band kopen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: dringend prop in band of niet
Ton1959 schreef:Ik kan me vinden in het advies van Dunlop.
REPARATIE VAN BANDEN
Sommige lekken in motorbanden kunnen worden gerepareerd. Dunlop raadt alleen permanente reparaties met proppen of plakkers aan voor kleine gaatjes (maximale diameter 6 mm/1/4 inch) van binnenuit op een gedemonteerde band door een erkende bandenreparateur of motorleverancier. Voer nooit reparaties uit van buitenaf en gebruik nooit een binnenband als vervanging voor een correcte reparatie.
De eerste 24 uur na de reparatie dient u niet harder te rijden dan 80 km/u en de gerepareerde band mag nooit worden gebruikt bij snelheden boven 120 km/u. Controleer de bandenspanning nadat
de band ten minste drie uur is afgekoeld na het inrijden, of eerder als u drukverlies vermoedt.
Probeer nooit de band tijdelijk te repareren. Dit kan leiden tot onopgemerkte secundaire schade door een penetrerend object, waardoor de band of binnenband op een later tijdstip kan leeglopen.
Dunlop raadt het gebruik van vloeibare afdichtingsmiddelen af. Dit is een vorm van tijdelijke reparatie en kan het materiaal van de koordlagen nadelig beïnvloeden en secundaire schade maskeren die door een penetrerend object is veroorzaakt.
Met deze afdichtingsmiddelen kan een band plots alsnog uitvallen waardoor ongelukken kunnen ontstaan.
Max 120 km/u. Dat rijden mijn vrienden binnen de bebouwde kom.
Dat kan toch geen serieuze optie zijn voor een motorfiets ?
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: dringend prop in band of niet
Praat je nou over je vrienden en jezelf?doov650 schreef:Ton1959 schreef:Ik kan me vinden in het advies van Dunlop.
REPARATIE VAN BANDEN
Sommige lekken in motorbanden kunnen worden gerepareerd. Dunlop raadt alleen permanente reparaties met proppen of plakkers aan voor kleine gaatjes (maximale diameter 6 mm/1/4 inch) van binnenuit op een gedemonteerde band door een erkende bandenreparateur of motorleverancier. Voer nooit reparaties uit van buitenaf en gebruik nooit een binnenband als vervanging voor een correcte reparatie.
De eerste 24 uur na de reparatie dient u niet harder te rijden dan 80 km/u en de gerepareerde band mag nooit worden gebruikt bij snelheden boven 120 km/u. Controleer de bandenspanning nadat
de band ten minste drie uur is afgekoeld na het inrijden, of eerder als u drukverlies vermoedt.
Probeer nooit de band tijdelijk te repareren. Dit kan leiden tot onopgemerkte secundaire schade door een penetrerend object, waardoor de band of binnenband op een later tijdstip kan leeglopen.
Dunlop raadt het gebruik van vloeibare afdichtingsmiddelen af. Dit is een vorm van tijdelijke reparatie en kan het materiaal van de koordlagen nadelig beïnvloeden en secundaire schade maskeren die door een penetrerend object is veroorzaakt.
Met deze afdichtingsmiddelen kan een band plots alsnog uitvallen waardoor ongelukken kunnen ontstaan.
Max 120 km/u. Dat rijden mijn vrienden binnen de bebouwde kom.
Dat kan toch geen serieuze optie zijn voor een motorfiets ?
Re: dringend prop in band of niet
Mijn vrienden. Voornamelijk. Ben er fier op, zulke stoere vrienden te hebben.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: dringend prop in band of niet
Voordat we een hele discussie gaan voeren over wat stoer is en waar krankzinnigheid begint, gaan we weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp: de bandenreparatie.
Bert M
Moderator
Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: dringend prop in band of niet
Dat was mij punt ook, Bert. Je kunt toch met goed fatsoen niet de snelheid van je brommert tot 120 km/u beperken, zoals Dunlop aangeeft in de quote van Ton.Bert M schreef:Voordat we een hele discussie gaan voeren over wat stoer is en waar krankzinnigheid begint, gaan we weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp: de bandenreparatie.
Bert M
Moderator
Dan heeft reparatie geem enkele zin.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: dringend prop in band of niet
Nou snap je hetdoov650 schreef:Dat was mij punt ook, Bert. Je kunt toch met goed fatsoen niet de snelheid van je brommert tot 120 km/u beperken, zoals Dunlop aangeeft in de quote van Ton.Bert M schreef:Voordat we een hele discussie gaan voeren over wat stoer is en waar krankzinnigheid begint, gaan we weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp: de bandenreparatie.
Bert M
Moderator
Dan heeft reparatie geem enkele zin.
- Gurbe
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
- Type: R1150RT
- Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Witmarsum
- Locatie: Witmarsum
Re: dringend prop in band of niet
Helemaal mee eens. Ook zo gedaan en helemaal op gereden op mijn CBRBaird schreef:IK ga mee met Ton en Kees:
Als de schroef in het middendeel zit, je niet gereden hebt met de platte band en de reparatie wordt door een professional van binnen uit gedaan: lekker doen en doorrijden. Heb dit zelf ook bij de hand gehad en mijn motorbanden speciaalzaak heeft dit keurig voor mij gedaan en heb de band volledig opgereden. Ik heb het voorwerp laten zitten en zij hebben het voorzichtig verwijderd om het goed te kunnen beoordelen. Het is niet zwart /wit maar binnen randvoorwaarden kan het en daarbuiten is het jammer en moet je een nieuwe band kopen.
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen