Voorband slijtage rechts erger dan links?
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02 jul 2015, 12:15
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100S zwart met dakar yellow velgen
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: kop nh
Voorband slijtage rechts erger dan links?
Hoi allen,
Vraagje: mijn voorband is na 6k km aan vervanging toe (michelins pr2, R1100s) (kogelgewricht op de telelever is ruim en wss reden van snelle slijtage).
Nu valt mij op dat het 'platte vlak' rechts nog 1mm profiel heeft en aan de linkerzijde volledig kaal.
Is dit des Boxers? Ik kan me niet herinneren dat ik dit op eerder motoren heb gezien. (OA SV650, Duc st2).
Nu wordt ik met de BMW wel erg enthousiast op rotondes. Maar ook met erop en eraf. Dus voor mijn gevoel zit het daar niet.
Iemand een idee?
Thnx
Grt
Wouter
Vraagje: mijn voorband is na 6k km aan vervanging toe (michelins pr2, R1100s) (kogelgewricht op de telelever is ruim en wss reden van snelle slijtage).
Nu valt mij op dat het 'platte vlak' rechts nog 1mm profiel heeft en aan de linkerzijde volledig kaal.
Is dit des Boxers? Ik kan me niet herinneren dat ik dit op eerder motoren heb gezien. (OA SV650, Duc st2).
Nu wordt ik met de BMW wel erg enthousiast op rotondes. Maar ook met erop en eraf. Dus voor mijn gevoel zit het daar niet.
Iemand een idee?
Thnx
Grt
Wouter
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
Een collega van mij reed veel dezelfde route - ook in NH! - en diens motor had ook meer slijtage aan één kant van de band. Volgens de monteur had dat te maken met de richting vanwaar uit de wind kwam. Klinkt wel vreemd, maar ook wel weer logisch.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02 jul 2015, 12:15
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100S zwart met dakar yellow velgen
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: kop nh
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
Heb ik eerder gehoord. Ik rijd 15k km/j woon werk. Maar dat is dezelfde route heen en weer. En dat zou het weer recht trekken lijkt me.Bovendien zou het erg ernstig aan toe moeten gaan om continu 45° schuin te rijden
Kan het zijn dat het kantelmoment van het boxerblok linksaf meer druk op de voorband zet bij uit accelereren.
Daarmee zou het Boxer specifiek zijn en zouden meer R-rijders last van moeten hebben.
Kan het zijn dat het kantelmoment van het boxerblok linksaf meer druk op de voorband zet bij uit accelereren.
Daarmee zou het Boxer specifiek zijn en zouden meer R-rijders last van moeten hebben.
- AGVerheij
- Berichten: 852
- Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
Yep, dat kan. Is hier al meer over geschreven.wouterb schreef: kantelmoment van het boxerblok linksaf meer druk op de voorband zet
Maar als het verschil zo groot is zou ik ook kijken naar de uitlijning, vering, demping en dergelijke
:shock: na 6000 km ?wouterb schreef:1mm profiel heeft en aan de linkerzijde volledig kaal.
Dan heb je flink te lang doorgereden, voor je eigen veiligheid (en die van je omgeving) wordt aangeraden de banden bij een profiel minder dan 1.6mm al te vervangen. Ik krijg het idee dat jouw RT aan een goede beurt toe is, zo'n slijtageslag is niet normaal
Groets, GerbeRT
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
Volgens mij heeft dat te maken met het camber van de weg. Onze wegen zijn niet vlak maar ze staan bol. Dit is nodig voor de afwatering van de weg. Wat me vroeger al opviel tijdens het rijden in de auto is dat de meeste auto's richting trottoir gaan als je het stuur loslaat. Wij zitten dus constant tegen te sturen met de auto maar ook met de motor. Je doet dit automatisch. Onze klanten gaven altijd de uitlijning van de auto de schuld. Toen ik echter in Engeland ging wonen trokken alle auto's voornamelijk naar links. Tenzij je in de midden van de weg gaat rijden dan rollen ze wel rechtdoor. Maar het kantel effect van de motor moet ook een bijdrage leveren aan de bandenslijtage. En dan speelt de gewichtsverdeling een rol. En dan heeft de shim die tussen cardan en wiel ligt ook weer effect. Dus er blijven meerdere oorzaken bestaan. Wat belangrijk is houd je banden op spanning en let op afstelling van schokbrekers en controleer speling op wiellagers en achtervork lagering met regelmaat. Bovendien rijd je veel te lang met je banden. Ik leef graag nog even dus bij mij komen ze nooit onder de 2,5mm.
Ik zou eerst zorgen dat dat kogelgewricht in orde is en dan kijken hoe het verder gaat met de bandenslijtage.
Ik zou eerst zorgen dat dat kogelgewricht in orde is en dan kijken hoe het verder gaat met de bandenslijtage.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 18 jun 2016, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
:shock: na 6000 km ?wouterb schreef:1mm profiel heeft en aan de linkerzijde volledig kaal.
[/quote]Dan heb je flink te lang doorgereden, voor je eigen veiligheid (en die van je omgeving) wordt aangeraden de banden bij een profiel minder dan 1.6mm al te vervangen. Ik krijg het idee dat jouw RT aan een goede beurt toe is, zo'n slijtageslag is niet normaal[/quote]
Wettelijk gezien is dit 1mm.
De "slijtagenokjes" zitten hier iets boven nl op 1,2 of 1,4 mm afhankelijk van de producent.
Het beste is om de norm van "vervangen bij 2mm profieldiepte" aan te houden.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
In de wet spreekt men over een 'ononderbroken' profiel.
Als je de TWI's bereikt hebt voldoe je daar niet mee aan.
Deze staan op 1,6mm.
Maar met minder dan 2,5mm met het weer van de afgelopen weken ben je een gevaar voor je zelf en voor anderen.
Als je de TWI's bereikt hebt voldoe je daar niet mee aan.
Deze staan op 1,6mm.
Maar met minder dan 2,5mm met het weer van de afgelopen weken ben je een gevaar voor je zelf en voor anderen.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02 jul 2015, 12:15
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100S zwart met dakar yellow velgen
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: kop nh
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
Normaliter laat ik het ook niet zover komen. De situatie is door omstandigheden ontstaan. Ik ben me er van bewust dat ik mij op glad ijs begeef (en, voor wat het waard is, rij daar ook naar).
Nieuwe banden en kogelgewricht liggen klaar. Controle van lagers en schokdempers gebeurd dan ook.
Mijn vraag was of het slijtageprofiel op de voorband boxer-eigen is of dat ik de fiets technisch uitgebreider moet controleren.
Nieuwe banden en kogelgewricht liggen klaar. Controle van lagers en schokdempers gebeurd dan ook.
Mijn vraag was of het slijtageprofiel op de voorband boxer-eigen is of dat ik de fiets technisch uitgebreider moet controleren.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
Daar heb ik een antwoord op gegeven. Maar het kogelgewricht en de andere dingen die je nu laat doen zullen waarschijnlijk voldoende zijn.wouterb schreef:Normaliter laat ik het ook niet zover komen. De situatie is door omstandigheden ontstaan. Ik ben me er van bewust dat ik mij op glad ijs begeef (en, voor wat het waard is, rij daar ook naar).
Nieuwe banden en kogelgewricht liggen klaar. Controle van lagers en schokdempers gebeurd dan ook.
Mijn vraag was of het slijtageprofiel op de voorband boxer-eigen is of dat ik de fiets technisch uitgebreider moet controleren.
- Arjan W
- 2024
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
- Type: R1150RT
- Bijz: De bestuurder
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
Ik woon ook in een rotonde achtige omgeving en ik heb er veel last van. De rechterzijde van mijn band is altijd gladder dan mij linker zijde.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
- bmwalter
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
Das niet logisch. Als je een route met veel rotondes heen en terug aflegt ben je net zo vaak linksom gegaan als rechtsom. Daar kun je volgens mij nooit een scheve band van krijgen.
Het is ook geen boxer-eigen probleem: ik rij al 40 jaar boxers en heb nog nooit een band aan de ene kant meer zien slijten als aan de andere.
Het is ook geen boxer-eigen probleem: ik rij al 40 jaar boxers en heb nog nooit een band aan de ene kant meer zien slijten als aan de andere.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
We nemen de ronde rechtsom. Stel dat we de ronde gemiddeld vaker 2/4 of 3/4 nemen dan 1/4, dan zou de band theoretisch links harder slijten dan rechts.Arjan W schreef:Ik woon ook in een rotonde achtige omgeving en ik heb er veel last van. De rechterzijde van mijn band is altijd gladder dan mij linker zijde.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
Is puur een geometrie issue en (dus) mogeljk ook met slijtage verschijnselen van de voorvork/telelever. Ik heb jaren op een K100RS-16V gereden (twee verschillende fietsen). Beiden vertoonden hetzelfde verschijnsel: rechterkant van de voorband sleet veel harder dan de linkerkant.
Daarna een K1100LT: geen verschil meer merkbaar. Daarna een R1100RT: ook geen scheve slijtage, idem nu voor de F800GT.
Aflopende wegen/rotondes etc. is volgens mij flauwekul, dan zouden alle motorfietsen dit in meer of mindere mate moeten hebben.......
Daarna een K1100LT: geen verschil meer merkbaar. Daarna een R1100RT: ook geen scheve slijtage, idem nu voor de F800GT.
Aflopende wegen/rotondes etc. is volgens mij flauwekul, dan zouden alle motorfietsen dit in meer of mindere mate moeten hebben.......
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
Als het iets te maken had met de telelever had je R1100RT het ook gehadPaPinkelman schreef:Is puur een geometrie issue en (dus) mogeljk ook met slijtage verschijnselen van de voorvork/telelever. Ik heb jaren op een K100RS-16V gereden (twee verschillende fietsen). Beiden vertoonden hetzelfde verschijnsel: rechterkant van de voorband sleet veel harder dan de linkerkant.
Daarna een K1100LT: geen verschil meer merkbaar. Daarna een R1100RT: ook geen scheve slijtage, idem nu voor de F800GT.
Aflopende wegen/rotondes etc. is volgens mij flauwekul, dan zouden alle motorfietsen dit in meer of mindere mate moeten hebben.......
Als je de rechter bochten sneller instuurt dan de linkse kan het al een verschil maken of gewoon de gewichtsverdeling op de motor al. Maar ik zie het wel vaker ook bij onze boxers dan de ene kant van de band meer versleten is. Ik had het bij mijn Bridgestone BT21 ook. Maar bij mijn huidige band nog niet gezien.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 14 mei 2016, 19:13
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
Heb in het verleden 2 x R1100RT en 1 x R1150RT gehad en de voorband sleet altijd ongelijk. De gewichtverdeling is niet in balans; de tank is rechts groter als links en de kardan zit rechts waardoor je constant iets aan het tegensturen bent. Als je het stuur loslaat trekt een RT ook naar rechts. Het is dus in ieder geval RT specifiek. Of dit op een S zo is weet ik niet
Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02 jul 2015, 12:15
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100S zwart met dakar yellow velgen
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: kop nh
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
Het verschil zit niet een beetje van het midden maar echt het deel dat in de bocht op het asfalt ligt.
(Ja, is inmiddels vervangen)
Beetje gewicht meer links of recht zal dit verschil niet maken toch? Tenzij het gevolg is dat je links dus altijd iets platter gaat dan rechtsom.
Hoe dan ook er ligt linksaf duidelijk meer druk op het voorwiel.
Hartelijke groeten van HUAWEI G525-U00 aan alle forumleden
(Ja, is inmiddels vervangen)
Beetje gewicht meer links of recht zal dit verschil niet maken toch? Tenzij het gevolg is dat je links dus altijd iets platter gaat dan rechtsom.
Hoe dan ook er ligt linksaf duidelijk meer druk op het voorwiel.
Hartelijke groeten van HUAWEI G525-U00 aan alle forumleden
- mkoskamp
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
Ik neem de rotondes altijd linksom, ook op de terugwegbmwalter schreef:Das niet logisch. Als je een route met veel rotondes heen en terug aflegt ben je net zo vaak linksom gegaan als rechtsom. Daar kun je volgens mij nooit een scheve band van krijgen.
Het is ook geen boxer-eigen probleem: ik rij al 40 jaar boxers en heb nog nooit een band aan de ene kant meer zien slijten als aan de andere.
Als je een rotonde rechtdoor neemt heb je 2x rechts en 1x links gestuurd. Op de terugweg is dat hetzelfde.
Zit er een rotonde in de route waar je rechts afslaat stuur je op de heenweg 2 keer rechts. Op de terugweg 2x rechts en een halve cirkel links.
Het zou theoretisch een verschil kunnen maken. Maar of die paar meters over de rotonde over de totale afstand nu echt significant bijdragen aan de slijtage vraag ik mij af. Ik denk dan eerder aan oneven wegdek of een mechanische oorzaak in het stuur.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
Ik merk wel dat we dus praten over de linker kant van de voorband. We kijken vanaf de bestuurder niet vanaf de voorkant. Ik had al het vermoeden dat het om links ging en niet om rechts. Dit beeld zie je vaker al was het bij mijn Bridgestone niet zo duidelijk. Misschien omdat ik ook nooit zolang met een versleten band blijf rijden. Correctie je vind bij mij nooit een band zo slecht als deze. Hier wil ik geen meter mee rijden.
Je zou bijna denken dat er tussen links en rechts voor een remkrachtverschil is. Rem je vaak vrij hard? Anders denk ik toch ook wel aan bandenspanning vrij laag.
Je zou bijna denken dat er tussen links en rechts voor een remkrachtverschil is. Rem je vaak vrij hard? Anders denk ik toch ook wel aan bandenspanning vrij laag.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 13 jul 2016, 21:50, 2 keer totaal gewijzigd.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
Het gaat bij de getoonde band op de foto meer om een zgn "slick". Onverantwoord en levensgevaarlijk voor zowel de motorrijder als het overige verkeer om zo lang op een band door te rijden en het dus zo ver te laten komen . . . :shock:
Eilert
Eilert
wouterb schreef:(Ja, is inmiddels vervangen)
Ton1959 schreef:Misschien omdat ik ook nooit zolang met een versleten band blijf rijden. Correctie je vind bij mij nooit een band zo slecht als deze. Hier wil ik geen meter mee rijden.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- 2023
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Wissenkerke
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
Heren
Afgezien van het feit als wel of niet verantwoord is, maar als dit komt door rotondes, bolle weg, Westenwind, boxer effect... dan moet achterband toch gelijkaardig ( mogelijk iets minder) slijtagepatroon hebben?
Tom
Afgezien van het feit als wel of niet verantwoord is, maar als dit komt door rotondes, bolle weg, Westenwind, boxer effect... dan moet achterband toch gelijkaardig ( mogelijk iets minder) slijtagepatroon hebben?
Tom
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
In alle eerlijkheid, maar bij het zien van de foto van deze band (en ja er is sprake van een slijtagepatroon, hoewel je nog nauwelijks een profiel kunt herkennen) zijn "onverantwoord" en "levensgevaarlijk" de woorden die direct bij mij opkomen. Ik vind dat ik dat dus met reden mag zeggen op dit forum.
Voor mij einde discussie, nu maar weer on-topic over het slijtagepatroon van deze band . . .
Eilert
Voor mij einde discussie, nu maar weer on-topic over het slijtagepatroon van deze band . . .
Eilert
TomDujardin schreef:Heren
Afgezien van het feit als wel of niet verantwoord is, maar als dit komt door rotondes, bolle weg, Westenwind, boxer effect... dan moet achterband toch gelijkaardig ( mogelijk iets minder) slijtagepatroon hebben?
Tom
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?
Niet echt. Met het voorwiel besturen we de motor en dwingen de motor in een bepaalde richting te gaan. En tevens zorgen we voor de balans van de motor met het voorwiel. Rol eens een knikker op een oppervlak wat niet echt plat is. Het achterwiel kan niet anders dan volgen. En daar krijg je toch weer een ander slijtagebeeld.TomDujardin schreef:Heren
Afgezien van het feit als wel of niet verantwoord is, maar als dit komt door rotondes, bolle weg, Westenwind, boxer effect... dan moet achterband toch gelijkaardig ( mogelijk iets minder) slijtagepatroon hebben?
Tom