Wielbouten los
- maRTinP
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 26 okt 2016, 08:23
- Type: R1200RT
- Bijz: 03-2010
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Delft
Wielbouten los
Wat me nou weer is overkomen....
Ik rij vanmorgen op de A13 bij Rotterdam, het 80-kmh gedeelte, begint de motor te zwabberen. Voelde als voorwiel los of lekke band. Ik naar de rechterbaan toe en snelheid eruit, alarmlichten aan, en zodra er weer een vluchtstrook was gestopt. Schoppen tegen de banden: op spanning. Voorwiel check: geen speling. Achterwiel check: Veel speling! Blijken alle 4 de wielbouten een behoorlijk stuk los te zitten!!!
Dan ben je blij dat er een moersleutel in het gereedschap setje zit! Alle 4 weer snel stevig vast gezet, en verder gereden. Vanmiddag op mn werk maar even met een momentsleutel op 105 Nm gezet.
Ik rij vanmorgen op de A13 bij Rotterdam, het 80-kmh gedeelte, begint de motor te zwabberen. Voelde als voorwiel los of lekke band. Ik naar de rechterbaan toe en snelheid eruit, alarmlichten aan, en zodra er weer een vluchtstrook was gestopt. Schoppen tegen de banden: op spanning. Voorwiel check: geen speling. Achterwiel check: Veel speling! Blijken alle 4 de wielbouten een behoorlijk stuk los te zitten!!!
Dan ben je blij dat er een moersleutel in het gereedschap setje zit! Alle 4 weer snel stevig vast gezet, en verder gereden. Vanmiddag op mn werk maar even met een momentsleutel op 105 Nm gezet.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Wielbouten los
En wie heeft de bouten niet met het juiste koppel vastgezet de laatste keer?
- mkoskamp
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: Wielbouten los
Pffff. Blij te lezen dat je er goed vanaf bent gekomen.
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: Wielbouten los
Alle 4 de wielbouten tegelijk los??? :shock:
LIjkt mij dat dit onmogelijk toevallig tegelijk kan gebeuren, dus we krijgen òf een bekentenis van eigen falen of een aangifte poging doodslag?
Ben benieuwd!
LIjkt mij dat dit onmogelijk toevallig tegelijk kan gebeuren, dus we krijgen òf een bekentenis van eigen falen of een aangifte poging doodslag?
Ben benieuwd!
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: Wielbouten los
Dat is schrikken!!!
Je hebt de bouten op 105Nm gezet.....is dat correct voor de 1150RT? De 1200RT is meen ik 60Nm vandaar mijn vraag (correct me if I'm wrong).
Je hebt de bouten op 105Nm gezet.....is dat correct voor de 1150RT? De 1200RT is meen ik 60Nm vandaar mijn vraag (correct me if I'm wrong).
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Wielbouten los
Iedereen kan iets vergeten. Je schrikt alleen wel even als je het overkomt. Bij de dealers zal het wel meer luchtsleutelwerk zijn. Je zet ze niet gauw te vast die 105Nm is best een hoog koppel.Mariecke schreef:Alle 4 de wielbouten tegelijk los??? :shock:
LIjkt mij dat dit onmogelijk toevallig tegelijk kan gebeuren, dus we krijgen òf een bekentenis van eigen falen of een aangifte poging doodslag?
Ben benieuwd!
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Wielbouten los
Dat is correct.Wolfs RT schreef:Dat is schrikken!!!
Je hebt de bouten op 105Nm gezet.....is dat correct voor de 1150RT? De 1200RT is meen ik 60Nm vandaar mijn vraag (correct me if I'm wrong).
Gr-Kees.
Kees BMW
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: Wielbouten los
Heb het even nagekeken maar voor de R1200RT (en GS) is het aanhaalmoment voor de wielbouten van het achterwiel 60Nm.
De steekas van het voorwiel is 30Nm.
Het lijkt me dat het voor de R1150RT en R1100RT niet heel veel anders zal zijn..... Veel te strak zetten kan schade veroorzaken.....zoals het welbekende achterwielflens verhaal elders te vinden op het forum. Maar ook schroefdraden die kapot worden gedraaid.....
De steekas van het voorwiel is 30Nm.
Het lijkt me dat het voor de R1150RT en R1100RT niet heel veel anders zal zijn..... Veel te strak zetten kan schade veroorzaken.....zoals het welbekende achterwielflens verhaal elders te vinden op het forum. Maar ook schroefdraden die kapot worden gedraaid.....
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
- BertL
- 2024
- Berichten: 835
- Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1200GT/2008
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ommen
- Locatie: Ommen
Re: Wielbouten los
Klopt 105Nm staat te lezen in werkplaatshandboek.maRTinP schreef:Wat me nou weer is overkomen....
Ik rij vanmorgen op de A13 bij Rotterdam, het 80-kmh gedeelte, begint de motor te zwabberen. Voelde als voorwiel los of lekke band. Ik naar de rechterbaan toe en snelheid eruit, alarmlichten aan, en zodra er weer een vluchtstrook was gestopt. Schoppen tegen de banden: op spanning. Voorwiel check: geen speling. Achterwiel check: Veel speling! Blijken alle 4 de wielbouten een behoorlijk stuk los te zitten!!!
Dan ben je blij dat er een moersleutel in het gereedschap setje zit! Alle 4 weer snel stevig vast gezet, en verder gereden. Vanmiddag op mn werk maar even met een momentsleutel op 105 Nm gezet.
GrTz
BertL
BertL
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: Wielbouten los
Die 105Nm is pas daarna er op gezet, ik ben toch benieuwd naar het verhaal van ts. Het blijft een beetje stil.Ton1959 schreef:Iedereen kan iets vergeten. Je schrikt alleen wel even als je het overkomt. Bij de dealers zal het wel meer luchtsleutelwerk zijn. Je zet ze niet gauw te vast die 105Nm is best een hoog koppel.Mariecke schreef:Alle 4 de wielbouten tegelijk los??? :shock:
LIjkt mij dat dit onmogelijk toevallig tegelijk kan gebeuren, dus we krijgen òf een bekentenis van eigen falen of een aangifte poging doodslag?
Ben benieuwd!
Als mijn dealer zou vergeten mijn wielbouten vast te zetten en ik zou er, net als ts, goed vanaf komen, zou ik toch iets meer dan een stevig gesprek met hem hebben.
Ik vind het nogal wat namelijk.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Wielbouten los
Poeh, mazzelaar dat het goed is afgelopen...
Toch eens nadenken of je recent iemand tegen je, in het spreekwoordelijke harnas gejaagd hebt, die ook toegang zou kunnen hebben tot de motor. Alle bouten die zichzelf spontaan tegelijk losdraaien? Dat is een vorm van toeval waar ik niet meer in geloof... Tijd voor waakzaamheid dus, tenzij je heel recent het wiel er af hebt gehad en ontzettend hebt zitten pitten bij het terugplaatsen, maar dat lijkt me wel erg suf.
Bert M
Toch eens nadenken of je recent iemand tegen je, in het spreekwoordelijke harnas gejaagd hebt, die ook toegang zou kunnen hebben tot de motor. Alle bouten die zichzelf spontaan tegelijk losdraaien? Dat is een vorm van toeval waar ik niet meer in geloof... Tijd voor waakzaamheid dus, tenzij je heel recent het wiel er af hebt gehad en ontzettend hebt zitten pitten bij het terugplaatsen, maar dat lijkt me wel erg suf.
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Wielbouten los
Ik zou er ook niet blij mee zijn maar ik weet uit ervaring dat er nogal eens iets vergeten word. Het kan lang duren voordat iemand een goed systeem heeft en niks vergeet. Ik betrapte terwijl ik zelf met mijn werk bezig was nog dingen die een ander vergat. Bij leerlingen moest ik lang alles na controleren. Ik heb ook wel ooit een proefrit gedaan om erachter te komen dat ik na 20km bijna mijn voorwiel kwijt was. Het trieste is dat bij de helft van de voertuigen die voor een beurt gaat wel iets vergeten word.Mariecke schreef:Die 105Nm is pas daarna er op gezet, ik ben toch benieuwd naar het verhaal van ts. Het blijft een beetje stil.Ton1959 schreef:Iedereen kan iets vergeten. Je schrikt alleen wel even als je het overkomt. Bij de dealers zal het wel meer luchtsleutelwerk zijn. Je zet ze niet gauw te vast die 105Nm is best een hoog koppel.Mariecke schreef:Alle 4 de wielbouten tegelijk los??? :shock:
LIjkt mij dat dit onmogelijk toevallig tegelijk kan gebeuren, dus we krijgen òf een bekentenis van eigen falen of een aangifte poging doodslag?
Ben benieuwd!
Als mijn dealer zou vergeten mijn wielbouten vast te zetten en ik zou er, net als ts, goed vanaf komen, zou ik toch iets meer dan een stevig gesprek met hem hebben.
Ik vind het nogal wat namelijk.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Wielbouten los
Topicstarter geeft echter in zijn voorstel-bericht aan al het onderhoud zelf te doen...
Bert M
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: Wielbouten los
Of misschien heeft de monteur na het monteren van nieuwe banden de wielbouten eerst op 50Nm vastgezet en is daarna vergeten ze op 105Nm vast te zetten......ik heb het ook even opgezocht :)
Off-topic, kan iemand mij vertellen waarom het verschil van het aanhaalmoment zo groot is tussen de 1150RT en de 1200RT (2005-2016)? 105Nm vs 60Nm. De aluminium achterwielflens van de R1200RT is vervangen door staal maar het aanhaalmoment is hetzelfde gebleven.
Off-topic, kan iemand mij vertellen waarom het verschil van het aanhaalmoment zo groot is tussen de 1150RT en de 1200RT (2005-2016)? 105Nm vs 60Nm. De aluminium achterwielflens van de R1200RT is vervangen door staal maar het aanhaalmoment is hetzelfde gebleven.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
- maRTinP
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 26 okt 2016, 08:23
- Type: R1200RT
- Bijz: 03-2010
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Delft
Re: Wielbouten los
Ik heb de RT recent aangeschaft, en rij er sindsdien (half oktober) zo'n beetje dagelijks op. Ik vermoed dat de wielbouten bij de laatste bandenwissel door de vorige eigenaar (of zijn monteur) niet op het juiste moment zijn gezet. Het nalopen van de wielbouten zal we niet standaard door de motorzaken worden gedaan.
De 105Nm staat voorgeschreven, maar het is inderdaad een flink aanhaalmoment. Ik moest er met de momentsleutel nog iets bij zetten, terwijl ik ze langs de snelweg met de moersleutel uit het standaard gereedschapsetje al aardig heb vastgezet.
Overigens heb ik me qua onderhoud nog niet gewaagd aan het verversen van de remvloeistof... denk er sterk over om dat uit te besteden aan de profs.
De 105Nm staat voorgeschreven, maar het is inderdaad een flink aanhaalmoment. Ik moest er met de momentsleutel nog iets bij zetten, terwijl ik ze langs de snelweg met de moersleutel uit het standaard gereedschapsetje al aardig heb vastgezet.
Overigens heb ik me qua onderhoud nog niet gewaagd aan het verversen van de remvloeistof... denk er sterk over om dat uit te besteden aan de profs.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Wielbouten los
Tja met dat sleuteltje in het gereedschapset krijg je ze inderdaad niet vast genoeg tenzij je er een voetje bijzet. Gelukkig was je er net op tijd bij.maRTinP schreef:Ik heb de RT recent aangeschaft, en rij er sindsdien (half oktober) zo'n beetje dagelijks op. Ik vermoed dat de wielbouten bij de laatste bandenwissel door de vorige eigenaar (of zijn monteur) niet op het juiste moment zijn gezet. Het nalopen van de wielbouten zal we niet standaard door de motorzaken worden gedaan.
De 105Nm staat voorgeschreven, maar het is inderdaad een flink aanhaalmoment. Ik moest er met de momentsleutel nog iets bij zetten, terwijl ik ze langs de snelweg met de moersleutel uit het standaard gereedschapsetje al aardig heb vastgezet.
Overigens heb ik me qua onderhoud nog niet gewaagd aan het verversen van de remvloeistof... denk er sterk over om dat uit te besteden aan de profs.
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: Wielbouten los
Ah, dat heb ik even gemist. Dank je voor de toevoeging!Bert M schreef:Topicstarter geeft echter in zijn voorstel-bericht aan al het onderhoud zelf te doen...
Bert M
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Wielbouten los
Wolfs RT schreef:Of misschien heeft de monteur na het monteren van nieuwe banden de wielbouten eerst op 50Nm vastgezet en is daarna vergeten ze op 105Nm vast te zetten......ik heb het ook even opgezocht :)
Off-topic, kan iemand mij vertellen waarom het verschil van het aanhaalmoment zo groot is tussen de 1150RT en de 1200RT (2005-2016)? 105Nm vs 60Nm. De aluminium achterwielflens van de R1200RT is vervangen door staal maar het aanhaalmoment is hetzelfde gebleven.
De R1200RT heeft een wielbout meer of niet? Ik geef maar vast een tip mee hier. Als je kopervet smeert op de wielbouten is het opgegeven aantrekkoppel niet juist. Ik zag dit wel gedaan worden bij leuke voorbeeld filmpjes op YouTube maar die doen het dus niet goed.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 17 sep 2016, 21:33
- Type: R1200RT
- Bijz: navigator V, wunderlich hoge ruit, veel opties
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: drenthe
Re: Wielbouten los
geen bechadiging van de bouten?
zou sneu zijn als ze daardoor een keer afbreken!
Hartelijke groeten van SM-G930F aan alle forumleden
zou sneu zijn als ze daardoor een keer afbreken!
Hartelijke groeten van SM-G930F aan alle forumleden
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Wielbouten los
En al helemaal niet op het het conische gedeelte,dan ligt de kop van de bout nooit goed aan.Een schroef van een schip monteer je ook niet met vet op het conisch,gegarandeerd dat je de schroef verliest.Ton1959 schreef:Wolfs RT schreef:Of misschien heeft de monteur na het monteren van nieuwe banden de wielbouten eerst op 50Nm vastgezet en is daarna vergeten ze op 105Nm vast te zetten......ik heb het ook even opgezocht :)
Off-topic, kan iemand mij vertellen waarom het verschil van het aanhaalmoment zo groot is tussen de 1150RT en de 1200RT (2005-2016)? 105Nm vs 60Nm. De aluminium achterwielflens van de R1200RT is vervangen door staal maar het aanhaalmoment is hetzelfde gebleven.
De R1200RT heeft een wielbout meer of niet? Ik geef maar vast een tip mee hier. Als je kopervet smeert op de wielbouten is het opgegeven aantrekkoppel niet juist. Ik zag dit wel gedaan worden bij leuke voorbeeld filmpjes op YouTube maar die doen het dus niet goed.
Gr-Kees.
Kees BMW