BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Boek uw reis via het forum

 

Wat is er te doen?

 

Voor de zesde keer, ook in 2018

 

nog even foutieve meting RDC

Welke banden voor je RT?

Moderators: JOS WRSM, EileRT

Gesloten
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 415
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door siebke » 12 dec 2016, 22:35

Even een vervolg op mijn (gesloten) draadje:

Onlangs moest er een pufje bij in de banden (volgens mijn analoog metertje). Even iets meer druk er in om vervolgens lucht af te laten tot de juiste druk. pot mijn verbazing gaf het RDC op beiden banden (ook weer) dezelfde spanning als die van mijn metertje :O .
Wie weet wat er gebeurd is, mag het zeggen _001
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Inspector Gadget

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 13 dec 2016, 01:51

De metertjes worden over het algemeen geproduceerd met een afwijking tot zo'n 10%.

De sensoren van BMW volgens mij 5% afwijking, wellicht nog minder. _001

Kan zijn dat er een vuiltje in je metertje zat waardoor de indicator niet soepel liep, als het een mechanische meter is.
Of een voor de meet-sensor als het een elektronische meter is (die sensor is echt niet zo heel erg groot).

Moeilijk te zeggen via een forum, 'tis geen microscoop. ;) :lol:

Toch zou ik adviseren het allemaal goed in de gaten te houden.
Zo zou ik nooit maar dan ook nooit mijn banden oppompen bij een tankstation, tenzij het niet anders kan;
Die luchttanks kunnen gemiddeld genomen meer troep (en vocht) bevatten omdat ze er vaak al jaren zitten/staan/liggen.

Maar neem gerust contact op met je bevriende BMW dealeRT als het je weer overkomt.
Misschien dat er een gekende software-probleem is die op te lossen is via een update. _001

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 415
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door siebke » 13 dec 2016, 22:02

Hallo mr. Gadget,

Dank voor je reactie, Rob. In mijn vorige draadje hebben we hier al lang en breed over gefilosofeerd. Banden pompen doe ik nooit meer bij een tankstation sinds jaaaren geleden een onderzoek is geweest over de (on)betrouwbaarheid van die apparaten.
Gelukkig werkt het RDC nu weer naar behoren, al vind ik het nog steeds een raadsel. Ik gooi het maar op een tijdelijke softwarebugg. Zoals ik al eerder schreef meten beide analoge metertjes vrijwel dezelfde waarden, evenals het metertje op het elektrieke pompje. En nu ook (weer) het RDC
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Inspector Gadget

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 14 dec 2016, 00:06

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de batterijen van de RDC net-aan tegen de grens aanzitten.
Of een storing-bron in de buurt, want het is een algemeen frequentie die sensoren en andere apparaten ook gebruiken.

Kan ook nog een software-probleem geweest kunnen zijn maar jou 1200RT is van 2009, de meeste bugs zijn er wel zo'n beetje uit.
Tenzij jou motor nog een update dient te krijgen.

Denk dat je het gewoon ff in de gaten moet houden.
Als over een jaar, na diverse ritten het weer mis is, dan zijn het waarschijnlijk de batterijen van de sensor.

Blijft gissen wat dat betreft.

Maar, ook ik gebruik altijd een bandendruk-meter en een hand-pomp thuis, RDC gebruik ik niet.
Wel handig om onderweg een lekkende band vroegtijdig(er) te signaleren.

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 415
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door siebke » 14 dec 2016, 22:17

Tja, alle door jou genoemde opties zijn in het oude draadje ook al doorgelicht. Bij de wielflensrecall stond er verder geen meer open.
Het wordt idd. gewoon in de gaten houden. RDC is, zoals jij ook schrijft, aardig voor onderweg. Bij de check vóór het wegrijden heb je er bar :lol: weinig aan.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Inspector Gadget

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 15 dec 2016, 00:29

:lol: _004

Als ik het mij goed herinner hadden RDC voorwiel en achterwiel dezelfde afwijking versus jou meter, was het niet?
Dan gok ik zo dat het niet de batterijen van de RDC's waren want meestal gaat 1x batterij naar/onder de leeg-grens, zelden beide gelijktijdig.

Ik denk zelf nog aan mogelijke problemen met de RDC ontvanger zelf (= tevens ook de alarm-unit).
Toevallig (ook) geen problemen gehad met je alarm?
De alarm-unit heeft overigens ook batterijen ingebouwd.

Andere mogelijkheid nog niet genoemd (denk ik) is een mogelijk probleem met 1 van de diverse temperatuur-sensoren;
RDC wordt gemeten en op je dashboard weergegeven na de temperatuur-correctie.
Als de temperatuur-sensor die de RDC gebruikt om die compensatie te berekenen een foutieve waarde aangeeft (zijn meestal halfgeleiders) zal dat m.i. invloed hebben op de berekende, temperatuur-gecompenseerde waarde. Denk/vermoed ik. _001

Is jou 1200RT wel eens uitgelezen qua foutcodes in die periode?
Want het zou dan als een storing weergegeven kunnen zijn. _001

En ik zou bij de bevriende RT dealeRTs navragen of zij dit probleem herkennen.

RDC is leuk & handig voor onderweg maar niet bruikbaar voordat je gaat rijden.
Met een goede meter hoef je nergens "druk" :lol: om te maken.

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 415
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door siebke » 15 dec 2016, 14:40

Het betrof idd. beide wielen met een identieke afwijking van 0.4 bar. Met het alarm heb ik nooit problemen....zit er volgens mij niet op :roll: . Ook met de (kunststof?) reservesleutel (1x geprobeerd) de buurt niet wakker gekregen. Tenzij... ik nu iets ga leren wat ik nog niet wist :O .

De optie van de temperatuursensor lijkt me vooralsnog de meest logische. Ik weet welliswaar niet waar die zich bevindt, maar het kán zijn dat er vocht is binnengedrongen :oops: en dat dat in de loop der tijd weer is verdampt.
De sensor die de omgevingstemperatuur registreert, heeft steeds naar behoren gewerkt.

De motor heeft een beurt gehad bij de wielflensrecall in nov. 2015, het 'euvel' heeft zich pas deze zomer geopenbaard. Toen is er ook iets softwarematig gedaan, te merken aan de knipperlichtautomaat. Deze dealeRT mijd ik voortaan liever, maar dat is een ander verhaal :cry: . Bij een volgende beurt zal ik ook het 'euvel', daar waar mijn RT in onderhoud is, melden.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Inspector Gadget

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 15 dec 2016, 16:38

Bij de 1200RT is de RDC unit tevens ook de alarm-unit. Kwestie van activatie/licentie binnen de software-configuratie van jou motor.
Daarom is die unit "CONTROL MODULE FOR RDC - DWA/RDC" genaamd.

Ik weet niet exact welke temperatuur-sensor gebruikt wordt om de meetwaardes van de RDC te compenseren.
Ik weet dat er tenminste 3x temperatuur-sensoren op de 1200RT zitten;
1x rechts-vooraan onder de tupperware, die de buitentemperatuur op je dashboard (en vorst-waarschuwing) geeft.
1x temperatuur-sensor op/in je luchtfilter-huis (degene waar je resistor-tuning mee kunt doen)
1x temperatuur-sensor op het motorblok voor de motortemperatuur en eventuele waarschuwing.

Daarnaast hebben de overheidsversies ook nog een 4e temperatuur-sensor voor de ventilator, maar dat is m.i. meer een thermostaat, aangezien die verder niet gekoppeld is aan CAN-bus en/of ZFE, en een relais bedient.

Het is zonder meer een keihard feit dat je echt heel goed moet weten wat je doet en laat/laad met de software van de 1200RT;
Het is gekend bij alle BMW dealeRTs dat je heel goed moet oppassen als je met die software aan de slag gaat;
- Zo kan je niet zomaar ff de software updaten, het zijn verschillende modules die op een bepaalde manier & volgorden geladen moet worden.
- Je kunt absoluut niet zomaar ff bij herhaling de software updaten, dat kan maar een beperkt aantal keren.
- Als je dan de software geüpdate hebt *moet* je een bepaalde procedure volgen om te controleren of die update ook "gepakt" heeft, geen nieuwe problemen veroorzaakt heeft. Zo werken bepaalde software-updates op alleen bepaalde revisie-hardware en dan weer niet met bepaalde versies van andere software. Het luistert dus allemaal heel erg nauw, je moet heel goed weten wat je doet en met name hoe, volgorden, etc.

De reden is, naar wat ik begrepen heb, dat er software- en hardware-matig allerlei veiligheden (w.o. redundantie) hebben ingebouwd om 100% er zeker van te zijn dat als er een software-probleem ontstaat, de veiligheid van de berijder nooit in het gedrang mag en kan komen, voor de vitale onderdelen.
(motormanagement, bijvoorbeeld)

Die 1e sensor die ik heb aangegeven, degene rechts-vooraan, is bekend soms wel eens defect te geraken.
En dat het een halfgeleider is, die kunnen echt stuk zijn maar soms ook maar half-goed werken c.q onjuist.

In de Gebruikershandleiding geeft Herrn BMW overigens wel aan dat jou meter altijd een iets andere waarde zal aangeven versus de RDC als die meter niet (ook) temperatuur-gecompenseerd is.

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 415
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door siebke » 15 dec 2016, 23:47

Wat weer een mooie en uitgebreide input, Rob.

Dan is de alarmsoftware wellicht niet geactiveerd/gelicenseerd lijkt me. Ik probeer zowiezo met goede sloten de veiligheid te waarborgen _001

Op de factuur/werkplaatsoverzicht van de dealeRT heb ik niets terug gevonden inzake een update o.i.d.. Echter na de beurt/recall in nov. 2015 gaat nu het knipperlicht na bep. tijd / afstand automatisch uit. Een vreemde gewaaarwording, vooral als je in eerste instantie denkt dat je zelf vergeten bent om richting aan te geven. Daarom 'verdenk' ik de dealer er van dat hij iets met de software heeft uitgespookt (gereset). Verder geen onderhoudsbeurten meer gehad, behalve een paar voorremschijven en blokken bij mijn eigen vertrouwde adres.

De buitentemperatuurmeter (rechtsvoor achter de tupperware) was me al bekend, en die functioneert nog gewoon. En een kleine afwijking tussen analoog metertje en RDC van +/- 0,1 is idd. niet ongebruikelijk, zeker gezien de temp.correctie bij RDC. De gebruikershandleiding had ik al doorgespit ;) .

En aangezien ik 'de balle' verstand heb van electronica, blijf ik daar mooi vanaf. Daarbij heb je al eens vaker in andere draadjes gewaarschuwd om met de software gaan te 'spelen'.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Inspector Gadget

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 16 dec 2016, 06:36

Graag gedaan, uiteraard.

Via de bekende VIN-decoders kan je zien of af-fabriek jou motor geleverd is met alarm;
X603A - Diebstahlwarnanlage
En het kan ook altijd achteraf aangeschaft worden. ;)

Het nadeel van sloten is dat ze naar blijkt hun ART certificering kunnen verliezen en jij met een slot komt te zitten die je verzekeringstechnisch van het ene moment op het andere moment niet meer kan gebruiken.
Echt balen want ART 4 & ART 5 sloten zijn over het algemeen de wat duurdere sloten. :(
Naar verluid worden de ART certificeringen regelmatig herzien.

Ik weet niet of überhaupt software-updates/werkzaamheden op je factuur komen te staan. Volgens mij alleen maar zoiets als "gebruik diagnose-systeem" (o.i.d) met kostte van zoiets als 25 euro (zo ongeveer) omdat de dealeRT licentie-kosten betaald aan Herrn BMW om überhaupt dat systeem te mogen gebruiken (en updates te ontvangen).
En verdere software-werkzaamheden zijn volgens mij altijd verders gratis.
Daarnaast kán het zijn dat dergelijke werkzaamheden, ook omdat ze vaak kosteloos zijn, niet op de factuur genoemd worden. _001

Wat betreft die knipperlicht-automaat;
Het kán zijn dat, wat volgens mij de standaard-procedure is, dat de configuratie/instellingen van jou motor eerst veilig gesteld worden (backup) voordat er ook maar iets met de software gedaan wordt. Want het installeren van een software-update zou naar verluid altijd de relevante settings naar "default" instellen na het doen van de update. En na het doen van die update, een "restore" van de settings van jou motor.
Let wel, de knipperlicht-automaat is 1 van de diverse Voorkeursinstellingen, zie die sectie op de navolgende link;
http://www.gerritspeek.nl/motor/bmw-r12 ... 0rt-1.html
Let wel, de BMW dealeRT kan zelf alleen deze instellingen wijzigen via het BMW Diagnose-Systeem.
De verdere software, de updates e.d worden volledig door het BMW Diagnose-Systeem via een beveiligde verbinding bij de BMW fabriek (in Berlijn) opgehaald. Daarin is verder niet "te rommelen" anders dan naar verluid de keuze een update wel of niet te installeren.
Omdat het allemaal nogal heel nauw luistert, niet "ff zomaar" gedaan kan worden (lees: beperkt aantal malen dat een update gedaan kan worden) e.d
En naar mijn inschatting is de regel "don't fix a working system if it ain't broken", dus alleen een software-update uitvoeren als het een klacht van de klant oplost of een storing kan verhelpen.
In jou geval vermoed ik dat ze vergeten zijn een "restore" (of procedure) te doen.
Helaas kunnen die aangehaalde Voorkeurinstellingen vooralsnog alleen via het BMW Diagnose-Systeem gedaan worden.
In de toekomst hopelijk ook door de GS911 tool. _004

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 415
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door siebke » 16 dec 2016, 21:58

Ja hoor, ART 4 schijfrem - én ART 5 kettingslot. Maar helaas nog altijd géén antidiefstalgarantie -naughty- . Ik zal eens zoeken in de VIN-code of er überhaupt van origine een alarm af-fabriek op hoort te zitten. Na maandag bijna 2 weken de tijd om e.e.a. bij te werken, o.a. het SD-slot van de Zumo 660 proberen te repareren (met foto's :D )
En op de werkplaatsfactuur stond idd. gebruik diagnose-apparatuur, kan ik me herinneren. Weet echter niet meer of daar nog kosten voor in rekening zijn gebracht. Dan zijn ze dus wél vergeten de 'restore' uit te voeren. Hoewel slordig, niet zo'n erg probleem om daarvoor extra terug te gaan. Ik druk de knipperlichtschakelaar gewoon nóg een keer in als het nodig is.
Maar het draadje was gestart met het RDC-thema..... :mad:
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Inspector Gadget

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 18 dec 2016, 02:07

Inderdaad geen antidiefstal-garantie, hoogstens diefstal-vertraging.
Daarom is het raadzaam tenminste 2x beveiligingsmiddelen te gebruiken, bijvoorbeeld een ketting met slot (liefst voorzien van een luid alarm) en een schijfrem-slot (liefst ook voorzien van luid alarm). De kwaadwillende die zien dat de beoogde diefstal meer tijd en moeite gaat kosten, lopen soms het beoogde slachtoffer voorbij. Maar dat is nooit te garanderen.

Ben benieuwd wat de VIN-decoder gaat aangeven (bijvoorbeeld http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi) of je OEM een alarm hebt of niet. Ik gok van niet. Helaas.

Soms rekenen ze een nominaal bedrag van ergens tussen de 25 en 40 euro voor het gebruik van de diagnose-apparatuur. Want zij moeten elk kwartaal ook Herrn BMW betalen voor het gebruik. :$
Maar ik heb ook meegemaakt dat het puur ter informatie op de factuur stond en 0 euro kostte.
Voor het onderhoud (of reparatie) is vaak verstandig van tevoren de eventuele foutcodes & status uit te lezen. En natuurlijk de onderhoudsinterval in te stellen (km-stand en ten-minste datum).

Wat betreft die "restore" is wat mij ooit ingefluisterd is, of dit geheel accuraat is weet ik niet helemaal zeker.
Punt is wel dat elke BMW dealeRT die comfort-instellingen vrij eenvoudig voor jou kan instellen.
Ikzelf ervoer die auto-cancel als erg irritant (en potentieel levensgevaarlijk) of op z'n minst bijzonder onwenselijk. Daarom heb ik het bij mij uit laten zetten.

Suc6 met het repareren van de micro-SD slot, hopelijk slechts het iets (voorzichtig!) terugbuigen van het aandruk-mechanisme/plaatje.
Veel plezier dan de aankomende 2 weken, ik ben dit jaar al mijn vakanties glad vergeten, echt zonde. :cry:

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 415
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door siebke » 23 dec 2016, 21:53

Heel goed gegokt, Inspector...geen OEM alarm. Maar dat gevoel had ik ook al. Kwam wel op de VIN-code site van de Z1 4-wieler en zou hebben moeten betalen om alle info te krijgen. Niet dus, maar Goeggel was me behulpzaam met andere sites :D

Wat de knipperlicht-auto-cancel betreft, is het wel even wennen. Op d'een of andere wijze valt het snel op als het dashbaordknippertje niet meer oplicht. Er valt mee te leven. Maar de eerste keren vóórdat ik die auto-instelling bemerkte, schrok ik me wel een rotje dat ik dacht geen richting aan te hebben gegeven. De onderhoudsintervalaanduiding staat i.g.g. correct ingesteld.

Nog niet aan het SD-slot toegekomen. Als er plek is, dan plak ik er een dun stripje plastic o.i.d. op om verbuigen voortaan beter te vermijden. Indien alles goed lukt, wordt dat een ander (nieuw) draadje.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Inspector Gadget

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 24 dec 2016, 01:43

siebke schreef:Heel goed gegokt, Inspector...geen OEM alarm. Maar dat gevoel had ik ook al.
Inderdaad jammer. Ach ja...
siebke schreef:Kwam wel op de VIN-code site van de Z1 4-wieler en zou hebben moeten betalen om alle info te krijgen. Niet dus, ..
Mijn fout! :cry:
Ik had deze willen aangeven;
http://www.bmwarchiv.de/vin/bmw-vin-decoder.html
Sorry! :oops:
siebke schreef:Wat de knipperlicht-auto-cancel betreft, is het wel even wennen. .. schrok ik me wel een rotje dat ik dacht geen richting aan te hebben gegeven..
Het is inderdaad even wennen. En op zich kán het wel "beter" ingesteld worden, door de auto-cancel keuze dan op een wat langere afgelegde afstand én géén tijd te selecteren, bijvoorbeeld:
Terugst.richtingaanwijzersch.:
tijdsafhankelijke terugstelling
na 10 seconden [af-fabriek]
na 15 seconden
na 20 seconden
uitgeschakeld

afstandsafhankelijke terugstelling
na 210 meter / 230 yards [af-fabriek]
na 350 meter / 380 yards
na 500 meter / 550 yards
uitgeschakeld
Als je die auto-cancel overkomt op een onverwacht moment is het soms wel ff schrikken. Soms net op een heel erg ongunstig moment. :$
Maar ik heb het bij mij volledig laten uitschakelen en heb piëzo-elektrisch piepeRTs in mijn spiegel-behuizing geplaatst;
https://www.mdi-online.nl/knipperlicht- ... ntrol.html :idea:
2x units aangeschaft, aangezien die unit 2 verschillende geluidstonen geeft afhankelijk welke draad de +12 volt op staat. De ene kant de ene draad aangesloten, de andere kant de andere draad. Daardoor hóór ik (letterlijk) óf ik het knipperlicht aan heb staan én welke kant.
Gebruik het al heel wat jaren (sinds de 1100RT reeds) _005
En geeft daardoor tevens een extra akoestisch signaal als ik mijn alarm inschakel, dan gaan de knipperlichten allemaal ff aan.
siebke schreef:Nog niet aan het SD-slot toegekomen...Indien alles goed lukt, wordt dat een ander (nieuw) draadje.
We zijn heel benieuwd, heel veel suc6 met die uitdaging!

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 415
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door siebke » 25 dec 2016, 23:17

Geen probleem hoor, met de VIN-code ;) . Ik had ook de Forum zoekfunctie kunnen gebruiken, dan had ik daar gegarandeerd jouw correcte verwijzingen gevonden -top- .

Als ik iets aan de auto-knippelichtinstelling laat varanderen gaat 'ie gewoon weer op "uit". De piepers vind ik een goede tip _004 . Bedankt voor de link!
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Inspector Gadget

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 26 dec 2016, 04:43

-top-
Dank voor je begrip!
Soms ben ik zelf niet zo frist-en-fruitig meer, en kopieer de verkeerde link. :$

Die piëzo-elektrisch piepeRTs passen perfect in de spiegelbehuizing en parallel aangesloten op het knipperlicht.
En prima waarneembaar, ook bij hogere snelheden.
Ik kan niet meer zonder..

Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 435
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Thundergrey, Bj 2012, Zumo 590, Sena SMH10
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door Dingeman » 26 dec 2016, 09:42

siebke schreef:,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Als ik iets aan de auto-knippelichtinstelling laat varanderen gaat 'ie gewoon weer op "uit".

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Deze blijft bij mij zeer zeker aan staan.

Mijn motormaatje, die een PE rijdt, vergeet zeer regelmatig zijn RAW terug te zetten na een richtingverandering. Heb al een paar keer meegemaakt dat een andere weggebruiker daarop anticipeerde door de kruising op te rijden omdat deze dacht dat mijn motormaatje links danwel rechtsaf zou slaan, terwijl hij rechtdoor reed. Dit kan zeer zeker leiden tot (bijna)ongelukken.

Regelmatig moet ik hem seinen (licht en/of claxon) dat zijn RAW nog aan staat.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.

Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door Eric r1200rt » 26 dec 2016, 10:19

Er zitten risico's aan het onbedoeld uitgaan van de RAW en aan het onbedoeld aan blijven staan. Ik ben het met de vorige schrijver eens dat de risico's van het onbedoeld aan blijven staan als (substantieel) groter ingeschat moeten worden.

Eric
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul

Inspector Gadget

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 26 dec 2016, 10:42

/off-topic;
Het is absoluut waar dat onjuist gebruik van de richtingaanwijzers letterlijk levensgevaarlijk kan zijn.

Maar auto-cancel qua gevaarzetting hoort ook in dat rijtje thuis in mijn optiek;
Ik heb het regelmatig meegemaakt dat het op net juist het verkeerde moment uit ging, veel te vroeg voor de situatie.
Natuurlijk kan je de instellingen (afstand of tijd, of beide) laten wijzigen, maar dat lijkt mij meer een compromis.
Daarom mijn bewuste keuze die functie te laten uitzetten toentertijd, ik ben er van doordrongen hoe belangrijk de richtingaanwijzers zijn en let daar heel erg goed op. Net zoals de spiegels en over de schouder-check.
/on-topic.

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 415
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: nog even foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door siebke » 04 jan 2017, 21:18

Voor beide stellingen v.w.b. de RAW is natuurlijk iets te zeggen. Ik heb ervaring met beide situaties en ben (ook) zeer alert op het gebruik van de RAW. Ik vind het dan ook zéér kwalijk dat sommige bestuurders zo enorm nonchalant zijn in het gebruik daarvan.
Maar ik startte het draadje met mijn ervaring betreffende het RDC en nu wijken we af van het oorspronkelijke item.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”