BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

Achterwiel balans

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Achterwiel balans

Ongelezen bericht door Copper »

Ik dacht het wel te vinden, maar ik zie niets over balanceren van met name onze achterwielen. Die eenzijdige ophanging is vaak de reden dat er al snel gezegd wordt dat je achterwiel niet gebalanceerd hoeft te worden. Is dit gemakzucht, een leugen, of waar ?
"Rubber onder"
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Achterwiel balans

Ongelezen bericht door Jekihero »

Laatst gewijzigd door Jekihero op 23 mei 2017, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Achterwiel balans

Ongelezen bericht door aantzeetje »

voorwiel ja maar achterwiel??? Weinig zin. Enkel maken als ze je band monteren dat de rode stip op dezelfde hoogte zit als je ventiel.
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Achterwiel balans

Ongelezen bericht door Copper »

Jekihero schreef:Wat denk je zelf?
Als ik het wist dan vroeg ik het niet.

Wanneer ik naar de BMW dealer ga dan betaal ik ca. 40 euro meer dan bij de " gewone" dealer, maar....die kan geen enkelzijdige ophanging balanceren en zegt dat balanceren achterop niet hoeft. Helemaal objectief is deze vaststelling dus niet. Vandaar mijn volgens mij heel normale vraag. Ik neem aan dat wij als BMW rijders meester zijn om te oordelen over dit "probleem". Heeft het nut om enkele tientjes meer uit te geven omdat er BMW op de gevel staat maar vooral ook voor de balanceermogelijkheid ?

Alvast bedankt voor de, wel zinnige, reacties. (Aantzeetje)
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Achterwiel balans

Ongelezen bericht door EileRT »

Copper schreef:
Jekihero schreef:Wat denk je zelf?
Als ik het wist dan vroeg ik het niet.
Dat is inderdaad een logische constatering . . .
Copper schreef:Alvast bedankt voor de, wel zinnige, reacties. (Aantzeetje)
Forumlid Jekihero heeft een interessante link gegeven over het balanceren van motorfietswielen. Het lijkt mij zeker zinnig om daar kennis van te nemen.
aantzeetje schreef:voorwiel ja maar achterwiel??? Weinig zin.
Ook het balanceren van het achterwiel van de motor is belangrijk. Of je onbalans eerder in het voorwiel zou voelen dan in het achterwiel is van een andere orde.

[groet]

Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Achterwiel balans

Ongelezen bericht door aantzeetje »

is inderdaad een interessant artikel maar ook al 13 jaar oud. Techniek en composietmaterialen zijn ondertussen meer dan serieus gewijzigd, alsook de productietechnieken. De meeste banden ven gereputeerde bandenproducenten komen tegenwoordig gebalanceerd uit de de fabriek. Vandaar dat ik enkel het voorwiel laat balanceren om trillingen in het stuur te voorkomen maar achteraan moet het eigenlijk niet. Enkel op letten dat de gele/rode balansmarkeringsstip in lijn zit met het ventiel. Daar naast zeg ik ook altijd tegen men bandenboer dat het een recente DOT dient te zijn.
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Achterwiel balans

Ongelezen bericht door CCvW »

Balanseren is gewoon altijd nodig. Ook als het een voorgebalanceerde band betreft. De meeste velgen blijven namelijk niet heel hun leven perfect rond. Mijn achterwiel heeft bijvoorbeeld een onbalans van 0.30. Dat is best veel. Waarom zou de dealer een velg van een motor met enkelzijdige ophanging niet kunnen balanceren? Je hebt voor een BMW achtervelg alleen even een verloopstuk nodig. Dat is alles.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Achterwiel balans

Ongelezen bericht door EileRT »

aantzeetje schreef:is inderdaad een interessant artikel maar ook al 13 jaar oud.
Dat is juist. Er staan in het artikel echter nog steeds zaken in die van toepassing zijn op het balanceren van motorbanden.
aantzeetje schreef:Techniek en composietmaterialen zijn ondertussen meer dan serieus gewijzigd, alsook de productietechnieken. De meeste banden ven gereputeerde bandenproducenten komen tegenwoordig gebalanceerd uit de de fabriek. Vandaar dat ik enkel het voorwiel laat balanceren om trillingen in het stuur te voorkomen maar achteraan moet het eigenlijk niet.
Uiteraard is er sprake van een verbetering van de productietechnieken in de loop der jaren. Het is alleen niet juist wat je zegt dat een achterband niet gebalanceerd hoeft te worden. Ook als deze uit de fabriek komt moet dat gebeuren. Sterker nog op de moderne, meer recente motorfietsen met een RDC ventiel (die de bandenspanning doorgeeft aan de boordcomputer) is soms wel een afwijking van 80 gram (!) ook op een achterband mogelijk. Laat dus ook altijd de achterband balanceren.
aantzeetje schreef:Enkel op letten dat de gele/rode balansmarkeringsstip in lijn zit met het ventiel.
Metzeler heeft inderdaad zo'n stip die er bij het ventiel om gelegd moet worden. Michelin heeft deze bijvoorbeeld niet. Ook hierbij geldt: altijd laten balanceren. (Deze informatie over het balanceren van motorbanden heb ik van Niels Reijn van MSA).
aantzeetje schreef:Daar naast zeg ik ook altijd tegen men bandenboer dat het een recente DOT dient te zijn.
Dat is natuurlijk ook het beste . . .

[groet]

Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Achterwiel balans

Ongelezen bericht door Benji »

En gaan we nu statisch of dynamisch balanceren? Bij mij zijn de banden statisch gebalanceerd.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Achterwiel balans

Ongelezen bericht door EileRT »

Doorgaans worden motorbanden statisch gebalanceerd. MSA doet dat ook bij mijn banden. Na een bandenwissel heb ik geen last van trillingen.

[groet]

Eilert
Benji schreef:En gaan we nu statisch of dynamisch balanceren? Bij mij zijn de banden statisch gebalanceerd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
beckysmile

Re: Achterwiel balans

Ongelezen bericht door beckysmile »

Ik weet niet beter dan dat mijn wielen altijd op de balanceermachine gaan voor en na het monteren van een nieuwe band.
Voor het balanceren om te checken of de velg geen afwijkingen vertoont, en erna om een goede trillingsvrije loop te krijgen, hetgeen ook altijd weer lukt. Wat opvalt is dat de gewichtjes enorm verschillen van band tot band, een keer helemaal zonder, maar ook al een keer 60 gram, nodig gehad, na roteren van de band op de velg was dat gereduceerd tot 40 gram, hetgeen ook weer aangeeft dat de velg zelf ook onbalans kent.
Al met al, balanceren van het achterwiel is dus echt wel zinvol volgens de bandenboer.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Achterwiel balans

Ongelezen bericht door Baird »

Als je een eenzijdig opgehangen wiel niet zou hoeven balanceren hoeft het bij auto's dus ook niet: daar zijn alle wielen eenzijdig opgehangen.

Alles wat ronddraait veroorzaakt trillingen, hoe beter in balans is hoe minder je het merkt als eindgebruiker, dus een willekeurige combinatie van wiel en band zal minstens gecontroleerd moeten worden, ik heb helaas nog nooit een wiel + band zonder balansgewichten gehad. Als een monteur of bedrijf roept dat het niet kan of hoeft zegt dat veel over zijn gebrekkige competenties en/of uitrusting, niet meer terugkomen daar. -naughty-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Sergione
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 apr 2016, 13:02
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Elst gld

Re: Achterwiel balans

Ongelezen bericht door Sergione »

Op mijn 1200RT uit 2005 liet ik de heerlije Pilot Road 4 monteren. Vanaf het begin hield ik spanning voor én achter op 3,0 (het bluetooth setje voor spanningcontrole is te koop, want ik heb nu RDC).
Gevolg: na 18000 km prima profiel en stabiliteit. Vanaf 12000 km nam het genot in de regen wel iets af. :-)
Maar ja, van die 18000 km was 90% snelweg.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Achterwiel balans

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Sergione schreef:Op mijn 1200RT uit 2005 liet ik de heerlije Pilot Road 4 monteren. Vanaf het begin hield ik spanning voor én achter op 3,0 (het bluetooth setje voor spanningcontrole is te koop, want ik heb nu RDC).
Gevolg: na 18000 km prima profiel en stabiliteit. Vanaf 12000 km nam het genot in de regen wel iets af. :-)
Maar ja, van die 18000 km was 90% snelweg.
3 bar is wel een beetje veel voor de voorband.
Gr-Kees.
Kees BMW
Sergione
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 apr 2016, 13:02
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Elst gld

Re: Achterwiel balans

Ongelezen bericht door Sergione »

Dat weet ik, maar het reed fantastisch en hij is als nieuw. Zoudem we misschien iets minder het advies van fabrikanten moeten opvolgen?
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Achterwiel balans

Ongelezen bericht door EileRT »

Graag zou ik zien dat we "on-topic" blijven en dus bij het onderwerp "achterwiel balans" . . .

[groet]

Eilert
Moderator
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Achterwiel balans

Ongelezen bericht door Georgio »

En door de trillingen van een niet gebalanceerd wiel kunnen ook nog de lagers beschadigd raken!
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”