BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Boek uw reis via het forum

 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 6 jaar de CliniClowns

"CUPPEN" voorband.

Welke banden voor je RT?

Moderators: JOS WRSM, EileRT

Gesloten
Gebruikersavatar
jvsoelen
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 nov 2009, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R 1100 RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

"CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door jvsoelen » 02 nov 2017, 16:29

Vanaf de zomer had ik in mijn stuur bepaalde trillingen bij 40-/80-/110km./hr.
Ik ben met deze klacht bij div. motorzaken geweest.
En hij heeft zelfs nog wat dagen daar gestaan.
Tot ik deze week hem op de motorlift had staan om hem schoon te maken van een modderige "snertrit".
Er een bevriend motorrijder aan kwam rijden en van een praatje komt een praatje, ik mijn vervelende klacht vertelde.
Hij naar mijn vóórband liep en deze hem door de ronde draaide, en hij hem stil hield en zei :Dat is jouw klacht.
En hij draaide de vóórband heel langzaam rond en ging aan de zijkant staan, en met zijn hand over de ronding ging.
En hij wees naar het hoogte verschil tussen de verschillende rubber eilanden.
Kijk en dat geeft bij bepaalde snelheden een zo nare trillingen aan jouw stuur en dat noemen ze " CUPPEN ".
Dus om jouw probleem(je) snel op te lossen , laat er een nieuwe vóórband omleggen.

Dus daar ga ik snel mee aan de slag, nu ligt er een Bridgestone BATTLAX BT 023 F om.
Wat raden jullie aan om cuppen in de toekomst te voorkomen?.

Mvgt. Jan

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2500
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door EileRT » 02 nov 2017, 17:02

Klopt Jan. Dat heet inderdaad "cuppen". Er is op het forum al veel over geschreven. Als je in de zoekfunctie het woord intoetst vind je de nodige draadjes. Bij cuppen ontstaat er een plat vlak in het midden op de band. Als je veel op de snelweg rijdt (dus op rechte weggedeeltes) en gaat remmen, treedt er slijtage op aan de bovenkant van de band. Een band slijt natuurlijk altijd als je rijdt, maar deze slijt op de kant waarop je rijdt (volgens mij is dit een opmerking in de geest van Johan Cruijff . . .) ;)
jvsoelen schreef:
02 nov 2017, 16:29
Wat raden jullie aan om CUPPEN in de toekomst te voorkomen?
Mijns inziens kun je het cuppen van de band nooit voorkomen, hooguit vertragen door meer bochten te rijden. Dat lijkt mij overigens ook het leukste om te doen. Dus ik zou zeggen neem vaker een weggetje binnendoor en geef eens "een rondje van de zaak" op de rotonde! ;) _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
beckysmile
Berichten: 603
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:01
Type: R1150RT
Bijz: Donkergrijs, 2004, Z4 knipperlichten, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerlen
Locatie: Heerlen

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door beckysmile » 02 nov 2017, 20:42

Hallo Jan,

cuppen wordt ook wel beschreven als zaagtandprofiel, in looprichting gezien is de voorkant van je profielblokjes dan hoger dan de achterkant. Dit kan trillingen in het stuur veroorzaken, maar ook een bijgeluid. Over het algemeen wordt dit niet veroorzaakt door je rijstijl, maar het kan wel verergeren door je rijstijl.
Als je gaat zoeken op het forum, zul je ontdekken, dat de ene band daar gevoeliger voor is dan de andere, mede reden voor fabrikanten om steeds wat nieuws te bedenken.
De band die je nu gekozen hebt zal relatief weinig last hebben van cuppen.

Met vriendelijke groet,

Aad
Haast kun je alleen maar voorkomen, door op tijd te vertrekken.
Voorheen CB350F, CB550F, GL1000K1, Pacific Coast, GTS, CB500N, Magna V45, CB500N, R1100RT (TL), nu R1150RT

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2500
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door EileRT » 02 nov 2017, 21:01

Alles heeft te maken met de compound van de band, oftewel de chemische samenstelling van de band. Een band met een zachte compound zal sneller cuppen dan een band met een harde compound. Daarentegen staat dat een band met een zachte compound beter "kleeft" bij (vooral) natte weersomstandigheden. Een band met een hardere compound zal minder goed kleven onder die omstandigheden. Uiteraard speelt ook de profieldiepte van een band daarbij een rol.

Een band zal op den duur altijd gaan cuppen. De rijstijl speelt wel degelijk een rol. Offensieve rijders die snel optrekken en regelmatig vol in de ankers gaan zullen sneller last krijgen van cupping dan defensieve rijders die meer afremmen op de motor en dus meer bijremmen. De band om het voorwiel zal overigens sneller cuppen dan die om het achterwiel. Dit komt omdat bij vol remmen er bijna 85% van de remkracht op het voorwiel terecht komt.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
jvsoelen
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 nov 2009, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R 1100 RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door jvsoelen » 03 nov 2017, 17:02

Oke , jullie hebben mij ervan overtuigd dat het (vaak) op zal treden.
Nu zouden jullie mij helpen door een goed band / merk / maat op te geven voor mijn BMW R1100RS, dan kan ik daar iets mee gaan shoppen.

Mvgr. Jan

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2500
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door EileRT » 03 nov 2017, 17:23

Ik rij met mijn R1100RT op Michelin MPR3. Ik ben daar zeer tevreden over. Dit is dus een band met een wat zachtere compound. De MPR4 zal niet passen (of niet om het voorwiel of niet om het achterwiel; één van beide dat is zeker). Begin volgend jaar komt de MPR5. Bij een volgende beurt laat ik een nieuwe set monteren. Ik hoop dat de MPR5 wel in de maat is voor de 1100 serie van BMW.

Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk om je hierin te adviseren. Ik zou wel hetzelfde merk/type band kiezen voor zowel het voor- als achterwiel.
Een band ligt je of ligt je niet. Het is heel persoonlijk en dus passend bij je rijstijl en (weers)omstandigheden waarin je rijdt. De MPR3 vind ik een goede band. Bij mij begint na 13K de band een beetje te cuppen. Er zijn mensen die bij deze band al klagen met de helft van mijn km's over cupping. Ik bedoel maar.
Als je in ieder geval de fabrikanten moet geloven beloven ze je allemaal de beste band en dan vooral de laatste die ze op de markt hebben gebracht . . . :$

Nog over onderstaande m.b.t. cupping: het zal niet "vaak" optreden. Eerder geleidelijk. Het is een slijtageproces.

Succes met je keuze. _004
jvsoelen schreef:
03 nov 2017, 17:02
Oke , jullie hebben mij ervan overtuigd dat het (vaak) op zal treden.
Nu zouden jullie mij helpen door een goed band / merk / maat op te geven voor mijn BMW R1100RS, dan kan ik daar iets mee gaan shoppen.

Mvgr. Jan
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3149
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door Ton1959 » 03 nov 2017, 19:27

De Michelin MPR3 begon bij mij al na zo'n 3500km te cuppen. Nadat ik de bandenspanning hoger gezet had dan aanbevolen door Michelin begon de band mooier af te slijten. De MPR3 gaat lang mee en is zowel met droog weer als met regenweer goed. Ik koos daarna voor de Pirelli Angel GT. Ook die beviel goed en aangezien de groeven in het profiel anders lopen geen cupping zichtbaar. Ik verwacht dat er weinig banden zijn die langer meegaan dan de MPR3. Volgens de bandenboer cupt de MPR4 meer dan de MPR3. Als het cuppen begint dan word de motor ook wat gevoeliger voor de lengterichels in het wegdek maar dat wend ook wel. Met de MPR3 kan je wel tussen de 15 en 20000km rijden. Maar ja het blijft een moeilijk punt banden adviseren. Ik blijf nu gewoon telkens wisselen om er zelf achter de komen wat ik de beste band vind voor mijn motor. Tests zeggen wel wat maar niet hoe een bepaalde band zal voelen op jou motor. Iedereen heeft andere verwachtingen en een andere rijstijl. Voor de een is levensduur het belangrijkste voor de ander grip. En voor sommige beide.

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3448
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door Baird » 03 nov 2017, 21:58

Bandenspanning voor: 2.7 bar, achter 3 bar, minder cuppen en prima levensduur :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT


R1150RT TS
R1200GS LC
R25

Rijdt u een elektrische / hybride auto of stapt u binnenkort over?
Lees verder >>

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3448
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Alweer "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door Baird » 04 nov 2017, 17:12

Even offline:

We zouden eens een draadje moeten maken met feiten waarover niet meer gediscussieerd hoeft te worden omdat het inmiddels als de 'waarheid' beschouwd kan worden, een soort BMW-Boxer-Bijbel. Daarin zouden onderwerpen kunnen staan als:
* Cuppen van Banden;
* Welke olie we gebruiken bij welk model oner welke omstandigheden
* Welke bandenspanning we gebruiken;
* Waarom repareren van een ABS-unit veiliger maar duurder is dan het uitbouwen ervan ;
* Waarom de Recyclisers niet werken en je beter een andere chip kunt plaatsen;
* Hoe je echt van KFR kunt afkomen i.p.v. eindeloos blijven afstellen tot 7 cijfers achter de komma.
* .. aanvullingen welkom :D

Kunnen we daarna lekker discussiëren over nieuwe en interessante dingen i.p.v. iedere keer opnieuw beginnen met iets dat al eindeloos herkauwd en herhaald is .

Lijkt me fantastisch voor nieuwe leden die nog heel veel willen/moeten leren over hun motor: hij/zij hoeft geen nieuwe discussie te beginnen om dan tussen alle meningen weer te moeten filteren waar ze eigenlijk naar op zoek zijn, zij kunnen zo een hele steile leercurve maken en zijn sneller op een nivo waar het echt leuk wordt.

En voor de ouwe stompen blijft het Forum leuk omdat we de bestaande zaken onderwerpen kort kunnen houden ....

En dan nu maar weer verder over dit oude onderwerp :x
Met vriendelijke motorgroet
BeRT


R1150RT TS
R1200GS LC
R25

Rijdt u een elektrische / hybride auto of stapt u binnenkort over?
Lees verder >>

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2500
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door EileRT » 04 nov 2017, 17:37

Graag wil ik off-topic even reageren op de bovenstaande woorden van Baird.

Veel relevante informatie staat inmiddels al wel op dit forum. Middels de "zoekfunctie" is veel van deze informatie te traceren. Op het forum is dus een schat aan informatie te vinden. Uiteraard is het raadzaam om alvorens een vraag te stellen gebruik te maken van die zoekfunctie. Ik denk overigens dat veel leden dat ook doen. Daarnaast zijn er veel leden die gewoon hun ervaring of verhaal willen delen en daar is het forum ook voor bedoeld.
Door een aantal gegevens op te slaan in één document lijkt het alsof dit de overzichtelijkheid ten goede komt. En daar ben ik het niet mee eens. Als voorbeeld kan ik een motorband noemen waar de één zeer tevreden mee is en de ander absoluut niet. Dit geldt ook voor de bandenspanning, de motorolie en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar Baird, als jij één document wilt aanmaken op het forum waarin je alles in jouw optiek op een rijtje zet . . . ga gerust je gang. We kunnen er naast de vele berichten op dit unieke forum er weer ons voordeel mee doen. En ja, vragen zullen er altijd gesteld worden. En zoveel vragen, zoveel antwoorden. Voor mij is dat mede de kracht van een goed forum.

Dan nu maar weer on-topic.

[groet]

Eilert
Moderator
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 436
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door siebke » 04 nov 2017, 23:03

Om weer terug te keren naar het onderwerp van de topicstarter....

Op mijn -1100- lagen Conti's, toen ik hem kocht. Op enig moment begon ik van alles te merken in het rijgedrag van de motor. Door dit Forum kwam ik op het 'lumineuze' idee om de voorband te inspecteren op cuppen. Profieldiepte was nog meer dan voldoende, maar over stevig cuppen gesproken!! Bandendruk: 2.2 bar.... conform de gebruikersaandleiding.
Dus vervangen door een MPR 2 (toentertijd) die het ruim 10 Kkm op 2.5 Bar prima heeft volgehouden tot 2 mm profieldiepte. Aangeschaft na lezing op dit Forum. De Conti achterband liep stuk op een flinke schroef en ook vervangen voor een MPR 2.
Op mijn huidige -1200- liggen nog steeds de MPR 4 die er al op lagen en leken nog niet zo heel veel km's gemaakt te hebben. Inmiddels een kleine 10 KKm verder met nog een kleine 3 mm profiel. Bandendruk v 2.5 en a 2.8 solo (2.9 met duo). Geen cuppen alleen achter wat vierkant, daarom die nu naar 3.0 druk. Bandendruk hangt ook af van de torsen massa, vind ik. Ben ook maar een 'lichtgewicht' voor mijn lengte.
Dit Forum gebruik ik dus om slimmer te worden over mijn BMW en om daarna mijn eigen oordelen, ideeën en beslissingen te vormen. Maak dus dankbaar gebruik van de gedeelde ervaringen en wetenswaardigheden. Gelukkig hoef ik mijn oren niet te gebruiken, en/of iemands overtuiging opgedrongen te krijgen en kan/mag mijn eigen mening vormen.
Wat de motorzaken betreft die de topicstarter is afgereisd, en dan hou ik het maar netjes: shame on you dat zulk eenvoudig, vaker voorkomend en visueel goed zichtbaar 'mankement' over het hoofd wordt gezien.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 664
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door scan » 06 nov 2017, 10:46

jvsoelen schreef:
02 nov 2017, 16:29
Wat raden jullie aan om CUPPEN in de toekomst te voorkomen?.

Mvgt. Jan
Spanning verhogen naar 2,7 voor en 2,9 achter.
En zoals gesuggereerd ergens hierboven dat een zachter compound eerder zou cuppen dan een harde compound lijkt me op z'n vriendelijkst gezegd nogal merkwaardig.
Mijns inziens kun je het cuppen van de band nooit voorkomen, hooguit vertragen door meer bochten te rijden.
Lijkt me ook vreemd. Bij rechtuit rijden vervormt het karkas minder dan in een bocht dan gaat deze als het ware 'rimpelen' en zeker bij een te lage spanning. Ook een effect van te lage spanning is dat het midden van het loopvlak naar binnen toe richting velgbed wordt gedrukt, ook hierdoor krijgen de zijkanten meer te verduren. Pomp je de band steviger op dan voorkom je dat.
Als je de technische documentatie van bijvoorbeeld Metzeler of Pirelli er op naslaat dan zie je dat ze daar zelfs 2.9 voor én achter aangeven als de juiste spanning. Neem aan dat de bandenproducenten wel van de hoed en de rand weten.
Zelf vind ik 2.9 aan de voorkant wel wat hard zeker gezien in combinatie met gebruik van het ESA veersysteem.
Hierdoor ontstaat op een slecht wegdek en in een scherpe bocht het effect dat de voorkant gaat stempelen en raak je de controle over de voorkant kwijt.
Mijns inziens is het op een hogere spanning houden van de banden dus de oplossing om cuppen te voorkomen.
Een andere oorzaak van cuppen kan zijn, ook al rijdt je op de hogere spanning, is als je behoorlijk aan het gassen bent en in de scherpe bochten het gas er van onderuit iedere keer vol op zet en de motor er doorheen sleurt. Maar dat is dan ook niet zo vreemd want al die krachten die op de band worden overgedragen werken zich uit op de zwakste plek en dat is het rubber dat er onder zit. Warmte en beweging zijn niet bepaald de beste vrienden voor een lange levensduur van dat rubber.

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3149
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door Ton1959 » 06 nov 2017, 11:35

Bandenspanning op tijd controleren op tijd lijkt mij het belangrijkst. Vergeet ook niet het belang van goed werkende schokbrekers en zorg dat de wielen goed uitgebalanceerd worden. Je kan de bandenspanning wel een klein beetje hoger zetten dan aanbevolen maar je kan niet blijven verhogen natuurlijk dan gaat het weer ten koste van grip en levensduur. Iets rustiger rijden zal het cuppen ook verminderen.

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2500
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door EileRT » 06 nov 2017, 18:31

scan schreef:
06 nov 2017, 10:46
Spanning verhogen naar 2,7 voor en 2,9 achter.
Zeker. Het iets meer verhogen van de bandenspanning naar bovenstaande waarden zal het cuppen vertragen. Het zal het echter niet voorkomen.
scan schreef:
06 nov 2017, 10:46
En zoals gesuggereerd ergens hierboven dat een zachter compound eerder zou cuppen dan een harde compound lijkt me op z'n vriendelijkst gezegd nogal merkwaardig.
Voor de duidelijkheid, ik ben diegene die dat heeft gezegd. En het is niet merkwaardig. Een band met een wat zachtere compound en dat is bijvoorbeeld de MPR3 die ik heb, zal sneller cuppen als een band met een hardere compound. Voordeel is dat de MPR3 iets beter kleeft onder natte weersomstandigheden dan een band met een hardere compound.
scan schreef:
06 nov 2017, 10:46
Mijns inziens kun je het cuppen van de band nooit voorkomen, hooguit vertragen door meer bochten te rijden.
Lijkt me ook vreemd.
Toch niet. Als je bijvoorbeeld veel snelweg kilometers maakt slijt een band ook op die snelweg. Da's logisch. Bekend zijn de rijders met (als gevolg daarvan) " vierkante " banden. Dit als gevolg van die recht toe recht aan snelwegen. Uiteraard slijten de banden ook in de bochten op de manier zoals jij die schetst. Maar als je op een normale wijze de bochten neemt, naast het doorgaans rechtuit rijden, zal dat nauwelijks het geval zijn.

Daarnaast spelen balanceren van de wielen, schokbrekers, vering, belading en je rijstijl ook een belangrijke rol.

Bovenstaande is niet alleen mijn ervaring, maar ook de kennis en ervaring die met mij gedeeld is door onder andere Kenny Simon van MSA.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 827
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Mijn andere motor is een Suzuki V-Strom XTA
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda » 06 nov 2017, 20:16

scan schreef:
06 nov 2017, 10:46
jvsoelen schreef:
02 nov 2017, 16:29
Wat raden jullie aan om CUPPEN in de toekomst te voorkomen?.

Mvgt. Jan
Spanning verhogen naar 2,7 voor en 2,9 achter.
En zoals gesuggereerd ergens hierboven dat een zachter compound eerder zou cuppen dan een harde compound lijkt me op z'n vriendelijkst gezegd nogal merkwaardig.
Mijns inziens kun je het cuppen van de band nooit voorkomen, hooguit vertragen door meer bochten te rijden.
Lijkt me ook vreemd. Bij rechtuit rijden vervormt het karkas minder dan in een bocht dan gaat deze als het ware 'rimpelen' en zeker bij een te lage spanning. Ook een effect van te lage spanning is dat het midden van het loopvlak naar binnen toe richting velgbed wordt gedrukt, ook hierdoor krijgen de zijkanten meer te verduren. Pomp je de band steviger op dan voorkom je dat.
Als je de technische documentatie van bijvoorbeeld Metzeler of Pirelli er op naslaat dan zie je dat ze daar zelfs 2.9 voor én achter aangeven als de juiste spanning. Neem aan dat de bandenproducenten wel van de hoed en de rand weten.
Zelf vind ik 2.9 aan de voorkant wel wat hard zeker gezien in combinatie met gebruik van het ESA veersysteem.
Hierdoor ontstaat op een slecht wegdek en in een scherpe bocht het effect dat de voorkant gaat stempelen en raak je de controle over de voorkant kwijt.
Mijns inziens is het op een hogere spanning houden van de banden dus de oplossing om cuppen te voorkomen.
Een andere oorzaak van cuppen kan zijn, ook al rijdt je op de hogere spanning, is als je behoorlijk aan het gassen bent en in de scherpe bochten het gas er van onderuit iedere keer vol op zet en de motor er doorheen sleurt. Maar dat is dan ook niet zo vreemd want al die krachten die op de band worden overgedragen werken zich uit op de zwakste plek en dat is het rubber dat er onder zit. Warmte en beweging zijn niet bepaald de beste vrienden voor een lange levensduur van dat rubber.
Het is ook gewoon merk afhankelijk.
Vroeger reed ik op Michelins PR4 en deze cupten al heel vroeg, vanaf zo'n 8000km was er al niet meer prettig mee te sturen.
Het verhogen van de banden spanning naar 2,7/3,1 hielp wel iets maar de "jus" was er wel vanaf.
Wat te doen? De band economisch oprijden of voor lekker sturen kiezen?
Inmiddels naar volle tevredenheid overgestapt naar Metzeler Roadtec 01 en van zwaar sturen vanaf 8000 km en van cuppen geen last meer.
Met mijn voorband zelfs 15k gereden, voor mij een unicum (en zonder cuppen!)
Het is dus wel te voorkomen!
Bovendien is deze Metzeler beter in de regen, stuurt hij een stuk sportiever en gaat hij heel lang mee.
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3149
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door Ton1959 » 06 nov 2017, 21:22

Het scheelt inderdaad ook veel hoe de groeven in het profiel lopen. Maar de sterkte van het karkas van de band speelt ook een rol hierbij. Mijn Pirelli Angel GT had er ook minder last van. Ach zo heeft elke band wel zijn voor en tegen punten.

Bas van Dijk
Berichten: 87
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door Bas van Dijk » 23 nov 2017, 13:57

EileRT schreef:
02 nov 2017, 17:02
Dus ik zou zeggen neem vaker een weggetje binnendoor en geef eens "een rondje van de zaak" op de rotonde! ;) _004
En als het rustig is ook af en toe eens met de klok mee nemen dan die rotonde(*) anders krijg je als nog cuppen aan de rechterkant van de band.

:lol:

(*) Ik neem geen verantwoordelijkheid voor gevolgen van het uitvoeren van dit advies..

Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2267
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door Bert M » 23 nov 2017, 18:43

Bas van Dijk schreef:
23 nov 2017, 13:57
EileRT schreef:
02 nov 2017, 17:02
Dus ik zou zeggen neem vaker een weggetje binnendoor en geef eens "een rondje van de zaak" op de rotonde! ;) _004
En als het rustig is ook af en toe eens met de klok mee nemen dan die rotonde(*) anders krijg je als nog cuppen aan de rechterkant van de band.

:lol:

(*) Ik neem geen verantwoordelijkheid voor gevolgen van het uitvoeren van dit advies..
Sinds ik in GB woon, breng ik dit advies vrij regelmatig ten uitvoer en ik moet zeggen dat dit heel aardig werkt. Helaas ook één keer (volkomen gedachteloos) in NL geprobeerd en dat had wel een kleine verkeerschaos tot gevolg. Gelukkig iedereen zonder schade en letsel aan mijn capriolen ontsnapt, maar zeker niet voor herhaling vatbaar...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Afbeelding

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 436
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door siebke » 23 nov 2017, 20:45

Bert M schreef:
23 nov 2017, 18:43
Bas van Dijk schreef:
23 nov 2017, 13:57
EileRT schreef:
02 nov 2017, 17:02
Dus ik zou zeggen neem vaker een weggetje binnendoor en geef eens "een rondje van de zaak" op de rotonde! ;) _004
En als het rustig is ook af en toe eens met de klok mee nemen dan die rotonde(*) anders krijg je als nog cuppen aan de rechterkant van de band.

:lol:

(*) Ik neem geen verantwoordelijkheid voor gevolgen van het uitvoeren van dit advies..
Sinds ik in GB woon, breng ik dit advies vrij regelmatig ten uitvoer en ik moet zeggen dat dit heel aardig werkt. Helaas ook één keer (volkomen gedachteloos) in NL geprobeerd en dat had wel een kleine verkeerschaos tot gevolg. Gelukkig iedereen zonder schade en letsel aan mijn capriolen ontsnapt, maar zeker niet voor herhaling vatbaar...
De moraal van dit verhaal: om cuppen rechts tegen te gaan, regelmatig rondjes gaan draaien in GB :D :D
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door Rebel » 23 nov 2017, 21:56

Al veel over geschreven het 'cuppen', maar er is niet echt één regel voor op te stellen van wat wel en niet, wel basisregels m.i.
De banden producenten blijven doorontwikkelen, wat ons helaas noodzaakt om er over door te blijven ouwehoeren :mrgreen:
Ik vind dat wel gezellig hoor :D
Ik heb onder mijn RT BT023 laten leggen, omdat ik deze er voor een mooie prijs onder kon laten leggen en de banden redelijk
goed uit de diverse tests komen.
Helaas moet ik, in mijn situatie, concluderen dat dit een verkeerde keuze is geweest.
Ze beginnen na 4000km al te cuppen aan de voorzijde en aan de achterzijde al behoorlijk vierkant te worden.
Ben er dus niet zo over te spreken en voor mij dus geen BT's meer de volgende keer.
Ik weet ook nog niet wat mijn volgende banden zullen worden, alhoewel ik wel goede ervaringen heb gehad op de GS met Metzeler Tourance.
Dit type band ging op mijn GS 15K mee en aan de voorzijde nauwelijks last van cuppen. Of dit nou het type band is voor de RT weet ik niet.
Cuppen wordt vooral extra beïnvloed door de bandenspanning, remgedrag en door de opbouw en profiel van de band.
Zorg ervoor dat je bandenspanning altijd 2.7 voor en 2.9 achter staat (mijn ervaring) en probeer hem ook constant op deze waarden te houden.
Dus elke week ff de bandjes controleren (vanwege ontbreken bandenspannings controlesysteem)
Wat ik ook bemerk is dat een band met meer rubber blokken in het profiel vaak eerder gaat cuppen, vooral als de compound ook nog wat zachter is.
Hoe meer de band wringt des te eerder hij gaat cuppen m.i.
Heeft ook nog veel met rijgedrag te maken, dus op de juiste manier aanremmen en vloeiendere bochten maken heeft een positief effect op de levensduur.
Bij mij zullen straks die Hyperpro's ook wel gaan schelen v.w.b. de bandenslijtage, want mijn huidige schokdempers en veren laten mijn banden zich gedragen alsof er Silly Putty banden op liggen, wat niet ten goede komt aan de slijtage ;) :mrgreen:
Mijn volgende banden misschien toch weer Metzeler maar dan de roadtec's.

P.S. Zullen we voor volgend jaar rond dezelfde tijd alvast een nieuw bandendraadje klaarzetten, kan maar gebeurd zijn :mrgreen:
BMW R 1150 RT (2001) Titan Silber, Bridgestone BT 023
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"

Gebruikersavatar
Lemoi
2018
2018
Berichten: 613
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door Lemoi » 24 nov 2017, 10:18

tja, heeft blijft toch: ieder zijn eigen band. Rij naar volle tevredenheid op MPR 4 GT. Net weer nieuwe er onder, achter was ie een beetje aan het cuppen en voor nog niet. Was na ~13000 km. IK blijf bij de MPR4 GT. Rijden goed, goede wegligging ook bij nat weer. 1x metzeler gehad maar met nat weer geen goed gevoel. Daar ik door weer en wind het hel jaar door rij en best wel wat km (ik rij voor mijn werk) wil ik voor mezelf de beste banden hebben en voor mij zijn dat de MPR 4GT: weinig cuppen en beste wegligging in alle weeromstandigheden (met mijn rijstijl waarschijnlijk dus)

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 827
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Mijn andere motor is een Suzuki V-Strom XTA
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda » 24 nov 2017, 15:04

Lemoi schreef:
24 nov 2017, 10:18
tja, heeft blijft toch: ieder zijn eigen band. Rij naar volle tevredenheid op MPR 4 GT. Net weer nieuwe er onder, achter was ie een beetje aan het cuppen en voor nog niet. Was na ~13000 km. IK blijf bij de MPR4 GT. Rijden goed, goede wegligging ook bij nat weer. 1x metzeler gehad maar met nat weer geen goed gevoel. Daar ik door weer en wind het hel jaar door rij en best wel wat km (ik rij voor mijn werk) wil ik voor mezelf de beste banden hebben en voor mij zijn dat de MPR 4GT: weinig cuppen en beste wegligging in alle weeromstandigheden (met mijn rijstijl waarschijnlijk dus)

Grappig, bij mij (en de testrijders van Motoplus) was het net andersom en kwam de Metzeler op de eerste plaats in de regen en de 2e plaats bij droog weer, net achter de Conti. De michelin PR4 eindigde in diezelfde test trouwens in de regen op de 4e en dus voorlaatste plaats.
Dat was voor mij de reden om over te stappen naar de Metzeler Roadtec 01 aangezien ik ook dagelijks op de weg zit, ook bij slechte weersomstandigheden.
Daarnaast cuppen de Metzelers helemaal niet en gaan ze ook niet zwaarder sturen vanaf zo'n 8000 km.
Het zal dan ook niet voor niets zijn dat Michelin in januari met de PR5 uit komt.
Volgens Michelin gaat dit het referentiepunt worden voor alle sportieve toerbanden.

Zo zie je maar weer ;)
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 485
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Thundergrey, Bj 2012, Zumo 590, Sena SMH10
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door Dingeman » 25 nov 2017, 09:56

WaltzingMatilda schreef:
24 nov 2017, 15:04
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,(en de testrijders van Motoplus) ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ach motorbladen, in het ene motorblad is "deze band" als beste uit de test gekomen. In weer een ander motorblad is "die band" als beste uit de test gekomen. Daarom heb ik zo af en toe wel eens mijn twijfels m.b.t. de objectieviteit van deze testen. Ook die testrijders testen met verschillende motoren, op verschillende wegdekken, onder verschillende temperaturen, onder verschillende weersomstandigheden etc. etc.

Ik ga maar gewoon uit van mijn eigen ervaringen en voornamelijk mijn eigen veiligheidsgevoel die een band mij geeft.
Ik rijd al jaren op hetzelfde merk.

PS
Overigs ben ik het met het geschrevene door Baird (hierboven) roerend eens.
In zijn lijstje mag je ook nog zadels en ruiten toevoegen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.

Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door Rebel » 25 nov 2017, 15:56

Ik ben het gedeeltelijk met Baird eens dat een lijstje met wetenswaardigheden handig kan zijn, maar moet volgens mij niet gaan leiden tot situaties
dat er niet meer over onderwerpen gediscussieerd kan/mag worden, omdat het al in de wetenswaardigheden staat.
Anders wordt het forum meer een statisch en saai Wiki met alleen wetenschappelijke en/of academische verhandelingen.
En als je je ergert aan onderwerpen die in jouw ogen maar steeds weer opgerakeld worden, lees het dan gewoon niet.
Ik denk dat dit Forum eerder gebaat is bij een meer 'Wein, Weib und Gesang' gehalte dan een statisch Wiki te worden met
allemaal regeltjes en kaders waarbinnen we ons moeten bewegen. We hebben in het dagelijkse leven al genoeg regeltjes. ;)
BMW R 1150 RT (2001) Titan Silber, Bridgestone BT 023
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"

Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2267
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door Bert M » 25 nov 2017, 17:36

Even voor alle duidelijkheid: op het RT-forum mag over ieder onderwerp (binnen de grenzen van het betamelijke) gediscussieerd blijven worden. Techniek is geen statisch gegeven en aan ontwikkeling onderhevig en het zou naar onze nieuwe leden buitengewoon lomp zijn, als zij over ‘oude’ onderwerpen geen nieuwe vragen zouden mogen stellen.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lemoi
2018
2018
Berichten: 613
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door Lemoi » 26 nov 2017, 22:05

WaltzingMatilda schreef:
24 nov 2017, 15:04
Lemoi schreef:
24 nov 2017, 10:18
tja, heeft blijft toch: ieder zijn eigen band. Rij naar volle tevredenheid op MPR 4 GT. Net weer nieuwe er onder, achter was ie een beetje aan het cuppen en voor nog niet. Was na ~13000 km. IK blijf bij de MPR4 GT. Rijden goed, goede wegligging ook bij nat weer. 1x metzeler gehad maar met nat weer geen goed gevoel. Daar ik door weer en wind het hel jaar door rij en best wel wat km (ik rij voor mijn werk) wil ik voor mezelf de beste banden hebben en voor mij zijn dat de MPR 4GT: weinig cuppen en beste wegligging in alle weeromstandigheden (met mijn rijstijl waarschijnlijk dus)

Grappig, bij mij (en de testrijders van Motoplus) was het net andersom en kwam de Metzeler op de eerste plaats in de regen en de 2e plaats bij droog weer, net achter de Conti. De michelin PR4 eindigde in diezelfde test trouwens in de regen op de 4e en dus voorlaatste plaats.
Dat was voor mij de reden om over te stappen naar de Metzeler Roadtec 01 aangezien ik ook dagelijks op de weg zit, ook bij slechte weersomstandigheden.
Daarnaast cuppen de Metzelers helemaal niet en gaan ze ook niet zwaarder sturen vanaf zo'n 8000 km.
Het zal dan ook niet voor niets zijn dat Michelin in januari met de PR5 uit komt.
Volgens Michelin gaat dit het referentiepunt worden voor alle sportieve toerbanden.

Zo zie je maar weer ;)
Tja het blijft persoonlijk. ieder zijn band. En die testen, tja, test condities. Rij ik precies zoals ze testen? De kans is klein. Zolang ik zelf maar een goed gevoel heb in weer en wind. Zal in ãpril dan de MPR5 onder leggen als ze er zijn. Kijken wat het verschil is.

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3448
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door Baird » 30 nov 2017, 21:44

Lemoi schreef:
26 nov 2017, 22:05
knip knip .....

Zal in april dan de MPR5 onder leggen als ze er zijn. Kijken wat het verschil is.
Hoorde vandaag dat de GT versie pas in de tweede helft van 2018 beschikbaar komt ..... :(
Met vriendelijke motorgroet
BeRT


R1150RT TS
R1200GS LC
R25

Rijdt u een elektrische / hybride auto of stapt u binnenkort over?
Lees verder >>

Gebruikersavatar
Lemoi
2018
2018
Berichten: 613
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door Lemoi » 01 dec 2017, 13:25

Baird schreef:
30 nov 2017, 21:44
Lemoi schreef:
26 nov 2017, 22:05
knip knip .....

Zal in april dan de MPR5 onder leggen als ze er zijn. Kijken wat het verschil is.
Hoorde vandaag dat de GT versie pas in de tweede helft van 2018 beschikbaar komt ..... :(
Mmm, zal ik nog een paar keer de 4 onder moeten leggen. Jammer. Ach tegen die tijd zal ik vragen om er gelijk een nieuwe motor bij te doen. :D Dan ben ik weer toe aan en nieuwe motor. Zijn mijn 4 jaar bijna voorbij.

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3448
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: "CUPPEN" voorband.

Ongelezen bericht door Baird » 01 dec 2017, 17:48

Baird schreef:
30 nov 2017, 21:44
Lemoi schreef:
26 nov 2017, 22:05
knip knip .....

Zal in april dan de MPR5 onder leggen als ze er zijn. Kijken wat het verschil is.
Hoorde vandaag dat de GT versie pas in de tweede helft van 2018 beschikbaar komt ..... :(
En vandaag dus maar weer een set MPR GT4 laten monteren, kreeg hem de bocht niet meer om :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT


R1150RT TS
R1200GS LC
R25

Rijdt u een elektrische / hybride auto of stapt u binnenkort over?
Lees verder >>

Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”