Pagina 1 van 1

Dynaplug repair setje

Geplaatst: 23 mei 2018, 09:14
door Ruud Woudstra
Afgelopen week een melding op het dashboard dat de achterband te zacht was. Dus even bij het tankstation langs voor wat extra lucht. Thuis de band onderzocht en een hele kleine schroef erin. Dus even bellen naar de Bandenspecialist voor een plug erin. Helaas dat doen ze dus niet, ivm veiligheid etc. Wel volop repair setjes verkopen maar repareren homaar.

Dus dan zelf maar aan de slag, nu heb ik een Booster repair set met van die veters die je dan door de band moet halen en het tooltje om dit te doen. Is nog niet zo simpel om te doen, eerst het gat groter maken en dan weer repareren.

Ik werd door mijn zwager echter gewezen op de Dynaplug, een heel handig tooltje dat in 1 x de band reparereerd. Heel simpel en ook onderweg goed te doen. Kijk voor de uitleg even op Youtube daar staan mooie filmpjes hoe eenvoudig het werkt.
Dus ook maar een extra setje gekocht en de band hiermee gemaakt, erg eenvoudig te doen. En nu testen of de band ook 100% dicht is.

Eerste ritten zijn goed verlopen en blijft de band gewoon op druk.

Doe je er voordeel mee.

Grt, Ruud.

Re: Dynaplug repair setje

Geplaatst: 23 mei 2018, 09:57
door Baird
Een professioneel bandenbedrijf demonteert de band en kijkt van binnen en van buiten hoe en waar de beschadiging zit en beoordeeld of reparatie verantwoord is. Indien mogelijk wordt er dan van binnenuit een plug in het gat geplaatst en volledig gevulcaniseerd op de binnenkant van de buitenband.

Nieuwe band of reparatiesetjes verkopen is makkelijker verdiend voor hen ......

Hier is op dit forum al meer over geschreven, zoekt en gij zult ..........

Re: Dynaplug repair setje

Geplaatst: 23 mei 2018, 17:17
door Dingeman
@Ruud
Lijkt me verstandig om op dit forum eens de verscheidene draadjes te lezen i.v.m. het repareren van een motorband. Overwegend worden die reparatiesetjes aangemerkt als een lap- c.q. noodmiddel om voorlopig op je bestemming te kunnen komen met dikwijls het advies om daarbij een niet te hoge snelheid te rijden. Daarbij wordt meestens geadviseerd om de band toch maar te vervangen, dit vanwege het veiligheidsaspect. Ik weet dat niet iedereen er zo over denkt, maar ik deel dit standpunt wel. Immers je hebt maar twee wielen en bij mij staat veiligheid t.a.v. mijn banden hoog op de lijst.

Maar het lijkt mij niet verkeerd als dit onderwerp nog maar weer eens aan bod komt op dit forum. Want uiteindelijk draait alles (zeker bij een motor) om de algehele veiligheid.

Re: Dynaplug repair setje

Geplaatst: 23 mei 2018, 17:47
door Ruud Woudstra
@Bert,

Ik heb vier bedrijven gebeld, banden specialisten en motorzagen, geen van allen wilden de band repareren dus ook niet bekijken. Er zat bij mij een heel klein schroef in en de band liep erg langzaam leeg. Dus repareren wordt niet gedaan.

Vervangen uiteraard wel, maar voor deze band die net nieuw erop ligt ga ik toch voor de reparatie.

Grt, Ruud.

Re: Dynaplug repair setje

Geplaatst: 23 mei 2018, 20:56
door beckysmile
Vorige week last van een langzaam leeglopende achterband (lang leve het 2-wekelijks controleren), zat er het middenstuk van een stalen nietje in, balen. In de dompelbak was het amper waarneembaar.
Band werd gedemonteerd, het stukje metaal werd verwijderd en een vette pleister aan de binnenkant. Bij balanceren maakte de pleister geen meetbaar verschil, wiel weer in de motor gezet en rijden maar.
Let wel, het betrof hier een piepklein gaatje, dikte van het nietje was hooguit een millimeter of zo. Mijn bandenleverancier geeft aan, dat er niet meer gerepareerd wordt als de metalen mantel beschadigd is, een gat van een schroef is dus echt teveel.

Helaas voor jou woon ik in het uiterste zuiden van het land, even op en neer is er dus niet bij voor jou.

Groet, Aad

Re: Dynaplug repair setje

Geplaatst: 23 mei 2018, 21:35
door PorcupineTree
Met mijn vorige T30 kreeg ik tijdens een vakantie in de Pyreneeën een spijker in de achterband. Die is toen lokaal keurig gerepareerd. Van binnen is de band opgeruwd, en er is een soort "paddestoeltje" doorheen gehaald: een plakker met een steeltje dat aan de buitenkant van de band uitstak. Ik geloof niet dat het metalen karkas echt gebroken was; er staken geen scherpe stukken ijzer uit de band of iets dergelijks.
Later, toen de band tot de laatste millimeter was opgereden, heb ik die band nog eens goed bekeken. Aan de binnenkant zag het er nog helemaal prima uit. En het steeltje was samen met het bandenrubber weggesleten. Daarvan was van de buitenkant met het blote oog eigenlijk niets van te zien.
Mijn ervaringen met repareren zijn dus prima. Zolang de band niet overduidelijk stuk is, zou ik het zo weer doen. Zonde om een dure motorband te vervangen omdat er een klein gaatje in zit.

Re: Dynaplug repair setje

Geplaatst: 24 mei 2018, 19:49
door Jazzbass
Ik heb me eens verbaasd bij een autoband, wat voor een ravage een stuk draadnagel aan de binnenkant van de band kan veroorzaken. Buitenkant leek mee te vallen. Binnenkant alsof een dumdum kogel zijn werk had gedaan. Draadnagel moet er wel langer ingezeten hebben. Ik ging er ook altijd vanuit, plugje erin klaar.

Re: Dynaplug repair setje

Geplaatst: 27 mei 2018, 00:00
door Ton1959
Tja ik heb autobanden ook vaker wel gemaakt met de paddenstoel vormige plug. Maar motorbanden zijn wel een stuk ronder dus het gat moet al vrij dicht bij het midden van de band zitten. Ik neem aan dat zo'n reparatie ook al gauw zo'n 35 Euro kost. Het is mogelijk maar het gat mag zeker niet te groot zijn. Persoonlijk ga ik toch liever voor een nieuwe band. Bij de auto kost de reparatie ook bijna een halve autoband en als ze dan de band op voorraad hebben laat ik hem ook vernieuwen. Het geprul met koordjes ben ik zelf niet echt gek op. Wel ooit op school gehad deze methode maar ik vond het toen al niks. Gelukkig heb ik zelden lekke banden. Ik heb nog nooit onderweg niet verder kunnen gaan door een lekke band. En ik rijd nu zo'n 42,5 jaar motor.