Velgen RT
Velgen RT
Hallo,
Mijn motor is voorzien van spaakwielen ( ex overheid), nu is het zo dat deze velgen zwaar geleden hebben van de pekel.
Ik kan dus 2 dingen doen, opnieuw laten verchromen en rvs spaken of gietwielen.
Kan ik nu zo gietwielen plaatsen of zijn er nog bijzonderheden, en wie weet een adres voor het opnieuw verchromen.
Verchromen is heel deftig alleen in de winter nadelig.
Graag jullie mening?
gr Ruud
Mijn motor is voorzien van spaakwielen ( ex overheid), nu is het zo dat deze velgen zwaar geleden hebben van de pekel.
Ik kan dus 2 dingen doen, opnieuw laten verchromen en rvs spaken of gietwielen.
Kan ik nu zo gietwielen plaatsen of zijn er nog bijzonderheden, en wie weet een adres voor het opnieuw verchromen.
Verchromen is heel deftig alleen in de winter nadelig.
Graag jullie mening?
gr Ruud
Re: Velgen RT
Ruud,RuudRT schreef:Hallo,
Mijn motor is voorzien van spaakwielen ( ex overheid), nu is het zo dat deze velgen zwaar geleden hebben van de pekel.
Ik kan dus 2 dingen doen, opnieuw laten verchromen en rvs spaken of gietwielen.
Kan ik nu zo gietwielen plaatsen of zijn er nog bijzonderheden, en wie weet een adres voor het opnieuw verchromen.
Verchromen is heel deftig alleen in de winter nadelig.
Graag jullie mening?
gr Ruud
Volgens mij zijn deze velgen van aluminium, je zou ze kunnen polijsten?
Wilco
Volgens mij gaat verchromen niet lukken. Spaken kun je niet verchromen want die flexen en dat springt het eraf. Ik weet dit omdat ik met hetzelfde probleem zit en heb gevraagd bij een poedercoat bedrijf of zij dit konden doen (poedercoaten van de velg dus). Dat zou niet gaan, tenzij de spaken er uit gaan. De lak zou er zo weer vanaf springen. Het lijkt me logisch dat het voor chroom hetzelfde is.
Maar zijn er bedrijven die zo'n pekelvelg kunnen reinigen? Ik heb geen spullen (behalve mijn vingertjes) om zoiets te doen. Zijn er gespecialiseerde bedrijven die dit kunnen? Ik wil ze eigenlijk wel weer mooi hebben, maar met de hand is niet te doen. Kinderarbeid kan ik ook niet inzetten, want ik heb geen kinderen, en mijn neefje wil niet
Maar zijn er bedrijven die zo'n pekelvelg kunnen reinigen? Ik heb geen spullen (behalve mijn vingertjes) om zoiets te doen. Zijn er gespecialiseerde bedrijven die dit kunnen? Ik wil ze eigenlijk wel weer mooi hebben, maar met de hand is niet te doen. Kinderarbeid kan ik ook niet inzetten, want ik heb geen kinderen, en mijn neefje wil niet
Hmmm...da's weer minder prettig. Ik heb geen werkplaats en zou ook niet weten hoe ik die banden eraf moet krijgen. Ik ben geen sleutelaar en heb voorlopig niet eens een winterstalling (ben ermee bezit).RuudRT schreef:Kosten 75 ex maar dan helemaal gedemonteerd aanleveren alleen het velgblad.
Jammer, zou fijn zijn als ik gewoon de motor ergens neer kan zetten en ze zelf alles eraf halen. Ik heb er ook helemaal geen spullen voor.
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Mike, dan vraag je aan je dealer wat het kost om het wiel te demonteren tot op de kale velg (en later weer te monteren).Mike Philippens schreef:Hmmm...da's weer minder prettig. Ik heb geen werkplaats en zou ook niet weten hoe ik die banden eraf moet krijgen. Ik ben geen sleutelaar en heb voorlopig niet eens een winterstalling (ben ermee bezit).RuudRT schreef:Kosten 75 ex maar dan helemaal gedemonteerd aanleveren alleen het velgblad.
Jammer, zou fijn zijn als ik gewoon de motor ergens neer kan zetten en ze zelf alles eraf halen. Ik heb er ook helemaal geen spullen voor.
Misschien kunnen ze het verchromen ook voor je regelen...
Hans
Mike,HansD schreef:Mike, dan vraag je aan je dealer wat het kost om het wiel te demonteren tot op de kale velg (en later weer te monteren).Mike Philippens schreef:Hmmm...da's weer minder prettig. Ik heb geen werkplaats en zou ook niet weten hoe ik die banden eraf moet krijgen. Ik ben geen sleutelaar en heb voorlopig niet eens een winterstalling (ben ermee bezit).RuudRT schreef:Kosten 75 ex maar dan helemaal gedemonteerd aanleveren alleen het velgblad.
Jammer, zou fijn zijn als ik gewoon de motor ergens neer kan zetten en ze zelf alles eraf halen. Ik heb er ook helemaal geen spullen voor.
Misschien kunnen ze het verchromen ook voor je regelen...
Hans
Als je toch de uren gaat meenemen in het demon/monteren van je wielen, is het misschien toch handig als je weet wat een nieuw wiel (gs?) mag gaan kosten bij je dealer of anders ff over de grens kijken?/informeren
Re: Velgen RT
Sorry, ik was dit weer even uit het oog verloren... Dank voor de suggesties. Ik zal ze meenemen in mijn algehele 'revisieplan' voor de beamer voor dit jaar. Misschien kan ik de boel demonteren bij een vriend van me die wel over een werkplaats beschikt. En hij is nog handig ook... Kijken of ie wil helpen voor flesje oude klare.
Re: Velgen RT
ik ben bezig van een pariculier een r850rt ex politie te kopen. Mijn vraag is over de spaakvelgen moeten hier speciale banden om of zijn dat dezelfde radiaalbanden als bij een alu velg
Re: Velgen RT
Hoi Wim,
Zijn ook radiaal alleen de maat is anders,
Voor Spaakwiel 110/80 ZR18
Achter Spaakwiel 150/70 ZR17
Groeten Ruud
Zijn ook radiaal alleen de maat is anders,
Voor Spaakwiel 110/80 ZR18
Achter Spaakwiel 150/70 ZR17
Groeten Ruud
Re: Velgen RT
Nog even dit topic kicken. Momenteel is dit voor mij weer even actueel.
Allereerst een waarschuwing voor iedereen die denkt dat de BMW spaakwielen ontspaakt kunnen worden door iemand anders dan BMW zelf: niet dus. BMW heeft de wielen op een bijzondere manier gespaakt, en er staat een speciale machine in de BMW fabriek en dat is de enige plek waar ze dit kunnen doen. Geen verkooppraat! Men ontraad zelfs het zelf stellen van de spaken. Hooguit 3 à 4 spaken mogen verdraaid worden, maar als er meer los zitten, moet ie terug naar de fabriek. Leesvoer
Ik heb inmiddels een set mooie wielen op de kop getikt. Het valt voor de ex-overheid RT's niet mee om andere wielen te vinden, met name het voorwiel is lastig. Het achterwiel is van de GS, maar het voorwiel weer niet (GS heeft 19", RT 18"). Sowieso is de maat van de overheid spaakwielen afwijken tov de normale RT's, dus zomaar omwisselen is ook lastig volgens mij.
Toch nog een vraag. De set die ik ga halen ziet er goed uit, maar ik geloof dat een paar boutjes een klein beetje roest hebben, wat overgespoten is. Kan ik daar zomaar een nieuwe bout indraaien van RVS, of kan dat niet omdat de velg aluminium is? Ik heb wel eens gehoord dat je dat niet mag doen omdat ze anders aan elkaar gaan zitten en nooit meer los willen.
[edit]Nog een vraag:
De inbusboutjes die hier te zien zijn op de as van de velg:
Als ik zo kijk, lijken me dat boutjes die 'iets' met die spaken van doen hebben. Op de foto zijn deze boutjes nog mooi, maar het zijn gewoon stalen boutjes, en dus doorgaans verrot. Je ziet dan dat ze overgespoten zijn (vaak over de roest heen, bah!). Volgens mij kun je deze boutjes er dus niet zomaar uitdraaien en vervangen door RVS boutjes? Iemand die dat weet? Beetje eng...straks vallen de spaken er uit...
Allereerst een waarschuwing voor iedereen die denkt dat de BMW spaakwielen ontspaakt kunnen worden door iemand anders dan BMW zelf: niet dus. BMW heeft de wielen op een bijzondere manier gespaakt, en er staat een speciale machine in de BMW fabriek en dat is de enige plek waar ze dit kunnen doen. Geen verkooppraat! Men ontraad zelfs het zelf stellen van de spaken. Hooguit 3 à 4 spaken mogen verdraaid worden, maar als er meer los zitten, moet ie terug naar de fabriek. Leesvoer
Ik heb inmiddels een set mooie wielen op de kop getikt. Het valt voor de ex-overheid RT's niet mee om andere wielen te vinden, met name het voorwiel is lastig. Het achterwiel is van de GS, maar het voorwiel weer niet (GS heeft 19", RT 18"). Sowieso is de maat van de overheid spaakwielen afwijken tov de normale RT's, dus zomaar omwisselen is ook lastig volgens mij.
Toch nog een vraag. De set die ik ga halen ziet er goed uit, maar ik geloof dat een paar boutjes een klein beetje roest hebben, wat overgespoten is. Kan ik daar zomaar een nieuwe bout indraaien van RVS, of kan dat niet omdat de velg aluminium is? Ik heb wel eens gehoord dat je dat niet mag doen omdat ze anders aan elkaar gaan zitten en nooit meer los willen.
[edit]Nog een vraag:
De inbusboutjes die hier te zien zijn op de as van de velg:
Als ik zo kijk, lijken me dat boutjes die 'iets' met die spaken van doen hebben. Op de foto zijn deze boutjes nog mooi, maar het zijn gewoon stalen boutjes, en dus doorgaans verrot. Je ziet dan dat ze overgespoten zijn (vaak over de roest heen, bah!). Volgens mij kun je deze boutjes er dus niet zomaar uitdraaien en vervangen door RVS boutjes? Iemand die dat weet? Beetje eng...straks vallen de spaken er uit...
Re: Velgen RT
Volgens mij zijn dat dus gewoon de spaaknippels. Hier breng je de spaken mee op spanning en zoals je hierboven hebt verteld wil BMW niet dat je daar aan komtMike Philippens schreef: Als ik zo kijk, lijken me dat boutjes die 'iets' met die spaken van doen hebben.
Tom.
Re: Velgen RT
Dat dacht ik dus al...vandaar dat iedereen ze (soms) ontdoet van roest en overspuit.Roadrunner schreef:Volgens mij zijn dat dus gewoon de spaaknippels. Hier breng je de spaken mee op spanning en zoals je hierboven hebt verteld wil BMW niet dat je daar aan komtMike Philippens schreef: Als ik zo kijk, lijken me dat boutjes die 'iets' met die spaken van doen hebben.
Dat moest ik ook maar eens doen dus...dank voor de bevestiging.