Achterband voor R1200RT LC snelwegrijder

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
MaBe-00
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jan 2021, 13:24
Type: R1200RT/LC
Land: België
Woonplaats of omgeving: Zwijndrecht

Achterband voor R1200RT LC snelwegrijder

Ongelezen bericht door MaBe-00 »

Hallo,


Ik merk dat mijn achterband een beetje vierkant komt te staan. Logisch want doe enorm veel kilometers op autosnelweg en weinig bochten.

Een van de tips die ik las op de druk een beetje hoger te zetten maar natuurlijk dit is maar een tijdelijk euvel om band wat langer te laten meegaan.

Dus vroeg mij af welke banden er vooral geschikt zouden zijn voor rechtdoor rijders zoals ik.

PS maak mij niet druk of een band iets duurder of goedkoper is wil gewoon de beste band.
PS de tips om meer bochten te gaan rijden wil ik niet want waarschijnlijk ben ik de enigste motorrijder die geen plezier beleefd aan bochten nemen.

bedankt
Mario
R1200RT LC 2017
Gebruikersavatar
maRTinP
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 okt 2016, 08:23
Type: R1200RT
Bijz: 03-2010
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Achterband voor R1200RT LC snelwegrijder

Ongelezen bericht door maRTinP »

Ik heb goede ervaringen met de Michelin Pilot Road 4 GT. Ca. 18.000km is haalbaar, mix van forenzen (grootste deel) en toeren.
Ook heel goed in de regen!
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Achterband voor R1200RT LC snelwegrijder

Ongelezen bericht door QuickFix »

MaBe-00 schreef: 21 mei 2021, 15:10waarschijnlijk ben ik de enigste motorrijder die geen plezier beleefd aan bochten
Hahahaha, je bent niet de enige hoor; ik heb ook geen bochtenfetish. ;)

30 jaar geleden heb ik eens zo'n rare toer uitgehaald op klinkers (ik ging onderuit en als een mirakel kreeg ik hem toch weer recht), dat ik sindsdien iets té voorzichtig geworden ben (al probeer ik mij hier regelmatig overheen te zetten en dan gaat het inderdaad gewoon goed); ik beleef ik in ieder geval geen plezier aan scherpe bochten nemen.
Freude am Fahren
fransgabler

Re: Achterband voor R1200RT LC snelwegrijder

Ongelezen bericht door fransgabler »

MaBe-00 schreef: 21 mei 2021, 15:10 Dus vroeg mij af welke banden er vooral geschikt zouden zijn voor rechtdoor-rijders zoals ik.

PS Maak mij niet druk of een band iets duurder of goedkoper is, wil gewoon de beste band.
PS De tips om meer bochten te gaan rijden wil ik niet want waarschijnlijk ben ik de enige motorrijder die geen plezier beleeft aan bochten nemen.
Met het verhogen van de druk zal de band een meer ronde vorm aannemen, maar daardoor weer des te sneller slijten. Het oppervlakte met het wegdek neemt immers af met het ronder worden van de band, waardoor de druk - bij het gelijkblijvende gewicht van de motor - op de band toeneemt. Het gevolg daarvan is snellere slijtage door het verminderde oppervlakte dat contact maakt met het wegdek.

Echte rechtdoor banden bestaan niet (meer) voor een tweewieler. Een niet-hellende driewieler als een zijspan heeft over het algemeen vierkante banden, zeg maar autobanden, waardoor een zo groot mogelijk oppervlakte de weg raakt. Moderne motorbanden van tweewielers zijn de laatste jaren voorzien van een harde compound op het loopvlak en een zachtere compound op de schaamrandjes. Zelfs als er veel rechtdoor gereden wordt, is het immers ook van belang de paar ongewenste, maar onvermijdelijke bochten zo veilig mogelijk door te komen. _004

De laatste jaren rijd ik uitsluitend op Michelin Pilot Road 4 en de opvolger daarvan, de Road 5 (zonder toevoeging 'Pilot)'. Omdat een RT wel wat weegt valt de keuze standaard op de GT uitvoering van deze banden.

De Pr 4 is een prima band met een van verre herkenbaar profiel, fijne band, nix mis mee.
De opvolger van de PR 4 is de R5, die een heel specifiek profiel voert. Het is Michelin gelukt om binnen het vulcanisatieproces het profiel de vorm mee te geven van een omgekeerde V. Dat is lastig om de band dan zonder schade uit de mal te trekken, maar dat proces uiteindelijk gelukt. Het grote voordeel daarvan is dat het profiel na slijtage dezelfde hoeveelheid water af blijft voeren. Met het afnemen van de diepte van het profiel neemt de breedte ervan toe.

Gemeten is dat een R5 band na 5000 km nog dezelfde hoeveelheid afvoert als een nieuwe PR4. Als er beroepsmatig en dus veel gereden wordt is regen natuurlijk niet te vermijden. Dat betekent dat de afvoer van water tussen het wegdek en de band bij een hoog kilometrage een belangrijk en terugkerend item is.

Michelin banden zijn niet goedkoop, sterker nog ze voeren helaas de bovenkant van de markt aan. Juist als er veel gereden wordt, ook al is dat bij voorkeur 'immer gerade aus', dan heeft Michelin de combi slijtage en veiligheid goed vertaald in de R5 band.

Banden en de viscositeit van olie zijn beide heel persoonlijk bepaald. Wellicht past een andere band beter bij je rijstijl, maar qua slijtvastheid en waterafvoer voert de R 5 op dit moment de markt aan. Een setje R5 GT kost wat, gaat al gauw in de richting van de 400 euro, maar dan heb je ook wat.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 22 mei 2021, 16:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Achterband voor R1200RT LC snelwegrijder

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Hoe meer bochten hoe beter en zo weinig mogelijk snelweg rijden is mijn motto, maar dat terzijde.....

Handige informatie om een goed advies te krijgen is te vermelden welke band je er nu onder hebt liggen. Of welke banden je al geprobeerd hebt.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Achterband voor R1200RT LC snelwegrijder

Ongelezen bericht door ErikS »

De laatste 6 jaar heb ik voor woon-werkverkeer nagenoeg alleen snelweg mogen rijden. Ik heb op de motor Michelin PR4 en nu 5 liggen. Achterband gaat telkens meer dan 20.000 km mee. Voorband tussen de 15 en 18.000 km. Ik reed ongeveer 25 a 30.000 km per jaar.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Achterband voor R1200RT LC snelwegrijder

Ongelezen bericht door fschuurman »

Bij mij zitten er ook PR 4 GT 180/55 onder op de RT LC 2014 Sinds 08-2019. De vorige eigenaar deed er ook zo 20 a 24k kilometers mee. Ik heb er pas 5.000 op zitten en kreeg deze banden 10k kilometer oud. Dus ik kan nog even mee.

Ik voel mij erg stabiel zowel op de snelweg (droog en regen) als in de Eiffel zeg maar waar je zeker weet hoe de weg na de volgende bocht is.

Ik heb een setje gezien voor 262.60
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
MaBe-00
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jan 2021, 13:24
Type: R1200RT/LC
Land: België
Woonplaats of omgeving: Zwijndrecht

Re: Achterband voor R1200RT LC snelwegrijder

Ongelezen bericht door MaBe-00 »

PaPinkelman schreef: 22 mei 2021, 11:02 Hoe meer bochten hoe beter en zo weinig mogelijk snelweg rijden is mijn motto, maar dat terzijde.....

Handige informatie om een goed advies te krijgen is te vermelden welke band je er nu onder hebt liggen. Of welke banden je al geprobeerd hebt.
Momenteel liggen er bridgestones op en heb motor met deze erop gekocht. Van band niet ontevreden maar ben nu niet meteen de persoonndie kleine verschillen voelt omdat ik zowieso een rustig rijder ben die zeker niet de grens ergens opzoekt.
R1200RT LC 2017
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Achterband voor R1200RT LC snelwegrijder

Ongelezen bericht door EileRT »

Uiteraard volg ik dit draadje en adviseer je om je “beetje vierkante banden” te vervangen. Je zegt weinig bochten te rijden, maar daar ontkom je niet aan. Het lijkt mij uiterst onplezierig rijden met cuppende banden. Dat val je letterlijk een bocht in . . .

Ik rij al bijna 10 jaar met MPR’s. Deze banden van Michelin hebben een relatief zachte compound en cuppen daardoor iets sneller. Het voordeel van deze band is wel dat deze daardoor bij een nat wegdek “kleeft” aan het asfalt.

Nogmaals ik ken alleen deze Michelin i.c.m. met de BMW RT. Onder mijn Honda heb ik Bridgestone. Die band bevalt mij juist bij deze motor. Zeg het maar. Het is eerlijk gezegd, zoals vaker gememoreerd op ons forum, ook een persoonlijke keuze. Een eensluidend antwoord op “de beste band” is er niet.

Sterk cuppende banden, onvoldoende profiel en een onregelmatig slijtage patroon betekent in mijn optiek per definitie vervangen.
MaBe-00 schreef: 21 mei 2021, 15:10Ik merk dat mijn achterband een beetje vierkant komt te staan. Logisch want doe enorm veel kilometers op autosnelweg en weinig bochten.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Achterband voor R1200RT LC snelwegrijder

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Als je alleen maar rechtuit rijdt, is het niet te voorkomen dat de achterband vierkant wordt. Moderne banden met dual compound (hard in het midden, zachter aan de zijkant) hebben daar iets minder last van. Ik zou dus voor een moderne band gaan zoals inderdaad de Michelin Pilot Road 4 of de Michelin Road 5. De Dunlop Roadsmart III krijgt ook goede recensies.
Ik rijd nu zelf op de Metzeler Roadtec 01, voor mijn gevoel meer geschikt voor het wat sportievere werk.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Achterband voor R1200RT LC snelwegrijder

Ongelezen bericht door fschuurman »

voor de nieuwsgierigen onder ons die niet precies weten wat er wordt bedoeld met het vierkante profiel en hoe dat te ontdekken, op dit blog leuke verslagen met foto's van verschillende duizenden kilometers van verbruik. Dit voor de PIlot Road 3 en 4 en de Metzler band.

https://geoffjames.blogspot.com/2020/05 ... again.html

Cheers,
Frank
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Achterband voor R1200RT LC snelwegrijder

Ongelezen bericht door Baird »

Ik zou zeggen deze gauw kopen, zeer speciale aanbieding !!!

viewtopic.php?f=7&t=16945
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
MaBe-00
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jan 2021, 13:24
Type: R1200RT/LC
Land: België
Woonplaats of omgeving: Zwijndrecht

Re: Achterband voor R1200RT LC snelwegrijder

Ongelezen bericht door MaBe-00 »

Heb net de eerste 500km met nieuwe Michelin Pilot road 4 GT's erop zitten en moet zeggen ze bevallen prima. Nu nog een beetje zoeken naar de ideale bandendruk waar ik mij het meest comfortabel bij zoek. Beetje trial and error momenteel.

Collega's die met zelfde banden rijden mag ik vragen met welke druk jullie het liefst rijden ? en eventueel ook waarom.

bedankt iedereen al voor de info.
R1200RT LC 2017
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Achterband voor R1200RT LC snelwegrijder

Ongelezen bericht door HansD »

2,5 bar voor, 2.9 achter.
Het komt niet op 0.1 bar, maar als er 0.2 of 0.3 bar uit de band is, dan voel je het duidelijk en wordt het sturen minder precies/vager.
Met name bij de voorband merk je dat goed.
fransgabler

Re: Achterband voor R1200RT LC snelwegrijder

Ongelezen bericht door fransgabler »

HansD schreef: 22 jun 2021, 11:44 2,5 bar voor, 2.9 achter.
Het komt niet op 0.1 bar, maar als er 0.2 of 0.3 bar uit de band is, dan voel je het duidelijk en wordt het sturen minder precies/vager.
Met name bij de voorband merk je dat goed.
Precies dezelfde waarden vanuit dezelfde ervaring, bij een R1200RT met een set Michelin Pilot Road 4 banden.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Achterband voor R1200RT LC snelwegrijder

Ongelezen bericht door siebke »

fransgabler schreef: 22 jun 2021, 14:12
HansD schreef: 22 jun 2021, 11:44 2,5 bar voor, 2.9 achter.
Het komt niet op 0.1 bar, maar als er 0.2 of 0.3 bar uit de band is, dan voel je het duidelijk en wordt het sturen minder precies/vager.
Met name bij de voorband merk je dat goed.
Precies dezelfde waarden vanuit dezelfde ervaring, bij een R1200RT met een set Michelin Pilot Road 4 banden.
+1
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”