Velgen reinigen

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
R850RT

Velgen reinigen

Ongelezen bericht door R850RT »

Ik heb niet de luxe van een tweede 'pekelfiets', dus mijn 850RT met RVS spaakvelgen hebben het zwaar te verduren.
Wel voor de winter goed schoongemaakt en ingespoten met een speciaal (en duur) industrieel siliconen spray.

Na de heftige pekelperiode, zit er op het achterwiel een keiharde zwarte aanslag en zwarte 'pitten' vooral aan de kant van de schijfrem. Mogelijk aangekoekt remslijpsel en andere derrie.
Heb het vanmiddag geprobeerd te reinigen (met water en zachte borstel, stoomreiniger) maar zonder het gewenste resultaat.
Voordat ik met agressievere polishes aan de gang ga, wil ik graag van jullie wat tips om de aanslag op een veilige manier te verwijderen zonder het RVS (laklaag?) aan te tasten.

Graag jullie advies!

groet,
Martin
Beamietoo

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Een iets wat stijvere (kunststof)borstal icm velgen reiniger zou geen kwaad doen.

Succes,
Kenny
Gebruikersavatar
Ed Spijker
Berichten: 174
Lid geworden op: 20 nov 2008, 15:29
Type: R1100RT
Locatie: Deventer

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door Ed Spijker »

Hoi martin ik maak me velgen altijd schoon met wasbenzine werkt perfekt ook voor remslijpsel
Groeten Ed
Een dag geen motor gereden is een dag niet geleefd
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Mijn ervaring met wasbenzine, evt in combinatie met een kunststoffen schuursponsje (zachtjes wrijven) is prima :idea: Daarna natuurlijk gelijk weer in de was zetten :idea:

R850RT schreef:Ik heb niet de luxe van een tweede 'pekelfiets', dus mijn 850RT met RVS spaakvelgen hebben het zwaar te verduren.
Wel voor de winter goed schoongemaakt en ingespoten met een speciaal (en duur) industrieel siliconen spray.

Na de heftige pekelperiode, zit er op het achterwiel een keiharde zwarte aanslag en zwarte 'pitten' vooral aan de kant van de schijfrem. Mogelijk aangekoekt remslijpsel en andere derrie.
Heb het vanmiddag geprobeerd te reinigen (met water en zachte borstel, stoomreiniger) maar zonder het gewenste resultaat.
Voordat ik met agressievere polishes aan de gang ga, wil ik graag van jullie wat tips om de aanslag op een veilige manier te verwijderen zonder het RVS (laklaag?) aan te tasten.

Graag jullie advies!

groet,
Martin
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
R850RT

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door R850RT »

Jos WRSM schreef:Mijn ervaring met wasbenzine, evt in combinatie met een kunststoffen schuursponsje (zachtjes wrijven) is prima
Hey Jos,

Wasbenzine heb ik geprobeerd, helaas zonder resultaat. Van het weekend zoek ik een busje velgenreiniger op. Keep U posted.

groet!
Martin
BMW-Harm

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door BMW-Harm »

Ik heb destijds een borstelset gekocht bij Motozoom. Dat is echt een heel goede aankoop geweest!!!
Ik kan nu echt overal bij, makkelijk velgen reinigen en mooi schoon.
Daarbij gebruik ik altijd W99 van 1Z. dat is een industriele reiniger.
Veilig voor lak ed en maakt er goed schoon. :!:
Ook bij motozoom (of louis natuurlijk) :;
RuudRT

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door RuudRT »

Martin,

Kun je een foto plaatsen van de velg met de aanwezige vervuiling, ik dacht gelezen te hebben dat je spaakwielen hebt?

groet Ruud
BMW-Harm

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door BMW-Harm »

Spaakwielen? Ex-overheid fiets dan toch :roll:
R850RT

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door R850RT »

Ex-overheid; klopt. Spaarwielen; klopt. Foto; zodra ik eens voor donker thuis ben, maak ik er een.

gr.,
Martin(i)
RuudRT

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Het chroom laagje op de velgen is van niet al te beste kwaliteit het is een verf laagje zo over het aluminnium, mocht je te hard schuren heb je het aluminnium te pakken.

Dus mocht het zo zoijn dat de pekel al in gevreten is heb je al echt een probleem. :(

Groet Ruud
R850RT

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door R850RT »

RuudRT schreef:Hoi,

Het chroom laagje op de velgen is van niet al te beste kwaliteit het is een verf laagje zo over het aluminnium, mocht je te hard schuren heb je het aluminnium te pakken.

Dus mocht het zo zoijn dat de pekel al in gevreten is heb je al echt een probleem. :(

Groet Ruud
Eh? De spaakvelgen zijn van RVS en niet van alu, toch?
Martin(i)
RuudRT

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Nee maar ik had het ook over de velgen toch?

En als je de spaken niet netjes houd krijg je ook daar aanslag op die moeilijk te verwijderen is.

Groet Ruud
R850RT

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door R850RT »

OK, thx!!
M.
Pieter

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door Pieter »

Hallo collega motor RTjes,
Een goed reinigingsmiddel DUSTY ontvetter word verkocht bij de Wibra voor € 1,99 p/liter
is bij ons in Gorinchem niet aan te slepen.
Moet je echt proberen.
Gebruikersavatar
Willem Rietveld
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Hallo,
Ooit al eens gewoon een spuitbus remmenreiniger geprobeerd? Al de vuiligheid stroomt er zó vanaf.
Het meeste wat op je velg zit is nl aangekoekt remstof en is met een normaal sopje moeilijk te verwijderen.
Alleen bij de velgen even met een poetsdoek het rubber afdekken, stukje sprayen en direct met de doek afnemen.
Te koop bij de betere automaterialenzaak.

groeten, Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Mike Philippens

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

RuudRT schreef:Dus mocht het zo zoijn dat de pekel al in gevreten is heb je al echt een probleem. :(
Dat heb ik dus met mijn RT. De vorige eigenaar was blijkbaar te beroerd om het pekel af te spoelen, dus ik heb 2 behoorlijk aangevreten wielen. Jammer, maar er is gewoon niets aan te doen. Helemaal uit elkaar halen, ontspaken en laten verchromen of poedercoaten vind ik de moeite niet. De fiets was niet zo duur en 'm alleen maar duurder maken voor 'de mooi' is de moeite niet. Die investering haal ik er nooit meer uit.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Pieter schreef:Hallo collega motor RTjes,
Een goed reinigingsmiddel DUSTY ontvetter word verkocht bij de Wibra voor € 1,99 p/liter
is bij ons in Gorinchem niet aan te slepen.
Moet je echt proberen.
Heb vandaag de keukenreiniger DUSTY erbij gehaald om de velgen schoon te krijgen. Echt SUPER. Heb nog nooit zo snel en efficient mijn velgen schoon gekregen :shock: en ik rij al paar jaartjes :D

Bedankt voor de tip Pieter


Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door moh_fan »

Pieter schreef:Een goed reinigingsmiddel DUSTY ontvetter word verkocht bij de Wibra voor € 1,99 p/liter is bij ons in Gorinchem niet aan te slepen.
Ralph Romein schreef:Heb vandaag de keukenreiniger DUSTY erbij gehaald om de velgen schoon te krijgen.
Moet het geen Dasty zijn?
Mijn vrouw had dat spul in het keukenkastje staan :shock: om de rolluiken mee te reinigen.

Dasty, ontvetter, 750ml, gele vloeistof in spuitfles.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Velgen reinigen

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Tja, even met de billen bloot :oops: , want ik heb gelogen. Het was de keukenreiniger van HG om het gasfornuis mee schoon te maken. Maar werkt als SUPER :D

Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”