op zoek naar een kilometervreter

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
marcel

op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door marcel »

Ik ben op zoek naar een band die lang mee gaat, en toch voldoende grip heeft. Ik heb er nu een BT-021 van bridgestone onder liggen. Voor doe ik er zo'n 12000km mee en achter zo'n 18000km, ik vind dit te weinig. De band voor slijt ook rechts meer af, maar hier heb ik wel vaker van gehoord.
Wat is een prettige band die veel km mee gaat....en dan bedoel ik veel.
Ik ben benieuwd naar de verschillende ervaringen.

Groet, Marcel
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Met Michelin PR's op een R1100RT zit ik ongeveer op dezelfde kilometrages als jij (voor: 14.000, achter 19.000). Ook met mijn vorige motorfietsen haalde ik dit ongeveer, soms zelfs minder :roll: : 7000 km met een Bridgestone BT-45!
Op het forum zijn berichten van 24.000 km met één set MPR2's (maar ik vraag me dan wel af hoe ze dat voor elkaar krijgen :O ).

Wat bedoel je met "veel"? 30.000 km en meer? Als dat soort banden al bestaan, zal het rubber ongetwijfeld bijzonder hard zijn en de wegligging niet best.... Ik vraag me af of dat dan een goede keuze zal zijn. Sinds een paar glijpartijen met een band die een relatief lange levensduur zou hebben (uit de oude doos: Michelin Macadam's), kies ik liever voor banden met goede rijeigenschappen. Maar goed, voor mij is motorrijden een hobby, en dan neem ik de kosten op de koop toe.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Ton1959

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik vind alles meer dan 12000 km voor een achterband goed.En hoop minimaal hetzelfde voor een voorband. Kijk eens wat de kosten zijn voor een band per gereden kilometer dan vallen bandenprijzen echt mee. Ik kies ook liever voor veiligheid en rijcomfort en grip.

Ton
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door HansD »

marcel schreef:Ik ben op zoek naar een band die lang mee gaat, en toch voldoende grip heeft. Ik heb er nu een BT-021 van bridgestone onder liggen. Voor doe ik er zo'n 12000km mee en achter zo'n 18000km, ik vind dit te weinig. De band voor slijt ook rechts meer af, maar hier heb ik wel vaker van gehoord.
Wat is een prettige band die veel km mee gaat....en dan bedoel ik veel.
Ik ben benieuwd naar de verschillende ervaringen.

Groet, Marcel
Waarom wil je dit? Zijn de kosten te hoog, of is het teveel werk?
Ik vind zelf de prestatie van de huidige banden bijzonder goed: enorme grip en toch lange levensduur. Als ik dat vergelijk met de banden van zeg 20 jaar geleden dat is het verschil enorm en zijn wqeggedrag en veiligheid enorm verbeterd. Als je al een band vind die echt langer meegaat, zul je denk ik enorm moeten inleveren op comfort, weggedrag en veiligheid. Waarom zou je dat doen? Ga je een wereldreis maken en zijn er onderweg nergens banden te krijgen?

Hans
Ton1959

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik was al heel blij dat mijn acherband tussen de 18 en 20000km meeging op mijn GS850 in 1983. Die motor woog droog 255kg. En dat was echt een uitzondering zei mijn dealer omdat de meeste er maar 10000km mee reden. Ik vind de waardes die ik hier lees voor de Michelin banden vaak echt super. Volgens mij bestaat er niks beters of ik heb er nooit van gehoord.
Ik vind het wel raar dat die voorbanden niet langer meegaan op de RT's. Komt dit door het ectra gewicht van de kuip? Bij mij gingen voorbanden meestal langer mee.

Ton
marcel

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door marcel »

Ton1959 schreef:Ik was al heel blij dat mijn acherband tussen de 18 en 20000km meeging op mijn GS850 in 1983. Die motor woog droog 255kg. En dat was echt een uitzondering zei mijn dealer omdat de meeste er maar 10000km mee reden. Ik vind de waardes die ik hier lees voor de Michelin banden vaak echt super. Volgens mij bestaat er niks beters of ik heb er nooit van gehoord.
Ik vind het wel raar dat die voorbanden niet langer meegaan op de RT's. Komt dit door het ectra gewicht van de kuip? Bij mij gingen voorbanden meestal langer mee.

Ton
Hallo Ton,

Ik weet niet wat de reden is dat de voorband niet lang meegaat. Ik heb wel eens gebeld met Bridgestone om het probleem voor te leggen. Zij gaven aan dat het een bekend probleem was bij de RT's en dat het te maken heeft dat het blok niet helemaal symmetrisch in het frame hangt, een paar 10e mm uit het midden, en dat daarom de band scheef afslijt. Maar of dit waar is.....ik zou het niet weten.

Groet,

Marcel.
BRS07
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door BRS07 »

Hallo,

Er is een werkplaats in Leidschendam ( Ned spoorwegen )daar monteren ze stalen wielen, heb je alleen een probleem als de blaadjes vallen Big RT Smile

Geef mij maar volop grip, zowel met droog- als nat wegdek _005 . Het eigen risico van de verzekering kost meer bij een schuiver _002 , dan een setje banden.

[groet] -1200-
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door jaybmw »

BRS07 schreef:Hallo,

Er is een werkplaats in Leidschendam ( Ned spoorwegen )daar monteren ze stalen wielen, heb je alleen een probleem als de blaadjes vallen Big RT Smile

Geef mij maar volop grip, zowel met droog- als nat wegdek _005 . Het eigen risico van de verzekering kost meer bij een schuiver _002 , dan een setje banden.

[groet] -1200-
Helemaal mee eens!!! Als je wilt dat ze niet slijten moet je niet gaan rijden. Ik vind 10.000km al heel wat achterop,en voorop net 12.000km ook. Ik bespaar niet op banden,zoek wel de goedkoopste adressen natuurlijk.Het is maar een klein stukje loopvlak waarmee je contact hebt op de weg en of het rubber 10dznd of 15dznd meegaat is mij worst.Wel adviseer ik je michelin pr2,en sinds kort ook type 3. Pirelli en Metzeler zijn ook oke en hebben hetzelfde compound.Kies altijd een dualcompound band die in het midden harder is!

Succes!
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
BRS07
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door BRS07 »

Ondanks alle mooie verhalen over dubbel compound zweer ik nog altijd bij de eerste Pilot Road. En heb ik nog snel door Hoco-parts twee setjes laten afsturen :) . Wat goed is moet je zo houden _004 . En ja, ik vind nieuwe aardappelen ook niet altijd lekker.

Bij de Michelins als ook bij de Bridgestones, voel ik met het inkantelen de overgang van het compound :x . Dus heb ik beide niet versleten en na een kleine 2000km vervangen. Maar goed een hoop mensen zullen het niet voelen, en zeggen dat het tussen de oren zit. Het zal net als "de erwtensoep van Mama" zijn die is, of was altijd het lekkerste.

[groet] -1200-
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door moh_fan »

Bandenslijtage ligt mijns inziens aan de rechter pols. Je hebt het zogezegd zelf in de hand.
Ik deed met Dunlop Roadsmart's een dikke 26000 kilometer. Dat waren voornamelijk snelweg-kilometers.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
francoisfffp

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door francoisfffp »

Ben al blij als ik 9000 haal... meer is echt niet meer verandwoord.
Gebruikersavatar
Maarten de Vries
Berichten: 261
Lid geworden op: 28 feb 2010, 22:36
Type: R1200RT
Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Het Gooi
Locatie: Naarden
Contacteer:

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door Maarten de Vries »

Op mijn KLT en daarrvoor K 1100 LT zette ik altijd de Metzeler Marathon. Daar ik nu nog op de meegeleverde band rijd weet ik eigenlijk niet of deze voor de RT ook bestand.

Weet iemand dat en heb je er ook ervaring mee?

Gr Maarten de Vries
Wolfgang

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door Wolfgang »

Hallo,
Ik ben pas nieuw hier en wil toch wel even een reactie op geven.
Ik rijd al jaren zomer en winter tussen de 30000 en 40000 (meest snelwegkilometers) per jaar. Voorheen dagelijks Breda-Amersfoort over de A27 heen en terug 200km per dag op diverse K100LT's met de voorgeschreven Metzeler banden. Deze banden bevielen me prima. De voorbanden gingen gemiddeld 25000 km mee en de achterbanden gemiddeld zo'n 17500km.
Vanaf 2008 rijd ik dagelijks Breda-Nieuwegein over de A27. 145 km heen en terug.
Omdat de goede gebruikte K100's schaars werden heb ik in december 2008 een R1150RT aangeschaft waarop ik inmiddels ook alweer 80000km heb gereden. Dus ik wil me gerust een ervaringsdeskundige vwb bandenslijtage noemen.
Thans ben ik aan mijn 3e setje Michelins PR2 bezig, en ik moet zeggen ze bevallen me boven verwachting.
Ik rijd met deze banden precies 30000km zowel voor als achterband, zonder problemen. Ze zijn dan echt nog niet tot op de draad afgereden, maar ik laat ze toch vervangen omdat dit makkelijker is bij het laten geven van onderhoudsbeurten door mijn BMW dealer te Rijen.
Ik hou altijd wel heel goed mijn bandenspanning in de gaten (minimaal 1x per week) voorband 2.75 en achter 2.90.
Voorts beschouw ik mezelf heus niet al een zeikerige rijder!

gr.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

30.000 km op één set banden ! :shock: Hoeveel profiel heb je dan nog over (m.n. in het middden van de band)?

Misschien moet de topic starter dan eens bij jou in de leer gaan.... ;) En ik ook, of zou het zo zijn dat veel snelweg kilometers in deze zin "gunstig" is :?:
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Ton1959

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik haalde in 1982 al 18000 km op mijn Continental banden ( GS850 Suzuki) en de dealer kon het toen maar amper geloven. Maar ik rijd banden zelf nooit echt ver op. Zo gauw als de motor echt gevoelig word voor richels in het wegdek en ik een flink plat vlak zie op de achterband gaan ze er vanaf.
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel mm profiel nog op die banden zit na 30000km.

Ton
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door HansD »

Wolfgang schreef:Ik hou altijd wel heel goed mijn bandenspanning in de gaten (minimaal 1x per week) voorband 2.75 en achter 2.90.
Zo, dat is behoorlijk hard! Is dat de truck om langer met een band te doen (en heb je dan nog wel grip)?
Ik rijd meestal voor: 2.4 en achter 2.7 Michelin PR2 op mijn R1200RT...
Misschien moeten we dan een bandendruk poll doen?
HAns
Wolfgang

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door Wolfgang »

Ik rijd de banden meestal op tot de slijtagenokjes. Ze worden in het midden dan al wel behoorlijk vlak. Maar dat komt waarschijnlijk ook doordat ik mijn km's voor 95% op de snelweg rijd.
Je begint dan wel steeds duidelijker het "kantelpunt"te voelen bij het inzetten van een bocht. Ook de langsrichels worden wel steeds beter merkbaar, vooral ook omdat ik op de A27 nogal veel tussen de files door moet rijden.
Ik heb genoeg grip in de bochten ook bij nat weer, omdat het meeste profiel aan de zijkanten toch niet veel te lijden heeft. Mijn rijstijl is wel redelijk defensief, maar dat leer je vanzelf wel als je 3keer per jaar voor onderhoud naar de dealer gaat.

groetjes Wolfgang.
Ton1959

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik rijd nooit tot de nokjes maar ik rijd niet zoveel kilometers per jaar dus het verouderingseffect werkt bij mijn banden ook nog extra mee. De grip van banden neemt echt behoorlijk af als ze ouder worden. Banden schijnen ook steeds harder te worden. En ik vind het dus echt niet fijn om over de richels te zwabberen.
De waterafvoer van banden is ook enorm veel minder als het profiel zo minimaal is. Als je kijkt wat banden kosten per km dan is dat het laatste ding waar ik op zal bezuinigen. Ik rijd liever op de weg dan dat ik er overheen schuif.

Ton _004
Mike Philippens

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik weet niet of er nog gezocht wordt, maar ik heb in de Continental Trail Attack een hele fijne achterband gevonden. Trail Attack? Ja, een Trail Attack. Een enduro/allroad band dus. Ik heb die ooit gemonteerd vanwege mijn reis naar Marokko en aangezien we daar slechte wegen zouden treffen heb ik gekozen voor een allroadband omdat die een steviger karkas zouden hebben. Ik heb overigens een ex-politie RT, dus met spaken en een 17" achterwiel (18" voor). Hij is echter ook als 18" achterband te krijgen (150/70 R 18 M/C 70V TL). Voor alleen in 19" en 21"

Afbeelding

Overigens moet je je niet laten misleiden door de term 'allroad' want in feite is het meer een asfaltband dan een offroadband. Sowieso kun je met een R-GS in diep zand of modder toch niet uit de voeten, ook al heb je noppen. Ik heb na montage een VRO training gedaan en kon met gemak met de stepjes over het asfalt, dus aan grip geen gebrek. De TA is volgens de tests de beste band voor weggebruik voor de R-GS.

Mijn ervaring met deze band als achterband zijn bijzonder positief. Je begint met 9mm profiel (!) en zowel op droog als nat wegdek houdt ie zich prima. Inmiddels heb ik de Pilot Road voorband moeten vervangen na 20.691km (ook niet slecht) en heb ik nog meer dan genoeg profiel over op de Trail Attack. Wat mij betreft een aanrader!

Uiteraard is het lastig om mijn ervaring met deze band goed in te schatten, want iedereen gebruikt zijn motor weer anders. Ik rij er nauwelijks woon-werk mee, en probeer de snelwegkilometers te minimaliseren. Ik rij bij voorkeur op leuke binnenwegen, maar bv naar Marokko moest toch echt over 2500km autostrade naar Zuid-Spanje. Ik rij er altijd alleen op en alleen naar Marokko had ik echt veel bagage bij me. Op andere trips is het altijd minder geweest. Op de snelweg rij ik 120-130 top. Ik scheur niet, en ga niet met de knieën over het asfalt. Op zich zal dat ook wel bijdragen aan een lange levensduur. Het zou zomaar kunnen dat er nog 10.000km in die achterband zit. Dus voor de kilometervreters is het wat mij betreft een aanrader.
Mike Philippens

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Vandaag is de Trail Attack officiëel 'op' verklaard. Misschien had ik er nog een paar honderd uit kunnen persen, maar dan zou het gevaarlijk gaan worden. Mede door het fenomenaal diepe profiel (9mm!) is deze band uiteindelijk 25k meegegaan! Zoals ik hierboven al meldde, zal dat mede te maken hebben met mijn rijgedrag. Maar toch ben ik er ook meerdere keren over bergpassen gereden en beslist niet als een slak, maar ook niet als Rossi.

Momenteel zit mijn oude Pilot Road 2 er weer op. Die had bijna 9k gereden toen ik 'm wisselde voor de Conti Trail Attack. Dat was dus omdat ik de reis naar Marokko zou gaan doen en we niet zeker wisten of mijn Pilot Road het de hele reis zou volhouden; we zouden immers iets van 7500km gaan rijden.

Ik denk dat als deze Pilot Road op is, er gewoon weer een Train Attack onder komt. Ik mag die band wel. Prima ervaring mee, zowel op het droog als in het nat. En ik heb in moessons gereden, op zeer slecht wegdek, offroad (gravelpaden, wegen met flinke potholes e.d.), glad wegdek (woestijnzand, stof, olie) en met zeer hoge temperaturen (45+ in Marokko). De band gaf geen krimp, en ik reed ginds met volle bepakking. Toen ie er net op zat, heb ik een VRO cursus gereden en kwam makkelijk met de steppies aan de grond. Neem van mij aan dat dit een hele fijne band is. Misschien is de Pilot Road superieur als je een prof rijder laat testen of vergelijken. Maar aangezien deze band mij nog nooit in de steek heeft gelaten bij mijn gebruik, geloof ik de grip wel. De duurzaamheid geeft mij dan de doorslag. Ik denk nl niet dat ik met een Pilot Road dergelijke kilometrages haal. En dat zit 'm denk ik in het profiel. Je merkt niet dat het een allroadband is in de zin dat je 'm voelt trillen. Deze band heeft geen noppen, maar alleen een heel diep profiel.

Voorband ben ik nog niet uit. Zou zomaar een Dunlop Road Smart kunnen worden. Ik denk nl dat de Pilot Road 3 best wel een cupper is (door die extra lamellen) en ook meer slijt. De Dunlop is ook erg goed getest. En zolang je niet zo extreem rijdt als de testers, ga je helemaal niet merken dat de een iets onderdoet voor de ander onder een specifieke omstandigheid.
Gebruikersavatar
Teuniz
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2012, 13:42
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100R/1995
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Katwijk/Turijn
Contacteer:

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door Teuniz »

Ik heb laatst mijn MPR I achter na 21.000 Km vervangen door een MPR II. En hij was nog niet tot op de draad versleten.
Voor zit nog de MPR I die ook er ook 21.000 Km heeft op zitten. Die laat ik de volgende maand vervangen.
Vroeger reed ik altijd met Metzelers. Die gingen veel minder lang mee en ik vond ze "eng" in de bochten.

De MPR's waren voor mij een verademing, soepeler bochtenwerk en minder "eng", vooral met regen.
BMW zou deze banden standaard moeten monteren...
Zündapp GTS50 > Suzuki GT550 > BMW R1100R 172.000 Km
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door Baird »

Even de formele pet op: Mag je met een All-Road band op onze RT's rijden of wel : is deze gehomologeerd voor de RT? Problemen met de verzekering als je in het uitermate correcte Duitsland een ongeluk krijgt bijv?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Mike Philippens

Re: op zoek naar een kilometervreter

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Baird schreef:Even de formele pet op: Mag je met een All-Road band op onze RT's rijden of wel : is deze gehomologeerd voor de RT? Problemen met de verzekering als je in het uitermate correcte Duitsland een ongeluk krijgt bijv?
Je verzekering is Nederlands, dus ik denk niet dat die gaan piepen. Ik vind het sowieso vreemd dat ik elders las dat iemand voor Xenon een bon kreeg. Buitenlanders mogen ook met hun auto in Nederland rijden. Ook een Trabant, die je hier helemaal niet (meer) mag invoeren. Maar auto's van voor die tijd kunnen ze niet weren. Ik mag ook met mijn motor in de VS rond rijden, maar importeren is een groot probleem omdat ik allerlei documentatie moet produceren (die dus daar moeten worden gemaakt voor veel geld). De wetgeving van de verschillende landen verschilt wel op meer punten, maar buitenlanders zijn van een groot deel gevrijwaard. Tot nu toe zeuren ze alleen over uitlaten, en wordt er niets gezegd over alle (voor Duitsland 'illegale') accesoires die de Nederlandse motoren voeren. Ik denk dus dat het geen probleem is. En zo ja, stuur je ze maar naar mij... ;)

Het is in ieder geval technisch geen probleem. Een GS mag er ook mee rijden en die heeft dezelfde wielen en bijna hetzelfde chassis als de RT.

Ik zou me er niet druk om maken. En als je echt 100% zekerheid wil: leg de vraag voor aan de ANWB of KNMV.
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”