Lastige keuze

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Lastige keuze

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik heb afgelopen vrijdag bij Bas (HyperPro Alphen a/d Rijn) een nieuwe achterdemper laten monteren _004 . Ik reed al enige tijd zonder demping, en dat geeft rare slijtage aan de achterband (Pirelli, geplaatst toen ik een spijker had gereden en z.s.m. een nieuwe band nodig had _002 ). Voor (BT020) was-ie al redelijk versleten, dus ik heb nu 2 nieuwe nodig.

Ondanks alle lovende verhalen over de Michelin PR-2 hier en elders op het web werd deze mij door Bas ten zeerste af geraden. Volgens hem slijt deze extreem snel, en is na een paar duizend km's de wegligging en handling sterk verminderd. De Bridgestone BT-023 (GT) zou wel een prima keuze zijn, net als de Dunlop Roadsmart. Is dat echt zo, of alleen bij 'extreem' rijgedrag _001 ?

Ik rij hoofdzakelijk woon-werk, en dus ook voornamelijk snelweg, ook met storm en regen. Ik zoek dus een goede all-round band, waarbij het gedrag op nattigheid gewoon goed moet zijn. Op mijn vorige motor -een R850R- goede ervaringen op gedaan met Bridgestones dus ik had die op het oog. Maar las toen dat deze best tegenvallen, en hoor nu hetzelfde over de MPR-2's.......

Ik weet het, er zijn net zo veel meningen over banden als rijders, maar ik wil liever niet 'iets proberen' als het me per keer €350 gaat kosten. Heeft iemand toevallig nog een recente test gezien, liefst een beetje onafhankelijk en met vergelijkbare toermotoren uitgevoerd, of andere adviezen waar ik wat mee zou kunnnen ??
Of een leuk en voordelig adres voor montage op niet al te grote afstand van Zoetermeer/Utrecht ??

[groet], GerbeRT
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Lastige keuze

Ongelezen bericht door moh_fan »

Zoals ik hier al eens eerder neerpende, ben ik een tevreden gebruiker van Dunlop RoadSmart's.
De band heeft op een 1200RT een zeer neutraal karakter, zowel rechtuit als bij insturen.
De band geeft goed vertrouwen bij nat wegdek en alle vertrouwen bij droog. Ik reed letterlijk de cilinders tegen de grond in de bocht...
Ik deed een dikke 26K km met de set, waarbij de voorband meer versleten was dan de achterband. De meeste km's reed ik op de snelweg.
De banden waren zowel voor als achter netjes rond afgesleten.

Zo'n multi-test zal er aan het begin van het seizoen wel weer aan zitten te komen.
Zeker nu Bridgestone met de nieuwe BT0-23 en Michelin de PR3 hebben geïntroduceerd.

Een goede keuze maken blijft moeilijk, maar voor mij zijn dé banden nu van Michelin en Dunlop.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Lastige keuze

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Gerbert,

Ik heb inmiddels 11.000 km met de BT-023 (GT) gereden en ze bevallen zeer goed. Wegligging en slijtage verlopen nog steeds goed, dat kan ik je mee geven.
Voor de rest kan het de moeite waard zijn te bestellen in Duitsland. Ik was 238,00 kwijt incl leveren voor deze set banden. Laten afleveren bij Bas en die gooit ze er voor paar tientjes op.
https://www.mopedreifen.de/V2/nl/splash ... lash2.html
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Lastige keuze

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Kan er niets aan doen maar als een commercieel bedrijf zo stellig iets afraad, krijg ik altijd kriebels in mijn nek en plaats vraagtekens bij objectiviteit en of commercieel belang! _001 :?:

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
vioma

Re: Lastige keuze

Ongelezen bericht door vioma »

Dunlop Roadsmart _004 _004 _004 _004 _004 _004
Ton1959

Re: Lastige keuze

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk dat de keus niet zo moeilijk is. De tests en het forum vertellen een ander verhaal.Ik denk natuurlijk dat het wel moeilijk is soms. Een dealer krijgt ook een terugkoppeling van zijn klanten. Maar wat het meest telt is hoe die band zich gedraagt op een BMW en dan het liefst jou type. En dat lees je alleen op BMW forums denk ik zo.
Dan denk ik dat dealers wel iets sneller geneigd zijn om banden aan te prijzen waar ze misschien iets meer korting op krijgen. Maar uiteindelijk kom je toch achter de waarheid dus dat is niet altijd slim. En dan komt er nog bij dat smaken verschillen. Ik houd van een band met een neutraal karakter. Een band die wel gemakkelijk van zijn lijn is af te krijgen maar nou ook weer niet te snel in de bocht valt. En ik wil een band die in de regen ook veel grip heeft. En een ander wil weer iets anders. Ik ging toch voor de Michelins denk ik. Ik heb de Bridgestones BT21 maar die band wil wel erg graag recht door maar niet echt graag de bocht in. En deze schijnen er 5000km op te liggen. Hij is goed in de regen maar ik heb goede ervaringen met Michelin banden maar ook Continental en Metzeler. Al zou ik de Roadsmart ook rustig proberen hoor. Ik lees hier dat het een goede regenband is en dat bleek ook uit de test.

Ton _004
Jan R1200RT

Re: Lastige keuze

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Voorband MPR2 ligt er nu ± 20.000 km op en de achterband MPR2 ± 16.000 km.
Rijstijl: toeristisch toeren voornamelijk met duo, ook een aantal keren / enkele duizenden km bergen / heuvels (vakanties).
Beide zijn over een paar duizend km aan vervanging toe.
Wat mij betreft prima waarden en uitstekend qua rij en homogeen slijt gedrag _004 .
Volgende set zeker weer MPR2 :!: .
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Lastige keuze

Ongelezen bericht door HansD »

Ik rijd met mijn 2e setje Michelin PR2 en ben zeer tevreden. Als all weather rijder vond ik de regeneigenschappen erg belangrijk. Volgens een duitse test zijn die van veel moderne banden gewoon erg goed, maar van de PR2 nog net een streepje beter. Vertrouwen in de regen zit ook voornamelijk tussen je oren en niet alleen in de band.
Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste moderne banden 10x beter zijn dan vroeger, dus echt een buil vallen kun je niet - mits je maar bij banden blijft die al op de BMW RT bekend en getest zijn.

Hans
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”