[alle] Speling achterwiel

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
newtrackfinder

[alle] Speling achterwiel

Ongelezen bericht door newtrackfinder »

Beste forumgenoten,

mijn 2001 R1150RT heeft nogal last van trillingen in het stuur. Ik ben al met tal van zaken bezig geweest, waaronder compleet afstellen en vervangen stuurhelften door die van een R1100RT. Ook rijd ik zonder topkoffer, en heb mijn boordgereedschap boven mijn luchtfilter, voor het zadel opgeborgen.

Dit leek allemaal wel een beetje te helpen.

Gisteren bleek dat mijn achterspatbord los zat, en dat mijn kentekenplaat ook bijna uit het bevestigingsframe van Harry Meijer getrild was.

En dat gaf mij toch te denken...

Daarom maar even gevoeld of er speling zat op het achter. Let op: als ik het wiel op 12 en 6 uur pak, en dwars op de rijrichting beweeg, dan heb ik behoorlijk veel speling! Veel en veel meer als dat mijn (door mij veelgeroemde) R1150GS heeft met 54.000km meer op de klok (74.000 voor de RT, 128.000 voor de GS).

Volgens mij zit daar ook een groot deel van de bron van de trillingen. Zeker als ik kijk wat ik gedaan heb om de trillingen te verminderen. Dus meteen maar gebeld met de motorzaak om dit gefixt te krijgen. Duurt een week of 3, dus voorlopig maar even op de GS mijn woon-werk doen.

Heeft iemand anders dit al eens meegemaakt? En kunnen jullie bevestigen dat dit ook een bron van trillingen kan zijn?
P@1200RT

Re: [alle] Speling achterwiel

Ongelezen bericht door P@1200RT »

HI Newtrackfinder,

Ik heb dit ook gehad. Er zat speling in mijn kardan overgang en mijn wiel bewoog inderdaad ook in dwarse richting. Dit was voelbaar als ik in sporen op de weg terecht kwam. Het is nu opgelost (door de dealer) maar ik merk nu nog wel dat ik bij 80km/u in z'n 3 en z'n 4 een schokkend gevoel krijg (alsof er een slag in mijn wiel zit). Bij andere snelheden niet. Ik moet hiermee nog terug naar de dealer.

Groet,

P@ -1200-
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: [alle] Speling achterwiel

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.

Ik heb het zelfde gehad bij mijn R1150RT,en heb toen een paar nieuwe kegellagers gemonteerd in het schanier punt tussen cardan en schwingarm.Als het goed is staat dit verhaal nog ergens op het forum.
Kees BMW
MidLifeMan

Re: [alle] Speling achterwiel

Ongelezen bericht door MidLifeMan »

Hi,

Ook bij mij was de speling verholpen na het vervangen van 2 lagers in de cardan (bij ong. 140k op de klok). Achterwiel zwabberde behoorlijk voordien.

[groet],

Ap
-1150-
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”