Achterband

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Achterband

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Vandaag was het weer zover, bij km stand 87837 en na 25000 trouwe kilometers afscheid genomen van een Michelin Pilot Road II achterband :( Hopelijk dient zijn broer me net zo lang en net zo goed :D


Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Achterband

Ongelezen bericht door HansD »

Hazeldonk schreef:Vandaag was het weer zover, bij km stand 87837 en na 25000 trouwe kilometers afscheid genomen van een Michelin Pilot Road II achterband :( Hopelijk dient zijn broer me net zo lang en net zo goed :D


Ben
Zo dat is niet mis. Dat biedt hoop, want ik heb ze er net onder laten zetten. Ik vind trouwens de rechtuit stabiliteit van de PR II wat minder. Hoe is dat jou bevallen?
Hans
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Achterband

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

HansD schreef:
Hazeldonk schreef:Vandaag was het weer zover, bij km stand 87837 en na 25000 trouwe kilometers afscheid genomen van een Michelin Pilot Road II achterband :( Hopelijk dient zijn broer me net zo lang en net zo goed :D


Ben
Zo dat is niet mis. Dat biedt hoop, want ik heb ze er net onder laten zetten. Ik vind trouwens de rechtuit stabiliteit van de PR II wat minder. Hoe is dat jou bevallen?
Hans
Ik kan niet anders zeggen "ze bevallen uitstekend". Over de rechtuit stabiliteit kan je inderdaad een discussie opzetten. Ik rij graag met goed harde banden achter b.v. 3,5 bar en dan heb je (denk ik) wat meer onstabiliteit, daar staat dan tegenover dat ze behoorlijk lang meegaan zonder dat de grip onder slechte (winterse) omstandigheden minder is of lijkt en tot nu toe geven ze mij onder alle omstandigheden veel vertrouwen.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
Ed Spijker
Berichten: 174
Lid geworden op: 20 nov 2008, 15:29
Type: R1100RT
Locatie: Deventer

Re: Achterband

Ongelezen bericht door Ed Spijker »

Nou Ben dat is wel heel hard 3,5 bar misschien is dat de truck wel om 25000km er mee te rijden
Ik heb zelf voor 2,4 en achter 2,7 bar in me Michelin Pilot Road II ik zal hem ook eens verhogen en dan kijken hoe die stuurt ben zelf nu wel tevreden hoe hij rijd Groet Ed
Een dag geen motor gereden is een dag niet geleefd
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Achterband

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Ed Spijker schreef:Nou Ben dat is wel heel hard 3,5 bar misschien is dat de truck wel om 25000km er mee te rijden
Ik heb zelf voor 2,4 en achter 2,7 bar in me Michelin Pilot Road II ik zal hem ook eens verhogen en dan kijken hoe die stuurt ben zelf nu wel tevreden hoe hij rijd Groet Ed


Ik weet het, maar ik ga er vanuit dat de meting niet 100% zal zijn en uitkomt op ongv. 3,2. Vandaag heeft de monteur natuurlijk de druk er op gezet en ik moet dus kijken op welke spanning de band nu is en eventueel op druk brengen.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Achterband

Ongelezen bericht door moh_fan »

Pwaah... 3,5 bar! Da's best veel!
Ik zou persoonlijk toch een beetje angst hebben op gripverlies bij het platleggen van de moto in een bocht...
Mijn a.band staat ook altijd wat harder dan voorgeschreven om de kleine hoeveelheid bagage te compenseren; 2,7 ipv 2,5 bar bij solo gebruik.

Kan gewoon 'een gevoel' zijn dat van die rechtuit stabiliteit.
Misschien moet je weer wennen aan de 'ronde' banden...
Vaak heb je ook het gevoel dat je moto de bocht in wilt vallen met nieuw rubber.

Ook ik ben super tevreden met de PRII's onder mijn 12RT.
Nog nooit heb ik een band gehad die me zoveel vertrouwen gaf, in alle weersomstandigheden, als de PRII's.
Het vertrouwen is zo groot dat mijn 'Chicken Stripes' minimaal zijn en de bouten onder mijn steps met de banden slijten... :D

Ik hoor ook goede verhalen over de Continental Road Attack.
Ook deze zouden een geweldige grip (zachtere compound) hebben, maar wel wat sneller slijten dan de PRII's.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Achterband

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

moh_fan schreef:Pwaah... 3,5 bar! Da's best veel!
Ik zou persoonlijk toch een beetje angst hebben op gripverlies bij het platleggen van de moto in een bocht...
Mijn a.band staat ook altijd wat harder dan voorgeschreven om de kleine hoeveelheid bagage te compenseren; 2,7 ipv 2,5 bar bij solo gebruik. .
Ja, behalve dat de voorgeschreven druk natuurlijk nodig is, zachte banden zijn bloedlink, blijft bandendruk een stuk "gevoel" en dat kan per individu behoorlijk verschillen. Voor mij is belangrijk, vertrouwen bij het bochten werk en daarnaast levensduur zonder dat dit ten koste gaat van veiligheid. Voor mij betekend dit 1x per jaar nieuwe banden gezien het feit dat ik ongv. 22000km/j rij en de Pilot voldoet voor mij aan die eisen. Het is nogal een verschil of je 15000 of 25000km met een band doe!

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Achterband

Ongelezen bericht door moh_fan »

Hazeldonk schreef:... vertrouwen bij het bochten werk en daarnaast levensduur zonder dat dit ten koste gaat van veiligheid. Voor mij betekend dit 1x per jaar nieuwe banden gezien het feit dat ik ongv. 22000km/j rij en de Pilot voldoet voor mij aan die eisen. Het is nogal een verschil of je 15000 of 25000km met een band doe!
Ja... ben het helemaal met je eens!
Dat maakt de PRII's ook gewoon zo'n SUPER-band. Duurzaamheid is zéér acceptabel en ze geven een veilig / zeker gevoel.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
BMW-Harm

Re: Achterband

Ongelezen bericht door BMW-Harm »

Zo, de eerste km's met de nieuwe achterband (ook PRII) zitten er ook bij mij op. Wat een verschil!!!
Die oude band was gewoon vierkant :oops:
Dit is echt een verademing :!: :D

Hoe lang zal ie mee gaan??
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Achterband

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Hazeldonk schreef:Vandaag was het weer zover, bij km stand 87837 en na 25000 trouwe kilometers afscheid genomen van een Michelin Pilot Road II achterband :( Hopelijk dient zijn broer me net zo lang en net zo goed :D

Op zaterdag 04 april 2009 na een fantastische tocht door het natuurgebied in de Duitse Eifel sloeg het noodlot toe op de A58, de RT begon te slingeren en aan de kant van de weg bleek mijn achterband zo lek als een mandje. Na een uur had de WWacht de band gerepareerd en kon ik (voorzichtig) aan de laatste kilometers beginnen. 800km en dan dit dat is balen.


Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Achterband

Ongelezen bericht door dhr »

Ik rijd nu ook M PRII (kwamen mee met mijn andere motor) en reed daarvoor altijd BT's (020 en 021).
Ik vond BT's prima rijden maar wel snel slijten (toch ik ben geen wegpiraat) dus ben ik benieuwd als deze het langer uithouden. Zou mij wel goed uitkomen.
Wel vind ik ze meer spoorvorming en richel gevoelig. Deze banden doen sneller een stapje opzij. Daar moet ik wel aan wennen

hgr
Kees
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Achterband

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Ik rij eigenlijk al jaren met BT,s en ben heel tevreden, maar denk er toch over de PRII eens te proberen. Met de BT's haal ik achter ook ± 25.000km. Het is mij opgevallen nu ik meer km op de snelweg rijdt de banden (en remblokken) veel langer mee gaan :shock: De bandenspanning achter staat op 2.8 en voor op 2.5 (solo).

Overigens, als je alleen de achterband vernieuwd komt je motor feitelijk iets omhoog van achteren (meer rubber/profiel). De rechtuit stabiliteit is met de veervoorspanning te beinvloeden. Iets terugdraaien zou al snel tot een verbetering moeten leiden.


Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”