Daglicht.

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Peter1960
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 jan 2022, 19:39
Type: Overig R-serie
Land: Necer
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Daglicht.

Ongelezen bericht door Peter1960 »

Dag allemaal
Op mijn r1100rs zou ik graag daglicht lampjes willen aanbrengen ivm veiligheid en ook omdat mijn inziens de motorrijder af en toe gezien wordt als een brommer. Dus meer opvallen. Mag het nu wel of niet en lees veel dat er niet veel mag en is niet mijn bedoeling dat ik het hele jaar met een kerstboom rond rij. Alvast bedankt en mvg Peter
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 82
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Daglicht.

Ongelezen bericht door nvdw »

Ja hoor, dat mag. Het is toegestaan er een of twee te monteren, die wit licht moeten uitstralen en niet tegelijk met andere (front)verlichting mogen branden. Op de RS zou het dan zo geschakeld moeten zijn dat de dagrijverlichting alleen brandt met de verlichtingsschakelaar op 0.
Peter1960
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 jan 2022, 19:39
Type: Overig R-serie
Land: Necer
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Daglicht.

Ongelezen bericht door Peter1960 »

nvdw schreef: 23 apr 2022, 21:28 Ja hoor, dat mag. Het is toegestaan er een of twee te monteren, die wit licht moeten uitstralen en niet tegelijk met andere (front)verlichting mogen branden. Op de RS zou het dan zo geschakeld moeten zijn dat de dagrijverlichting alleen brandt met de verlichtingsschakelaar op 0.
Dat is duidelijk en hartelijk dank.
Mvg Peter
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Daglicht.

Ongelezen bericht door Baird »

Ik zou zoveel lampjes installeren als waar jij je prettig bij voelt, de bon zal mee vallen en valt in het niet bij 'ik heb hem niet gezien', vraag me niet hoe ik dat weet .......... :cry:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Peter1960
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 jan 2022, 19:39
Type: Overig R-serie
Land: Necer
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Daglicht.

Ongelezen bericht door Peter1960 »

Baird schreef: 24 apr 2022, 17:08 Ik zou zoveel lampjes installeren als waar jij je prettig bij voelt, de bon zal mee vallen en valt in het niet bij 'ik heb hem niet gezien', vraag me niet hoe ik dat weet .......... :cry:
Big RT Smile
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Daglicht.

Ongelezen bericht door MofkaP »

De bon zal idd wel meevallen, maar dat is het ergste niet.
Bij verboden lichten die niet eenvoudig te verwijderen zijn loop je kans op een WOK status.
Dan mag je niet meer (verder) rijden, wordt de verzekering automatisch opgeschort en moet je je motor opnieuw bij de RDW aanbieden voor een keuring.
Daar zit je niet op te wachten.
Dus let goed op wat je monteert en hoe je het monteert en schakelt.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Daglicht.

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Ik heb ze inmiddels al 2 jaar, ik zou niet zonder willen meer. Ik ben tot nu toe niet meer over het hoofd gezien.
Met een schakelaar kan ik ze uit zetten. Stuursignaal tak ik af van de stadsverlichting, signaal gaat naar een schakelaar, en vervolgens naar een relais.
Relais schakelt 12VDC van accu via 5A zekering naar de LED's.

Zie ook :
viewtopic.php?f=61&t=15792
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Daglicht.

Ongelezen bericht door Baird »

MofkaP schreef: 27 apr 2022, 09:54 De bon zal idd wel meevallen, maar dat is het ergste niet.
Bij verboden lichten die niet eenvoudig te verwijderen zijn loop je kans op een WOK status.
Dan mag je niet meer (verder) rijden, wordt de verzekering automatisch opgeschort en moet je je motor opnieuw bij de RDW aanbieden voor een keuring.
Daar zit je niet op te wachten.
Dus let goed op wat je monteert en hoe je het monteert en schakelt.
Met alle respect maar liever een WOK-status dan RIP-status, en inderdaad een schakelaartje er tussen kan geen kwaad ......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Daglicht.

Ongelezen bericht door MofkaP »

Er zijn mensen die hele brandweerwagens met loeiende sirene en zwaailichten over het hoofd zien, en die rangerende treinen zelfs op een met knipperlichten beveiligde overweg niet opmerken.
Maar als jij denkt dat je met extra lichten beter of eerder "gezien" wordt, dan moet je dat vooral doen.
Die extra veiligheid zit vooral tussen je eigen oren.
Welke lichten je ook voert, het blijft statisch.
De beste methode om opgemerkt te worden is beweging.

PS Verkeersrechtelijk is er geen verschil tussen een motor en een brommer.
Het onderscheid tussen snel en langzaam verkeer is al jaren geleden uit de verkeersregels verdwenen.
Peter1960
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 jan 2022, 19:39
Type: Overig R-serie
Land: Necer
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Daglicht.

Ongelezen bericht door Peter1960 »

MofkaP schreef: 29 apr 2022, 10:09 Er zijn mensen die hele brandweerwagens met loeiende sirene en zwaailichten over het hoofd zien, en die rangerende treinen zelfs op een met knipperlichten beveiligde overweg niet opmerken.
Maar als jij denkt dat je met extra lichten beter of eerder "gezien" wordt, dan moet je dat vooral doen.
Die extra veiligheid zit vooral tussen je eigen oren.
Welke lichten je ook voert, het blijft statisch.
De beste methode om opgemerkt te worden is beweging.

PS Verkeersrechtelijk is er geen verschil tussen een motor en een brommer.
Het onderscheid tussen snel en langzaam verkeer is al jaren geleden uit de verkeersregels verdwenen.
Sorry voor de late reactie maar, extra veiligheid zit niet tussen mijn oren maar is ervaring wat ik opdoe sinds ik op een motor rij. Voorbeeld; op de A16 passeert een busje mij en een aantal seconden zie ik een blikje van links naar rechts komen zo richting de vluchtstrook. De weg waar ik woon staan grote borden met de vermelding; rechts heeft voorrang staat er al jaren en letterlijk heeft 1x iemand voorrang gegeven. Zit niet tussen mijn oren maar de bestuurders zijn meer aso's geworden en kijken liever op de telefoon als op de weg. Heb een RS gereden en een K1200rs en een groot verschil in verlichting dat je eerder gezien werd met de K1200rs Duh!! ja anticiperen en kijken wat de automobilist gaat doen!!! Dus veiligheid zit niet tussen de oren maar moet je door anticiperen zelf creëren.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Daglicht.

Ongelezen bericht door MotoCon »

Baird schreef: 27 apr 2022, 23:41 Met alle respect maar liever een WOK-status dan RIP-status, en inderdaad een schakelaartje er tussen kan geen kwaad ......
Met alle respect, dat helpt toch niet.
óf je ziet ze net zo makkelijk over het hoofd als je normale verlichting, óf je gaat er mensen mee verblinden en dan werkt het zelfs averechts.
Ik vind vooral in het donker dat motoren met extra zijlampen lijken op een auto op grotere afstand. Overdag is er sowieso al licht genoeg.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”