Kisan sm-5

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
beckysmile

Kisan sm-5

Ongelezen bericht door beckysmile »

Vandaag mijn Kisan sm-5 (uit Frankrijk voor €40, het zwarte gat) gemonteerd, en meteen hier en daar wat led's geplaatst.
De werking van de Kisan is prima, led's knipperen op normaal tempo, en de runninglights-functie werkt ook goed, mits je niet de zwakste stand gebruikt, dan gaan de led's van constant branden over op een hoge frequentie knipperen, bijna onzichtbaar, maar toch _001 .

Als je de runninglights geactiveerd hebt en richting aangeeft, gaat de betreffende richtingaanwijzer netjes aan en uit, zoals dat hoort, dus niet terug naar zachtjes branden, zoals ik in een eerdere post heb gelezen _004 .

Uiteraard ook het draadje op het remlicht aangesloten, zodat de uitschakelfunctie on-hold gaat als je remt, functioneert ook naar behoren. Extra toelichting: als je richting aangeeft, zal dit na een in te stellen tijdsduur stoppen. Als je stilstaat en de rem vasthoudt, wordt deze functie verlengt met de tijd dat je remlicht actief is. Dit is wel zo handig als je voor een verkeerslicht staat. De rem vasthouden zorgt ervoor, dat je knipperlicht actief blijft, en zogauw je wegrijdt (en de rem dus loslaat) wordt de automatische uitschakelfunctie weer actief _004 .

Ook heb ik een ledlamp in het achterlicht gemonteerd, met als gevolg dat het remlicht op verlaagde spanning gaat branden. De motronic ziet dus blijkbaar dat het achterlicht defect is (te lage aansluitwaarde van de led), en schakelt dan het remlicht bij op lage spanning (4 V ofzo), waardoor het lichtgevende vlak verdubbeld wordt.

Samenvattend: als ik nu naar mijn achterlicht kijk, zie ik dus het normale achterlicht, een zwak brandend remlicht, en 2 zwak brandende richtingaanwijzers. Een veel groter vlak dus, dan het normale achterlicht _004 .
Aan de voorzijde brandt nu de koplamp (zonder stadslicht, lampje verwijderd), beide richtingaanwijzers (zwak) en de verlichting achter de emblemen (Schroedie shop) _004 . De emblemen zijn trouwens ook van opzij zichtbaar en knipperen mee met de knipperlichten. De amberkleur hiervan brandt trouwens ook mee met de verlichting, maar dat is zo zwak dat het bijna niet zichtbaar is.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kisan sm-5

Ongelezen bericht door Baird »

Had ooit begrepen dat de Kisan niet samen kon met LED's, opmerkelijk dat het blijkbaar wel gaat.

Als de elektronica ziet dat het achterlicht kapot is gaat er bij mijn R1150RT een lampje branden/knipperen op het dashboard, bij jou niet?

Al met al een interessant opstelling die je gemaakt hebt.
Laatst gewijzigd door Baird op 14 mar 2015, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Kisan sm-5

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kisan SM-5 kan prima met LED's mits voorzien van redelijk recente software.
Sterker nog, die extra poorten op de SM-5 zijn bedoelt voor de optionele LED's van Kisan.
beckysmile

Re: Kisan sm-5

Ongelezen bericht door beckysmile »

Bert,

er is me nog geen knipperend lampje opgevallen, maar ik heb ook nog niet gereden. Ga ik zometeen even uitproberen.

Wat me wel is opgevallen is, dat de raw-verklikkers op het dashboard ook meebranden, weliswaar ook verzwakt, even afwachten hoe dat 's avonds bevalt.

Aad
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Kisan sm-5

Ongelezen bericht door HansD »

Mooie oplossing. Je bent een stuk beter zichtbaar, denk ik. _004
beckysmile

Re: Kisan sm-5

Ongelezen bericht door beckysmile »

Led-lamp als achterlicht levert inderdaad een continu brandend remstoringscontrolelampje (scrabble :mrgreen: ) op.
Hendig vervelend, exit led-lamp dus _001 .

Ik heb momenteel alleen in de voorste raw's leds zitten, zal deze week even experimenteren met voor en achter leds, kijken of de Kisan dan nog steeds zijn werk goed doet.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kisan sm-5

Ongelezen bericht door Baird »

Inspector Gadget schreef:Kisan SM-5 kan prima met LED's mits voorzien van redelijk recente software.
Sterker nog, die extra poorten op de SM-5 zijn bedoelt voor de optionele LED's van Kisan.
Mijn Kisan is nog uit de vorige eeuw, was een van de eerste destijds. Ben benieuwd wat hij doet met rondom LED's .
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Kisan sm-5

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De gloeilamp voor de remlicht maakt deel uit van het ABS circuit, dat is bij alle 11xxRT's.
(Bij de 1200RT heeft dat weer invloed op de cruise-control)

Je kunt inderdaad niet zomaar straffeloos je remlicht vervangen door een LED-uitvoering, je zult ook belastingweerstanden moeten plaatsen om de stroomopname vergelijkbaar te maken met dat van de gloeilamp.
Daarom zie je altijd bij aftermarket oplossing ook dergelijke belastingsweerstanden.

Dat bij de Kisan en de running light mode, de RAW-verklikker zachtjes meebrand is normaal;
Om running light mode te emuleren, schakelt de Kisan de gloeilampen heel snel aan-en-uit (in te stellen op 2 verschillende niveaus) en aangezien de RAW-verklikker deel uit maakt van hetzelfde circuit, zal deze altijd "mee doen".

Of de Kisan met de knipperlichten rondom in LED-uitvoering nog steeds "normaal" blijven knipperen is een beetje afhankelijk van de gebruikte LED's en welke software-versie in de SM-5 zit. Kisan heeft het bij sommige software-releases weggeprogrammeerd.

Het is een voertuig-eis dat bij een defecte gloeilamp van de knipperlichten de knipper-frequentie aanzienlijk omhoog gaat om zo aan de bestuurder te signaleren dat er een defect is in dit nogal belangrijke veiligheidsmiddel.
Niets is zo gevaarlijk als het overige verkeer je rem- of knipperlichten niet meer ziet werken. ;)
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”