Running & Alarmlights

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Donic

Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Donic »

Beste forumleden,

Naar aanleiding van een onderwerp op dit platform inzake "zichtbaarheid op de motor" en de discussie hierover ben ik verder gaan neuzen op Internet en kwam ik tot de conclusie dat hier inderdaad verbetering is te realiseren, zonder al teveel kosten en poespas.
Via een link van JosWRM kwam ik uit bij (http://www.safetylights.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ). Na doornemen van alle info heb ik de basismodule Running & Alamrlights besteld.
De handleiding is wat amateuristisch maar wel uitgebreid. Ik heb via een andere link het electrische bedradingsschema voor een R1100RT gedownload en in kleur geprint. Op basis hiervan kan ik in theorie dus goed zien hoe de 6 draadjes van de module moeten worden aangesloten op welk draadje. (gesoldeerd, is het advies)

Als ik onder het zadel van mijn R1100RT kijk zie ik wel bundels draden, maar die bevinden zich met name onder de zekeringkast. Daar kan ik moeilijk bij. Kan ik die zekeringkast op de een of andere wijze lichten? Zodat ik wat gemakkelijker bij die kabels kan?
Of staat dat in de reparatiehandleiding van de R1100RT? Dan moet ik die nog eens grondig doornemen.

Is er wellicht iemand van jullie die dezelfde excercitie als eens heeft uitgevoerd en mij advies kan (wil) geven? Een helpende hand is ook welkom. Dan kom ik een keer even langsrijden. Volgens mij is het niet veel werk, alleen moet je "even" weten HOE dit aan te pakken.

Groet
Donic
Dave

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Dave »

Donic,

Misschien kun je die handleiding hier even delen, dat werkt voor ons forumleden ook wat makkelijker om te beoordelen wat er moet gebeuren ;)

Groet,

Dave
Donic

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Donic »

Dave,

Zal ik proberen. KIjken hoe dat moet.

Gelukt.

Het schema is de betreffende module (een klein kastje) waarbij een 6-tal draadjes in het BMW electrische circuit moeten worden aangesloten. Het onderdeel "clignoteur" in het plaatje kun je vergeten. Is hier niet van toepassing. Op zich niet moeilijk (er is ook een getypt verhaal bij, maar dat is wel erg uitgebreid). Ik heb de volledige electrische schakeling van een BMW R1100RT bij de hand en de kleuren van de goede draden geidentificeeerd.

Omdat ik geen ervaring met een BMW R1100RT heb qua modificeren wil ik hier graag hulp bij. Het gaat er met name om hoe ik op een goede wijze bij de juiste draadjes moet komen. Ik zie wel een bundel draden, maar die liggen wat verdiept, onder het zekeringenblok. Hoe kan ik hier het beste bij komen?

M.vr.gr.
Donic
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dave

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Dave »

Als ik dit plaatje zie zou ik het kontje 'even' demonteren en het zaakje 'krimpen' op de achterlichten. Dan hoef je niet te solderen of andere zaken uit elkaar te trekken. De plus van het contact zou ik dan via de plus van het achterlicht pakken (dan vergeet je die ook nooit aan te zetten) en de accu is dan ook relatief eenvoudig te bereiken...

Maar misschien dat dit te simpel gedacht is?
Inspector Gadget

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

100% met Dave eens;

Als je het achterlicht demonteerd (2 plastic moeren helemaal aan de achterkant & binnenzijde van de kont van je fiets) heb je daar de benodige signalen allemaal bij elkaar.

Ik zou willen adviseren;
- Met een kleine metaalvijl op de bovenkant van de kabelschoentjes iets blank maken, dan kan je daar direct je aansluitingen op solderen. Ik zou geen 3M Scotchlok T-TAP connectoren gebruiken, de ruimte achter je achterlicht is in mijn visie daar iets te beperkt voor.

- Middels een kabel (in jou geval is 3-aderig snoer al voldoende) de 3 benodigde aansluitingen van het achterlicht (2x knipperlicht, 1x remlicht) naar voren "trekken" tot in de binnenkant van de kont van je fiets, opdat je daar je module kunt aansluiten.
Of, net als Dave aangeeft, 4 aansluitingen, als je de SF-module's "contact aan" wilt laten aansturen door "lichten aan", en dan dus 4-adering snoertje :roll:

Ik heb het zelfde gedaan voor mijn Kisan module, welke een remlicht-signaal aansluiting nodig heeft, en tevens ter voorbereiding van het 3e remlicht met contour-verlichting.
De Kisan is iets gemakkelijker aan te sluiten voor dezelfde functies (en nog wat meer), maar wel andere prijsklasse.
Donic

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Donic »

Dave, Dutchmidiman,

Hartelijk bedankt voor de tips.
Ik ga ermee aan de slag. Laat nog weten of het gelukt is.

Groet
Donic
Donic

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Donic »

Hallo,

Het is gelukt.
Zoals Dave en Dutchmidiman al aangaven heb ik simpel de achterlichtunit verwijderd. Daar zaten alle draden in. Aangesloten conform de handleiding (solderen voor een vaste verbinding)
De aansluiten van de Massa op de accu ging wel goed, maar voor de PLUS moest ik enkele schroeven van de rechterkuip losmaken zodat de kuip iets opzij kon. Toen kon ik goed bij de PLUS om e.e.a. aan te sluiten.

Het systeem werkt perfect en doet wat het beloofd. : :)
De voorknipperlichten branden tijdens het rijden permanent met 8 watt. Evenals achter. (Is instelbaar van 4 tm 9 watt)
Tijdens het remmen flashen de knipperlichten voor en achter. Zeer opvallend (ook allemaal instelbaar) :roll:
Daarnaast zijn er diverse lichtpatronen beschikbaar die de moeite waard zijn. Simpel enkele klikken met de voorrem.

Ik geloof zeer zeker dat dit een beduidend betere zichtbaarheid en daarmee ook veiligheid geeft voor mij als motorrijder.

Nogmaals bedankt voor de tips.

Groet
Donic
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Yobotje »

Donic schreef: ............. Ik geloof zeer zeker dat dit een beduidend betere zichtbaarheid en daarmee ook veiligheid geeft voor mij als motorrijder........
Donic
Donic, leuk dat het gelukt is. Ik ben benieuwd of er reacties ontstaan vanuit Politie. Ik vind het ook belangrijk goed zichtbaar te zijn en daar dragen knipperende remlichten zeker aan bij.
Wil je het forum op de hoogte houden?
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Hallo, Ik rij al ruim een half jaar met safety lights.
Werkt super, met name tegemoetkomend verkeer ziet wat je doet.
Nog geen enkele aanvaring met de sterke arm der wet gehad.

Je merkt aan andere weggebruikers dat je beter opvalt, staat er een auto in een zijstraat klaar om de weg op te rijden dan tik je even de rem aan.
Je ziet dat ze je zien doordat ook vooraan je knipperlichten ( even ) knipperen.

Gewoon een veilig gevoel.

Groet, Bert
Inspector Gadget

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik denk dat de "booskijkers" er niet zo heel groot probleem van maken, mits je er geen "kerstboom" van maakt.

Denk vooral aan de juiste kleuren en aantal, aan de voor- en achterzijde.

ik rij al heel wat jaren rond met de B480 in mijn auto en vooralsnog nimmer daar enige aanmerkingen op gehad.
En die komt dus ook weer op mijn fiets (is besteld, maar ik wil weer iets speciaals 8) :roll: )

Ik denk dat iedereen, dus ook andere weggebruikers, het zullen waarderen als je profiel de juiste is, dus zichtbaarheid, ook overdag.

Dus goede verlichting (ook overdag, is mijn mening), reflecterende delen (kleding, koffers, etc) en je plaats op de weg.

En daarin zijn oplossingen zoals eerder genoemd, wellicht "gedoogd" maar levensreddend.

Een onderzoek van een auto-fabrikant (met een ster, zoals men vaak stelt) heeft aangetoond dat een 3e remlicht de hoeveelheid kop-staart botsingen kan reduceren.
De fabrikant was 1 van de eerste die deze standaard ging monteren.

Dezelfde fabrikant heeft enkele jaren terug aangetoond dat het moduleren (lees: laten knipperen afhankelijk van de hoeveelheid remvertraging) van het 3e remlicht nog meer een verbetering in de veiligheid gaf.
De fabrikant was de 1e die deze extra functie implementeerde (je ziet het vaak ook bij super-koekblikken uit de USA, overigens)
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 23 sep 2009, 04:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Yobotje »

@Dutchmidiman

Wat is een B480? :?:
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Inspector Gadget

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

:oops: me bad, zat ff snel te typen en zou het nog toelichten.

Het is dus de BrakeAlert B480 (http://www.b480.com)
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 15 aug 2009, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Marruk8865

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Marruk8865 »

Ik heb deze remverlichting pas idd op een nieuwe Volvo gezien en ik moet zeggen dat het idd gelijk duidelijk opvalt bij een harde remming. Kon alleen op dat filmpje op de site niet goed zien of alleen het derde remlicht ging knipperen of ook de andere twee. Bij die Volvo die ik heb gezien deden in ieder geval alle drie het.
Inspector Gadget

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De B480 is in principe bedoelt voor het 3e remlicht, niet de remlicht-cluster. (te veel stroom denk ik zo, circa 2 ampere per gloeilamp, dus al gauw 4 ampere door de B480 heen)

Als een dergelijke functie "fabrieks-af" er in zit, en de auto-fabrikant schakelt het uit voordat de RDW-type goedkeuring plaatsvindt, tja, dat "truukje" heeft Volvo ook jaren geleden met de 'beruchte" side-markering gedaan.

PS: Overigens is de B480 er in twee versies, zijnde B480F welke alleen bij een echte noodstop werkt, en de B480V die bij lichte, middelmatige en grote remvertraging werkt. Degene op het fimpje is dus een B480V.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 23 sep 2009, 04:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Ik had vroeger een Yamaha Virago (Amerikaanse import) en hier moest ik alleen een draadje door verbinden in de koplamp unit.
De richting aanwijzers hadden een bolletje met een dubbele spiraal.

Maar mijn vraag is hebben de amerikaanse RT's dit ook of worden die continue aangestuurd via de regel unit.
Of branden in amerika de running lights niet meer ?
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Inspector Gadget

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als ik wel heb, R1100RT en R1150RT - US versie hadden die optie "fabrieks-af" niet.
Alleen after-market oplossingen zoals de Kisan SM-5.
JOEB1

Running & Alarmlights DIY

Ongelezen bericht door JOEB1 »

Plaatjes zeggen soms meer dan...
Met de tips van dit forum maar aan de slag gegaan.
De inbouw van de safetey-lights

Dit moet er dus in (behalve de diode en de weerstand):
Afbeelding

Zadel er af... volle boel (bij pijltje is alarmunit.. even losschroeven kun je er makkelijker bij:
Afbeelding

Kuipdeel eraf... kun je goed bij de accu. Ook de baerh uitgebouwd en de toeter van het alarm (zie gele pijltjes)
Afbeelding

Schroefjes en onderdelen netjes op een rijtje...
Afbeelding


Schroefjes van het achterlicht los... stekker voorzichtig los halen... plastic kapje er af (zie paar plaatjes verder) Het witte draadje ga ik bijsolderen
Afbeelding

Zo die zit erbij. (Stekkerje een beetje schuren waar je gaat solderen. Wil je de boel ooit demonteren... dat kan dus zonder dat originele onderdelen zijn aangetast.)
Afbeelding

Voorbeeld van het plastic kapje (bij het pijltje)
Afbeelding

Ik heb dus beide richtingaanwijzers, remlicht (voor het signaal) en gewoon licht voor 'geschakeld op contact' gebruikt. Licht aan is safetylights aan....
Draadjes kunnen onder dezelfde schuifjes. Her en der bijelkaar binden en je kunt door hetzelfde gat naar binnen zonder boren of wat ook
Afbeelding

Bij conrad.nl wat stekkertjes gekocht. Zo kan ik snel en eenvoudig de hele unit verwijderen indien nodig. Ik heb gekozen voor een stekker met 4 pinnen vanuit de achterzijde (richting l+r, remlicht en gewoon licht) en een stekker met twee pinnen voor +/- vanaf de accu.
Afbeelding

Stekkers kunnen worden 'gekripmt' maar ik heb ze gesoldeerd. Weet ik zeker dat ze goed vastzitten.
Afbeelding

Behuizing er omheen... klaar is de stekker
Afbeelding

Draadje voor de accu. Stekker solderen, krimpkous erom... vlam erbij...
Afbeelding

Lengte zo gekozen dan de kabel met de plus langer is dan min en zo meeloopt met de gewone bekabeling bij de accu.
Afbeelding

Stekkers (de mannetjes in dit geval) aan de unit gemaakt. In de + de zekering opgenomen.
Afbeelding

Kabeltjes op de accu aangesloten en accu teruggeplaatst... let op nu is het weer 'spannend'!
Afbeelding

De stekkers komen achter bijelkaar
Afbeelding

Stukje dubbelzijdig tape. (voor m'n baerh gebruik ik klitteband....)
Afbeelding

Alles weer teruggestopt (alarm, baerh, gereedschap, bandenset..en de safeteylight module)
Afbeelding

Daar zit hij ... lekker droog, goed bereikbaar.. en alles werkte in één keer hoera!
Afbeelding

Ik kan weer veilig op weg zo de winter in
Gr
JOEB
Laatst gewijzigd door JOEB1 op 19 sep 2009, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Dave

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Dave »

Mooi gemaakt zo! Zelf laat ik nog lijm in de stekker lopen (van die warme). Maar solderen is altijd goed...
Inspector Gadget

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Netjes en duidelijk!

Eventueel zelf-vulcaniserende tape gebruiken om het vocht-dicht te maken ? :idea:
Tevens een voordeel dat stekkers dan niet zo snel los-trillen, want de dame schudt haar k.ntje af-en-toe :lol:
Mike Philippens

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik had al eerder gekeken naar deze running lights module. Ik kreeg daarbij dezelfde indruk, namelijk dat het er een beetje amateuristisch uitziet. De maker is zeer waarschijnlijk erg technisch en dat zie je aan de documentatie: veel teveel details over van alles en nog wat, en daarmee bijna onleesbare (ook niet uitnodigende) documentatie. Maar op zich wél een interessante module. Toen ik de Kissan zag, dacht ik daarmee klaar te zijn, want die is plug&play. Hier moet ik echt weer een uur of wat voor gaan zitten om het allemaal netjes te doen. Eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in.

Maar wat me wel erg aanspreekt is dat deze module al die kerstboom opties heeft, zoals de speciale alarmlichtpatronen voor als je in de file rijdt bv. Die zou ik dan wel willen gebruiken. De Kissan heeft die weer niet. En uiteindelijk is het aansluiten ook weer niet zo vreselijk moeilijk, alleen moet die halve motor weer uit elkaar.

Hoe bevalt deze module in de praktijk? Is het de moeite waard? Het inbouwen is op zich eenmalig, maar de Kissan prik je erin en klaar. 2 minuten werk, waarbij het zadel verwijderen het meeste werk is...
Inspector Gadget

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mike Philippens schreef:Maar wat me wel erg aanspreekt is dat deze module al die kerstboom opties heeft, zoals de speciale alarmlichtpatronen voor als je in de file rijdt bv. Die zou ik dan wel willen gebruiken. De Kissan heeft die weer niet. En uiteindelijk is het aansluiten ook weer niet zo vreselijk moeilijk, alleen moet die halve motor weer uit elkaar.
Ik weet niet exact welke kerstboom-optie(s) je specifiek op doelt, maar de Kisan heeft ook nog wat ze noemen "escort-mode"; als je de alarm-lichten schakelaar gebruikt, kan alle knipperlichten op een hogere frequentie knipperen.
Donic

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Donic »

Mike Philippens schreef:Ik had al eerder gekeken naar deze running lights module. Ik kreeg daarbij dezelfde indruk, namelijk dat het er een beetje amateuristisch uitziet. De maker is zeer waarschijnlijk erg technisch en dat zie je aan de documentatie: veel teveel details over van alles en nog wat, en daarmee bijna onleesbare (ook niet uitnodigende) documentatie. Maar op zich wél een interessante module. Toen ik de Kissan zag, dacht ik daarmee klaar te zijn, want die is plug&play. Hier moet ik echt weer een uur of wat voor gaan zitten om het allemaal netjes te doen. Eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in.

Maar wat me wel erg aanspreekt is dat deze module al die kerstboom opties heeft, zoals de speciale alarmlichtpatronen voor als je in de file rijdt bv. Die zou ik dan wel willen gebruiken. De Kissan heeft die weer niet. En uiteindelijk is het aansluiten ook weer niet zo vreselijk moeilijk, alleen moet die halve motor weer uit elkaar.

Hoe bevalt deze module in de praktijk? Is het de moeite waard? Het inbouwen is op zich eenmalig, maar de Kissan prik je erin en klaar. 2 minuten werk, waarbij het zadel verwijderen het meeste werk is...
Mike,
Het lijkt moeilijker dan het is.
Ik heb de module nu enkele maanden en ik ben absoluut geen techneut.
Zoals de foto's laten zien is het vrij snel gepiept. Ikzelf heb niet de accu etc. verwijderd. Je kunt aan de linkerzijde vrij goed bij de massa, en ik heb de kuip aan de rechterzijde iets "opgelicht" zodat ik de Plus van de accu goed kon bereiken.
Oftewel, alleen het zadel, achterlampunit (2 draaimoertjes), soldeerbout, tape etc. Ik was er een uurtje mee bezig.
Het systeem werkt perfect, inderdaad erg veel info op de handleiding. Heb ik aangepast voor mezelf tot de meest belangrijke items.
Ben er erg content mee. Doet precies wat het moet doen. Gemakkelijk instelbaar. Veel mogelijkheden.

Groet
Donic
Mike Philippens

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:
Mike Philippens schreef:Maar wat me wel erg aanspreekt is dat deze module al die kerstboom opties heeft, zoals de speciale alarmlichtpatronen voor als je in de file rijdt bv. Die zou ik dan wel willen gebruiken. De Kisan heeft die weer niet. En uiteindelijk is het aansluiten ook weer niet zo vreselijk moeilijk, alleen moet die halve motor weer uit elkaar.
Ik weet niet exact welke kerstboom-optie(s) je specifiek op doelt, maar de Kisan heeft ook nog wat ze noemen "escort-mode"; als je de alarm-lichten schakelaar gebruikt, kan alle knipperlichten op een hogere frequentie knipperen.
Zoiets dus. Die andere heeft een 'file mode' waar ie ook op een afwijkend patroon knippert met de lichten. Dat zal zoiets als de escort mode zijn. Ze hebben bij Kisan niet zoiets als een complete lijst van features. Want ik begreep ook dat je zonder verdere modificaties een LED lamp in je knipper kunt zetten. Ik heb overigens de 850RT zonder CAN bus ellende. Het montagegemak van de Kisan spreekt me enorm aan. Bovendien denk ik wel dat ik ook een collega enthousiast kan maken voor zo'n ding. Hij rijdt veel woon-werk door de file. Hij heeft een GSA en ik denk dat ie hetzelfde relais kan gebruiken als bij de RT. Ik zal morgen eens onder zijn zadel kijken.
Mike Philippens

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Donic schreef:Het lijkt moeilijker dan het is.
Ik ben op zich ook niet bang voor de moeilijkheidsgraad, maar het feit alleen al dat ik weer moet gaan 'kloten' met draadjes enzo. Ik heb het nog makkelijker dan de meesten want door zijn politie verleden heb ik een heel loos circuit onder het zadel dat voor de sirene enzo gebruikt werdt. Gezekerd en wel, klaar voor gebruik. Daar kan ik dus accesoires op aansluiten. Maar de Kisan is natuurlijk niet te verslaan wat betreft installatiegemak. Prijs komt overeen (bij groepsinkoop dan) en hij kan grofweg hetzelfde.
Ik twijfel nog maar een klein beetje. In ieder geval dank voor de info!
JOEB1

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door JOEB1 »

@mike

Ben het eens met Donic
Als je al voeding onder je zadel hebt is het alleen een kwestie van het achterlicht loshalen en draadjes bij solderen....
Wat ik zelf belangrijk vond is dat e.e.a. te verwijderen is zonder schade aan bedrading oid. Vandaar dat ik op de stekkerjes gesoldeerd heb.

Het advies van de leverancier was koppelen rechtstreeks aan de accu. M'n baehr heb ik aangesloten via een 'doorlus zekering' (Een stekertje in de vorm van een zekering, waar weer een zekering in kan (voor het circuit waar hij al voor bedoeld was) en een extra +draadje met zekering die je kunt gebruiken voor je eigen toepassing (baehr BSA 0101). Zo'n doorlus ding had ik niet bij de hand.. dan de kuip er maar even af...

Maar nu het gebruik.... Het werkt prima. Bij remmen geven de richtingaanwijzers extra flashes...(is uit te zetten...) Twee kortje tikjes aan de rem en knipper patroon gaat in werking. Eén korte tik en het patroon stopt, ook na richtinggeven stopt het patroon. Meer hoef je niet te weten.... Bij 3 klikjes krijg je en patroon wat bij daglicht iets beter zichtbaar is maar in het donker wel erg fel is.. die is dan mooi meegenomen... de 4, 5 etc klikjes gebruik ik niet. Aanpassing in 'het programma' is eenvoudig te doen (16 klikjes... etc) maar voor de meeste motoren niet nodig...

De mooie bijkomstigheid dat de richtingaanwijzers altijd op een 'laag' niveau branden geeft me vooral rust bij m'n achterlicht. Nu ben ik aan de achterzijde altijd zcihtbaar... ook al is het lamje van het achterlicht stuk...

Hoewel de maker/bedenker idd erg veel info in z'n handleiding stopt met een lettertype wat bij de gem. leeftijd van de bmw rijders ( :D ) moeilijk leesbaar is... vind ik de module op zich prima voor elkaar. Klein vierkant bakje wat je dubbelzijdig tape snel ergens vast plakt. Electronica keurig in de hars en draden lang genoeg om e.a. aan te sluiten voor uiteenlopende situaties. ...

Al de kisan idd aan te sluiten is door simpel weg het knipper relais te vervangen door de kisan... dan kan daar weinig tegenop.... qua installatie gemak.
Mike Philippens

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

JOEB1 schreef:Al de kisan idd aan te sluiten is door simpel weg het knipper relais te vervangen door de kisan... dan kan daar weinig tegenop.... qua installatie gemak.
Dat is het inderdaad. En ik heb begrepen dat de Kisan ook een extra opvallen knipperpatroon heeft, alleen niet zoveel verschillende als deze module. En ook het meeknipperen met remmen zit erop. Als je dat laatste wilt, moet er wel weer één draadje van de Kisan naar het achterlicht gefoefeld worden, maar in de basis is het een kwestie van vervangen van het knipper relais.
Inspector Gadget

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De Kisan heeft enkele Running Lights functionaliteiten, maar lang niet alle.
En zeker niet enkele hele bijzondere en wellicht zeer handige cq. veiligheidsverhogende.

En ik denk dat we de Kisan ook als zodanig moeten bezien, het is een electronische knipperlicht-relais met diverse extra functionaliteiten.
Die heel gemakkelijk te installeren is.

De SafetyLights, is zoals de naam impliceerd, veiligheid verhogen middels verschillende knipper-functies.
Die heel wat lastiger te installeren is.
Mike Philippens

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:De Kisan heeft enkele Running Lights functionaliteiten, maar lang niet alle.
En zeker niet enkele hele bijzondere en wellicht zeer handige cq. veiligheidsverhogende.
Wat ik wil, kan de Kisan voor zover ik het kan overzien:
* Running lights
* Extra knippertoestand bij remmen (even kijken of men daar niet zenuwachtig van wordt)
* sneller (opvallender?) knipperen voor bv filerijden

Die RA module heeft wat ik dan weer noem 'kerstboomfuncties' zoals pacecar patroon enzo. Erg leuk allemaal, maar ik denk dat je dat alleen gebruikt als je het demonstreert. Of je moet vaker begeleiding doen oid. Ik doe dat niet.

Voor mij persoonlijk kan ik dus wel uit de voeten met die Kisan. Hoef ik maar 1 draadje aan te sluiten aan het remlicht. Ik ben gewoon lui en heb geen zin om steeds maar weer draden aan te sluiten. Niet omdat het te moeilijk is, maar gewoon omdat ik er geen zin in heb.

En ik denk er ook nog over om een keer LED lampjes in de knippers te draaien. Moet alleen nog zien welke een beetje goed zijn (en ik ga er geen €100 per lamp voor betalen).
eravenzw

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door eravenzw »

maar kan het ook op een r1200rt werken? ik vrees dat de canbus de boel in het honderd gooit. heeft iemand hier ervaring mee?
Inspector Gadget

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ben bang dat inderdaad ernstig rekening moeten houden met problemen in combinatie met CANBus;
- KisanTech, de maker van de SignalMinder heeft voor veel fietsen een oplossing, behalve voor machines met CANBus
- RoadRocketeer, de maker van LED-vervangingslampen, heeft behoorlijk wat moeite moeten doen, om een LED-vervangingslamp te maken voor de R1200RT

Als ik zo links-en-rechts lees de reacties van R1200RT gebruikers die met hun verlichting aan de gang gegaan zijn, geeft dat soms wel de nodige uitdagingen.

1 eenvoudige test die je zou kunnen doen, is het verwijderen van 1 lampje van het knipperlicht en zien wat je fiets doet en aangeeft.

Als je de normale rij-lampen bijv. vervangt door bijv. led-lampen, geeft je display dit na verloop van tijd aan, heb ik begrepen, als een defecte lamp.

Running Lights nemen een deel van de functies van de clignateur over (staat in parallel, zover ik het kan bezien) en het is inderdaad de vraag hoe een CANBus systeem hiermee om zal gaan.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door HansD »

Ik zal eens op zoek gaan naar een goede uitleg van de canbus, inclusief de juiste manier van aansluiten, want anders valt de R1200RT steeds uit de boot.
(geen canbus, maar een can-NIET-bus)
Hans
Inspector Gadget

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hier alvast wat links "om er in te komen" :lol:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network

http://users.telenet.be/peterna/osp/CAN ... cursus.pdf

http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_3/60/4/get.aspx

En zo kan ik nog wel even door gaan :roll:

In een notendop komt het hierop neer;
CAN-BUS is een systeem waarbij in plaats van allerlei kabels lopen tussen alle noodzakelijke verbindingen, er een gemeenschappelijke bus is, waarop alle (!) apparaten worden aangesloten.

Via dit CAN-bus systeem worden diverse signalen over het spanningsnet van het voertuig verstuurd.
Zo kan het voertuig ook metingen uitvoeren aan de diverse aangesloten accessoires.

Veel moderne auto's en motorfietsen meten permanent of de verlichting in orde is, ook als deze niet aanstaat.
Een defecte gloeilamp wordt direct aan de bestuurder gemeld en meestal wordt de spanning door de boardcomputer in dit geval uit voorzorg uitgeschakeld of overgenomen door een andere lamp.

Als er een defect is aan het remsysteem, bijv. ABS, kan het systeem overschakelen in een "veilige" modus, en bijv. de maximum snelheid reduceren of nood-loop inschakelen.

En daarin schuilt het probleem, de intelligentie van dergelijke modules geeft problemen als je een verbruiker vervangt.
Bijvoorbeeld een gloeilamp door een led-lamp, of een gloeilamp door een Xenon lamp.
Deze wijken qua opgenomen vermogen en gedrag (lees: inschakel-stroom, verbruik en belasting) dusdanig dat het systeem denkt dat er een defect is.
En zal het systeem dus ook maatregelen nemen, soms heel ongewenst voor de gebruiker (melding op het dashboard, etc)

Kortom, CAN-bus is heel intelligent, maar bijzonder gevoelig als je dingen gaat doen die buiten het doel vallen van de module(s) die aan de CAN-bus hangen.

Zo is het bij koekbl..., ehm, sorry, auto's, bekend dat je bij een CAN-bus systeem niet zo maar even de fabrieks-af (OEM) radio kan vervangen door een radio gekocht bij de auto-shop, dan moet je wat maatregelen nemen. Soms door het instellen/omzeilen van de CAN-bus module, soms door een instelling (via lap-top, etc) te wijzigen.

CAN-bus is dus "gevoelig" als je gaat "hobby-en" aan de elektronica, het kan al snel aangeven dat er een "storing" is en daarop ongewenste effecten geven.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door HansD »

Hoi Dmm,
Bedankt voor de links en de uitleg. Ik had zelf ook al het e.e.a gevonden.
Er zijn maar weinig leveranciers die voor hun accessoires Can-bus ondersteunen (Baehr bijv. wel). Wel zijn er 'fuse boxes' te koop die het mogelijk maken om weer gewoon ouderwets accesoires aan te sluiten zonder dat het Can-bus gaat piepen.
Ook heb ik een can-bus diagnose tool gevonden dat vanaf PC of zelfs mobiele telefoon werkt:
http://www.hexcode.co.za/products/gs-911
(maar wel redelijk prijzig : bijna 300 dollar)

Mijn zoektocht naar running lights voor de R1200RT heeft nog niet veel opgeleverd. Wel zijn er Brake Flash systemen te koop geschikt voor de R1200RT.
Bijv. http://www.bmwmoa.org/forum/showthread. ... hlight=led
Tot zover , ik ga verder met zoeken...
Hans
Inspector Gadget

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@ HansD;

De LED's (Brake!) die aangegeven zijn op jou bovenstaande link zijn dus de beroemde LED's van RoadRocketeer, degene die ik ook heb op de R1100RT :lol:
Sommige van de mee-lezers die meegedaan hebben met de (kleine) Groepsinkoop hebben het mogen aanschouwen en het (zeer) grote verschil zien.

http://www.roadrocketeer.com

Ik heb met de schrijvers op dat andere forum 100% eens, dat het qua zichtbaarheid een hele verbetering is.

Ja, het is zeker niet goedkoop te noemen, maar wat is een mensenleven waard als een auto je over het hoofd ziet?
Althans, zo zie ik het dan. Actieve en passieve veiligheid zijn heel belangrijk als je de helft van het aantal wielen hebt vergeleken met een automobilist.
Weet ik helaas uit eigen ervaring :(
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door moh_fan »

dutchmidiman schreef:- RoadRocketeer, de maker van LED-vervangingslampen, heeft behoorlijk wat moeite moeten doen, om een LED-vervangingslamp te maken voor de R1200RT
Helaas werkt de module voor de 12RT nog steeds niet naar behoren.
Op diverse US fora beschrijft men het probleem van het niet detecteren van de achterlichtunit, waardoor er een 'kapot achterlicht-alarm' op het dashbord gegeven wordt.
De module is al een aantal malen aangepast door de firma, maar het lijkt wel of CanBus per bouwjaar anders reageert op de LED's.
Van zodra ik ga lezen dat de unit feilloos werkt, is de bestelling reeds de deur uit! Want als de unit probleemloos werkt heb je een dijk van een achterLICHT!
Er bestaan ook units van Hyperlite. O.a. te koop bij MOTO2000.
Nadeel van HyperLite is dat er wel eens seperate LED's uitvallen...
Zelf heb ik een xtra module van Touratech (zonder enig probleem) op mijn achterspatbord geknutseld.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Inspector Gadget

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@moh-fan;
Wow, de HyperLights zien er zeker goed uit!

Uitvallende LED's is m.i. begrijpelijk, dergelijke hoeveelheid high-power led's zo dicht bij elkaar geeft veel warmte en tenzij men daarbij een aluminium bodem gebruikt om de LED's in te monteren, zal door de warmte LED's gaan uitvallen.
Prof. led-lampen hebben altijd een aluminium frame-bodem waarin de led-lampen in gemonteerd worden om de warmte af te voeren. (en ze worden warm kan ik je vertellen!)

Als je "normale" (gloei)lampen gaat vervangen door exemplaren met LED's, zal CAN-bus een hele uitdaging kunnen geven.
Als je daarentegen, zoals jij gedaan hebt, een extra led-lamp er bij zet, zal CAN-bus over het algemeen weinig tot geen problemen geven.

Hoe is het lichtbeeld van de Touratech, ik wil nog een 2e remlicht monteren met de B480, is het lekker fel :?:

Ja, CAN-bus kan verschillende software-versies hebben, soms zelfs verschillende hardware-versies!
Een BMW-dealer zal dergelijke updates waarschijnlijk wel beschikbaar hebben, cq. kunnen updaten.

Het is net als tijdens de sessie bij HyperPro werd aangegeven, BMW zal door de jaren heen, bij dezelfde model fiets, onderdelen van verschillende merken cq. uitvoeringen gebruiken.

Vandaar mijn stelling ooit, hier op dit geweldige forum, in het begin;
CAN-bus is geen zegen als je zelf qua elektronica etc. wilt sleutelen aan je fiets.
Je moet een aantal regels volgen, en rekening houden met belasting (stroom-opname), geen fabrieks-af delen "zo maar" vervangen, en bij grote(re) ingrepen zoals running-lights etc. de bewuste fabrikant vragen in hoeverre het getest is op jou model fiets, cq. ondersteund wordt.

Maar, wellicht een idee :idea:
Email sturen aan RoadRocketeer, (ze reageren altijd op mijn emails) en zeggen dat je ze wilt helpen hun product goed te laten werken op jou model fiets.
Dat je weet dat het problemen kan geven, en in hoeverre ze jou tegemoet willen komen als je tot aanschaf over gaat.

Zo heb ik dat ook eerder gedaan, zo ook bij KisanTech, en dat wordt gewaardeerd. (dat blijkt bij KisanTech, in mijn overtuiging).

Natuurlijk kan ik makkelijk kletsen, mijn fiets kent dergelijke problemen niet, maar ik help graag ;)

Soms kan het parallel plaatsen van een zware weerstand van 50 Ohm (knipperlichten) of 6 Ohm (remlicht) of 25 ohm (contour- of normale verlichting) het probleem oplossen!
http://superbrightleds.com/pdfs/load_resistor_info.pdf
de marcel

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door de marcel »

R1150 RT
vraagje:
als ik de runninglightmodule aansluit aan het achterlicht kan ik dan (indien nodig)
de weerstand en/of diode daar ook tussenbrengen ?
Bij mijn 1100 r was dat nodig en heb ik die aangebracht aan de uitgang van de pinkerdoos ..
GR..M.. _002
de marcel

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door de marcel »

CANBus systeem
Zit dat ook op een r1150rt van 2004 ?
Ik vind hier niets van terug...
_002 M..
Inspector Gadget

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De R1150RT heeft geen CAN-bus, maar ik adviseer je met klem niet te gaan "rommelen" met de rem-verlichting. (of aansluitigen daar op)
Het ABS-systeem werkt zeer nauw samen met sensoren, schakelaars en het remlicht zelf, daar moet je in principe zo ver mogelijk vandaan en zo veel mogelijk van af blijven.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 30 jan 2010, 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door BeemerBert »

dutchmidiman schreef:De R1150RT heeft geen CAN-bus, maar ik adviseer je met klem niet te gaan "rommelen" met de rem-verlichting. (of aansluitigen daar op)
Het ABS-systeem werkt zeer nauw samen met sensoren, schakelaars en het remlicht zelf, daar moet je in principe voor veel mogelijk van af blijven.
Ik had de running lights dus ook op mijn remlicht aangesloten _003
Geen enkel probleem, MAAR afgelopen week grote beurt met remvloeistof.
ABS bleef aan computer foutmelding geven _003

Oplossing was running lights loskoppelen en op dringend advies, van BMW specialist Notten, niet meer aansluiten.

Dutchmidiman heeft dus gelijk _004
Afblijven van die handel.

Groet, Bert
Inspector Gadget

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Geloof mij oprecht, dat zijn echt momenten dat ik hoop dat ik het mis zou hebben, maar helaas! ;)

Nu valt het bij de R1150RT nog wel mee, zolang je maar bij het remcircuit/ABS en alles (!) wat daarbij betrokken is (dus ook verlichting!) vandaan blijft.

Bij de R1200RT moet je echt helemaal oppassen ivm CAN-bus, je veroorzaakt zo een foutmelding, of nog erger, een storing.

De R1200RT blijft een hele mooie fiets maar Inspector Gadget (moi) kan daar zijn "verslaving" helaas niet op botvieren ;)
de marcel

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door de marcel »

Hoy
Als ik mee ben kan ik mijn module (die ik heb) wel aansluiten aan de knipperlichten maar zeker niet aan het remlicht..
met gevolg: wel running lights (en eventueel alarmlichten)
maar geen geflikker bij het remmen.
En wat met de diode en weerstand (indien nodig, bij mijn vorige moto's zijnde vtx1300 en R1100R was dat nodig)
kan dat aan de achterpinker (of eender waar in het pinkercircuit) of moet dat aan de pinkerdoos ..?
Wie buigt zich hierover ??
GR..M.. _002
de marcel

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door de marcel »

Hoy
Bedankt voor de toelichting over "canbus", en als ik de verdere reakties lees over de moduke " running lights"
lijkt het mij al beter deze op te bergen en een ander systeem uit te proberen .
De module die ik heb moet worden aangesloten op het remlicht, anders geen werking.
GR..M.. 8)_

knutsel ze............
Inspector Gadget

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Lijkt mij een goed plan, want zoals je hebt begrepen, het heeft nogal wat voeten in aarde, wat dat betreft.

Het beste kan je m.i. kijken naar een oplossing zoals de KisanTech Signal Minder SM-5, die heeft wat jij wenst (runnig-lights in 3 standen; uit, low en high) plus nog veel meer.
En het goede nieuws is, het is plug-and-play; oude clignoteur er uit, de SM-5 er in.
Als je dan ook je remlicht-signaal aansluit (wat dus géén invloed heeft op het ABS systeem, etc), heb je ook nog een modus genaamd BrakeFlash beschikbaar, en nog wat meer...
https://www.kisantech.com/view_product.php?product=SM-5
Donic

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Donic »

de marcel schreef:Hoy
Bedankt voor de toelichting over "canbus", en als ik de verdere reakties lees over de moduke " running lights"
lijkt het mij al beter deze op te bergen en een ander systeem uit te proberen .
De module die ik heb moet worden aangesloten op het remlicht, anders geen werking.
GR..M.. 8)_

knutsel ze............
Marcel,

Ik weet niet welke module Running & Alarmlights je hebt, maar ik heb ook een dergelijke module een 1/2 jaar geleden aangesloten en ik heb op mijn R1100RT nog geen enkele (fout)melding gehad. Functioneert prima. Kijk anders aan het begin van deze discussie.

Succes
Donic
de marcel

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door de marcel »

Bij mijn r 1100 r werkte deze module ook prima.
wel na bijplaatsen van diode en weerstand lnks en rechts.
GR.M.. 8)_
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door BeemerBert »

dutchmidiman schreef:Lijkt mij een goed plan, want zoals je hebt begrepen, het heeft nogal wat voeten in aarde, wat dat betreft.

Het beste kan je m.i. kijken naar een oplossing zoals de KisanTech Signal Minder SM-5, die heeft wat jij wenst (runnig-lights in 3 standen; uit, low en high) plus nog veel meer.
En het goede nieuws is, het is plug-and-play; oude clignoteur er uit, de SM-5 er in.
Als je dan ook je remlicht-signaal aansluit (wat dus géén invloed heeft op het ABS systeem, etc), heb je ook nog een modus genaamd BrakeFlash beschikbaar, en nog wat meer...
https://www.kisantech.com/view_product.php?product=SM-5
En hoe sluit je het remlicht-signaal dan aan ?

Groet, Bert
Mike Philippens

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

BeemerBert schreef:En hoe sluit je het remlicht-signaal dan aan ?
Een draadje van de module (vervanger voor het originele knipperrelais) naar je achterlichtlampjedraad en klaar is Bert! De module 'weet' dan dat je remt en gaat allerlei creatieve dingen doen met de knipperlichten om daar de aandacht op te verstigen. That's it.
If you hook-up the 12 volt supply from the brakes, to the signalMinder brake input:
BRAKE FLASH OPTION will flash the turn signal lamps every time you apply brakes. A short 2 second flash pattern begins with quick flashes then slows down to stay on solid.
BRAKE OVERRIDE OPTION suspends the time-out feature until the brakes are released. This allows continued flashing for those times when you are waiting at the signals to make a turn and do not want the time-out to cancel the flashing.
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Dat is dan dezelfde manier waarop mijn huidige runninglights WAREN aangesloten.
Zelfs dit was volgens mijn bmw specialist al teveel voor het fijngevoelige ABS systeem ( hoewel het bijna een jaar zonder een enkel probleem gewerkt heeft ).

Eigenlijk dit verhaal:


Re: Running & Alarmligh
Berichtdoor dutchmidiman » 30 jan 2010, 16:34

De R1150RT heeft geen CAN-bus, maar ik adviseer je met klem niet te gaan "rommelen" met de rem-verlichting. (of aansluitigen daar op)
Het ABS-systeem werkt zeer nauw samen met sensoren, schakelaars en het remlicht zelf, daar moet je in principe zo ver mogelijk vandaan en zo veel mogelijk van af blijven.


Toch maar eens gaan nadenken of ik ze ( mijn knipperende knipperlichtjes bij een remactie ) weer in werking stel :O

Dutch heb jij nog wat toe te voegen ?

Groet, Bert
Inspector Gadget

Re: Running & Alarmlights

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

BeemerBert schreef: Dutch heb jij nog wat toe te voegen ? Groet, Bert
Beste Bert,

De Kisan SM-5 "trekt" vrijwel geen stroom uit het rem-circuit, iets waar, naar het blijkt, de R1150RT behoorlijk gevoelig voor is.
De SM-5 gebruikt het remlicht-signaal puur als een signaal-ingang, om die "beruchte" BrakeFlash functie te kunnen gebruiken.
(wat overigens een optie is, je bent niet verplicht dit aan te sluiten, bijv. ivm wetgeving)

En ik verwacht dat dit wellicht het probleem is bij de diverse andere modules, of het trekt te veel stroom uit het achterlicht-signaal of het vormt een "vals" circuit tussen de knipperlichten en remlicht (lees: ingangsimpedantie is te laag).

En vandaar dat je "oplossingen" leest zoals diodes (sperren van spanning in een bepaalde richting, dus inderdaad, voorkomt een vals circuit) of weerstanden (aanpassen van de impedantie, tot op zekere hoogte).

Dat is allemaal niet nodig voor "plug-en-rij" oplossingen zoals Kisan, dus veel minder kans op storingen.

Waarschijnlijk zullen dergelijke "spin-modules" (mijn vrije vertaling van een oplossing waarbij je diverse draden moet aansluiten op de bestaande draadboom van de fiets) bij een R1100RT minder tot geen problemen geven.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”