Niet meer klungelen bij het vervangen van de koplamp vd RT

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
tmolsth
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemstede
Locatie: Heemstede

Niet meer klungelen bij het vervangen van de koplamp vd RT

Ongelezen bericht door tmolsth »

KoplampRT.jpg
Het vervangen van een defecte koplamp van je RT zou je blindelings moeten kunnen doen, want het kan altijd nodig zijn. In de praktijk valt dat nogal tegen, helemaal in het donker, zoals blijkt uit een video op
[youtube]2bbyJRFndcQ[/youtube]
Je kan er slecht bij, je ziet niet wat je doet en je weet niet precies hoe die lamp erin moet. Natuurlijk staat het wel zo ongeveer in het onderhoudsboekje, maar zorgvuldig dat ding lezen en op je in laten werken als je ergens bij rotweer langs de kant staat is niet ieders ding.

Ik heb inmiddels na heel wat klungelen eens goed geoefend. Het vervangen van de koplamp is nu een eitje van een paar minuten. In de eerste plaats hoe kom er bij?

Demontage gaat soepel en kan makkelijk met een hand. Stuur geheel naar links (zie foto), rechterhand onder het stuur doorsteken. Connector op de rubberflap vastpakken en lostrekken. De rubber flap heeft rechts en links een lip, een ervan rustig naar je toetrekken en je hebt de slab los in de hand. Je kan nu bij de lamp. Voordeel is nu dat je hem althans bij daglicht nu ook goed kan zien door het licht dat door de schijnwerperruit naar binnen komt, of anders met een lampje. Je ziet dan ook de clip/beugel zitten waarmee de lamp tegen zijn behuizing wordt vastgehouden (foto 3). Aan de rechterkant zitten de eindjes van de clip, die je tussen duim en wijsvinger kan pakken. Eerst iets naar voren drukken (d.w.z. in de rijrichting) en dan naar elkaar toeknijpen. Vervolgens naar je toetrekken, waarbij de clip naar links scharniert (foto 4) en de lamp dan vrij ligt. De lamp kan je dan bij zijn contacten vastpakken en naar je toe halen. Dit kan allemaal met één hand.

Het praktische probleem zit hem bij de montage. Het valt bijvoorbeeld helemaal niet mee om de nieuwe lamp met de rechterhand vast te houden en diezelfde hand, met lamp, door het gat onder het stuur naar binnen te krijgen. En, stel dat dit allemaal wel lukt en je de clip vast krijgt, dan nog kan je vele minuten staan of zitten te klungelen voordat die rubber slab weer op zijn plek zit (zie de YouTube video).

De volgende werkwijze is veel handiger en ook vele malen sneller en zekerder, omdat je daarbij met twee handen kan werken (zie foto 2). Pak het lampje in je linkerhand, steek je rechterhand rechts onder het stuur door het gaat en reik het lampje met je linkerhand links boven het stuur langs aan je rechterhand die al in het vooronder wacht. Je kan dan gewoon met twee handen het lampje goed in de fitting plaatsen. Ook gemakkelijk: het middelste uitsteeksel van de lamp en de middelste contactpen moeten verticaal omhoog (zie foto 1). Bonus: op deze wijze raak je op geen enkel moment het glas van de lamp met je vingers aan. Met de lamp op zijn plek, de clip weer terugdraaien en vastklikken. Ook gemakkelijk met twee handen te doen en helemaal als weet hoe die clip daaronder eruit ziet.

Als je in de ellende zit, bij nacht en ontij langs de weg, kan je de rubberslab ook even weglaten en later thuis monteren. Je hoeft dan alleen nog de connector op de pinnen van de lamp te schuiven. Waarschijnlijk hoef je daarvoor je handen helemaal niet eerst uit het vooronder terug te trekken; die connector zweeft daar ook ergens en kan je zo vinden en vastpakken.

Maar goed. Die rubber slab dan? Als je hem goed hebt bekeken, heb je ook gezien dat er TOP op staat en dat dit correspondeert met de drie sleufjes waar de pinnen van de lamp doorheen passen. Dus de stand is essentieel. Gelukkig zitten de twee lippen precies horizontaal links en rechts. Dus als je straks niets ziet, kan je de stand van de slab toch op het gevoel controleren aan de hand van deze lippen. Ook dat werkt natuurlijk alleen goed als je met beide handen tegelijkertijd in het vooronder werkt.

Ok dan, dus rubber in de linker hand, rechterhand onder het stuur door. Linkerhand boven het stuur langs en je kan weer met twee handen werken. Dat is zo handig omdat er vast nog een aantal kabels in de weg zit, die je met tien vingers gemakkelijk voelt en even opzij kan duwen zodat de slab zonder obstakels goed voor het gat komt te zitten. Stand goed, ok, dan eerst de pinnen van de lamp door de sleufjes in het centrum van de slab: terwijl je het midden van de slab zachtjes over de lamp duwt, voel je dat de pinnen goed door de sleufjes steken, zodat de connector er straks zonder problemen op past. Dan met twee handen de rand van de slab over de daarvoor bestemde opstaande cirkelvormige rand van de lampbehuizing drukken (foto 3). Dat gaat volgens mij het gemakkelijkst door hem eerst onder op deze rand te schuiven en dan met tien vingers soepel vanaf de onderkant naar boven te werken, en daarbij de rand van de slab stukje voor stukje op de daarvoor bestemde rand in de behuizing te duwen. Dit kost in het geheel geen kracht.

Als laatste moet dan nog de connector over de pinnen van de lamp worden geschoven. Kijk even dat je de connector in de goede stand vast hebt in de rechterhand, middelste contactsleuf verticaal omhoog, dan vinden de drie sleuven en pinnen elkaar zonder probleem en schuif je de connector er zonder kracht op. Je voelt hem erop glijden, en daarmee weet je dat het goed zit.

Succes

Theo Olsthoorn, Heemstede
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Niet meer klungelen bij het vervangen van de koplamp vd

Ongelezen bericht door Baird »

Mooi verhaal en gaat voor de R1100RT prima _004 , de R1150RT heeft echter een H7 lamp en een harde kunststof kap ipv een rubber flap :evil:, voordat je die er tussen uit gefrommeld heb ben je al thuis met groot licht aan en de hoogte verstelling naar beneden gedraaid.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Niet meer klungelen bij het vervangen van de koplamp vd

Ongelezen bericht door 1-handed »

Hoe gaat het met 1 HAND Big RT Smile
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Niet meer klungelen bij het vervangen van de koplamp vd

Ongelezen bericht door scan »

Hangt er van af of je dat met je linker hand wilt doen of met de rechter! Big RT Smile
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Niet meer klungelen bij het vervangen van de koplamp vd

Ongelezen bericht door 1-handed »

Heb alleen maar rechter !!!
Big RT Smile Big RT Smile Big RT Smile
Gebruikersavatar
tmolsth
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemstede
Locatie: Heemstede

Re: Niet meer klungelen bij het vervangen van de koplamp vd

Ongelezen bericht door tmolsth »

Ik ga proberen er een filmpje van te maken, als ik van La Palma weer thuis ben.

Theo Olsthoorn, Heemstede
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”