Achterlicht

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Paul

Achterlicht

Ongelezen bericht door Paul »

Vanmorgen kwam ik erachter dat mijn achterlicht het niet meer doet. Mijn remlicht nog wel dus het is niet de zekering. Nu wilde ik het lampje controleren maar kon niet snel ontdekken hoe ik daar bij moet komen. Het was nog halfdonker en ik zag dus ook niet veel.
Kan je er bij een 1100RT er makkelijk bij? Dan haal ik het lampje er zo even uit en haal vanmiddag op weg naar huis een nieuwe.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Achterlicht

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Hoi Paul
je kan je zadel eraf en dan zitten er 2 radartjes die je met de hand los kan schroeven en komt je achterlicht naar buiten (achter) en kan je bij je lampen
groet Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
Paul

Re: Achterlicht

Ongelezen bericht door Paul »

Bedankt voor je snelle reactie! Ik zal het lampje er straks uithalen en vanmiddag een nieuwe kopen.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Achterlicht

Ongelezen bericht door HansD »

Paul,
Ik heb ongeveer 1 keer per jaar een kapot achterlicht en kom er pas achter als medeweggebruikers er op wijzen,
Jammer dat daar niet een controle-lampje aan gewijd is. Heb een tijdje gezocht naar een LED vervangingslamp, maar zowel de lichtopbrengst als de spreiding van de lichtstraal vielen tegen. Misschien is de techniek inmiddels wat verder.
LEDs zijn interessant omdat ze veel betrouwbaarder zijn.

Hans
Inspector Gadget

Re: Achterlicht

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou zeker NIET adviseren het lampje van 10 watt te vervangen door een zwaardere versie.
Dat (onderste) lampje is de achterlicht-verlichting en tevens kenteken-plaat verlichting.

Het bovenste lampje is het remlicht, en die is 21 watt.

Om voor het achterop-komende verkeer een duidelijk signaal te geven dat je remt, moet er een goed verschil zijn tussen je "normale" verlichting en je remlicht.

LED's zijn tegenwoordig een goed alternatief, hoewel voor achterlichten er nog niet echt goedkope alternatieven zijn.

Om je een idee te geven, RoadRocketeer's LED-oplossing voor de achterlichten;

Normale (led)verlichting aan:
http://i630.photobucket.com/albums/uu30 ... rmal-1.jpg

(led)Rem-licht aan:
http://i630.photobucket.com/albums/uu30 ... -brake.jpg

Zie ook de "licht-shaduw" op de tegelvloer, dan heb je een redelijk idee van de hoeveelheid licht.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Achterlicht

Ongelezen bericht door Baird »

ik schrijf dus om de 5 Watt lamp te vervangen door een 10 Watt, niet om een 10 Watt te vervangen.........

Ik verbaas me er overigens over hoe je ieder jaar een achterlamp kunt verbruiken, het lijkt me dat er dan toch iets niet goed zit( trillingen, spanning?)

Als je de prijzen ziet van die Road Rocketeers dan zou ik de oorzaak van het kapot gaan opzoeken,

groetjes,
Baird, Breda
R1150RT TwinSp
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Achterlicht

Ongelezen bericht door HansD »

Baird schreef:ik schrijf dus om de 5 Watt lamp te vervangen door een 10 Watt, niet om een 10 Watt te vervangen.........

Ik verbaas me er overigens over hoe je ieder jaar een achterlamp kunt verbruiken, het lijkt me dat er dan toch iets niet goed zit( trillingen, spanning?)

Als je de prijzen ziet van die Road Rocketeers dan zou ik de oorzaak van het kapot gaan opzoeken,

groetjes,
Baird, Breda
R1150RT TwinSp
Baird,
Ik rijd elke dag woon/werk (vroeger 49 km/dag, nu 170 km/dag) ook in de winter, dus dat zijn wel aardig wat branduren...
Hans
Laatst gewijzigd door HansD op 01 sep 2009, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: Achterlicht

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Baird schreef:ik schrijf dus om de 5 Watt lamp te vervangen door een 10 Watt, niet om een 10 Watt te vervangen.........
Me bad :oops: , het is geen goed idee om snel "ff tussen de werkzaamheeden door" te typen in het schemerdonker.

Formeel zit er bij de R1100RT een 10 watt lampje voor kenteken- en achterlicht-verlichting;
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=63&fg=15
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Achterlicht

Ongelezen bericht door Baird »

HansD schreef:
Baird schreef:ik schrijf dus om de 5 Watt lamp te vervangen door een 10 Watt, niet om een 10 Watt te vervangen.........

Ik verbaas me er overigens over hoe je ieder jaar een achterlamp kunt verbruiken, het lijkt me dat er dan toch iets niet goed zit( trillingen, spanning?)

Als je de prijzen ziet van die Road Rocketeers dan zou ik de oorzaak van het kapot gaan opzoeken,

groetjes,
Baird, Breda
R1150RT TwinSp
Baird,
Ik rijd elke dag woon/werk (vroeger 49 km/dag, nu 170 km/dag) ook in de winter, dus dat zijn wel aardig wat branduren...
Hans
W

Ik had destijds een van de eerste R1100RT's en die had een 5 Watt, ik meen zelfs dat dat ook in het boekje stond, het ging mij om het idee om meer licht aan de achterkant te genereren zonder die hoge investering.

verder heb ik intussen met mijn R1150RT van 2003 ruim 90.000 km gereden en vorig jaar preventief het achterlampje maar eens vervangen, vandaar de opmerking over de oorzaak. Is het lampje zwart binnenin of helder met een gebroken draadje, de prijs van de Rocketeer is toch een onderzoek waard,

Groetjes,
Baird
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Achterlicht

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Pas wel op, de RoadRocketeer oplossing is prijzig ansich;

Ik heb uiteindelijk gekocht bij Beemershop (http://www.beemershop.com" onclick="window.open(this.href);return false;) omdat ik het daar veiliger vond.
Maar ik heb er meer gekocht, dus kan niet exact aangeven wat de invoerrechten waren. (was in mijn geval 61 euro)

De remlicht-led (BK0105) is 135 US Dollar, de uitbreidings-led BK0112 (kentekenplaat verlichten en tevens ook een extra lamp als remlicht) is 85 US Dollar. Naast invoerrechten kwamen er natuurlijk ook verzendkosten bij, zijnde US Dollar 46,25 (maar dat was special handeling, dus hoger dan normaal)

135 US Dollar + 85 US Dollar + 46,25 US Dollar = 266,25 US Dollar, zo'n 187 Euro, excl. invoerrechten.
Laat ik aannemen dat de invoerrechten zo'n 30 Euro is, komt het totaal op zo'n 217 euro.

Ik buffel dag en nacht, en spaar voor dit soort uitspattingen 1x per jaar.

Maar het is en blijft een hoop geld!

Ik heb vooralsnog geen goede alternatieven gevonden dan deze;
Rood en Amber:
http://i630.photobucket.com/albums/uu30 ... 3-vi-1.jpg

Wit:
http://i630.photobucket.com/albums/uu30 ... 156-5W.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
(te koop bij LedsBuy.nl)

Deze gebruik ik in mijn auto al heel wat jaren en die bevallen mij goed.
Hoe ze functioneren in de R1100RT kan ik helaas niet aangeven, ben er niet aan toegekomen, heb er gelijk de RoadRocketeers in gezet.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 23 sep 2009, 04:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Achterlicht

Ongelezen bericht door HansD »

Baird schreef:...Is het lampje zwart binnenin of helder met een gebroken draadje
DE laatse 2 waren zwart geworden. Ik vind de Rocketeer erg duur, zeker met alle bijkomende kosten.

Ik heb wel eens gedacht om een compleet armatuur extra aan te schaffen, bijv. van die korte staven die voor pick-up trucks te koop zijn. Of, om eens te kijken naar inbouw van hoekarmaturen in de koffers (zoals bij de Goldwing) want ik vind de zichtbaarheid van achteren met name in de winter tekortschieten.
Zulke armaturen zijn ook aan de prijs, maar zo'n LED-staaf is wat goedkoper..
Hans
Paul

Re: Achterlicht

Ongelezen bericht door Paul »

MIjn lampje was ook zwart geworden.

Verder nog een domme actie van mij waar ik na afloop erg om moest lachen.
Omdat mijn achterlicht het dus niet deed had ik mijn runningligts aan.

Ik pakte het nieuwe lampje en schroefde mijn achterlicht open.
Deed het kontakt aan en gelijk ginngen mijn runningligts branden.
Ik haalde het kapotte bolletje uit de fitting en plaatste het nieuwe bolletje.

Ships..... Die doet het ook niet!
Mijn remlichtbolletje gestest die deed het wel als remlicht maar ook niet als achterlicht.
Dan maar naar binnen om mijn universeelmeter te pakken en de boel doormeten.

Maar toen ik langs mijn motor liep om naar binnen te gaan viel het mij ineens op dat mijn voorlicht ook niet brande.

Je raad het al mijn licht stond nog uit!
Omdat wel mijn runningligts brande was ik in de veronderstelling dat het licht gewoon aanstond..........haha wat voel je je stom dan zeg.
Inspector Gadget

Re: Achterlicht

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

FF een aanvulling waarom lampen zwart worden;
Een gloeilamp heeft een gemiddelde levensduur van 1000 uur. hoewel er speciaal voor voertuigen gloeilampen zijn met langere levensduur.
(omdat het vaak met moderne voertuigen een hele uitdaging is om een gloeilamp te vervangen)

De levensduur wordt sterk beïnvloed door de spanningsveranderingen, wat een verlies van lichtgevende eigenschappen geeft tijdens de levensduur van de lamp die door de verdamping van het wolfram wordt veroorzaakt (de gloeidraad verdampt en de lamp wordt zwart).

Zo is het een bekend euvel als je gloeilampen langduring via een dimmer gebruikt, deze ook na verloop van tijd zwart worden. (te lage spanning)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gloeilamp

Andere zaken die naast (te lage) spanning ook nadelig invloed hebben op de levensduur van een gloeidraad-lamp:
- trillingen en schokken tijdens het in bedrijf zijn.
- omgevingstemperatuur
Beamietoo

Re: Achterlicht

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ik heb mijn 10w achterlamp vervangen met een van 18w.
Deze is valt veel beter op en het verschil met de remlicht van 21w is goed te zien om verwaaring te voorkomen.
Niet standaard op de hangar bij iedere winkel maar wel te vinden bij de betere autozak. Kost was 3,60 voor twee.

Gr,
Kenny
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”