Is optimate 3 wel de juiste druppellader?
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 22:19
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: kampen
Is optimate 3 wel de juiste druppellader?
Heb sinds mei een nieuwe accu, namelijk een unibat 20ah.geadviseerd door de motorzaak.
Nu ben ik 2,5 maand weg geweest en de accu gaat dan weekelijks een dag aan de optimate 3 ,gaat om een ongeveer 8 jaar oude druppellader.
Bij thuiskomst was de accu helemaal leeg en zelf kreeg ik de accu niet opgeladen ,zelfs niet met het gebruik van een normale lader.
Om in de toekomst geen problemen te hebben bij thuis komst vraag ik mij af of de optimate 3 wel de juiste accu druppellader is voor deze accu.( volgens de motorzaak is de accu goed))
Groet hbtwin
Nu ben ik 2,5 maand weg geweest en de accu gaat dan weekelijks een dag aan de optimate 3 ,gaat om een ongeveer 8 jaar oude druppellader.
Bij thuiskomst was de accu helemaal leeg en zelf kreeg ik de accu niet opgeladen ,zelfs niet met het gebruik van een normale lader.
Om in de toekomst geen problemen te hebben bij thuis komst vraag ik mij af of de optimate 3 wel de juiste accu druppellader is voor deze accu.( volgens de motorzaak is de accu goed))
Groet hbtwin
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 31 jul 2012, 12:40
- Type: Overig R-serie
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Nijkerk
- Locatie: Appel
Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?
Hallo,
Effe checken maar als ik het goed lees schrijf je dat hij 1 dag in de week aan de lader gaat.
verwacht dat dit gebeurd dmv een tijdklok.
Nu bestaat er dus de mogelijkheid dat bij het uit/inschakelen van de voedingsspanning de lader niet in laad modus gaat.
Effe na controleren met een multimeter en je hebt een antwoord.
Andere oplossing is natuurlijk 2,5 maand druppelen.... is niet voor niets een druppel lader.
Effe checken maar als ik het goed lees schrijf je dat hij 1 dag in de week aan de lader gaat.
verwacht dat dit gebeurd dmv een tijdklok.
Nu bestaat er dus de mogelijkheid dat bij het uit/inschakelen van de voedingsspanning de lader niet in laad modus gaat.
Effe na controleren met een multimeter en je hebt een antwoord.
Andere oplossing is natuurlijk 2,5 maand druppelen.... is niet voor niets een druppel lader.
Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?
De UniBat 20Ah is een gel-accu.
Die heeft een wat hogere laadstroom nodig versus een natte accu.
Je moet, om de accu fris-en-fruitig te houden een accu-lader kiezen die qua laadstroom tenminste 10% van de accu-capaciteit in Ah.
Dus, in jou geval, met een accu van 20Ah, heb je een accu-lader nodig van minstens 2 ampere.
De Optimate 3 is een druppellader en die zal je accu nooit helemaal opgeladen krijgen, die heeft onvoldoende kracht.
Zeker als je motor ook nog een alarm heeft of andere "stille" verbruikers.
De Optimate 3 zal gemiddeld genomen een accu niet veel voller krijgen dan op circa 80% van de lading, voldoende voor een paar keer starting.
Inderdaad, goede vraag, is je Optimate 3 aangesloten via een schakelklok?
Een druppellader heeft enkele dagen (!) nodig om een accu weer wat op lading te krijgen, al snel tenminste 2 dagen soms nog langer.
Eventueel zou je kunnen overwegen een vol-automatische meer-traps acculader te gebruiken, dan heb je geen schakelklok meer nodig en is je accu ten alle tijden op 100% geladen.
Scheelt ook voor de levensduur van je accu, want al 1x proberen te starten met een te lege accu kan de accu onherstelbaar beschadigen!
Die heeft een wat hogere laadstroom nodig versus een natte accu.
Je moet, om de accu fris-en-fruitig te houden een accu-lader kiezen die qua laadstroom tenminste 10% van de accu-capaciteit in Ah.
Dus, in jou geval, met een accu van 20Ah, heb je een accu-lader nodig van minstens 2 ampere.
De Optimate 3 is een druppellader en die zal je accu nooit helemaal opgeladen krijgen, die heeft onvoldoende kracht.
Zeker als je motor ook nog een alarm heeft of andere "stille" verbruikers.
De Optimate 3 zal gemiddeld genomen een accu niet veel voller krijgen dan op circa 80% van de lading, voldoende voor een paar keer starting.
Inderdaad, goede vraag, is je Optimate 3 aangesloten via een schakelklok?
Een druppellader heeft enkele dagen (!) nodig om een accu weer wat op lading te krijgen, al snel tenminste 2 dagen soms nog langer.
Eventueel zou je kunnen overwegen een vol-automatische meer-traps acculader te gebruiken, dan heb je geen schakelklok meer nodig en is je accu ten alle tijden op 100% geladen.
Scheelt ook voor de levensduur van je accu, want al 1x proberen te starten met een te lege accu kan de accu onherstelbaar beschadigen!
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?
Voorkeur voor een merk Inspector?
Iets wat niet alleen geschikt is voor het opladen van een losse accu maar ook eentje die via het "motorstopcontact" een 2010 model RT kan laden.(zonder met losse kabels te werken, plug and play dus)
Ik bedoel, bij de "echte dealer" kost een Optimate lader als snel meer dan € 100,- en er zijn vast wel betere/goedkopere merken te koop.
Toch?
Iets wat niet alleen geschikt is voor het opladen van een losse accu maar ook eentje die via het "motorstopcontact" een 2010 model RT kan laden.(zonder met losse kabels te werken, plug and play dus)
Ik bedoel, bij de "echte dealer" kost een Optimate lader als snel meer dan € 100,- en er zijn vast wel betere/goedkopere merken te koop.
Toch?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- RToon
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Asten
- Locatie: Asten
Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?
zelf heb ik er regelmatig een lader aanhangen van de Aldi
die heeft een keuze voor motor en auto
natuurlijk ingesteld op motor
die kan niet via een tijdklok
elke keer als die stroom krijgt moet hij via de modes knop weer ingesteld worden op motor
daar zelf de accu klemmen afgeknipt en een plug aan gemaakt zodat hij via het dashbord contact geladen kan worden
goekoper kunnen we het niet maken
wel moeilijker
die heeft een keuze voor motor en auto
natuurlijk ingesteld op motor
die kan niet via een tijdklok
elke keer als die stroom krijgt moet hij via de modes knop weer ingesteld worden op motor
daar zelf de accu klemmen afgeknipt en een plug aan gemaakt zodat hij via het dashbord contact geladen kan worden
goekoper kunnen we het niet maken
wel moeilijker
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
een ziek mens heeft er maar een
Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?
Als het om een lader gaat en aan bovenstaande eis moet voldoen heb je maar 2 keuzes, want de lader moet dan voldoen aan CAN-bus compatibiliteit;WaltzingMatilda schreef:Iets wat niet alleen geschikt is voor het opladen van een losse accu maar ook eentje die via het "motorstopcontact" een 2010 model RT kan laden.(zonder met losse kabels te werken, plug and play dus)
- De Optimate 4 Dual Program lader.
Maar dat is een druppellader, met een laadstroom van maximaal 0,8 ampere.
Te weinig in mijn optiek.
Daarnaast is het een vrij dure (druppel)lader als je euro's per laadstroom berekend.
- De BMW can-bus compatible accu-laders.
Naast het bekende grijze blokje, wat een druppellader is.
Of de duurdere accu-lader 77 02 8 551 896, maar die heeft dan wel een laadstroom van 2 ampere.
Je kunt het jezelf eenvoudiger (& betaalbaarder) maken door bijvoorbeeld een accessoires-aansluiting aan de achterzijde (er zitten 2 speciaal vaste plekken, 1x links & 1x rechts) te gebruiken, direct aangesloten op de accu.
Dan kan je elke acculader gebruiken, en ik & vele met mij op het forum hebben goede ervaringen met CTek acculaders.
(soms zit er al 1x links achter een accessoires-aansluiting maar die loopt ook via CAN-bus).
Kijk ff goed in de handleiding welke laadstroom die Aldi lader afgeeft in motor- en auto-stand, het kan zijn dat je beter de auto-stand kunt kiezen!De Mat schreef:zelf heb ik er regelmatig een lader aanhangen van de Aldi .. die heeft een keuze voor motor en auto .. natuurlijk ingesteld op motor
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 22:19
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: kampen
Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?
Bedankt voor de reactie,s.
Nee de motor staat voor het huis en smorgens gaat via een draad vanuit het slaapkamer raam aan de accu lader en avond,s er weer vanaf,
Anders hangt er een versnoer de hele nacht uit het raam.
Ik heb 2 optimate 3 druppelladers kan die gelijktijdig aan de accu hangen om een de accu vol te krijgen?
Nee de motor staat voor het huis en smorgens gaat via een draad vanuit het slaapkamer raam aan de accu lader en avond,s er weer vanaf,
Anders hangt er een versnoer de hele nacht uit het raam.
Ik heb 2 optimate 3 druppelladers kan die gelijktijdig aan de accu hangen om een de accu vol te krijgen?
Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?
Nee, dat is niet verstandig, de ene Optimate kan de andere Optimate foppen of erger, doen defect raken.hbtwin schreef:Ik heb 2 optimate 3 druppelladers kan die gelijktijdig aan de accu hangen om een de accu vol te krijgen?
Mijn advies is om te overwegen een echte acculader (= een lader met een laadstroom van tenminste 2 ampere of hoger) aan te schaffen, liefst 1tje die meer-traps is.
Die krijgt je accu dan binnen enkele uurtjes vol.
Gaat je accu ook heel veel langer mee.
Want een te lege accu of niet goed opgeladen accu kan al heel snel defect raken. Zeker nu het ook nog kouder gaat worden, dat is sowieso al niet goed voor de startcapaciteit van elke accu.
Er staan bijvoorbeeld enkele CTek 3600 laders als 2ehands op MarktPlatz.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 22:19
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: kampen
Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?
Inspecteur Gadget bedankt voor het advies, zal een goede lader kopen zoals geadviseerd een ctek 3600.
Ben er net achtergekomen dat de optimate geen laadspanning gaf terwijl hij aangesloten zat op de accu,terwijl volgens het display wel aan het laden was. Deze gelijk weg gegooid.
Mvg hbtwin
Ben er net achtergekomen dat de optimate geen laadspanning gaf terwijl hij aangesloten zat op de accu,terwijl volgens het display wel aan het laden was. Deze gelijk weg gegooid.
Mvg hbtwin
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?
En bedankt maar weer , denk dat het de duurdere BMW lader gaat worden ivm "Plug and Play".Inspector Gadget schreef:Als het om een lader gaat en aan bovenstaande eis moet voldoen heb je maar 2 keuzes, want de lader moet dan voldoen aan CAN-bus compatibiliteit;WaltzingMatilda schreef:Iets wat niet alleen geschikt is voor het opladen van een losse accu maar ook eentje die via het "motorstopcontact" een 2010 model RT kan laden.(zonder met losse kabels te werken, plug and play dus)
- De Optimate 4 Dual Program lader.
Maar dat is een druppellader, met een laadstroom van maximaal 0,8 ampere.
Te weinig in mijn optiek.
Daarnaast is het een vrij dure (druppel)lader als je euro's per laadstroom berekend.
- De BMW can-bus compatible accu-laders.
Naast het bekende grijze blokje, wat een druppellader is.
Of de duurdere accu-lader 77 02 8 551 896, maar die heeft dan wel een laadstroom van 2 ampere.
Je kunt het jezelf eenvoudiger (& betaalbaarder) maken door bijvoorbeeld een accessoires-aansluiting aan de achterzijde (er zitten 2 speciaal vaste plekken, 1x links & 1x rechts) te gebruiken, direct aangesloten op de accu.
Dan kan je elke acculader gebruiken, en ik & vele met mij op het forum hebben goede ervaringen met CTek acculaders.
(soms zit er al 1x links achter een accessoires-aansluiting maar die loopt ook via CAN-bus).
Kijk ff goed in de handleiding welke laadstroom die Aldi lader afgeeft in motor- en auto-stand, het kan zijn dat je beter de auto-stand kunt kiezen!De Mat schreef:zelf heb ik er regelmatig een lader aanhangen van de Aldi .. die heeft een keuze voor motor en auto .. natuurlijk ingesteld op motor
Verder met de korting eraf en de BTW zijn de kosten uiteindelijk niet meer zo hoog.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- RToon
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Asten
- Locatie: Asten
Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?
in motorstand geeft de specificatie ervan opInspector Gadget schreef:Kijk ff goed in de handleiding welke laadstroom die Aldi lader afgeeft in motor- en auto-stand, het kan zijn dat je beter de auto-stand kunt kiezen!De Mat schreef:zelf heb ik er regelmatig een lader aanhangen van de Aldi .. die heeft een keuze voor motor en auto .. natuurlijk ingesteld op motor
0,8A voor 12 volt/1,2Ah-14Ah accu's
in autostand
3,8 voor 12Volt/14Ah-120Ah accu's
het lijkt er dus inderdaad op dat hij beter in de auto stand kan staan
maar wat als je hem al met een volle accu aansluit en dus alleen maar gebruik voor druppellading
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
een ziek mens heeft er maar een
Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?
Inderdaad auto-stand is beter dan de motor-stand.
Je zult ook merken dat je accu sneller geladen zal zijn en mogelijk merk je het ook aan de starting.
Als het een goede acculader is gaat deze automatisch over in druppellader-stand zodra de accu opgeladen is, zie de handleiding van die lader.
Je zult ook merken dat je accu sneller geladen zal zijn en mogelijk merk je het ook aan de starting.
Als het een goede acculader is gaat deze automatisch over in druppellader-stand zodra de accu opgeladen is, zie de handleiding van die lader.