Verlichting vraag (switchback dual color)

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Verlichting vraag (switchback dual color)

Ongelezen bericht door Mariecke »

Beste forumleden, ik heb een vraag.

Ik heb het forum reeds afgezocht en al wel een aantal antwoorden gevonden, vooral in dit topic viewtopic.php?f=45&t=11509&p=124239&hil ... ht#p124239

Ik heb bij een collega motorrijder zgn dual color Switchback signallights gezien. Erg mooi! Gezien het feit ik veel in het donker rij, voor mij ook zeer praktisch. Voorbeeld http://nl.aliexpress.com/item/New-Car-s ... 29540.html

Dit betreffen LED's. Nu heb ik al enige ervaring met het plaatsen van LED lampen in mijn Suzuki. Eerst met weerstanden ertussen, en toen het er meer werden heb ik een relais geplaatst.

Maar...nu heb ik zo'n fantastische motor met Canbus. Kan ik hier ook (met weerstanden) de gewone gloeilampen voor LED's vervangen?

Volgens mij zitten er standaard bajonet lampen op, geen steekfittingen volgens mij (please correct me if i'm wrong)

Kisan
------
Ik heb ook al op het forum gelezen over de Kisan SM 5, maar dat vind ik iets te prijzig. Echter, wanneer ik de beschrijving lees, valt mij iets op, je kunt er namelijk meerdere instellingen mee bedienen zoals ook het remlicht. Nu pulseert mijn remlicht (steeds langzamer tot het continue brand) zou dit kunnen betekenen dat ik al zo'n relais heb??? En zo ja, waar is het relais geplaatst op een '05 -1200- dan kan ik dat nakijken.

Misschien ten overvloede, maar mijn motor is ook voorzien van zgn running lights (ook LED).

Alvast bedankt voor jullie hulp en reacties.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Inspector Gadget

Re: Verlichting vraag (switchback dual color)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Sorry dat ik ff heel grof ga zijn, maar deze "bekende" (voor mij) led-lampen zijn in mijn optiek TROEP.
Led-lampen met een dergelijke opbouw (lees: gesoldeerde) led-elementen zal na verloop van tijd die elementen defect raken en soms zelfs los trillen.

Je kunt ook prima led-lampen kopen die can-bus compatible zijn en geen belastingweerstanden bij nodig zijn.
Alleen wel duurder (ca.25 euro) en niet in de getoonde dual-stand.

PS: Ik heb ook mijn ernstige twijfels over die getoonde 50 watt belastingweerstanden. Gezien die afmetingen denk ik eerder dat het meer 10 of 25 watt zijn. Maar dat geheel terzijde, ik krijg er jeuk van als het in potentie oneerlijk (b)lijkt.

Inderdaad, de knipperlichten zijn bajonet lampen.
(BAU15s uit het blote hoofd)
BAU15S.jpg
Maar goed, je kunt het natuurlijk altijd gokken.
Je zult wel een draadje op het 2e contact moeten gaan solderen want de 1200RT heeft maar 1 contact-punt in de knipperlicht-lampen.

Ik adviseer het in ieder geval niet, het is tegen diverse van mijn principes. :$
Maar dat is uiteraard geheel mijn persoonlijke mening en hoef je uiteraard geen donder van aan te trekken. :lol: _004
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspector Gadget

Re: Verlichting vraag (switchback dual color)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De KIsan SM-5 (et al) gaat bij een 1200RT niet werken, aangezien alle (!) verlichting via de centrale computer (ZFE) en de software werkt.
Ja, de Kisan SM-5 is prijzig maar heel, heel erg goed op diverse vlakken, maar dat gaat buiten dit onderwerp.
Vergeet een relais op de 1200RT, die zit er niet in (voor de knipperlichten).

Die running lights en pulserende remlicht kan duiden inderdaad al op bepaalde modificaties.
Ik persoonlijk zou het daarbij laten, tenzij je echt weet wat je doet en wat je wilt.

Want een motor met CAN-bus kan ook onvergeeflijk zijn en je diverse storingen geven als je iets veel gaat lopen "rommelen".

Als je iets met de knipperlichten wilt doen en niet al te veel kerstboom, zou je eens kunnen kijken naar SafetyLights, bijvoorbeeld.

Hou er ook wel rekening mee dat bij verkeersdeelneming veel van dat soort verlichtingen lang niet altijd formeel zijn toegestaan.
Dus als je teveel op valt ... kán je echt aan de beurt zijn bij de handhavers.

Zoals altijd: met mate.

En zal altijd de 1e vraag moeten zijn;
Doe je het om op te vallen of voor de veiligheid.
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Verlichting vraag (switchback dual color)

Ongelezen bericht door Mariecke »

Dank u, Inspector Gadget, dit is precies de reden dat ik de vraag op het forum stel. Ik heb weer een hoop van u geleerd.

Dat de spulletjes uit China troep zijn, dat wist ik al. Echter denk ik dat de meeste led's tegenwoordig uit die hoek komen, ook de duurdere.

Omdat ik het hele jaar rij, dag en nacht leek mij dit een praktische oplossing. Het installeren van xenon betekende al een hele vooruitgang in de zichtbaarheid en het gezien worden.

Sinds mijn aanschaf van de -1200- merk ik steeds vaker dat het een vreemde eend in de bijt is. Canbus, geen relais, 1-polige bajonet lampen enz enz.

Het is jammer dat het niet kan maar ik ben wel benieuwd naar de led lampen waar u naar verwijst. Kunt u mij daar misschien een link van sturen?

Nogmaals dank voor de reactie!
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Inspector Gadget

Re: Verlichting vraag (switchback dual color)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je hebt absoluut gelijk & bent correct;
Tegenwoordig komt veel, heel veel uit China.
Ook de duurdere.
Hoewel de led-dochters van Philips echt de gerenommeerde merken zijn, naast enkele Amerikaanse merken.
Maar dat gaat verder buiten dit onderwerp.

Ik wilde juist specifiek deze exacte led(opbouw) duiden;
Je ziet ze ook, in kleinere model en dan wel steek-fitting, als stadsverlichting gebruikt worden.
En na verloop van tijd zie je de losse ledjes in de koplamp van de 1200RT liggen, gedeeltelijk of geheel, losgetrild.
Soms werkt de led dan nog wel, maar echt fraai is het niet.

Je refereert naar Xenon verlichting, maar dit draadje gaat volgens mij over die 2-kleurige led-lampen? _001
Xenon is al diverse malen op het RT-forum vrijwel uit den treurt bediscussieerd & becommentarieerd, weet niet of je dat onderwerp nogmaals dan wilt aansnijden. :$
Maar is mijn jarenlange ervaringen dat je zicht in het donker vele malen beter is dan bij halogeen verlichting, dat goed afgestelde xenon het overige verkeer niet zou behoeven te hinderen, maar dat je beter ook geen xenon kunt monteren zonder de koplamp te laten aanpassen daarvoor.
Gebruik de zoekfunctie van het RT-forum rechts-bovenaan, en zoek eens op "xenon".
Maar dat gaat verder buiten dit onderwerp, volgens mij. _001

De 1200-serie was toentertijd revolutionair maar echt een vreemde eend is het niet, het zijn vaak de diverse andere merken die soms "traditioneel" blijven en geen vernieuwende technieken gebruiken. Maar BMW is daarin echt heus niet de enige.
CAN-bus reduceert de kabelboom tot veel eenvoudigere proporties en brengt uitgebreide intelligentie naar de diverse modules van de motor en een stuk autonomie. Die techniek wordt al heel wat jaren ook in de 4-wielige toegepast, en met succes.
Met als nadeel dat je niet zomaar straffeloos aan de verlichting of het elektrische gedeelte kunt aanpassen, tenzij je weet wat je doet en/of maatregelen neemt.

Het gebruik van lampen met een enkelvoudige gloeidraad (wat het geval is bij alle lampen op de 1200RT) vereenvoudigt ook de bekabeling.
Naast een economisch effect, immers een gloeilamp met 2x gloeidraden en 1x defecte gloeidraad moet je desondanks vervangen.
Door het gebruik van software om alle (!) verlichting aan te sturen, wordt het rem- en dimlicht van de 1200RT voorzien vanuit 1 gloeilamp met 1 gloeidraad. (er zitten 2x gloeilampen in het achterlicht van de 1200RT om aan de wettelijke eisen van lichtbeeld te voldoen).
Dat jou remlicht knippert en daarna constant brand doet mij vermoeden dat daar de Kisan TailBlazer gemonteerd is, die gebruik ik zelf ook al heel wat jaren;
http://kisantech.com/mag/index.php/pfin/20w-s2pak.html

Er zijn vele leveranciers van led-lampen in Nederland, afhankelijk van je applicatie(s).
1tje waar ik goede ervaringen mee heb;
https://www.xenonlamp.nl

Ook over dat onderwerp zijn er al wat draadjes geweest.
Aan de voorzijde wordt een "driehoek" aan verlichting aangeraden.
Aan de zij- en achterkant retroreflectie, met name.
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Verlichting vraag (switchback dual color)

Ongelezen bericht door Mariecke »

Wederom bedankt voor uw uitleg, Inspector _004

Ik leer op deze wijze steeds een beetje meer over mijn -1200-

Ik refereer naar xenon omdat mijn ervaring (al vele jaren) is, dat ik beter zie en beter gezien word. Verder wil ik er helemaal niet over beginnen, weet dat er vele draadjes over zijn. Mijn xenon werkt perfect in mijn BMW en daar laten we het bij.

Dank u wel voor de linkjes, ik ga ze eens goed bekijken!

Voor wat betreft de waardeloze stadslampjes uit China, dat klopt helemaal, als de kijker goed zoekt treft men er ook een zwervende in mijn koplampunit aan..... :roll:

#aldoendeleertmen
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Inspector Gadget

Re: Verlichting vraag (switchback dual color)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile
Het zijn redelijk groot uitgevallen surface-mount leds die normaal gesproken naast gesoldeerd te zitten ook een (dotje) lijm aan de achterkant dienen te hebben. Maar helaas (waarschijnlijk prijsstelling o.i.d) wordt dat te vaak verzuimd bij dergelijke samengestelde led-lampen.
En bij een boxer-motor, die toch een behoorlijke schuddebuik is, resulteert dat in het lostrillen en/of defect.
Je bent helaas niet de enige die rondrijdt met losse deeltjes, ik heb het al vaker gezien.

Ik heb ook al heel wat jaren Xenon (af-fabriek) in mijn vierwielige en zou niet anders meer willen.
Enough said. ;)

Naast je veiligheid aan de voorkant, zijnde de verlichtingsdriehoek door bijvoorbeeld verlichting op de veerpoot o.i.d te monteren en de zij-reflectie van je motor, kan je aan de achterkant ook eventueel een "3e remlicht" monteren op ongeveer-ooghoogte (van de 4-wielige bestuurders).
Mijn ervaringen zijn dat het helpt je zichtbaarheid te verhogen, althans dat hoorde ik over mij van anderen.

Helaas is het niet mogelijk OEM de knipperlichten (in een dim-stand) te laten branden, maar dat kan weer wel met SafetyLights.
Middels ingenieus gebruik van diodes en dergelijke. Qua prijs redelijk.
Alleen ikzelf vindt het te kerstboom-achtig maar ieder daarin zijn eigen overwegingen natuurlijk.

Er is ook ruimte om op en eventueel zelfs in de achterlicht-unit led-strips te monteren.
En die kan je aansluiten op de bestaande verlichting.

Maar de algemene consensus is, dat naast het voorgenoemde, je positie op de weg en dus niet (ook) statisch op de zelfde plek te blijven sturen.
Beweeg over je rijbaan heen, met inachtneming van je veiligheid en verkeersregels.
Ik dwaal wel weer af van het onderwerp, sorry.

Gebruik ook de zoek-functie rechts bovenin van het forum en zoek op led, dan krijg je ook een idee hoe anderen het opgelost hebben et cetera.
Suc6!
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”