Toch staan er weldegelijk diverse draadjes over de verlichting van de 1200RT.
Sorry, je gok is helaas verkeerd, beide bolletjes zijn voor het rem- en dimlicht, gelijktijdig;
Je hebt sowieso zogenoemde CANus-compatible LED lampen nodig.
Anders krijg je zeker en vast (ver)storingen en storingsmeldingen.
Daarnaast moet je rekening houden met het feit dat de ZFE (de centrale computer die op de 1200RT alle verlichting direct aanstuurt) desondanks roet in het eten kan blijven gooien;
Als je cruise-control zou hebben, faalt deze bij stap 3 (e.v) van de "officiƫle" BMW test.
Ook je ABS kan op de meest vreemde momenten opeens een storing aangeven.
Je lichten-defect controle kan af-en-toe ook opspelen.
Mijn dringende advies;
Aangezien de armatuur niet ontworpen is voor de directionele licht van leslampen (lees: onvoldoende uniforme spreiding) en de voorgenoemde mogelijke storingen, zou ik adviseren je keuzes zorgvuldig te heroverwegen.
Daarnaast is het mijn ervaringen dat je zichtbaarheid c.q waarneembaarheid (lees: verschil tussen remming of niet, en daarin een duidelijk verschil ziende voor degene die achter jou rijdt) er ook lang niet altijd op vooruit gaat.
Want, zoals je gezien hebt, zitten er wel 2 gloeilampen in, met elk een enkelvoudige gloeidraad, maar die worden beide gelijktijdig (!) aangestuurd.
Dim-licht is een gemoduleerd signaal naar die beide gloeilampen en remlicht is de volle 12 volt naar diezelfde gloeilampen, dat wordt allemaal elektronisch geregeld.
En zeg nou eerlijk, hoeveel defecte rem- en dimlichten heb je nu al gehad?
Als het er veel zijn (meer dan eens), zou je eens moeten laten kijken naar de aarding (= de bruine draad) van de achterlicht-unit.
Kortom, het voegt weinig toe en de risico's zijn van dien, dat ik het dringend adviseer gewoon te laten voor wat het is.
Maar dat is mijn mening en ervaringen, en ik heb aardig wat aan de verlichting gedaan op mijn 1200RT.
Als je echt wat aan je zichtbaarheid aan de achterkant wilt doen, kan je overwegen:
- reflectie-stickers op je koffers.
- OEM mistlamp, te gebruiken op die momenten dat de wetgever het toestaat.
- Additionele 2e "3e" remlicht, op ooghoogte van de 4-wielige. (hoewel je moet oppassen wat is toegestaan & de regelgeving)