water in verlichting

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
**AC**

water in verlichting

Ongelezen bericht door **AC** »

Hallo,

Ik heb een R1200RT uit 07-2005. Deze heb ik vorig jaar december gekocht bij een niet BMW-dealer.
Ik heb al vanaf het begin last gehad van condens in mijn knipperlichten voor en achter. Nu zag ik van de week echter zelfs dat ik een plasje water in mijn knipperlichten heb staan en dat ik zelfs vissen kan houden in mijn achterlicht unit :shock:

Ik heb al wat oplossingen aangehoord, maar des te meer zielen des te meer wetenschap:

- wie van jullie heeft ook dit probleem of probleem gehad en de ham-vraag, hoe hebben jullie dit opgelost?

Zeker nu het begint met vriezen ben ik er niet zo gerust op eigenlijk, straks vriest het helemaal kapot _001

Ik ben benieuwd!

Gr. Milan
Inspector Gadget

Re: water in verlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb danwel geen R1200RT, maar wellicht kan je hier wat mee;

Condens ontstaat (o.a.) doordat de lucht in een afgesloten ruimte van een hogere temperatuur is dan de omgeving.
Warme lucht kan meer water bevatten, vandaar.
Als het afkoelt, komt het water vrij, de waterdamp die in die lucht zat, condenseerd.

Nu ken ik de R1200RT knipperlicht-units niet goed genoeg, maar bij auto's zit er vaak een ontluchtingspijpje in de licht-units.
Hierdoor kan evt. lucht die verwamd wordt doordat de verlichting aan staat, en warme lucht zet uit, zich naar buiten verplaatsen, en dus ook geen condensatie meer vormen.

Of de R1200RT dergelijke "afvoer" heeft kan je zien door in de behuizing te kijken of je daar een klein gat ziet zitten.
Zo ja, dan kan die eventueel verstopt zitten, en compenseert deze dus niet meer een eventuele "overdruk" en dus de oorzaak van de condens.

Ik zou ook eens kijken naar de schroeven, of dit wel de juiste (teruggeplaatst) zijn;
Volgens mijn gegevens zouden dat 4x 10,5 moeten zijn, dus dat kan je gemakkelijk opmeten.
Als ze te lang zijn sluiten ze de knipperlicht-glazen niet goed genoeg aan in de behuizing, en kan via (bijv) regen, er water in komen.
Dat kan je weer controleren door te voelen of de glaasjes wel strak tegen de fairing aan zitten
Of als de kop van de schroeven te klein zijn, dekken ze het schroefgat niet af, waardoor daar weer (spat)water binnen kan komen.
Dat kan je oplossen door schroeven met grotere kop te gebruiken, of, nog gemakkelijker denk ik, een plastic ringetje achter de schroeven te plaatsen.

En een ander iets waaraan ik denk is of de glaasjes bij de R1200RT wellicht een rubberen ring in de rand hebben zitten.
Zover ik kan bepalen niet, maar als ze er wel horen te zitten en ze zijn er niet meer, of vergaan, kan dat natuurlijk een probleem geven.
braba

Re: water in verlichting

Ongelezen bericht door braba »

Het is inderdaad meestal een condens probleem. Ik heb net ivm schade mijn achterlichtunit van mijn 1200 rt vervangen en aan de onderzijde zit een rubber slangetje in de vorm van een J. Deze is voor de beluchting van de unit en loopt richting het plastic bevestigingsdeel waar de unit in zit geschroefd. Als deze niet verstopt zit dan is de beluchting in orde en blijft alleen de afdichting van de reflector/lampkap over. Dit is een gelijmd geheel en kan misschien worden opgelost door een licht siliconenlaagje er om heen te brengen. Als laatse de rubberafdichtingen van de lampjes (bajonet sluiting). De rubberafdichtingen behandelen met siliconen voor de soepelheid. Als dit allemaal niet werkt dan geldt alleen nog vervanging door een nieuwe cq een gebruikte (ebay, boonstra, marktplaats).

Succes het is werkje van weinig inhoud en makkelijk zelf uit te voeren je hebt alleen een kruisschroevendraaier nodig.

[groet] Braba
**AC**

Re: water in verlichting

Ongelezen bericht door **AC** »

braba schreef:Het is inderdaad meestal een condens probleem. Ik heb net ivm schade mijn achterlichtunit van mijn 1200 rt vervangen en aan de onderzijde zit een rubber slangetje in de vorm van een J. Deze is voor de beluchting van de unit en loopt richting het plastic bevestigingsdeel waar de unit in zit geschroefd. Als deze niet verstopt zit dan is de beluchting in orde en blijft alleen de afdichting van de reflector/lampkap over. Dit is een gelijmd geheel en kan misschien worden opgelost door een licht siliconenlaagje er om heen te brengen. Als laatse de rubberafdichtingen van de lampjes (bajonet sluiting). De rubberafdichtingen behandelen met siliconen voor de soepelheid. Als dit allemaal niet werkt dan geldt alleen nog vervanging door een nieuwe cq een gebruikte (ebay, boonstra, marktplaats).
[groet] Braba
Heb vanmiddag even snel gekeken hiernaar en hem losgeschroefd.
Het rubberslangetje zit er nog steeds en is volgens mij niet verstopt. De gehele unit zit verder gelijmd inderdaad. Verder was ik nog niet gekomen, want het was veels te koud buiten, brrr.... Ik zal de volgende keer proberen om de lampjes eruit te halen, zodat ik dan ook het water/ijs weg kan halen en vervolgens alles goed te behandelen met siliconen. Ik zie wel dat mijn achterlicht unit aan de rechterzijde beschadigd is en dat hier een scheur inzit. Ik heb zo mijn vermoeden dat op de een of andere manier het vocht via deze weg in de behuizing komt.

Mag ik vragen wat jij kwijt was voor je achterlicht unit?

In ieder geval alvast bedankt!

Gr. Milan
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: water in verlichting

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Voor de achterlicht unit en beide knippers voor, omgerekend van USD naar €, ongeveer 200€

Valt me eerlijk gezegd nog niet helemaal tegen.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
**AC**

Re: water in verlichting

Ongelezen bericht door **AC** »

PaulRS schreef:Hoi.

Voor de achterlicht unit en beide knippers voor, omgerekend van USD naar €, ongeveer 200€

Valt me eerlijk gezegd nog niet helemaal tegen.

Groeten, Paul.
Hey Paul,

Bedankt voor deze info. Komen vast nog wat verzendkosten bij denk ik?

Gr. Milan
braba

Re: water in verlichting

Ongelezen bericht door braba »

Heb vandaag even op de rekening gekeken en een unit met witte knipperlichten kost bij BMW € 115,14 excl btw. En jouw vocht probleem wordt veroorzaakt door die barst in je glas daar kun je op rekenen.

Bij boonstra hebben ze ook een gebruikte met oranje knipperlichten voor € 75,- excl verzending.

[groet] BRABA
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”