90 W of 55 W

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
RobNIJ
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen/NL

90 W of 55 W

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Heeft iemand van jullie ervaring met een gloeilamp van 90 W in de koplamp?
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Inspector Gadget

Re: 90 W of 55 W

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, dat kan je doen, zo'n Rally-lamp, pas wel op dat je de goede H4 krijgt, dus NIET degene met een duplo-voet!

Vier punten zijn van belang:
- Pas op met warmte, zo'n Rally H4 (90 Watt) trekt bijna 2x zo veel stroom bij dim-licht ( :shock: ) dus ook twee keer zoveel warmte.
Je koplamp-behuizing zelf kan er wel tegen, de voorkant is glas, en de behuizing volgens mij metaal.
Maar je kuip natuurlijk niet.
Ik had zo;n Rally H4 er in zitten, maar nooit mee gereden, na de Kenny Behandeling zit er nu Xenon in,,

- Pas op dat je licht-beeld nog klopt, en dat je tegenliggers of andere verkeersdeelnemers niet verblind!
Je kunt er (m.i. dan terecht) een bekeuring voor krijgen.

- Koop zo'n Rally lamp van een gerenomeerd merk, dus geen "chinees" spul die op de verpakking zo iets zetten als "geeft licht alsof het 100 watt is", etc.
Daar klopt over het algemeen weinig van, of is het lichtbeeld zodanig slecht dat je bij een auto niet door de APK zou komen.

- Bij motoren, en helaas ook bij de BMW R1100RT is de bedrading naar de koplamp vrij dun. Te dun in mijn visie om permanent de dubbele hoeveelheid stroom (ampéres) van zo'n Rally lamp fatsoenlijk te transporteren. Je zou de situatie kunnen krijgen dat de bedraging smelt!
Daarnaast, omdat de bedraging aan de dunne kant is, is de spanningsval gemeten op de koplamp lampaansluiting versus wat de accu geeft (dus vóór de schakelaar, want ook daar heb je enige verliezen qua spanning) best wel aanzienlijk als je zware/zwaardere lampen gebruikt. Sterker nog, ik heb bij een ander merk motor meegemaakt dat de hoeveelheid licht van de zware lamp minder was dan de normale lamp, omdat de bedrading (en de schakelaar) het niet aankonden, en zelfs warm werden.

Met dit soort zaken is het altijd wat oppassen geblazen, je kunt niet altijd straffeloos aan de gang gaan.

Maar, zoals aangegeven, ik heb niet voldoende ervaring met de Rally lamp in een R1100RT, de dame had de Xenon al voor haar klaar liggen.
(en Kenny heeft het _004 ingebouwd)
Gebruikersavatar
Paul leliveld
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 okt 2008, 17:20
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda ST1100
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht

Re: 90 W of 55 W

Ongelezen bericht door Paul leliveld »

hoi ik rij al 10 jaar bmw.
Van af het begin met 90/100 wat h4 lamp
philips Rally 12569RA -1100-




Gr paul L _004
Gebruikersavatar
poestexas
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mar 2010, 14:18
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Geraardsbergen

Re: 90 W of 55 W

Ongelezen bericht door poestexas »

Deze week nog gelezen op een site van een lampenverkoper dat je geen 100W mag gebruiken als je zinnens bent om de lamp meer dan 3 uur achter elkaar te laten branden. Waarom stond er niet bij vermeld maar ik vermoed dat het wel iets met de warmte zal te maken hebben.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: 90 W of 55 W

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.
Paul leliveld schreef:hoi ik rij al 10 jaar bmw.
Van af het begin met 90/100 wat h4 lamp
philips Rally 12569RA
Daar rij ik ook alweer een par jaar mee rond, na het 'Xenonproject'.

Zonder problemen bij een goeie afstelling, geen strooilicht en toch ruim meer zicht.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
poestexas
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mar 2010, 14:18
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Geraardsbergen

Re: 90 W of 55 W

Ongelezen bericht door poestexas »

Na het xenon-project heb ik ook al zitten denken aan een 100W lamp H7 maar ben wel een beetje bang van de warmte. Zijn er mensen bij die zo'n 100W lamp gemonteerd hebben in hun -1200- ? Dit binnenhuis lijkt mij één plastiek te zijn.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: 90 W of 55 W

Ongelezen bericht door jaybmw »

poestexas schreef:Na het xenon-project heb ik ook al zitten denken aan een 100W lamp H7 maar ben wel een beetje bang van de warmte. Zijn er mensen bij die zo'n 100W lamp gemonteerd hebben in hun -1200- ? Dit binnenhuis lijkt mij één plastiek te zijn.
Lijkt me erg warm worden in de unit! Het gaat immers om 2x dim,en 1x grootlicht,alle 3 h7. Daar het in de praktijk voorkomt dat h7 eerder stuk gaat dan bv h4 raad ik het af! Gewoon orgineel houden,zo ook die xenon-meuk met die levensgevaarlijke trafo's en slechte lichtbeelden.Als het allemaal zo super was,dan zou het er orgineel opzitten met type goedkeur. En het vermogen door de bedrading? P=UxI.

Als praktijkman raadt ik het af,maar je moet het zelf weten.In de garage maken we de gekste dingen mee met vervangende verlichting,met schadeposten als gevolg. Bv overbelaste bedrading,gesmolten reflectors,vele apk afkeuringen en complete nieuwe units ipv geen type goedkeurmeuk uit china enzenz.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Re: 90 W of 55 W

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ben het met je eens tot op zekere hoogte, maar wat ik begrepen heb;
Bij BMW zit het er vooralsnog niet op omdat Xenon het beste resultaat geeft met een lens-koplamp, en dan wordt het al snel een centen-kwestie.
Sterker nog, Xenon is initieel ontworpen om alleen maar bij lens-koplampen gebruikt te worden, (en automatische niveauregeling, en automatische was-installatie) en er is in de afgelopen jaren (ca. 10 jaar) dat er zo'n enorme wildgroei geweest is, met alle gevolgen van dien.

Maar, als je 1 van de, in mijn ogen althans, betere merken neemt zoals Pilot, en je laat het door een kundig persoon installeren, is er weinig kans op storing, defecten of andere horror-verhalen.

Bij auto's is er getracht paal-en-perk te stellen middels strengere regelgeving (die overigens ook nog eens in maart aangepast is) en terecht.
Maar dat is grotendeels te danken aan de vage Chinese merken die onterecht allerlei zogenoemde goedkeuringen voeren, merk-namen voeren (zoals Philips, etc), daarin heeft de warenwet (lees: invoer-controle) sterk gefaald in mijn optiek.
En de wetgeving;
Het is toegestaan, blijkbaar, om dergelijke onkundig materiaal te verkopen (al dan niet met E-keur, en valse merknamen) terwijl het zeker niet toegestaan is het te monteren.

Tot voor kort was er geen formele regelgeving voor wat betreft lichtkleur (anders dan wat de wet voorschreef als zijnde aan de voorzijde wit of geel licht) terwijl er nu een beperking is van maximaal 6000K. (voor auto's)
Omdat er knurften waren die met 8000K en zelfs nog hoger rond reden.

Het is mijn visie heel simpel;
Als er personen zijn die er misbruik van maken en toelaatbare grenzen overschrijden, komt er wetgeving om dat beter te kunnen regulieren en daar waar nodig, te kunnen sanctioneren.

Net als waarom er nog geen APK verplichting is voor motoren;
De gemiddelde motorrijder onderhoudt zijn motor zeer goed, omdat deze bestuurder zich heel goed realiseert wat de consequenties zullen zijn als dat niet gebeurt;
ongelukken, milieu, etc.
Zodra de wetgever bemerkt dat dit in negatieve zin verandert, komt er wel wetgeving, zoals APK-verplichting.

Zo heeft een 90 watt H7 lamp (vaak Rally lamp genaamd) zeker geen E-keur en staat er zelfs expliciet op de verpakking aangegeven dat het verboden is voor gebruik op de openbare weg.
En is het inderdaad af te raden deze in een motorkoplamp te monteren in verband met de warmte en de plastic delen van de koplamp.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: 90 W of 55 W

Ongelezen bericht door jaybmw »

Juistem Dutchmidi(Rob) ! Zit je zelf ook in de techniek,omdat je het soms goed onderbouwd weet te brengen? Heb zelf nog zelden goede naderhand ingebouwde xenon-sets gezien,maar misschien zijn ze er idd wel maar is het kostenplaatje stukken hoger. Wel o.k. dat er iemand is die ook de zg rally lampen minacht! _004


[groet] :-) Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Re: 90 W of 55 W

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hallo Jeroen,

Ik heb zeker niet altijd gelijk, en zal er zeker wel eens flink naast zitten, maar ik doe het altijd in volle overtuiging.
Ben altijd geïnteresseerd in heel veel zaken, noem dat zelf "omni-geïnteresseerd." ;)
Mijn achtergrond is inderdaad techniek, maar ook weer heel breed.

En schroom ik niet om op dit geweldige forum mee te denken, mee te doen, tot dat iemand roept *stop!* :lol:
Omdat ik het leuk vindt om te kunnen helpen, en mijn ervaringen (al dan niet relevant) te delen.

Maar, ik heb geen ego (althans, die is heb ik redelijk onder controle) dus kritiek, op- en aanmerkingen zal ik zeker ook accepteren.
Want dat is de grondslag van dit geweldige forum, hoor- en wederhoor, en dus niet gelijk of ongelijk.


Ik begrijp heel goed waarom men "aan de slag gaat" met de verlichting op (bijv.) de R1100RT.
Kan nog steeds niet begrijpen dat er een type-goedkeuring ooit gekomen is voor de achterverlichting (dus met de 10 watt lamp) van de R1100RT.
Het is in mijn optiek echt een gloeiende spijker en ik vindt dat levensgevaarlijk.
Vandaar dat ik toen ik de dame kocht als eerste de RoadRocketeer led-lampen gekocht heb, ook al was dat niet bepaald goedkoop.
(en heb ik ook nog een reservesetje liggen, voor het geval dat)

Maar ook de verlichting van de R1100RT aan de voorzijde is m.i. matig, ik schrok best wel hoe matig dit was.

Dus ik begrijp heel goed waarom iemand Xenon (of zelfs Rally) lampen plaatst.
Maar dat is niet iets wat je ff "zo maar" moet doen, de oplossing kan erger zijn dan de kwaal.
En kan je het verpesten voor anderen, met alle gevolgen van dien.
Naast de gevaarzetting (smelten of zelfs doorbranden van bekabeling als je Rally lampen gebruikt) alsook het hinderen van je medeweggebruikers.
En ultimo de aandacht krijgen waardoor je een bekeuring (of erger) voor kunt krijgen.
Dat moet je m.i. niet willen, speel het op safe bij twijfel is mij geleerd.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”