H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Jan R1200RT

H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Hallo allemaal, net mezelf nieuw aangemeld op dit forum.
Ik wist niet van het bestaan (toch makkelijk dat Google :D ).
Het forum zie er overigens goed uit, gelijk aan mijn favorieten toegevoegd :!: .

Nou heb ik een probleem(pje).
Na ± 20.000 km is mijn rechter dimlicht lamp stuk (mijn eerste).
Dus heb ik 2 nieuwe Philips H7 VisonPlus lampen gekocht (50% meer licht..... :-) volgens de verpakking).

Nou dacht ik die er dus even snel in te zetten (links en rechts).
Kom ik er dus achter dat ik rechts met veel moeite net het kapje eraf krijg, maar met geen mogelijkheid de conector eraf getrokken krijg. Kan er eigenlijk niet bij. Laat staan dat ik de metalen klem los krijg :x .
Wel gelijk een hoop vel van 2 vingers af :twisted:.

Dus dan maar links geprobeert, daar is wat meer ruimte. Kapje eraf gaat makkelijk, maar de connector krijg ik niet los :!:. Ik trek bijna de hele koplampunit mee en durf niet harder te trekken.

Wil iemand s.v.p. zijn ervaring delen met het uitwisselen van de dimlicht lampen en wat / hoe de beste methode is om het voor elkaar te krijgen zonder dat ik er de halve kuip of meer af moet gaan slopen.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Jan R1200RT op 29 mei 2010, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Hallo Jan, een beetje WD-40 voor de connector om 'm los te krijgen. het zou gewoon moeten lukken. Het inderdaad wel een "K" klus om met je handen er tussen te komen. Misschien is het een idee om je spiegel te verwijderen en wat schroefje los te maken zodat je achter het scherm/teller beter kan zien wat je doet.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
frankyboy66

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door frankyboy66 »

Als je voor de motor gaat zitten en dan je hand onder de kuip steekt kun er beter bij en kun je meer kracht zetten ! (rechter dimlicht)
Maar als je denkt de hele unit te beschadigen omdat hij muurvast zit heb je een uitdaging.
Misschien kun je de metalen klemmetjes (2 die de H7 lamp tegen houden) verwijderen/ opzij duwen en samen met stekker en al de lamp uit de unit halen.
WD40 kan wel helpen inderdaad. Voorzichtig na het inspuiten een beetje heen en weer bewegen helpt misschien.
Maar ik denk dat de wd40 niet bij de vastzittende delen komt als je het inspuit.

S6
Laatst gewijzigd door frankyboy66 op 22 mei 2010, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Mocht je WD-40 willen gebruiken, dan wel heel voorzichtig. Je zou als je gek doet in de koplamp kunnen spuiten (dat je de WD-40 achter het glas terug vind). Een bezoekje aan de dealer kan ook een goede oplossing zijn!
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
poestexas
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mar 2010, 14:18
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Geraardsbergen

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door poestexas »

Best is de kader rond de snelheidsaanwijzer volledig verwijderen, dan heb je meer plaats om je hand er tussen te steken
Jan R1200RT

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Allen, dank voor jullie feedback / tips.

Ik heb toch mijn dealer (Motoport den Bosch) maar gebeld en kon gelijk even langskomen.
Het vervangen van beide klein licht lampen was binnen 5 minuutjes gepiept :D .

De monteur (Hans) is ook voor de motor gaan zitten en heeft van voren onder de kuip door, op de tast, de boel los gemaakt.
Ook hij kreeg de connector niet van de lamp en heeft toen de metalen clips los gemaakt en de lamp met connector in zijn geheel uit de unit gehaald. Het koste veel kracht om de connector van de lamp los te trekken.
Volgens Hans had ik er goed aan gedaan om niet te hard aan de connector te trekken. Ik had anders de kunststof haakjes waar de metalen clips achter haken af kunnen breken. Dat had me dan een nieuwe koplamp unit gekost :!:
Met dank aan Hans voor de snelle / gratis service _004 .
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door jaybmw »

Gisteren melding op dash dat er een lamp defect was,en idd linkerdimlicht was stuk. Beide h7 lampen vervangen,links ging redelijk,rechts ging niet zo vlot! Door al het gewurm raakt de grijze coating voorop de lamp beschadigd. Ik heb dus na veel Oia _003 ,inderdaad de spiegels erafgehaald(1 tikje en ze liggen uit de rubbers).En op advies van de persoon van het berichtje boven mij het kader rondom de tellers losgeschroeft.2x torx achter de spiegel,1x in zijkapje,2x zwarte bovenop het kader en toen mbv een blokje het kunstof naar voren getrokken en je hebt veel meer ruimte en kan je de lampen onbeschadigd monteren.Dus als je ver van huis gaat is mijn advies om toch een klein rateltje met een torx-bitje mee te nemen zodat je in nood de lamp(en) kunt vervangen.Met een schroevendraaier model krijg je de 2 zwarte niet los bovenop de kaderrand!Denk dat als je een beetje handig bent,ze er binnen een half uur in zitten. _004

[groet] Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Vraag: ik heb de afgelopen 2 jaar ± 10 koplampen (H7/12v/55w) moeten vervangen op mijn -1200- . Heb nog nooit een motor gehad waar ik zo vaak aan de beurt was. Het gebeurt zowel links als rechts en alle andere lampen zijn tot nu toe heel gebleven. Ze gaan allemaal kapot op het moment van starten, tenminsten, ik heb nog nooit tijdens het rijden een melding gekregen in het scherm dat er een lamp sneuvelde.

Zijn er andere die ook zoveel storing hebben en is er iemand die een goed idee heeft hierover? Ik heb overigens vandaag 2 Phillips lampen gekocht die wat degelijker zouden moeten zijn. Ik ben vol verwachting :D
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door jaybmw »

h7 lampen gaan eerder stuk dan bv een h4. De reden hiervan? Ik zelf denk dat het een combi is van temperatuur,en compact ontwerp. In de werkplaats waar ik nu werk en waar ik gewerkt heb is/was het iedere dag prijs dat er berijders kwamen met kapotte h7's.Veel frequenter dan vroeger,toen er meer h4's werden gebruikt.En dan te bedenken dat h7 veel duurder is :neutral: . Het hele h7 ontwerp vind ik qua ligtopbrengst goed,alleen te klein en gevoelig. Bv met filerijden en niet voldoende koeling door rijwind,pats raak! En komt het doordat er meer files zijn dan vroeger,of omdat er meer met dagrijverlichting gereden wordt?

Heb zelf nu 2 lampen van Wurth gemonteerd,heb goede ervaringen met Osram en Philips. De zg halfordskwaliteit ken ik niet en of het wat is?
Misschien zijn er forummensen die de ideale gloeilamp hebben? Maar feit is dat h7 eerder sneuveld,en ze op de -1200- vervangen al snel 30 min kost.Op lange ritten het juiste gereedschap bij je hebben is dus een must,en zelf heb ik in het dashkastje 2 h7's bij,goed ingepakt in papier en schuimrubber. _004

Tot horens.

Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is inderdaad een algemeen bekend probleem dat H7's (ook bij auto's) wat vaak defect gaan.

Je kunt het beste de bekende merken kopen (Philips, Osram), en als je het extra geld er voor over hebt, de long-life versie.
Ik weet dat je die Long Life-versie in ieder geval bij de VAG-garages kunt kopen.
Let op: long-life moet op de rand van de lamp zelf staan, sommige "Chinesen" geven het alleen op de verpakking aan en ik weet niet hoe "betrouwbaar" dat dan is. _001
Huis-merken probeer ik vandaan te blijven, tenzij het een gemakkelijke lamp is om te vervangen.

Mijn tip van de dag zou zijn, dat je altijd je motor start en pas dan je verlichting aanzet.
En als je de motor uit gaat zetten, eerst verlichting uit en pas dan de motor uit.

En anders Xenon monteren ;)
BM-double-UU

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door BM-double-UU »

Mijn tip van de dag zou zijn, dat je altijd je motor start en pas dan je verlichting aanzet.
En als je de motor uit gaat zetten, eerst verlichting uit en pas dan de motor uit.
Gaat automatisch op de 1200...al zou je anders willen het gaat niet lukken ;) :D :D
Habeve

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door Habeve »

dutchmidiman schreef:Het is inderdaad een algemeen bekend probleem dat H7's (ook bij auto's) wat vaak defect gaan.

Je kunt het beste de bekende merken kopen (Philips, Osram), en als je het extra geld er voor over hebt, de long-life versie.
Voor geïnteresseerden:
Osram Longlife H7 (ex verzendkosten): € 3,65 p/st. _005
Helaas gaan ze niet door de brievenbus, tenminste niet in één stuk, dus de verzendkosten zijn € 6,75
Als iemand interesse heeft dan laat maar even weten via een Pb'tje.
(Ik ben van 16 juni t/m 27 juni op de -1200- met vrouw achterop naar Slovenië en Istrië, dus,..... :D )
[groet]
-1200-
Harald
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Bedankt voor jullie reacties. Wist niet dat de H7 zoveel gevoeligers is, maar de praktijk laat het inderdaad wel zien. Ik heb nu de Philips erin zitten, ben benieuwd!
Licht staat bij een -1200- altijd aan, ook al gaat het licht pas aan nadat de motor draaid!
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Misschien dat de dealeRT iets kan instellen binnen de management (CAN-bus) van de fiets waardoor de verlichting pas na x-seconden aangaat na het starten van de motor? _001

Naast warmte denk ik namelijk ook aan een mogelijke spanningspiek als je de fiets start (en stopt, namelijk van belast naar onbelast)

Aangezien de dealeRT ook zaken zoals knipperlicht, ESA, etc op de R1200RT kan instellen... _001
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door jaybmw »

Tijdens starten geen voeding op dimlichtcircuit,dus als er een signaal op de can-bus komt dat de motor loopt gaat de voeding op het dim circuit.Alleen stadslichten branden op contact,dus van een piekspanning is geen sprake.Er loopt immers dezelfde stroom en spanning op de -1200- net als je bij een andere "oudere"(respect!) rt de verlichting handmatig inschakeld !

Leuk forum onderwerp dit,en erg informatief !

[groet] Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hmm, ok, wist ik niet.
Maar wellicht dat de BMW DealeRT nog iets kan instellen via CAN-bus? _001
Nog latere inschakelvertraging van dim-licht?

Want overspanning is "dodelijk" voor H7's, en moderne voertuigen hebben vaak hogere spanningen (hoger dan 13,8 volt).
"men" adviseert pas de verlichting 30 seconden nadat je de motor (van de auto) gestart hebt, aan te zetten.
In hoeverre dat een "broodje aap" is, weet ik niet.

H7 is inderdaad gemiddeld genomen vaker stuk dan H4 (ik had er 4 zitten op mijn auto), en dat is aanzienlijk verbeterd qua levensduur sinds ik Xenon heb en de overgebleven H7's vervangen zijn door Long-Life's.
Moet er eerlijkheidshalve wel bij vertellen dat enkele maanden geleden mijn dynamo het begaf, en dat is niet fijn met een moderne (CAN-bus) auto, dan vliegen de storingen om je oren terwijl je moeizaam probeert de garage te halen.

Maar terug naar het H7-verhaal;
Ik heb de oude (niet-Xenon) auto-koplampen ff helemaal uit elkaar gehaald en anders dan de voet waarin de lamp geplaatst wordt, zit er niet zo heel veel metaal meer in.
De grote reflector is van plastic, en er zit nog een metalen houder voor de focus-lens (die verder geen warmte-geleidende contact met de lamp of lamp-voet heeft), maar anders dan de torx-schroeven zit er verder heel weinig metaal in. Sterker nog, dat was verder ook het enige glas naast de lamp zelf, de hele koplamp-unit is verder van plastic.

En verklaart m.i. het veel-defect zijn van de H7's, totdat ik long-life ging gebruiken.

Nu ken ik de (interne) opbouw van de R1200RT lamp niet, maar het zou mij niet verbazen als daar ook niet zo heel veel (warmte-geleidende) metaal meer in zit.

En heb ik weer een goede daad gedaan vandaag, flinke hoeveelheid plastic (auto koplampen) in de recycle bak _004
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 14 jun 2010, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan R1200RT

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Ralph Romein schreef: Zijn er andere die ook zoveel storing hebben en is er iemand die een goed idee heeft hierover? Ik heb overigens vandaag 2 Phillips lampen gekocht die wat degelijker zouden moeten zijn. Ik ben vol verwachting :D
Dat je 10 H7 lampen in 2 jaar stuk hebt is wel erg veel :!:
Vraag hierbij is natuurlijk wel hoeveel kilometers je gemaakt hebt in die tijd (hoeveel uren je lampen aan geweest zijn).
Je zou misschien toch eens je spanningsregelaar moeten laten nameten. Kan zijn dat je structureel een wat (te) hoge laadspanning hebt. Ik denk dat ook trillingen een belangrijke rol (kunnen) spelen.
Ik zelf ben er van uit gegaan dat lampen van de bekende merken hier wat beter tegen bestand zijn dan de hele goedkope "China" lampen.
Zoals hierboven aangegeven heb ik (gelukkig) pas één H7 lamp stuk gehad na 20.000 km. Als bij mij de lampen zo snel kapot gaan stap ik heel snel over op Xenon. Die investering heb je er dan zo uit en je hebt nog meer licht ook :D
Roadrunner

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door Roadrunner »

De laatste jaren koop ik mijn H7 lampen (voor auto en -1150- ) bij de Action, een soort buurtsuper. Daar betaal je minder dan 3 euro voor een setje van 2 stuks. Zullen dan wel chinese lampjes zijn, maar ik merk niet echt verschil in levensduur met de dure exemplaren uit de autohandel. Vindt het dus wel best zo _004

Tom.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door jaybmw »

Hallo forumleden,vandaag eens vastgebeten op het h7 gebeuren,en een ontdekking gedaan die werkt en ook nog voor het grijpen lag in het magazijn. Gelijk toegepast op een Seat ibiza. Er zijn originele weerstandsstekkers verkrijgbaar die je zo tussen de bestaande fitting kunt zetten.Werkelijk plug and play ! Daar h7 op 12v werkt,en de boordspanning vaak boven de 13,8v en hoger komt zijn deze dingen in de handel genomen. Heb ze gemonteerd,en daarvoor met lopende motor en verlichting aan op de fitting 13,75v gemeten.Na de montage dezelfde meting gedaan en multiemeter gaf toen 13,10v aan.Ruim boven de 12v en dus geen lichtopbrengstverlies,wel zo'n 0,6v minder spanning op de lampen en dus een langere levensduur! :idea:
Ik werk bij een V.A.G. bedrijf,en we doen VW,Audi,SEAT en SKODA. Het onderdeelnummer is van SKODA : 6y0 941 855 en kost nog geen 5 euro ex btw.Dit is een set van 2 kabeltjes.Het is een aanrader en ik ga ze ook tussen mijn fittingen zetten van de -1200- .

Hopenlijk jullie hiermee van dienst te zijn ! Bij OPEL is zoiets ook te verkrijgen begreep ik.

[groet] ,Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
DVR1200RT

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door DVR1200RT »

Hey Jaybmw,

Dat zal zeker werken om de levensduur te verlengen, laat je nog even weten of 't makkelijk past in de dop van je koplamp?
Ik heb nog geen kapotte lamp gehad (16500 Km) maar wil deze aanpassing wel gaan doen als ik m'n eerste kapotte lamp heb.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door jaybmw »

Past er met gemak in ! Als je de kaderrand rond de tellers wegschroeft en de spiegels eruit/af haalt is het in 30min gefikst. Een leek zal er iets langer over doen,maar het is te behappen. Het zijn immers maar een paar draadjes en 1 stekker. De beschrijving voor h7's te vervangen zijn in dit forumonderwerp al beschreven. Succes!
[groet] Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Winterbiker

Re: H7 lampen dimlicht vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door Winterbiker »

H7 gaat vaak stuk achteraf inbouw Xenon zeer betrouwbaar

Ik heb alle berichten gelezen en het klopt: H7 gaat vaker stuk. Omd e simpele reden dat het draadje dunner is dan bij H4. In feite kun je de werking van elke gloeilamp het heel goed omschrijven als dat je die Wolfraam gloeidraad net zo lang met stroom zit te martelen dat hij van pure ellende licht geeft. Dat was al bij de eerste gloeilamp zo die nog met kooldraad werkte tot de moderne met Halogeengas gevulde H7 die vele malen meer licht geeft. MEt H7 is de de grens aan lichtopbrengst echter wel bereikt. Het zwaktste moment r stuk, Xenon is geweldigis het in- en uitschakelen. Als de lamp eenmaal brandt, mogen de stroompieken niet zo heel veel meer uitmaken. De beste oplossing om in een keer voor altijd van dit probleem af te zijn is het monteren van twee Xenonlampen. Die gaan eindeloos mee omdat er geen draad in zit. (en geven erg veel meer licht) Ik had er al er drie in mijn vorige 1150 en heb er nu drie H7 in de mijn nieuwe 1200RT.
Over de ombouw van het grootlicht verschillen de meningen. Om mee te seinen is het niet optimaal omdat het iets trager start. Maar met een gewone H7 grootlichtlamp naast twee Xenon kanonnen is ook niet alles wat want dan lijkt dat grootlicht net een waxinelicht.
De ombouw is goed zelf te doen want de hele unit past zonder draden te verbouwen op de bestaande stekkers en de voorschakelblokken zijn inmiddels niet groter dan de afmetingen van een pakje sigaretten en half zo dik. Prettig is dat de CAN bus van de 1200RT, het mindere stroomverbruik van 35 ipv 55 Watt niet als storing op de lamp ervaart.
Wel is het even interessant om even na te denken over de kleur: het standdaard daglicht van 6000 Kelvin is toch nog wel blauwig. Goed in de file, dat wel. Maar er is ook het wat beschaafdere kleur 5600K en nu ook het prachtig zuiver witte zonder blauwzweem kleur 4800K. Ik heb zeer goede ervaringen met die van Pilot Xenon die ik ook al vier jaar mijn auto's heb, maar er zijn mogelijk ook andere merken. Het is even bouwen want de kuip moet er wel af maar dan heb je ook wat!

Groetjes Winterbiker
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”