R1200RT Dashboardverlichting

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
amsteles
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 jun 2010, 20:30
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nieuwegein

R1200RT Dashboardverlichting

Ongelezen bericht door amsteles »

Heb sinds 2 jaar een -1200- en ben daar heel tevreden mee, op 1 ding na en dat is de dashboardverlichting.
Ik zou graag willen dat die permanent kon branden maar het werkt via een sensor. Soms, tijdens b.v. een regenbui of naderende schemer, is de snelheidsmeter nauwelijks af te lezen. Heb getracht om m.b.v. een zwart stickertje de sensor voor de gek te houden, maar veel help het niet. Heb niet het lef gehad om te proberen de plastic afdekkap van de snelheismeter af te halen om een stickertje direct op de sensor te plakken. Vlgs de dealer (Motoport) zou het via de computer niet in te stellen zijn. Heeft iemand een oplossing om die verlichting permanent te laten branden?
alphonse

Re: Dashboardverlichting

Ongelezen bericht door alphonse »

ook ik vind dit bij de -1200- een gemis, zou willen dat deze wat eerder reageerde. heb dit gedaan d.m.v. een geel stickertje, deze laat wel wat licht door zodat je verlichting niet continu aan is maar wel op minder licht reageert. helemaal afplakken kan natuurlijk ook.
Het verwijderen van je teller glas is zeer eenvoudig.
Eventueel kan ik dit ook voor je doen. Nieuwegein-Hilversum is niet de grootste afstand. Big RT Smile
avierstraete

Re: Dashboardverlichting

Ongelezen bericht door avierstraete »

Forum,

Ik heb op mijn K1200 GT hetzelfde en ik vind dit ook erg vervelend. Volgens mijn BMW dealer is dit niet in te stellen met de computer. Ook ik heb een stickertje geplakt, maar dit werkt nog niet zoals ik het wil. Ik wil dat de dashbordverlichting gewoon altijd aan is.

Is het niet mogelijk om de sensor uit te schakelen door middel van deze te overbruggen of zo??

Hoe kan het tellerglas makkelijk verwijderd worden??

Met vriendelijke groet,

Aloys Vierstraete
alphonse

Re: Dashboardverlichting

Ongelezen bericht door alphonse »

dit is erg gemakkelijk gewoon een aantal schroeven los halen van het kuipwerk.
en daarna het tellerglas loshalen.
ik heb dit weekeinde mijn indicatorvan mijn -1200- met een marker zwart gemaakt en nu werkt hij voor mij perfect.
bij het minste geringste aan schemer gaat de verlichting werken en je ziet er niks van. wat mij betreft een perfecte oplossing
grt. Alphonse Big RT Smile Big RT Smile
Gebruikersavatar
amsteles
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 jun 2010, 20:30
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nieuwegein

Re: Dashboardverlichting

Ongelezen bericht door amsteles »

Ga me er binnenkort aan wagen om het tellerwerk los te maken. Zal het resultaat wel melden.
Gebruikersavatar
Marcel 1200rt
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 nov 2009, 21:55
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Re: Dashboardverlichting

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

amsteles schreef:Ga me er binnenkort aan wagen om het tellerwerk los te maken. Zal het resultaat wel melden.
Hoi Amsteles,

Doe je daar dan een paar foto's bij? ;) Dan lukt het mij misschien ook.

Alvast bedankt,
Marcel uit Heerlen
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Dashboardverlichting

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik zou nu al blij worden als ik weet hoe het precies moet.
Dan kan ik, als vrijdag de fiets binnenkomt, het zelf ook veranderen.
Ik heb het met de F800 nu ook dat als ik een kleine tunnel inrij de verlichting aan het eind van de tunnel aangaat en gelijk weer uit.
De sensor reageert erg traag en meestal met het zonnetje erop is de helft ook niet te zien.

Richard :$
Gebruikersavatar
amsteles
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 jun 2010, 20:30
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nieuwegein

Re: Dashboardverlichting

Ongelezen bericht door amsteles »

Heb het voor elkaar! Gewoon de linker- en rechter delen met het BMW-logo verwijderen; dan de spiegels eraf halen. Om het beschermingsglas van de tellerpartij af te nemen moet je eerst het windscherm verwijderen om de 2 schroeven bovenop te verwijderen (tenzij je een haakse schroevendraaier hebt). Daarna het voorfront verwijderen en het tellerglas afnemen door de 6 zwarte schroefjes los te draaien.
Ik heb over de sensor 2 lagen ondoorzichtig grijs zelfklevend plastic geplaatst. Dit is hetzelfde plastic dat ook wordt gebruikt om reclame op auto's te plakken. Met een pons heb ik een mooi rondje gemaakt en dit op de sensor geplakt. Het geheel weer monteren.
Ook als de zon schijnt blijft de dashbordverlichting branden.
Als er nog vragen zijn verneem ik die wel en zal ze zo goed mogelijk beantwoorden.
Erteetje

Re: Dashboardverlichting

Ongelezen bericht door Erteetje »

amsteles schreef:Heb het voor elkaar! Gewoon de linker- en rechter delen met het BMW-logo verwijderen; dan de spiegels eraf halen. Om het beschermingsglas van de tellerpartij af te nemen moet je eerst het windscherm verwijderen om de 2 schroeven bovenop te verwijderen (tenzij je een haakse schroevendraaier hebt). Daarna het voorfront verwijderen en het tellerglas afnemen door de 6 zwarte schroefjes los te draaien.
Ik heb over de sensor 2 lagen ondoorzichtig grijs zelfklevend plastic geplaatst. Dit is hetzelfde plastic dat ook wordt gebruikt om reclame op auto's te plakken. Met een pons heb ik een mooi rondje gemaakt en dit op de sensor geplakt. Het geheel weer monteren.
Ook als de zon schijnt blijft de dashbordverlichting branden.
Als er nog vragen zijn verneem ik die wel en zal ze zo goed mogelijk beantwoorden.
jeeeesus, als ik dit lees heb ik al geen zin meer :shock: :shock: :shock:
Je moet dus de halve motor demonteren om dat glaasje te verwijderen. nu ben ik toch al nooit een sleutelaar geweest en dat wil ikniet worden ook :lol: :lol: :lol:

Nu wil ik ook een USB poort gaan monteren in mijn compartiment waar de CD speler in zit. Dit zodat de ipod niet na 6 bochten leeg is. Kun je je voorstellen dat ik daar ook enorm veel zin in heb _003 _003 _003
denk dat ik deze winter toch maar eens wat gereedschap ter hand ga nemen om mijn computerhandjes vuil te maken. _002 _002
JildeRT

Re: Dashboardverlichting

Ongelezen bericht door JildeRT »

Hallo Amsteles en anderen,

Ikzelf heb een R1100RT en ben momenteel bezig een lampje te vervangen van de toerenteller; deze heb ik nooit zien branden sinds de aanschaf van de motor in maart 2010. Bij mijn R1100RT gaat de dashboardverlichting tegelijk met de lampen aan en uit, dus geen sensor. Op dit forum lees ik dat het verstandig is om dan alle lampjes maar meteen te doen; dat leek me een verstandig advies. Wat blijkt: in de kilometerteller zitten twee - nog wel werkende - zwart uitgeslagen lampjes; in de toerenteller zit maar 1 lampje die ook zwart is uitgeslagen en nog wel werkt, het tweede lampje in de toerenteller ontbreekt (logisch dat die niet brandt). Dat zwart uitslaan is in feite slijtage van het spiraaltje in de lamp en dat heeft van doen met de gebruiksduur. Als je dus de sensor op de R1200RT afplakt dan krijg je meer branduren.
Op een R1100RT is het een aardig klusje - hierover een apart stukje straks; hoe het bij de R1200RT zit, weet ik niet, maar dat is het enige nadeel dat je kunt hebben bij meer branduren.
Het ontbrekende lampje van mijn toerenteller zit aan de rechterkant bij de hogere toeren en is het minst vaak benutte stuk van de schaal ;).

Weet iemand trouwens of voor deze lampjes ook LED-lampjes zijn te krijgen (het zijn nu 12V 1,7W T6,5 lampjes).
Inspector Gadget

Re: Dashboardverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

JildeRT schreef:Weet iemand trouwens of voor deze lampjes ook LED-lampjes zijn te krijgen (het zijn nu 12V 1,7W T6,5 lampjes).
Beantwoord in het andere draadje... _004
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”