Beantwoord: handmatig verlichting aanzetten

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
p.claes

Beantwoord: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door p.claes »

Beginnersvraagje _001

Mijn oude K100RT (rij nu een paar dagen de R1100RT) schakelde bij het starten automatisch de verlichting aan en bij het afzetten ging dan ook de verlichting automatisch uit.
Bij de R1100RT moet handmatig de verlichting aangeschakeld worden. Ik ben dit al enkele malen vergeten, en ik rijdt liever met ontstoken verlichting.
Ook ben ik al eens vergeten de lampen uit te zetten toen ik de motor wegzette. _002
Kan dit kwaad ?? Ik bedoel, trekt hij dan ergens stroom weg ?? Of wordt de accu extra belast met starten ??
Wie kan mij hier uit de droom helpen. :roll:

Alvast bedankt.
Perrie Big RT Smile
Gebruikersavatar
Wildripper
Berichten: 487
Lid geworden op: 15 dec 2008, 14:36
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door Wildripper »

Lichten gaan toch automatisch uit wanneer je het contact verbreekt.

En bij het inschakelen van contact weer aan.

Dus wanneer je het licht "aan" laat is er geen probleem.
Zümo XT
Inspector Gadget

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je de R1100RT op het stuurslot zet, zie handleiding ;) , gaan alle stroomverbruikers die via het contact gaan, uit.
Dus ook verlichting, radio, etc.

Wel zou ik adviseren de motor te starten, en pas daarna de verlichting in te schakelen.
Omdat door het starten van de fiets, de belasting nogal wisselt, waardoor de spanning kan fluctueren, wat niet goed is voor de levensduur van je koplamp, in principe.

Ik heb altijd een routine;
- Controleren oliepeil voordat ik de dame verplaats
- kauwgum pakken
- Lange sokken aan
- ....(ik zal je dat alles verder besparen :lol: )

Maar 1 van de dingen die ik altijd doe, naast het controleren of de remlichten en knipperlichten het doen, is dat ik altijd ook even 1 hand voor de koplamp hou nadat ik op de dame zit en voordat ik van de middenbok af ga, dan zie je het schijnsel van de verlichting "weerspiegelen" in je handschoen.

Soms staat er ook een auto in de buurt geparkeerd met de ideale achterruit (niet te schuin staande ruit), die is perfect om alle verlichting te controleren terwijl je op de dame zit. Of anders een winkel- of woning-ruit, schuurdeur-ruit, etc.

Als je dat met een regelmaat doet, wordt het routine en vergeet je nimmer meer je verlichting aan te zetten of te controleren.
Althans, zo werkt het bij mij, want ik ben uiteindelijk ook maar een gewoontedier wat dat betreft.
sanderh

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door sanderh »

Bij mij gaan de lichten ook aan en uit met het in en uit schakelen van het contact.
Ook gaat tijdens het starten de verlichting (ingebouwde Xenon) uit zodat alle stroom beschikbaar is voor de startmotor.
Koplamp kan ik in de ramen van de overburen checken evenals knipperlichten, achterzijde bijvoorbeeld bij een auto net als DMM
Verder heb niet zoveel routine handelingen als DMM, Die gaat daar veelal iets verder in als de gemiddelde BMW rijder :lol: (geintje Rob!)

Wellicht dat er bij jou wat aan de motor is geknutseld als je je lamp elke keer uit en aan moet zetten. Of bedoel je dat de lamp pas aan gaat als de motor gestart is??
Opahak

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door Opahak »

sanderh schreef:Bij mij gaan de lichten ook aan en uit met het in en uit schakelen van het contact.
Ook gaat tijdens het starten de verlichting (ingebouwde Xenon) uit zodat alle stroom beschikbaar is voor de startmotor.
Koplamp kan ik in de ramen van de overburen checken evenals knipperlichten, achterzijde bijvoorbeeld bij een auto net als DMM
Verder heb niet zoveel routine handelingen als DMM, Die gaat daar veelal iets verder in als de gemiddelde BMW rijder :lol: (geintje Rob!)

Wellicht dat er bij jou wat aan de motor is geknutseld als je je lamp elke keer uit en aan moet zetten. Of bedoel je dat de lamp pas aan gaat als de motor gestart is??

Als ik die 6de baan verlichting van DMM had dan zette ik die ook uit. Anders start de motor niet ongeacht welke accu je erin bouwt _004 Big RT Smile

Groet
Paul
Inspector Gadget

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

:lol: heerlijk die humor op dit forum, ik waardeer dat enorm! _004
Maar ja, ik ben dan ook prettig gestoord, en heb ik er vrede mee.
(zolang ik anderen maar niet tot last ben, denk ik dan maar zo :) )

Het KAN zijn, maar ik ben zeker geen expert natuurlijk :roll: , dat bij SanderH's Xenon niet op zijn dimlicht is aangesloten maar op de geschakelde 12 volt (ook wel accessoires-stand genaamd)

Ook heb ik begrepen dat bij latere R1150RT's die standaard zo was, contact aan en motor gestart, gaat ook de verlichting automatisch aan.

M.i. kan je dit "eenvoudig" oplossen door de rechter stuurschakelaar te vervangen door de "Europese" versie.
(die je volgens mij vaak bij de "sloop" voor "weinig" kunt kopen)

Of, als je echt handig bent, de schakelaar openmaken en gaan "verbouwen", maar of dat haalbaar en/of verstandig is, weet ik niet. _001

Of, inderdaad een "6e landingsbaan" verlichting aansluiten zoals ik heb laten doen, maar dan nog heb je een (extra!) schakelaar, of, in mijn geval althans, 3 extra schakelaars :twisted:
Beamietoo

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door Beamietoo »

[/quote]Als ik die 6de baan verlichting van DMM had dan zette ik die ook uit. Anders start de motor niet ongeacht welke accu je erin bouwt _004 Big RT Smile

Groet
Paul[/quote]

De DMM heeft zelfs echter TWEE accus !!!!

gr,
Kenny
Opahak

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door Opahak »

ksimon schreef:
Als ik die 6de baan verlichting van DMM had dan zette ik die ook uit. Anders start de motor niet ongeacht welke accu je erin bouwt _004 Big RT Smile

Groet
Paul[/quote]

De DMM heeft zelfs echter TWEE accus !!!!

gr,
Kenny[/quote]


Kun je nagaan!!
Inspector Gadget

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De 2e accu gebruik ik alleen voor de signaal-verlichting, niet om de motor te starten (wel handig als een collega's zijn machine er mee nokt, gelukkig had hij startkabel bij zich).

Maar alle gekheid op een stokje, het is mogelijk de schakelaar te vervangen om je verlichting automatisch te laten aan gaan.
Dat is de UK-schakelaar, onderdeelnr. 61312306179
Gebruikersavatar
wimmers
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 jul 2008, 09:40
Type: R1100RT
Locatie: Delft

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door wimmers »

Maar waar zit dan die tweede accu?
Je had laatst aangegeven dat je je zadel zou laten aanpassen.
Heb je de accu soms onder je zadel zitten? :D :D
Wim Immers
Inspector Gadget

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De 2e accu zit in de topkoffer, die kan ik dan eenvoudig verwijderen en laden.
Via de achterbuddy lopen de aansluitingen naar de betreffende elektronica.
De motor-accu laat ik dus wat dat betreft geheel los daarvan.

Onder het zadel is geen ruimte door alle bekabeling en connectoren.

En het is m.i. veel veiliger op die manier, denk ik.. ;)
p.claes

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door p.claes »

sanderh schreef:Bij mij gaan de lichten ook aan en uit met het in en uit schakelen van het contact.
Ook gaat tijdens het starten de verlichting (ingebouwde Xenon) uit zodat alle stroom beschikbaar is voor de startmotor.
Koplamp kan ik in de ramen van de overburen checken evenals knipperlichten, achterzijde bijvoorbeeld bij een auto net als DMM
Verder heb niet zoveel routine handelingen als DMM, Die gaat daar veelal iets verder in als de gemiddelde BMW rijder :lol: (geintje Rob!)

Wellicht dat er bij jou wat aan de motor is geknutseld als je je lamp elke keer uit en aan moet zetten. Of bedoel je dat de lamp pas aan gaat als de motor gestart is??
Hoi Sanderh,
Nee mijn lichtjes branden ook als ik ´m alleen op kontakt zet (hoef niet persé te starten), alleen moet ik de verlichtingsschakelaar wel naar links schuiven (aan zetten dus). Bij mij oude K had ik geeneens een lichtschakelaar. :idea: (tenminste niet voor het dimlicht) alleen voor groot licht. Direct na het aanslaan van de motor gaat bij de K één tel later automatisch de lampjes branden. Wel zo handig. Dit was geen belasting voor de accu tijdens het starten. :D
Op de R1100RT zit dus een schakelaar. Hiermee moet je handmatig de lampen ontsteken. Dat vergeet ik wel eens :$ (gewoon omdat ik als gewoontedier nog steeds denk dat het vanzelf gaat). Maar als ik er dan eens wel aan denk, dan vergeet ik de lampjes uit te zetten (d.m.v. die schakelaar). Wanneer ik dan weer start staat de schakelaar dus nog op "aan". Nu vraag ik mij dus af of ik dan de accu extra belast ? :?: Tja, wat een mens niet allemaal bezig houdt, nietwaar !

Groet en tot mails
_oo_
Inspector Gadget

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je per ongeluk vergeten bent je dim-licht uit te zetten, en de motor start, zal dat inderdaad enige belasting op de accu geven.
Maar dat zal, afhankelijk van de conditie en staat van je accu, weinig problemen hoeven te geven.

Voor de lampen is het m.i. wel beter te starten met alle verlichting uit.

Naast een andere rechter (UK) verlichtingsschakelaar kan je het ook nog kosteneffectiever oplossen door bijvoorbeeld een 12-volt ledje over je dimlicht aansluiting (achterkant van de koplamp-connector) laten aansluiten en die een klein beetje uit het zicht laten monteren (bijv. nabij je radio-vak of zo). (anders kan het je wellicht storen als het de hele tijd in je zicht zit)
Als je, voordat je gaat rijden, even kijkt of dat ledje aan is, weet je of dimlicht aan staat.

Op mijn werkfiets zitten voor de signaleringsverlichting ook allerlei leds op, zodat de diverse verlichting te checken is, zeker als je eenmaal op de fiets zit.

Kortom, voor elk probleem is een oplossing mogelijk ;)
p.claes

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door p.claes »

Beste DMM,

Goede tip !
Dan kun je toch in een oogopslag zien of je vergeten bent de dimverlichting uit te zetten wanneer je haar voor het laatst wegzette.
En dus kun je dan alsnog VOOR het starten van de -1100- de verlichting uitzetten !
Verdraaid handig en eigenlijk zo eenvoudig.
Je moet er alleen even opkomen, en daar is zo'n forum o.a. uitermate geschikt voor.

Even een vraagje van andere orde.
Ik ging laatst even terug naar de dealer (waar ik de -1100- gekocht heb) om mijn kofferset op te halen en wilde net daarvoore ven tanken. Bij het er vlak bij gelegen Tango tankstation hadden ze echter geen "super" benzine. (en dit zou erin moeten zover mij bekend). Toen ik dat de dealer vertelde zei hij tegen mij dat er ook gerust euro 95 in gegooid kon worden _001
Nu heb ik dat gedaan, maar zou dit graag ook eens bevestigd willen hebben. (het laatste dat je wil is om er categorisch verkeerde brandstof in te gooien).
Kan er inderdaad ook euro 95 in :?:

Alvast bedankt. _004
Perrie
Inspector Gadget

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, sommige oplossingen zijn heel effectief.
Ik heb de onhebbelijkheid heel moeilijk te gaan denken over een probleem, allerlei oplossingen te bedenken, dan terug komen op aarde, en dan zoeken naar een eenvoudige(re) oplossing :lol:

Wat betreft brandstof;
Er is hier op het forum al teen-en-tander over geschreven, en mijn conclusie is dat Euro 95 prima is.
Ook omdat Super geen octaan 98 meer is, bij de meeste tankstations, heb ik zo begrepen.

Ik rij nu al geruime tijd op Euro 95 van TinQ (niet de beste pomp cq. kwaliteit lees ik zo af-en-toe) maar mijn dame loopt als een zonnetje daarop.

En het geld wat ik hiermee bespaar stop ik weer in opsmuk voor de dame _005 _004 :lol:

Dus, ja, Euro 95 kan heel prima.
Zeker als je fiets goed afgesteld is, e.d.
sanderh

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door sanderh »

ik zou zeggen gewoon de schakelaar van de lampen aan laten staan, dan heb je in ieder geval geen probleem meer dat je zonder licht aan het rijden bent en je hoeft er niet aan te denken.(of naar een ledje te gaan kijken die je elders hebt ingebouwd).
Of het zo is dat starten voor het lampje minder goed zou zijn weet ik niet, maar dan zou het betekenen dat je lampje een keer eerder kapot zou gaan. Als ik dat moet afwegen tegenover het feit van het risico op rijden zonder licht weet ik het wel.
Zelf heb ik Xenon en staat deze gewoon altijd aan. (anders vergeet ik het namelijk ook, dus je bent niet de enige ;) )
Inspector Gadget

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Idem hier, ik zou het ook gemakkelijk kunnen vergeten.

Daarom heb ik piëzo-piepers parallel over de knipperlichtlampjes geplaatst (in de spiegelbehuizing) zodat ik weet (en niet vergeet) dat de knipperlichten aan staan.
Terwijl ik de Kisan Signal Minder heb, die automatisch de knipperlichten uit zet, go figure! 8-)

De mens is wat dat betreft een gewoonte-dier en ik ben daar zeker niet veel anders in. :lol:
sanderh

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door sanderh »

Rob,

Jij een gewoontedier :?: :?: :?:
Dan zouden er meer voortuigen zoals die van jou moeten rondrijden :lol: :lol:
Inspector Gadget

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, ech wel!
Ik heb ook onhebbelijkheden, maak fouten, vergeet zaken, etc, ik ben net een mensch :lol:

Ik hopen dat er nog meer voertuigen a la moi rondrijden, want zo gestoord ben ik toch niet :shock: _001 :lol:
sanderh

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door sanderh »

laten we die eens opzoeken en in een mooi speciaal draadje op dit forum zetten. :lol:
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Back on topic:

Ik rijd al jaren en jaren rond met de lichtschakelaar permanent "aan". Ik doe vrij lang met een accu, voor de levensduur is het goed opgeladen houden vele malen belangrijker dan evt. extra beetje belasting tijdens het starten. Ook ben ik geen bovenmatig gebruiker van lampen, in de 6 jaar dat ik mijn vorige K1100LT heb mogen berijden (35.000 km), slechts één keer een kapotte lamp moeten vervangen.

Kortom: gewoon aan laten staan, kan je ook niet vergeten de verlichting aan te zetten bij het wegrijden....

Overigens, een K100RT met een lichtschakelaar zoals door Perrie beschreven, lijkt me niet een origineel Europese uitvoering (mijn K100RS'en hadden zoiets in ieder geval niet). US uitvoering?
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

sanderh schreef:laten we die eens opzoeken en in een mooi speciaal draadje op dit forum zetten. :lol:
:lol:
PaPinkelman schreef:Back on topic:..
Je hebt gelijk, sorry! :oops:
PaPinkelman schreef:.. een K100RT met een lichtschakelaar zoals door Perrie beschreven...US uitvoering?
Kan ook een UK, overheids- of Australië-uitvoering zijn geweest. _001
RealOEM spreekt meestal over “Australie uitvoering”.
p.claes

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door p.claes »

PaPinkelman schreef:Back on topic:

Ik rijd al jaren en jaren rond met de lichtschakelaar permanent "aan". Ik doe vrij lang met een accu, voor de levensduur is het goed opgeladen houden vele malen belangrijker dan evt. extra beetje belasting tijdens het starten. Ook ben ik geen bovenmatig gebruiker van lampen, in de 6 jaar dat ik mijn vorige K1100LT heb mogen berijden (35.000 km), slechts één keer een kapotte lamp moeten vervangen.

Kortom: gewoon aan laten staan, kan je ook niet vergeten de verlichting aan te zetten bij het wegrijden....

Overigens, een K100RT met een lichtschakelaar zoals door Perrie beschreven, lijkt me niet een origineel Europese uitvoering (mijn K100RS'en hadden zoiets in ieder geval niet). US uitvoering?
Heel goed PaPinkelman, _004
Ik wist overigens niet dat dat bij de Europese uitvoeringen niet was, maar je hebt wel gelijk. Mijn oude K was van bouwjaar 1984 en ingevoerd uit de US in 1986. Oorspronkelijke kleur was wit...overgespoten in rood. (kon ik later zien op een plaats waar de oorspronkelijke lak zichtbaar werd.)
Blijkt dat die Amerikanen niet zo gek zijn, dat zij een "automatische" lichtschakelaar voorzien en wij moeten het maar steeds doen met een handmatige schakelaar. _002
Och ja, het is maar wat je gewend bent. Ik lees overigens dat het aan laten staan van de lichtschakelaar geen kwaad kan (niet voor de accu en niet overmatig voor de lampjes.) dus daar ga ik maar voor. Beter zo dan regelmatig mijn verlichting :idea: vergeten. Toch iets te belangrijk !!
Opahak

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door Opahak »

dutchmidiman schreef: Ik hopen dat er nog meer voertuigen a la moi rondrijden, want zo gestoord ben ik toch niet :shock: _001 :lol:

Nee, nope, jouw fiets is uniek _004 Als je er nog zo een vind eet ik mijn schoenen op met pindasaus!!
Inspector Gadget

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Elk mens is uniek, dat is juist het leuke, is mijn mening.
En daar hoort ditto motor bij, waarin ik een beetje doorgeslagen ben.
Maar het is onschuldig zolang ik het zelf onderken en realiseer.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 31 jul 2010, 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door peijsj »

Nou Rob,

Heeft wel niets met dit topic te maken maar ik zie nu dat je tot "erelid" bent gebombardeerd.
Heeft te maken met je >1000 berichten ?
In ieder geval van harte proficitat gewenst. _004
Groet
Jan
Inspector Gadget

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hallo Jan,

Dank je wel!
Inderdaad, samen met al mijn bijdrages op en aan dit forum.
Ik zal mij dus nog beter moet gaan gedragen, etc. ;)
MarcoHollaar

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door MarcoHollaar »

Hallo,
Ik heb ook een R1100RT, uit 1996 (oorspronkelijk uit Duitsland gehaald in 2006).

Ik heb nu een raar probleem.
Het dimlicht gaat normaliter aan bij het starten. Nu werkt dat om één of andere reden niet meer, terwijl de schakelaar wel altijd "aan" is. Er is namelijk geen "uit"stand.
De seinfunctie van het grootlicht werkt wel, maar permanent groot licht werkt ook niet.

Is er iemand die een idee heeft waardoor dit komt.
Een nieuwe lamp heeft geen uitkomst geboden, dus dat kunnen we uitschakelen als oorzaak.

Met de spanningszoeker constateer ik wel spanning op de schakelaar, ook op de pool van dimlicht, bij het inschakelen van de seinfunctie. Maar dan weer niet op de permanente grootlicht functie.

Ik hoor het graag.
Inspector Gadget

Re: handmatig verlichting aanzetten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Volgens mij moet je denken aan de schakelaar, als de zekeringen in orde zijn.
De schakelaar kan vervuild zijn of ingesleten, en kan je proberen deze uit elkaar te halen, maar dat is geen sinecure heb ik op dit forum gelezen.

Of goede contactspray (geen WD40!).
Verkrijgbaar bij van Hove Elektronica (Achter de Arnhemse Poortwal is het adres, dacht ik) of anders Handyman op de Lange Straat.

En anders een andere schakelaar, eventueel bij de sloop.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”