dhz vraagje voor Running Lights
dhz vraagje voor Running Lights
Hallo Allemaal,
Kan iemand mij helpen met de juiste handleiding om mijn spiegel riching aanwijzers om te bouwen naar (altijd aan) running lights. Op deze manier wil ik de profiel van mijn RT voor tegenverkeer vergroten.
Gr.,
Kenny
Kan iemand mij helpen met de juiste handleiding om mijn spiegel riching aanwijzers om te bouwen naar (altijd aan) running lights. Op deze manier wil ik de profiel van mijn RT voor tegenverkeer vergroten.
Gr.,
Kenny
- Walter
- Forumsponsor
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
- Contacteer:
Op mijn vorige motor had ik safetylights.
Hiermee blijven de runninglights continu branden (behalve met richting aangeven natuurlijk)
Met safetylights kun je ook alarmlichten in verschillende patronen laten branden, en het geeft een puls op de knipperlichten als je remt.
kijk eens op de site http://www.safetylights.nl
Voor de club van mijn vorige motor heb ik ooit eens een korting bedongen voor collectieve aanschaf.
Deze hebben we ook gezamelijk ingebouwd zie de topic daar op het forum:
http://www.pc800.nl/index.php?topic=1234.0
Hiermee blijven de runninglights continu branden (behalve met richting aangeven natuurlijk)
Met safetylights kun je ook alarmlichten in verschillende patronen laten branden, en het geeft een puls op de knipperlichten als je remt.
kijk eens op de site http://www.safetylights.nl
Voor de club van mijn vorige motor heb ik ooit eens een korting bedongen voor collectieve aanschaf.
Deze hebben we ook gezamelijk ingebouwd zie de topic daar op het forum:
http://www.pc800.nl/index.php?topic=1234.0
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Medebeheerder BMW RT Forum
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Een alternief is ook de Kisan Signalminder, daar kan van alles mee, w.o. running lights. Kost Euro 140 bij Wunderlich. (heet daar Blinkerwaechter)ksimon schreef:Hallo Allemaal,
Kan iemand mij helpen met de juiste handleiding om mijn spiegel riching aanwijzers om te bouwen naar (altijd aan) running lights. Op deze manier wil ik de profiel van mijn RT voor tegenverkeer vergroten.
Gr.,
Kenny
Is op dit forum ook aan de orde geweest. (Zoekt en gij zult vinden!)
Hans
Ik ben dankbaar voor jullie reacties en Big W heeft heel veel PC animo voor de SL's kunnen opwekken. De Kisan is ook mooi maar tja heren ik ben niet zo onder de indruk van een kastje met alle extra toeters en bellen. :roll: Ik denk meer aan een lampfitting met een extra contact a la remlicht fitting en lampjes met een tweevoud element. Dus een echte dhz aanpassing. Een beetje handig (en ook zuinig ) ben ik toch wel maar misschien heeft iemand deze eerder al met sucess gedaan ? Suggesties en/ of instructies zijn echt welkom.
Gr,
Kenny
Gr,
Kenny
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4371
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Ik gebruik de runninglights van http://www.safetylights.nl/ al geruime tijd en het werkt prima. De duidelijke handleiding staat op: http://www.running-lights.com/bestand-s ... eiding.htm
grtz
Jos
grtz
Jos
ksimon schreef:Ik ben dankbaar voor jullie reacties en Big W heeft heel veel PC animo voor de SL's kunnen opwekken. De Kisan is ook mooi maar tja heren ik ben niet zo onder de indruk van een kastje met alle extra toeters en bellen. :roll: Ik denk meer aan een lampfitting met een extra contact a la remlicht fitting en lampjes met een tweevoud element. Dus een echte dhz aanpassing. Een beetje handig (en ook zuinig ) ben ik toch wel maar misschien heeft iemand deze eerder al met sucess gedaan ? Suggesties en/ of instructies zijn echt welkom.
Gr,
Kenny
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Zo nu ben ik nog een farkel verder. Soms kreeg ik de indruk dat in de verte of bij donker- regen- of mistachtige weer dat tegenverkeer mij voor een auto met een kapote koplamp aanzien. Om de running lights aan de voorkant te realiseren ben ik naar de autosloop gegaan om twee insteeklamp fittings te halen. Deze zijn elders heel moelijk om aan te komen. In Hoevelaken is een sloopbedrijf die de verzochte dingen heel snel heeft opgetoverd . Over de prijs zei die man 'doe wat in de fooi pot voor de jongens'. Dat vond ik heel vriendelijk. Een 12mm gaat gebord in de behuizing naast de lampje voor de richting aanwijzer is precies de maat. De fittings worden vastgehouden dmv de zijvleugeltjes die je ook op betere muurpluggen ziet. Draadjes aansluiten en y voila - running lights ! De lampen zijn 5w dus veel minder fel dan de 21w van de wijzerlampen. Deze aanpassing zal mijn profiel in de brede duidelijk maken voor tegemoetkomende verkeer. Het was voor mij lastig bij de bedrading van de koplamp te komen vandaar en misschien minder mooi maar voor mij wel een acceptable aansluitpunt was op een draad van een accessoire die alleen met de sleutel aan gaat.
Ik ben heel blij met deze aanpassing en het ziet er geweldig uit. 8)
Gr,
Kenny
Ik ben heel blij met deze aanpassing en het ziet er geweldig uit. 8)
Gr,
Kenny
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Nou, plaats een foto , zou ik zeggen, want we zijn natuurlijk heel benieuwd!ksimon schreef: ....Ik ben heel blij met deze aanpassing en het ziet er geweldig uit. 8)
Gr,
Kenny
Hans
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Nou Hans,
Bedoel je farkel foto's of bedoel je foto's als de lichten branden ?
Bedoel je farkel foto's of bedoel je foto's als de lichten branden ?
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Nou bijvoorbeeld in het donker met de lichten aan...ksimon schreef:Nou Hans,
Bedoel je farkel foto's of bedoel je foto's als de lichten branden ?
Hans
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Men vraagt...
Oke, moelijk opdracht maar ik krijg het beste op de foto met stadslamp anders is het te fel voor de camera lichtsensor.
Ik heb naar iedere foto de flits iets meer geblokeerd.
Gr,
Kenny
Oke, moelijk opdracht maar ik krijg het beste op de foto met stadslamp anders is het te fel voor de camera lichtsensor.
Ik heb naar iedere foto de flits iets meer geblokeerd.
Gr,
Kenny
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Hoi,
Is het misschien een oplossing de bestaande fitting te vervangen voor een duplo fitting en daarin een lamp moteren van 12 volt 21/5w
Een extra draadje trekken van de 5w naar het stadslicht en voila of niet?
Ik denk zelf dat het wel zou kunnen zal het eens gaan bestuderen
Groeten Ruud
Is het misschien een oplossing de bestaande fitting te vervangen voor een duplo fitting en daarin een lamp moteren van 12 volt 21/5w
Een extra draadje trekken van de 5w naar het stadslicht en voila of niet?
Ik denk zelf dat het wel zou kunnen zal het eens gaan bestuderen
Groeten Ruud
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Inderdaad: goed gelukt - veel duidelijker profiel en beter afstand in te schatten voor anderen.
Bedankt voor de foto's.
Hans
Bedankt voor de foto's.
Hans
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Er zijn meerdere wegens die zal naar Roma leidenRuudRT schreef:Hoi,
Is het misschien een oplossing de bestaande fitting te vervangen voor een duplo fitting en daarin een lamp moteren van 12 volt 21/5w
Een extra draadje trekken van de 5w naar het stadslicht en voila of niet?
Ik denk zelf dat het wel zou kunnen zal het eens gaan bestuderen
Groeten Ruud
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Vanmorgen even naar de autosloop geweest en uit een bmw 3serie van de jaren 90 de fittingen gehaald van de duplolampen. Past gewoon in het spiegelhuis van je RT. Draadje erbij en klaar is Kees.
suc6
suc6
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Klaar is Doerak ! Mooi man !
Ga ik hetzelfde nu doen op de achterkant.
Gr,
Kenny
Ga ik hetzelfde nu doen op de achterkant.
Gr,
Kenny
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Dat noem ik nu eens een idee 8-)doerak schreef:Vanmorgen even naar de autosloop geweest en uit een bmw 3serie van de jaren 90 de fittingen gehaald van de duplolampen. Past gewoon in het spiegelhuis van je RT. Draadje erbij en klaar is Kees.
suc6
Ruud
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Beste allemaal,
Als nieuw lid op dit forum, zie ik graag dat de motorrijders met hun eigen veiligheid bezig zijn, en hier is dat gelukkig niet anders .
Wat mij wel opvalt is het volgende, dat niemand er over rept dat de running lights nog steeds wettelijk is verboden in Nederland en de verkopers ervan het tegendeel proberen te beweren. Dat je sommige dingen moet doen om op te vallen in het verkeer is duidelijk en vergroot je eigen veiligheid.
Ik kwam onlangs iets anders tegen namelijk het passeerlicht en feitelijk zit dit al standaard op elke BMW van ons, zij het dat je het handmatig moet doen. Dit is iets waar ik eigenlijk al heel lang naar opzoek was en het had eigenlijk mijn idee kunnen zijn, maar ze waren me al een lange tijd voor , en nee ik heb geen aandelen.
Zogauw als de pekel van de weg is, zal dit systeem op mijn motor worden ingebouwd.
Dit kastje is ook nog eens stukken goedkoper dan de genoemde running lights.
Lees de site er maar eens op na, zou ik zeggen.
Als nieuw lid op dit forum, zie ik graag dat de motorrijders met hun eigen veiligheid bezig zijn, en hier is dat gelukkig niet anders .
Wat mij wel opvalt is het volgende, dat niemand er over rept dat de running lights nog steeds wettelijk is verboden in Nederland en de verkopers ervan het tegendeel proberen te beweren. Dat je sommige dingen moet doen om op te vallen in het verkeer is duidelijk en vergroot je eigen veiligheid.
Ik kwam onlangs iets anders tegen namelijk het passeerlicht en feitelijk zit dit al standaard op elke BMW van ons, zij het dat je het handmatig moet doen. Dit is iets waar ik eigenlijk al heel lang naar opzoek was en het had eigenlijk mijn idee kunnen zijn, maar ze waren me al een lange tijd voor , en nee ik heb geen aandelen.
Zogauw als de pekel van de weg is, zal dit systeem op mijn motor worden ingebouwd.
Dit kastje is ook nog eens stukken goedkoper dan de genoemde running lights.
Lees de site er maar eens op na, zou ik zeggen.
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Toen ik in '89 in nederland uit de VS was verhuisd heb ik mijn amerikaanse auto over laten scheepen. Voor de RDW inspectie wist ik al dat ik de derde remlicht onbruikbaar moest maken om door de keuring heen te komen. Over de voorop brandende gele running lampjes was er geen probleem volgens de keuringmeester. Toen ik thuis kwam heb ik eigenwijs de kabel voor de derde remlicht weer opnieuw aangesloten en drie jaar rondgereden zonder ene probleem. Sterker nog kreeg ik veel commentaar dat deze extra remlicht heel goed opvalt voor de mensen die achter mij reed. Ja, en dat is precies de bedoeling. Medio jaren negentig zag ik deze veligheidsvoorzien als standaard op meer euro uitgevoerde autos sterk in de opmars.
Wat ik probeer hiermee te zeggen is dat een goede en verstandig veligheidsmaatregel in de vorm van techniek is soms heel zinvol en simpel aan te brengen waarbij de acceptatie drempel laag is. Ja, ik weet dat een agent met PMS zou een bekeuring hiervoor kunnen uitschrijven maar dat wist ik ook in '89 met de derde remlicht. Die risico accepteer ik en zal ik verder geen probleem van maken als dat gebeurt. Ook ik ben altijd blij met jouw commentaar dat veligheid voorzieningen om de zichbaarheid van de motor op te laten vallen wel goed is. Thank you for your support. Uiteraard is het altijd slim om verstandig hiemee om te gaan. De passerlicht is ook een goede voorbeeld van iets geboren uit de aftermarket behoeftes van de motorrijders die in zicht willen zijn en kan deze producten niets anders dan toejuichen.
Gr,
Kenny
Wat ik probeer hiermee te zeggen is dat een goede en verstandig veligheidsmaatregel in de vorm van techniek is soms heel zinvol en simpel aan te brengen waarbij de acceptatie drempel laag is. Ja, ik weet dat een agent met PMS zou een bekeuring hiervoor kunnen uitschrijven maar dat wist ik ook in '89 met de derde remlicht. Die risico accepteer ik en zal ik verder geen probleem van maken als dat gebeurt. Ook ik ben altijd blij met jouw commentaar dat veligheid voorzieningen om de zichbaarheid van de motor op te laten vallen wel goed is. Thank you for your support. Uiteraard is het altijd slim om verstandig hiemee om te gaan. De passerlicht is ook een goede voorbeeld van iets geboren uit de aftermarket behoeftes van de motorrijders die in zicht willen zijn en kan deze producten niets anders dan toejuichen.
Gr,
Kenny
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Feitelijk kon hij ook niet anders, immers de auto voldeed aan de wet.ksimon schreef:Over de voorop brandende gele running lampjes was er geen probleem volgens de keuringmeester.
Gr, Kenny
Daarna is de wet op het gebied van verlichting aardig aangescherpt en is omschreven waaraan de verlichting van een auto moet voldoen.
De regel dat een motorvoertuig alleen wit of geel licht aan de voorkant mag (lees moet) voeren en rood aan de achterzijde bleek algauw onvoldoende.
Maar ik ben het volledig met je eens, veiligheid begint met jezelf, en dat de wet achterop loopt is allang duidelijk.
Gr
Hielke
- dhr
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Alpine Weiss
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn NH
- Contacteer:
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Of een modulerend grootlicht is toegestaan kun je je ook afvragen. Zonder de wet uit mijn hoofd te kennen:"het zou me verbazen.
Een ander punt is. Het is niet (alleen) zozeer een kwestie van zien en gezien worden maar ook wat doen met die informatie
Met andere woorden:
het is erg belangrijk dat 1. andere weggebruikers jezien. 2. de afstand goed inschatten en 3. je (naderings)snelheid goed inschatten.
Met name voor het laatste helpen running lights erg goed en zeker veel beter dan pulserende (groot)lichten.
Uit onderzoek is gebleken dat een driepunts verlichting, vanwege de stereometrie met kijken, meer en betere informatie geeft waardoor het makkelijker is om afstand en snelheid te schatten.
Tegelijkertijd is dit ook een beetje mijn bedenking tegen (achteraf) gemonteerde xenon. Als mij dat achterop komt, en je ziet ze steeds meer bij motoren, vind ik die ene xenonpit vaak erg fel waardoor je geen andere (nodige) visuele informatie meer krijgt.
hgr
Kees
Een ander punt is. Het is niet (alleen) zozeer een kwestie van zien en gezien worden maar ook wat doen met die informatie
Met andere woorden:
het is erg belangrijk dat 1. andere weggebruikers jezien. 2. de afstand goed inschatten en 3. je (naderings)snelheid goed inschatten.
Met name voor het laatste helpen running lights erg goed en zeker veel beter dan pulserende (groot)lichten.
Uit onderzoek is gebleken dat een driepunts verlichting, vanwege de stereometrie met kijken, meer en betere informatie geeft waardoor het makkelijker is om afstand en snelheid te schatten.
Tegelijkertijd is dit ook een beetje mijn bedenking tegen (achteraf) gemonteerde xenon. Als mij dat achterop komt, en je ziet ze steeds meer bij motoren, vind ik die ene xenonpit vaak erg fel waardoor je geen andere (nodige) visuele informatie meer krijgt.
hgr
Kees
vuurvreter schreef:Beste allemaal,
Als nieuw lid op dit forum, zie ik graag dat de motorrijders met hun eigen veiligheid bezig zijn, en hier is dat gelukkig niet anders .
Wat mij wel opvalt is het volgende, dat niemand er over rept dat de running lights nog steeds wettelijk is verboden in Nederland en de verkopers ervan het tegendeel proberen te beweren. Dat je sommige dingen moet doen om op te vallen in het verkeer is duidelijk en vergroot je eigen veiligheid.
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
- dhr
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Alpine Weiss
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn NH
- Contacteer:
Re: dhz vraagje voor Running Lights
klinkt goeddoerak schreef:Vanmorgen even naar de autosloop geweest en uit een bmw 3serie van de jaren 90 de fittingen gehaald van de duplolampen. Past gewoon in het spiegelhuis van je RT. Draadje erbij en klaar is Kees.
suc6
plaatje, foto?
korte handleiding?
hgr
Kees
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Sterker nog, het zit zelfs op de voertuigen van politie , ambulance en brandweer.dhr schreef:Of een modulerend grootlicht is toegestaan kun je je ook afvragen. Zonder de wet uit mijn hoofd te kennen:"het zou me verbazen.
hgr
Kees
Wel is het zo, dat dit pas zichtbaar is als er met "Spoed" wordt gereden en afwisselend op de linker en rechter koplamp.
En die voertuigen moeten aan de zelfde wet voldoen.
Groeten
Hielke
- dhr
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Alpine Weiss
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn NH
- Contacteer:
Re: dhz vraagje voor Running Lights
he, he, dat geldt ook voor blauw zwaailicht en sirene, dat zit op diezelfde auto's.vuurvreter schreef:Sterker nog, het zit zelfs op de voertuigen van politie , ambulance en brandweer.dhr schreef:Of een modulerend grootlicht is toegestaan kun je je ook afvragen. Zonder de wet uit mijn hoofd te kennen:"het zou me verbazen.
hgr
Kees
Wel is het zo, dat dit pas zichtbaar is als er met "Spoed" wordt gereden en afwisselend op de linker en rechter koplamp.
En die voertuigen moeten aan de zelfde wet voldoen.
Groeten
Hielke
Ik ben nog niet overtuigd.
hgr
Kees
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Tja maar die zwaailicht en sirene zijn wel beschrevendhr schreef:he, he, dat geldt ook voor blauw zwaailicht en sirene, dat zit op diezelfde auto's.
Ik ben nog niet overtuigd.
hgr
Kees
En ik was ook niet van plan om wie dan ook te overtuigen
Re: dhz vraagje voor Running Lights
@ dhr Kees,
handleiding??????????
Draadje erbij van je stadslicht, duplofitting er in(met lamp) en c`est finito.
handleiding??????????
Draadje erbij van je stadslicht, duplofitting er in(met lamp) en c`est finito.
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Hello Doerak,
Mijn 1150 stadslicht krijgt stroom alleen wanneer mijn sleutel heelemal naar links zit. Stuur is vergrendeld maar de lampje brand.
Daarom was ik opzoek naar een andere stroombron voor de runners.
Zit dat bij jouw fiets anders?
Gr,
Kenny
Mijn 1150 stadslicht krijgt stroom alleen wanneer mijn sleutel heelemal naar links zit. Stuur is vergrendeld maar de lampje brand.
Daarom was ik opzoek naar een andere stroombron voor de runners.
Zit dat bij jouw fiets anders?
Gr,
Kenny
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Hey Kenny,
dat begrijp ik niet. : Normaal gesproken brand je stadslicht toch ook wanneer je je dimlicht aan heb, tenminste op de mijne wel, R1100RT.
Ik heb 3 standen op m`n schakelaar nl: uit, stadslicht en dimlicht. Deze werken alleen bij contact aan.
dat begrijp ik niet. : Normaal gesproken brand je stadslicht toch ook wanneer je je dimlicht aan heb, tenminste op de mijne wel, R1100RT.
Ik heb 3 standen op m`n schakelaar nl: uit, stadslicht en dimlicht. Deze werken alleen bij contact aan.
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Oke, Ik zie dat is anders bij de 1100. Ik wou het even weten. Ook bedankt voor jouw reactie en geniet van de "full-time" verbetered zichbaarheid.
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Hoi,
Wat je ook doet om jezelf beter te laten zien ga er altijd vanuit dat je in de mindere positie bent, kijk vooruit anticipeer en reageer.
Neem geen risico's het verkeer is vandaag de dag zeer agressief en mensen hebben niets meer voor elkaar over, ik heb er dagelijks mee te maken.
Wij worden ieder jaar weer getraind door onze eigen mensen en extern van een rijschool.
Dus denk eraan gebruik altijd je gezond verstand en rij defensief
Groeten Ruud
Wat je ook doet om jezelf beter te laten zien ga er altijd vanuit dat je in de mindere positie bent, kijk vooruit anticipeer en reageer.
Neem geen risico's het verkeer is vandaag de dag zeer agressief en mensen hebben niets meer voor elkaar over, ik heb er dagelijks mee te maken.
Wij worden ieder jaar weer getraind door onze eigen mensen en extern van een rijschool.
Dus denk eraan gebruik altijd je gezond verstand en rij defensief
Groeten Ruud
Re: dhz vraagje voor Running Lights
+1RuudRT schreef:Hoi,
Wat je ook doet om jezelf beter te laten zien ga er altijd vanuit dat je in de mindere positie bent, kijk vooruit anticipeer en reageer.
Neem geen risico's het verkeer is vandaag de dag zeer agressief en mensen hebben niets meer voor elkaar over, ik heb er dagelijks mee te maken.
Wij worden ieder jaar weer getraind door onze eigen mensen en extern van een rijschool.
Dus denk eraan gebruik altijd je gezond verstand en rij defensief
Groeten Ruud
Re: aansluiten safety lights
Jos WRSM schreef:Ik gebruik de runninglights van http://www.safetylights.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; al geruime tijd en het werkt prima. De duidelijke handleiding staat op: http://www.running-lights.com/bestand-s" onclick="window.open(this.href);return false; ... eiding.htm
grtz
Jos
Hoi Jos,
voor de niet techneuten onder ons (of in mijn geval: complete kluns met alles wat elektrisch werkt), heb jij misschien foto's of een schriftelijke handleiding voor het aansluiten van safety lights op een R1100RT?
logischerwijs heb ik wel de handleiding bij het product (design lights) gekregen, vervolgens mijn zadel verwijderd en daarna zag ik door de (kabel) bomen het bos niet meer...
specifiek: wat knip ik waar door en hoe kom ik bij die accu?
moet t middengedeelte van mijn kuip dan verwijderd worden?
bvd, groetjes,
Matthieu.
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4371
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: aansluiten safety lights
Daaaar heb ik nu ook last van Matti, daarom heb ik het mijn dealer laten doen. Ik kan je helaas niet verder helpen. Maar er zijn er hier genoeg die dit wel willen en kunnen. Dus heren
MATTI HEEFT JULLIE EXPERTISE NODIG
MATTI HEEFT JULLIE EXPERTISE NODIG
Matti schreef:Jos WRSM schreef:Ik gebruik de runninglights van http://www.safetylights.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; al geruime tijd en het werkt prima. De duidelijke handleiding staat op: http://www.running-lights.com/bestand-s" onclick="window.open(this.href);return false; ... eiding.htm
grtz
Jos
Hoi Jos,
voor de niet techneuten onder ons (of in mijn geval: complete kluns met alles wat elektrisch werkt), heb jij misschien foto's of een schriftelijke handleiding voor het aansluiten van safety lights op een R1100RT?
logischerwijs heb ik wel de handleiding bij het product (design lights) gekregen, vervolgens mijn zadel verwijderd en daarna zag ik door de (kabel) bomen het bos niet meer...
specifiek: wat knip ik waar door en hoe kom ik bij die accu?
moet t middengedeelte van mijn kuip dan verwijderd worden?
bvd, groetjes,
Matthieu.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: aansluiten safety lights
Matti schreef:Jos WRSM schreef:Ik gebruik de runninglights van http://www.safetylights.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; al geruime tijd en het werkt prima. De duidelijke handleiding staat op: http://www.running-lights.com/bestand-s" onclick="window.open(this.href);return false; ... eiding.htm
grtz
Jos
Hoi Jos,
voor de niet techneuten onder ons (of in mijn geval: complete kluns met alles wat elektrisch werkt), heb jij misschien foto's of een schriftelijke handleiding voor het aansluiten van safety lights op een R1100RT?
logischerwijs heb ik wel de handleiding bij het product (design lights) gekregen, vervolgens mijn zadel verwijderd en daarna zag ik door de (kabel) bomen het bos niet meer...
specifiek: wat knip ik waar door en hoe kom ik bij die accu?
moet t middengedeelte van mijn kuip dan verwijderd worden?
bvd, groetjes,
Matthieu.
Aansluiten is vrij simpel als je door de bomen het bos weer ziet
Als het goed is heb je in je handleiding staan welke draden naar rem en knipperlicht moeten.
Volg de volgende stappen:
Zadel eraf
Achterlicht demonteren. gewoon los laten hangen net zoals bij het verwisselen van een lampje.
Je hebt nu zicht op aansluitingen.
Boor een klein gaatje van de ruimte onder je kontje ( van de fiets ) naar het achterlicht ( ergens tussen de 2 gaten waar de bevestiging van het achterlicht doorheen gaat)
Voer de 3 kabels ( knipperlicht en remlicht ) door het gaatje en sluit ze aan op de lampjes.
Nu blijft over:
Aarde kabel en de rode Pluskabel
Je kunt een deze rechtstreeks op de accu aansluiten ( met zekering ertussen) of de aarde op het frame en de plus ergens vandaan toveren
Als je altijd met licht aan rijd dan kun je de plus ook van het achterlicht afhalen en de aarde ook hier met de aarde verbinden, in dit geval gaan alle kabels dus naar het achterlicht.
Kastje netjes vastzetten met dubbelzijdige tape of tieraps.
Het is goed zelf te doen ook voor een leek..... Succes, Bert
Laatst gewijzigd door BeemerBert op 14 feb 2009, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Foto's maken mijn verhaal wat duidelijker
Het gaatje in je kontje:
De gele kabels naar de knipperlichten en de blauwe naar het remlicht. Bruin is aarde en Rood is spanning.
De plek waar het kastje komt, bij mij zit er al een BMW alarm:
Hier komt bij mij de spanning vandaan, extra aansluiting gemaakt voor voeding telefoon/navi/mp3 ( is niet noodzakelijk)
Kabels naar accu:
Alles vastgezet:
Het resultaat:
Voor de goede orde, bij jou hoeft alleen het zadel en het achterlicht los
Ik had nog wat meer te klussen :lol: :lol: :lol:
Het gaatje in je kontje:
De gele kabels naar de knipperlichten en de blauwe naar het remlicht. Bruin is aarde en Rood is spanning.
De plek waar het kastje komt, bij mij zit er al een BMW alarm:
Hier komt bij mij de spanning vandaan, extra aansluiting gemaakt voor voeding telefoon/navi/mp3 ( is niet noodzakelijk)
Kabels naar accu:
Alles vastgezet:
Het resultaat:
Voor de goede orde, bij jou hoeft alleen het zadel en het achterlicht los
Ik had nog wat meer te klussen :lol: :lol: :lol:
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Bert en Jos,
super bedankt!
ik heb inmiddels voor het rommelen met draden en zekeringen hulp ingeschakeld van iemand die wel verstand heeft van electra.
met zijn verstand daarvan en jullie foto's en uitleg gaat het zeker lukken!
of zoals mijn vrouw zegt: jij gaat niet alleen aan die motor sleutelen (de laatste drie keer dat ik een lamp in huis installeerde heb ik mezelf drie keer onder stroom gezet, goed voor je hart hoop ik...)
Groetjes,
Matthieu.
ps overigens is mijn rt nu sinds gisteren terug van de reparateur, maar mijn (nieuwe) ruit staat nog steeds scheef, binnenkort toch maar terug ermee.
super bedankt!
ik heb inmiddels voor het rommelen met draden en zekeringen hulp ingeschakeld van iemand die wel verstand heeft van electra.
met zijn verstand daarvan en jullie foto's en uitleg gaat het zeker lukken!
of zoals mijn vrouw zegt: jij gaat niet alleen aan die motor sleutelen (de laatste drie keer dat ik een lamp in huis installeerde heb ik mezelf drie keer onder stroom gezet, goed voor je hart hoop ik...)
Groetjes,
Matthieu.
ps overigens is mijn rt nu sinds gisteren terug van de reparateur, maar mijn (nieuwe) ruit staat nog steeds scheef, binnenkort toch maar terug ermee.
Safety lights gemonteerd!
Het is me gelukt!
Weliswaar dankzij het technische genie dat zich mijn schoonvader noemt, maar toch
Helemaal zelfstandig heb ik mijn achterlicht gedemonteerd, waarna hij de safetylights heeft geinstalleerd!
Morgen rijd ik dus een stuk zichtbaarder over de A58 en A16!
Bedankt voor de hulp en tips!
Matthieu.
Weliswaar dankzij het technische genie dat zich mijn schoonvader noemt, maar toch
Helemaal zelfstandig heb ik mijn achterlicht gedemonteerd, waarna hij de safetylights heeft geinstalleerd!
Morgen rijd ik dus een stuk zichtbaarder over de A58 en A16!
Bedankt voor de hulp en tips!
Matthieu.
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Fijn dat het gelukt is.
Een beetje goede wil, geduld en een helpende hand, en iedereen kan meer als hij denkt.
Groet, Bert
Een beetje goede wil, geduld en een helpende hand, en iedereen kan meer als hij denkt.
Groet, Bert
- Yobotje
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Is er iemand die de Kisan SignalMinder heeft gebruikt of in gebruik heeft in z'n RT?
Bij Amazon.com kost hij omgerekend €91 incl verzendkosten en ca 24 dagen levertijd. Betaling via Visa waardoor levering en product verzekerd zijn.
Al eerder heb ik bij Amazon boeken gekocht en dat ging ook prima.
Het is een stuk gunstiger dan Wunderlich met € 139 excl €14,50 verzendkosten voor hetzelfde product. (SM-5)
De nieuwste versie heeft inmiddels 4 functies en ik zit er aan te denken dit op termijn aan te schaffen.
De installatie is eenvoudig: Uitwisselen met een bestaand knipperrelais en eventueel verbinden met de remaansluiting (grijs-geel) om het knippersignaal langer vast te houden alvorens de instelbare vertraging (8-30-45 sec) afloopt.
Wie heeft er ervaring of een in de aanbieding?
Bij Amazon.com kost hij omgerekend €91 incl verzendkosten en ca 24 dagen levertijd. Betaling via Visa waardoor levering en product verzekerd zijn.
Al eerder heb ik bij Amazon boeken gekocht en dat ging ook prima.
Het is een stuk gunstiger dan Wunderlich met € 139 excl €14,50 verzendkosten voor hetzelfde product. (SM-5)
De nieuwste versie heeft inmiddels 4 functies en ik zit er aan te denken dit op termijn aan te schaffen.
De installatie is eenvoudig: Uitwisselen met een bestaand knipperrelais en eventueel verbinden met de remaansluiting (grijs-geel) om het knippersignaal langer vast te houden alvorens de instelbare vertraging (8-30-45 sec) afloopt.
Wie heeft er ervaring of een in de aanbieding?
Oudoe ééj!
Theo.
Theo.
- bartb
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08 aug 2009, 20:34
- Type: R1200RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: almere
- Locatie: Almere
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Ik heb de signalminder afgelopen voorjaar rechtstreeks besteld bij Kisan. Ik dacht ook voor rond de 90 euro klaar te zijn maar moest bij aflevering aan de postbode ongeveer 20 euro aan inklaringskosten betalen (blijft hij nog altijd goedkoper dan bij Wunderlich).
Inbouwen in een R1100rt is heeel eenvoudig. De signalminder zet je knipperlicht uit na x-seconde, geeft je running ligths maar vooral de bijkomende functie waarbij je de alarmlichten kan bedienen middels beide flappers is heel handig als je de file nadert. Ik heb hem aangesloten op de remverlichting zodat de signalminder niet doortelt bij gebruik van de remmen. Als je hem zo aansluit krijg je er gratis de tailblazer-functie bij (knipperlichten knipperen een paar seconde bij remmen) maar het lukt mij niet om dan deze functie te deactiveren (niet met pompend remmen en niet met een rechstreekse draad vanaf de accu).
Inbouwen in een R1100rt is heeel eenvoudig. De signalminder zet je knipperlicht uit na x-seconde, geeft je running ligths maar vooral de bijkomende functie waarbij je de alarmlichten kan bedienen middels beide flappers is heel handig als je de file nadert. Ik heb hem aangesloten op de remverlichting zodat de signalminder niet doortelt bij gebruik van de remmen. Als je hem zo aansluit krijg je er gratis de tailblazer-functie bij (knipperlichten knipperen een paar seconde bij remmen) maar het lukt mij niet om dan deze functie te deactiveren (niet met pompend remmen en niet met een rechstreekse draad vanaf de accu).
- Yobotje
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: dhz vraagje voor Running Lights
bartb schreef:Ik heb de signalminder afgelopen voorjaar rechtstreeks besteld bij Kisan. Ik dacht ook voor rond de 90 euro klaar te zijn maar moest bij aflevering aan de postbode ongeveer 20 euro aan inklaringskosten betalen (blijft hij nog altijd goedkoper dan bij Wunderlich).
Inbouwen in een R1100rt is heeel eenvoudig. De signalminder zet je knipperlicht uit na x-seconde, geeft je running ligths maar vooral de bijkomende functie waarbij je de alarmlichten kan bedienen middels beide flappers is heel handig als je de file nadert. Ik heb hem aangesloten op de remverlichting zodat de signalminder niet doortelt bij gebruik van de remmen. Als je hem zo aansluit krijg je er gratis de tailblazer-functie bij (knipperlichten knipperen een paar seconde bij remmen) maar het lukt mij niet om dan deze functie te deactiveren (niet met pompend remmen en niet met een rechstreekse draad vanaf de accu).
Hoi Bart B, ik heb zojuist elders een reactie gegeven op "12V Piezopiepers" over mijn bevindingen. De Tailblaizer krijg ik dus ook niet uit. Verder is het installeren inderdaad heeeeeeel eenvoudig. Ik heb de Tailblaizer verbinding niet gemaakt omdat ik wellicht daarmee te veel op ga vallen en zo een bekeuring uitlok. Ben verder uitermate tevreden over de rest van de functies en vooral de Lane Change.
Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen.
Oudoe ééj!
Theo.
Theo.
- bartb
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08 aug 2009, 20:34
- Type: R1200RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: almere
- Locatie: Almere
Re: dhz vraagje voor Running Lights
Oeps...heb de hele discussie gelezen en zal hem daar blijven volgen. Ik ben uitermate tevreden over mijn Kisan, alleen zou ik de tailblazer soms aan (buiten de bebouwde kom) en soms uit willen hebben (binnen de bebouwde kom en bij het in-zicht van politie, hoewel ik mij afvraag of dit een bekeuring waard is. Er staat nergens dat je de alarmlichten niet mag gebruiken tijdens remmen..). Ik denk er nu over om de verbinding tussen de kisan en het remlicht te voorzien van een extra stekkertje op het dashboard zodat ik hem al rijdend uit en aan kan zetten. Ben ik alleen mijn singalminder-functie kwijt als ik de tailblazer uitschakel.... je kan niet alles hebben.
gr Bart
gr Bart
Re: Safety lights gemonteerd!
Hoi Matthieu,Matti schreef:Het is me gelukt!
Weliswaar dankzij het technische genie dat zich mijn schoonvader noemt, maar toch
Helemaal zelfstandig heb ik mijn achterlicht gedemonteerd, waarna hij de safetylights heeft geinstalleerd!
Morgen rijd ik dus een stuk zichtbaarder over de A58 en A16!
Bedankt voor de hulp en tips!
Matthieu.
IK heb hetzelfde vorige week ook geïnstalleerd met hulp van dit forum. Uiteindelijk prima gelukt. Ik zag je bericht niet eerder, anders had ik wel gereageerd.
Het resultaat mag er inderdaad zijn. Meer zichtbaarheid, meer veiligheid. En dat allemaal uit zo'n klein kastje!
Gr.
DOnic
Re: dhz vraagje voor Running Lights
@ BartB;
Ik zou nog even wachten met al te complexe oplossingen, ik ben druk bezig met Kisan om dit probleem op te lossen.
Zie het navolgende draadje viewtopic.php?f=45&t=165
Ik zou nog even wachten met al te complexe oplossingen, ik ben druk bezig met Kisan om dit probleem op te lossen.
Zie het navolgende draadje viewtopic.php?f=45&t=165
Re: dhz vraagje voor Running Lights
kijk eens bij running light (goed en goedkoop)
2 klikjes terug en dan bovenaan...
GR..M..
2 klikjes terug en dan bovenaan...
GR..M..