Opgelost: Knipperlichten werken niet meer

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
zeijden

Opgelost: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door zeijden »

Mijn knipperlichten werken niet meer.
In de aanloop tot dit probleem kwam het voor dat de lichten soms sneller knipperden dan normaal het geval is. De volgende fase was dat het linkerlicht soms niet werkte en nu werken beiden in het geheel niet meer. De lampjes zijn niet defect en de alarmverlichting werkt naar behoren. Het relais is om te testen kort vervangen door een nieuw exemplaar om te kijken of het defect hiermee verholpen zou zijn.
Dit was niet het geval. Het zou dan in de schakelaars zelf moeten zitten, maar dan is het toch vreemd dat het in beide schakelaars zou zitten!
De zekeringen zijn nagekeken en kom geen kapotte tegen.

Ik vraag me af of iemand van het forum mijn probleem herkent of, en dat is nog beter, een oplossing weet.

Graag een advies.

De Mazzel

Peter
Habeve

Re: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door Habeve »

Lijkt verdacht veel op een massaprobleem.
Volgens mij werken beide schakelaars met dezelfde clignoteur (knipperlichtrelais).
Knipperlichten beginnen snel te knipperen als een lampje stuk is.
Dat betekent dat, indien er geen lampje stuk is, het euvel gezocht moet worden in een slecht contact en
dus waarschijnlijk een massaprobleem.
Suc6 verder.

[groet]
-1200-
Harald
zeijden

Re: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door zeijden »

tja............hoe kom ik daar achter?? (me ....technobeet).

de mazzel

Peter
marcmuts

Re: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door marcmuts »

zeijden schreef:tja............hoe kom ik daar achter?? (me ....technobeet).
Het loont dan toch de moeite even een buurman of forumlid o.i.d. met een meter en contactspray wat zaken na te laten lopen. Je beste optie, de DealerT is namelijk voor dit soort storingen vaak erg kostbaar... (tijd!)
MarcoHollaar

Re: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door MarcoHollaar »

Zelfde probleem met mijn R1100RT gehad.
spiegels eraf, los aan de draadjes werkte alles perfect. Spiegel vast, niet werken, dus spiegels er weer af.

Systeem is ERG GEVOELIG voor verroeste contacten op de stekerverbindingen. Een milimeter naar voor of naar achter is het verschil tussen niet-werkende en wel werkende richtingaanwijzers.

Even opschuren / contactspray en probleem is opgelost als het goed is.

Succes,
Marco
zeijden

Re: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door zeijden »

Bedankt voor de reacties tot dusver.
De suggestie dat er sprake kan zijn van een probleem met de massa of slechte/gecorrodeerde contacten zijn voorstebaar, maar hoe kan het dan dat mijn alarmlichten prima werken? Ik ben geneigd het probleem in "flippers" te zoeken. Vreemd is wel dat eerst de ene en korte later het andere knipperlicht kuren vertoonde en nu niet meer werken.

Graag jullie reacties.

De Mazzel

Peter
zeijden

Re: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door zeijden »

Ik ben geneigd om te denken dat de schakelaars niet meer werken, is het mogelijk om deze te vervangen zonder dan het hele huis vervangen moet worden?

Peter
MarcoHollaar

Re: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door MarcoHollaar »

Hoi Peter,

Ben je in het bezit van een spanningszoeker? Bij voorkeur een met 2 pennen voor de + en - zijde, waarbij een lampje gaat branden als je de + of -draad te pakken hebt. Deze geeft dan ook aan welke van de 2 draden je hebt.

Haal de spiegels van de kuip, en haal de bedrading even los van de lampunit.
Zet de richtingaanwijzers aan en controleer of deze spanning doorgeven op de bedrading. De kans dat je schakelaars stuk zijn, lijkt me klein maar niets is onmogelijk.
Waarschijnlijk zal de spanningszoeker oplichten. Dan zit het echt in de connectie tussen bedrading en lampunit.

Zoniet, dan zal de clignoteur wellicht overleden zijn. maar aangezien je daarvoor al een nieuwe gehaald had, kunnen we die ook wel uitsluiten, lijkt me.

Groet,
marco
zeijden

Re: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door zeijden »

Er staat wel degelijk spanning op de draden omdat de alarmverlichting wel werkt.
Kan het zijn dat er twee relais zijn, één voor de alarmverlichting en één voor de knipperlichten?

de Mazzel

Peter
Inspector Gadget

Re: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kijkende naar het elektrische schema van de R1150RT is het net als bij de R1100RT 1 relais, de clignoteur.

De alarm-licht schakelaar is een aparte aansluiting op de clignoteur, pootje 5, de geel-paars draad.
(massa-geschakeld)

De knipperlicht-links (ingang) zit op pootje 3, bruine draad.
De knipperlicht-rechts (ingang) zit op pootje 8, de blauw-gele draad.
De knipperlicht-cancel (ingang) zit op pootje 4, de bruin-witte draad.

Allemaal ook weer massa-geschakeld, oftewel de schakelaar maakt een verbinding naar massa om het betreffende signaal af te geven.


En de uitgangen zijn voor links pootje 12, blauw-rode draad.
Rechts uitgang is pootje 6, blauw-zwarte draad.

Als ik het zo lees, denk ik aan de schakelaars op je stuur.
zeijden

Re: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door zeijden »

Dutchmidiman, bedankt voor je reactie.
Ik ben zelf ook van menin dat het aan de schakelaars ligt maar het is bizar dat het beide schakelaars zijn.
Dat zou betekenen dat ik de schakalaars moet vervangen?
Al eerder heb ik in deze rubriek van dit forum de vraag gestelof het mogelijk om deze schakalaars te vervangen.

Natuurlijk zal elke dealer wel een oplossing weten, de een zal meteen vervangen (is kostbaar) de ander gaat op onderzoek (is ook kostbaar).

Men staat wel raar te kijken dat ik tegenwoordig weer als vanouds mijn hand uitsteek om mijn richting aan te geven, liever toch maar de knipperlichten.
Maar ja wat nu??

de Mazzel

Peter
Inspector Gadget

Re: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hallo Peter,

Ben het met je eens dat het vreemd is dat het beide schakelaars zouden zijn.

De enige manier om daar achter te komen is m.i. via meten (= weten en wordt de meeste tijd mee versleten :roll: );

Je hebt dan een universeelmeter nodig, liefst met ohm-diode stand (evt. met piepert).
Dan is het een kwestie van de clignoteur loshalen, en de ene meet-pen op een goed massa-punt (of de min van je accu) klemmen op je frame.
En de andere meet-pen (evt. dun draadje gebruiken om ín de connector te komen, wel voorzichtig zijn!) in de connector waar normaal gesproken de clignoteur zit, meten op pootje 3, 8 en 4 meten. (zie hierboven).

Zie voor de illustratie van de pin-nummers, de navolgende link (bijvoorbeeld);
https://www.kisantech.com/view_product.php?product=SM-5

Je moet dan pas een doorverbinding meten als je de respectievelijke knoppen bedient.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Het is maar een idee: kijk dan ook eens naar de "cancel" schakelaar. Als daar een kortsluiting in zit, lijkt mij dat beide knipperlichten permanent uitgeschakeld zijn en zal alleen de alarmlicht stand nog werken.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
zeijden

Re: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door zeijden »

Pa Pinkelman,

Dat is nu precies waar ik vandaag ook aan liep te denken, ik ben blij dat je dit opmerkt.
Ik ben geen techneut maar bedacht dat het bizar is dat de twee flippers niet werken terwijl die ene "cancel"schakelaar ook voor het probleem kan zorgen.
Ik ga er in het weekend eens naar kijken.
Bedankt en
De Mazzel

Peter
Laatst gewijzigd door zeijden op 01 sep 2010, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is inderdaad een goede; _004
Helaas kan ik dit zelf niet ff snel testen, want ik heb zo'n Kisan module, en met de cancel-schakelaar werkt het niet zoals met de reguliere clignoteur :$

Ik zal de oude clignoteur ff opzoeken en testen of een dergelijke situatie te reproduceren is.
Gebruikersavatar
PD850RT
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:23
Type: R1200RT
Bijz: Antracietgrijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door PD850RT »

Wat mij ook is opgevallen is dat de fittingen soms wat losser zijn dan de lampen welke erin zitten.
Die bajonetsluiting is dan net niet voldoende om goede contacten te maken of te behouden.
Ik heb soortgelijke problemen ook gehad en heb als oplossing eerst alle lampjes eruit gehaald (zowel de knipperlichten als ook het remlicht en het achterlicht want deze weigerde af en toe ook), de zijkanten van fitting waar ze inzaten met een klein schroevendraaiertje of kromme pincet geprobeerd iets te verbuigen waardoor de lamp strakker in de bajonetsluiting kwam te zitten. Dat alles is best lastig omdat de fitting van sterk metaal is gemaakt en je er nauwelijks bij kunt. Met iets kroms kun je net onder het metaal tussen het kunstof wat wrikken en voor een kleine verbuiging zorgen wat net genoeg is om alles wat strakker te krijgen. Daarnaast heb ik het "verende" lipje/contact onder aan de fitting ook iets meer uit de fitting gebogen/getrokken (niet té hard want dan breekt het spul) waardoor deze beter tegen de onderkant van de lamp drukt en voila alle lampen deden het weer perfect en bleven dat doen.
Je moet alles ook weer niet te rigoureus gaan verbuigen want dan krijg je de lamp niet meer in de fitting gedrukt en breekt het glas als je pech hebt tijdens het erin drukken en dat vinden je vingers niet echt fijn.
Misschien is dit een oplossing welke te proberen valt want inderdaad als lampjes sneller knipperen is er of vaak eentje van de 2 kapot bij knipperlichten of de storingslamp op het dashboard gaat aan ten teken dat er iets niet pluis is met je achter-/remlicht of jelamp is defect of je hebt inderdaad een slecht contactje.
Nou in ieder geval succes met het vinden van deze (soms) lastig storing.
Gr.
Peter
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
zeijden

Re: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door zeijden »

Balen balen balen......
Het defect zat wel degelijk in beide schakelaars. Deze zijn inmiddels vervangen en werken weer als vanouds.
Toch blijf ik dit vreemd vinden. Omdat ik de laatste tijd ook problemen had met de, vanuit de fabriek geinstalleerde alarminstallatie, zou dit een (vlgs. de dealer) met elkaar te maken, hebben, kunnen, gehad!!!!
NEGENHONDERVIJFENZEVENTIG euro later, inclusief vervanging van beide schakelaars en het verwijderen van de alarminstallatie ben ik hier goed ziek van.
BMW wordt bedankt als dit werkelijk met elkaar te maken heeft.
opgelucht ben ik dat het probleem is verholpen en dat ik weer kan "fietsen".

Bedankt voor alle reacties en de mazzel.

Peter
Inspector Gadget

Re: Knipperlichten werken niet meer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ai, duur allemaal :shock:

De schakelaars zijn helaas wel vaker een contact-probleen, of het nu het stuur is, de remlicht-schakelaars, het blijven gevoelige onderdelen.

Wel blij dat het opgelost is voor je, toch wel een belangrijk stukje veiligheid. ;)
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”