Kan een Kisan SignalMinder SM-5 een relais aansturen?

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Kan een Kisan SignalMinder SM-5 een relais aansturen?

Ongelezen bericht door Baird »

Kan een Kisan SignalMinder SM-5 een relais aansturen?

Ik wil met de aansluitingen van de signalminder zowel links als rechts een relais-tje aansturen. Als de knipperlichten van maximaal 'running light' tot volop knipperen branden moet het relais inkomen, knipperlicht uit: relais ook uit.

De vraag is of de signalminder de extra stroom kan hebben die het aansturen van een relais vraagt of dat de electronica door fikt. _001

Ik ben enigszins thuis in de elektronica maar dit soort vragen laat ik liever aan de elektronica mensen over. _004

Laat maar horen of het kan!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Kan een Kisan SignalMinder SM-5 een relais aansturen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, dat kan de Kisan, ik heb een oude module uit elkaar gehaald en het is zwaar genoeg gemaakt.

Ik zou wel een zgn. auto-relais gebruiken, die hebben weinig stroom (vanaf 30 mA of zo) nodig om te schakelen, en kunnen behoorlijk hoge stromen over de contacten aan.

Zoals;
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=840629

30 mA om te bekrachtigen, en kan 30 Ampère over de contacten aan.

En dat voor 3,15 pleuri (excl. de bijpassende relais-voet, soms best handig, á 2,96)

Dus, ja, het kan, qua stroom.

PAS WEL OP: De running-lights functie van de Kisan is het heel snel aan-en-uit doen van de knipperlichten, daar kan je dan *geen* relais op aansluiten, die gaan vrolijk meeklapperen. Vandaar dat ik de runninglights functie niet gebruikt, omdat ik pïezo-piepers gebruik en die klinken als een schorre kikker dan. (constant)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kan een Kisan SignalMinder SM-5 een relais aansturen?

Ongelezen bericht door Baird »

@dutch: Is er dan nog een andere manier om het gedrag van de Kisan te gebruiken voor andere functies of wordt het een zinloos avontuur?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Kan een Kisan SignalMinder SM-5 een relais aansturen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hallo Baird;

Ligt er aan wat je exact en precies wenst;
Als het gaat om een paar extra gloeilampen, verwacht ik dat de Kisan dat wel aan kan.

Gaat het om "kerstboom-verlichting maatje a la DMM (mijzelf maar ff als voorbeeld noemende)" dan is er een betere oplossing te bedenken.

De vraag is dus, wat is precies je wens, dan bedenken we wel een oplossing.

Denk aan bijvoorbeeld een elektronisch relais (daar zitten geen bewegende delen in) maar zijn die vaak duur en wellicht niet beschikbaar voor laag spanning.

Evt. mag je via PB dit laten weten als je het privé of nog ff "geheim" wil houden, my lips will be sealed. (serieus).

Hoor graag van je, intrigrerende uitdaging. _004

[groet] RobL.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kan een Kisan SignalMinder SM-5 een relais aansturen?

Ongelezen bericht door Baird »

Situatie is als volgt:

Ben in juni overgestapt van mijn zilvergrijze R1150RT naar een Titaan grau R1150RT, als ik dan de weerspiegeling zie van mijzelf in de achterkant van de auto's voor me valt het me dat ik er nu echt veel donkerder uit zie dan op mijn vorige en dat zien mijn tegenliggers dus ook: ofwel ik ben minder goed zichtbaar.

Ik heb het Kisan relais al bijna 10 jaar in gebruik en die staat op maximale stand voor de running lights, heb altijd de mistlampen aan staan en de Xenon uit mijn vorige moet ik nog inbouwen.

Ik heb een mooi setje van die daglicht LED's gezien en ook een aardig plekje op de motor daarvoor gemaakt. Nu was het idee dat als ik gewoon rij deze LED's volop branden en zodra er geknipperd wordt de rechter met rechts meegaat en de linker met de linker, tevens gaan ze dan beiden knipperen als ik met alarmlicht tussen de file door rij. Zeg niet dat het niet mag, ik betaal die bon wel, zichtbaarheid gaat boven alles!

Voor deze toepassing had ik dus als sturing het Kisan relais willen gebruiken maar dat kan blijkbaar niet direct, ik ben dus benieuwd hoe het wel kan.

Heb je hier voldoende informatie aan?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Kan een Kisan SignalMinder SM-5 een relais aansturen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Beste Baird,

Duidelijk, en ik ben het 120% met je eens, en je hebt gelijk als je dit zelf ziet.

De oplossing is eenvoudig;
Je kunt m.i. die dagrij-leds gewoon parallel aan je knipperlichten monteren, de Kisan kan dat prima aan qua stroom.
(voor de mee-lezers; let wel ff op de plus en min, bij de lampen is de midden-pool de plus en de min is de buitenrand van je lampje. Dubbelcheck ff met een voltmeter dat je goed zit. Want bijvoorbeeld bij een H.nda zit dat precies andersom toen ik vorige week een motor van de nodige leds voorzien had ;) )

Die dag-rijleds kan je dan ook via de Kisan dimmen, aangezien ze parallel aan je knipperlichten zitten. En je hebt vier standen dan:
Uit, laag, hoog en (natuurlijk) knipperlicht.

Je behoeft dus niets te doen met relais of dat soort moeilijke zaken.

Want leds trekken veel minder stroom.

De signaalverlichting die ik gebruik, en dat is heel heftig spul, trekt maximaal 0,8 ampère, per stuk.
Alleen dat loopt niet via de Kisan natuurlijk. :roll:
Zou in principe wel kunnen, want die signaal-verlichting kent ook een permanent-aan stand, en dan via de Kisan is het een knipperlicht.
Alleen wat de wet zegt over het aantal knipperlichten (aan de voorkant) weet ik niet, ben daar nog niet ingedoken.


Het kan dus wel direkt aangesloten worden op de Kisan, gewoon parallel aan je knipperlichten-lampjes.
PS: Aangezien de knipperlichtlamp-voetjes met kabelschoen-connectortjes vastzitten, is het natuurlijk een kleine moeite om daar een zgn. doorlus-schoentje op te plaatsen, zoals in de navolgende afbeelding staat;
Afbeelding
Daar zit bij de R1100RT al een twee-polige op, en die is ook verkrijgbaar in 3-polig, dan kan je het gemakkelijk loshalen, als je daartoe gesommeerd wordt (scheelt soms de bekeuring)

Als je het niet vertrouwd of hulp nodig hebt, dan hoor ik dat graag.
Maar denk dat jij daar wel uitkomt.

Zo niet, laat maar weten! _004
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kan een Kisan SignalMinder SM-5 een relais aansturen?

Ongelezen bericht door Baird »

Dit is een duidelijk verhaal met één nadeel: in de niet-knipperen stand branden de nieuwe LED's dan ook op halve kracht terwijl ik ze dan juist voluit wil hebben.

Heb je daar nog iets voor?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Kan een Kisan SignalMinder SM-5 een relais aansturen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ehm, de manier waarop de Kisan de knipperlichten in Running Lights modi in twee verschillende helderheden laat branden, is door de lampen snel(ler) (en heel erg kort) aan-en-uit te sturen.
Aangezien de dagrij-ledlampen parallel komen te staan aan de knipperlichten, branden die dus met vergelijkbare intensiteiten zoals de Kisan is ingesteld.

Wil je de dagrij-led lampen op volle kracht hebben, dan moet je van de Kisan inderdaad alleen de aanstuur-signaal gebruiken. (zelfs in de High stand van de Running Lights, zullen deze dagrij led-lampen niet op hun volle potentieel branden).

Maar dan zal het zoiets worden als dat wanneer de knipperlichten aan zijn, de dagrij led-lampen uit gaan, dus bij knipperlicht kan ze mee knipperen maar precies andersom als je knipperlichten zelf.
(knipperlicht uit = dagrij led-lamp aan, knipperlicht aan = dagrij led-lamp uit)

Hoe denk ik dan dat je dit zou kunnen oplossen?

Zie mijn eerder reactie met die link naar zo'n auto-relais.
Je hebt dan twee relais nodig, 1 voor elke kant.

De spoel van het relais sluit je parallel aan over de knipperlicht-lampen. (nr. 85 & 86 op het relais)
De (plus van) dagrij led sluit je aan op de "NC" (Normally Closed) contact, oftewel nr. 87a. (het contact wat in rust, permanent gesloten is), en min van de dagrij-led op massa.

De stroom die de dagrij leds moet gaan voeden sluit je aan op pen 30/51 van het relais.

En nu komt het, die voeding betrek je dan van de geschakelde 12 volt. (spanning die er alleen is als het contact aanstaan van je motor).

Je hebt dan de volgende situaties;
- Motor staat uit, geen dagrij led-verlichting.
- Contact aan, dagrij led-verlichting gaat aan.
- Knipperlicht lamp gaat aan, dan is de dagrij led-lamp voor die kan uit. (maar de andere kant dagrij led lamp blijft aan en knippert niet)
- Knipperlicht uit, dan is de dagrij led-lamp aan.

Je krijgt dan de situatie waar je een soort "wig-wag" (= om-en-om knipperen) tussen je knipperlicht en dagrij led aan die kant krijgt die gebruikt wordt.

Ik weet niet of dat zo verstandig is, je kunt daardoor (denk ik, mijn mening althans) een verwarrende situatie krijgen.

Volgens mij is het veiliger, beter en volgens mij ook toegestaan, om de dagrij led-lampen gewoon permanent op de geschakelde 12-volt aan te sluiten.

Mijn LedPac dagrij led-lamp heb ik op de stadslicht aangesloten;
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”