BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 8 jaar de CliniClowns

Kilometer- en toerenteller verlichting R1100RT

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: JOS WRSM, EileRT

Gesloten
JildeRT

Kilometer- en toerenteller verlichting R1100RT

Ongelezen bericht door JildeRT »

Hallo allemaal,

Vorig jaar in maart heb ik mijn BMW -1100- gekocht en het rechterlampje van de toerenteller deed het niet; niet zo'n ramp want in dat gebied van het bereik kom ik niet zo vaak. In oktober heb ik een klein schuivertje gemaakt op gras en viel de motor om: rechterspiegel kapot en binnenste kuipdeel kapot. Vorige week kwam het binnenste kuipdeel binnen, dus kon ik aan de slag. Meteen maar naar de lampjes van het 'combi-instrument' kijken.

In de reparatiehandleiding Hfst 62 staat dat de volgende onderdelen moeten worden verwijderd:
buddyzit, spiegels, kuipzijdelen, binnenste kuipdeel, ruit, bovenste kuipdeel, kilometerteller, combi-instrument, stekkers.

Ik heb de buddyzit, kuipzijdelen, ruit en bovenste kuipdeel laten zitten. Hieronder de werkwijze en bevindingen met wat foto's.

1) Verwijder spiegels.
2) Verwijder het binnenste kuipdeel: maak stekkertjes los van stroomplug en de drie schakelaars (allemaal unieke stekkers) en de stekker van het LCD paneel of het LCD paneel zelf (3 schroefjes). Let wel op dat je alle schroefjes los hebt van het binnenste kuipdeel want het is NIET dik plastic en kan geen grof geweld weerstaan.
3) Draai de 4 boutjes los van het combi-instrument. Hier zitten speciale metalen ringen en rubbertjes aan. Dan ben je aangeland bij onderstaande foto.

Afbeelding
BMW R1100RT dashboard by piscatortje, on Flickr

4) Maak de kilometerteller aansluiting los op de achterkant van de kilometerteller (deze kabel komt van het voorwiel).
5) Draai het combi-instrument met de achterkant wat omhoog en draai de twee moeren achter de kilometer en toerenteller los.

6) Aan de zijkant zie je de resetfunctie van de dagteller; draai de twee schroefjes los van de aansluiting van de dagteller reset.
Afbeelding
BMW R1100RT dagteller reset by piscatortje, on Flickr

7) Maak de rubberaansluiting van de reset-functie van de dagteller los aan de linkerzijkant van de kilometerteller. Op ondersaande foto is het rubber aansluitstukje losgemaakt van de draaiknop aan de kilometerteller.
Afbeelding
BMW R1100RT dagteller reset losgemaakt by piscatortje, on Flickr

8) Duw aan de achterkant op de boutstukken zodat de kilometerteller naar buiten komt. Deze heeft twee lampjes die in rubber zitten en in de gaten klemmen van de kilometerteller. Op onderstaande foto zijn de lampjes nog te zien
Afbeelding
BMW R1100RT kilometerteller by piscatortje, on Flickr

In de twee gaten komen de rubbertjes waarin de insteeklampjes zitten.
Afbeelding
BMW R1100RT dashboard by piscatortje, on Flickr

9) Bij mij was de toerenteller er niet helemaal uit te krijgen want hier zitten nog wat kabels aan naast die van de lampjes.
10) Lampjes vervangen en weer in elkaar zetten. Dit laatste moet ik nog doen. Twee tankstations bij mij in de buurt hebben deze lampjes niet (12V 1,7W T6,5 (6,5mm diameter van het cilindervormige insteeklampje)). Weet iemand of er LED lampjes te krijgen zijn die op deze plaats passen?

Succes!

JildeRT

Inspector Gadget

Re: Kilometer- en toerenteller verlichting R1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Had op het andere draadje al een reactie gegeven, maar hier is meer on-topic;
JildeRT schreef:Weet iemand trouwens of voor deze lampjes ook LED-lampjes zijn te krijgen (het zijn nu 12V 1,7W T6,5 lampjes).
Ja, die bestaan ook in led-uitvoering.

Er zijn wel een paar dingen waar je voor moet oppassen cq. rekening mee moet houden;

1.
Led-lampen kunnen soms flink feller zijn dan dergelijke kleine gloeilampen.
Normaal gesproken is dat geen probleem, echter bij je tellerverlichting is niets zo hinderlijk als 's avonds/'s nachts dergelijke leds het risico vergroten dat ze je kunnen "verblinden".

2.
Led-lampen zijn directionele verlichting, oftewel, licht wordt 1 kant uitgestuurd.
Bij een gloeilamp is er licht rondom.
Je loopt dus het risico dat bij schaalverlichting er 1 plek heel goed verlicht wordt en de rest niet of nauwelijks.
Vandaar dat led-lampen vaak bestaan uit meerdere leds.
Of men werkt met reflectoren, danwel lensjes op de led-lampen.

3.
Omdat led-verlichting directioneel is, wordt dat soms "opgelost" door in een led-lamp meerdere ledjes te plaatsen.
Hierdoor kán het zijn dat de led-lamp daardoor niet meer in het gat van je instrument past.
Let (leuke woordspeling) dus goed op dat je led's qua breedte (meet anders het gaatje op waarin je gloeilampje nu gaat) en ook niet te vergeten, de hoogte!

Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”