Pagina 1 van 1

Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders

Geplaatst: 07 feb 2011, 21:39
door ReinierS
Dit heb ik even gepikt van onze buren, GS-ers:

klik

En daar leeft het nog meeeeeer

GSforum

Re: Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders

Geplaatst: 07 feb 2011, 22:57
door Inspector Gadget
Interessante leesvoer! _004

Ik heb het doorgelezen, en het is duidelijk en prima geschreven, geen ambtelijk stuk.

Ik lees wel een aantal zaken heel duidelijk;
- Er staan wel veel R1100RT's en R1150RT's op de foto's _004

- In 2013 wordt het motorrijbewijs met verschillende categorieën leeftijd- en motorvermogengebonden.

- Men zal gaan kijken naar zwaardere kledingseisen om letsel bij ongevallen te verminderen.

- Men zal gaan kijken naar verlichting en het verplicht stellen van het voeren van bepaalde verlichting

- APK wordt niet gezien als noodzakelijk, aangezien 0,3% van de ongevallen oorzaak was van de staat van onderhoud danwel technische gebreken aan de motor.

- Ook de staat van het wegdek e.d. heeft een belangrijke bijdrage in 8% van de ongevaloorzaken.

Maar de belangrijkste conclusie is dat in 90% van de gevallen de oorzaak van een ongeval een menselijk fout is. (motorrijder en/of automobilist)
Vandaar mijn onderschrift, ik spreek (helaas) uit ervaring.

Re: Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders

Geplaatst: 07 feb 2011, 23:22
door bolderbast
Herkenbaar:
quote blz. 18

"Uit een survey bleek dat meer motorrijders op een latere leeftijd (weer) gaan
motorrijden. Ze gebruiken de motor dan ook vaak voor recreatieve ritten. De uitkomsten
laten zien dat mensen die vooral het zwaardere type motorfiets aanschaft, vaker de volgende
kenmerken hebben: ouder, getrouwd, automobilist, ervaren rijder, man, ook ‘vrije tijd ritten’, volgde vrijwillige training, hoger inkomen. De auteurs benadrukken dat het belangrijk
is dat juist de groep met zware motoren een aanvullende training volgt, waarbij de nadruk
wordt gelegd op snelheidskeuze, gevaarherkenning en voertuigvaardigheden."

Akelig, maar goed om te weten:
Quote blz. 21.
"De belangrijkste oorzaken van motorfietsongevallen zijn menselijke fouten van motorrijders
en overige bestuurders (ongeveer 90%). Het gaat dan om voorrangsfouten (naar verhouding
vaak omdat een automobilist de motor niet heeft opgemerkt) en het verlies van de macht
over het stuur door de motorrijder. De infrastructuur is in bijna 8% van de gevallen de
primaire oorzaak van een ongeval. Dat zijn dus ongevallen waarbij het ongeval te wijten is
aan bijvoorbeeld een slechte staat van het wegdek of gladheid. Een mankement aan het voertuig (banden, remmen) blijkt in 0,3% de primaire oorzaak te zijn. De staat van het voertuig is dus bijna nooit de reden van het ongeval.

Ongeveer 40% van het totaal aantal slachtoffers onder motorrijders valt bij enkelvoudige
ongevallen (d.w.z. ongevallen waarbij geen andere verkeersdeelnemers zijn betrokken,
anders dan eventuele passagiers). Deze enkelvoudige ongevallen vinden plaats op wegvakken tussen kruispunten. De toedracht is vaak een combinatie van de macht over het stuur
verliezen in bochten, gladheid door regen, oliesporen, wegmarkering en een hoge snelheid"

Re: Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders

Geplaatst: 08 feb 2011, 16:01
door Mike Philippens
bolderbast schreef:Ongeveer 40% van het totaal aantal slachtoffers onder motorrijders valt bij enkelvoudige
ongevallen (d.w.z. ongevallen waarbij geen andere verkeersdeelnemers zijn betrokken,
anders dan eventuele passagiers). Deze enkelvoudige ongevallen vinden plaats op wegvakken tussen kruispunten. De toedracht is vaak een combinatie van de macht over het stuur
verliezen in bochten, gladheid door regen, oliesporen, wegmarkering en een hoge snelheid"
Ik denk dat het gros van deze ongevallen een gevalletje 'onderuit remmen' is. Je ziet heel vaak de paniekreactie van iemand als er iets op de weg ligt. Een gat in het wegdek, wat grind oid, en dan gaan ze keihard in de ankers. Wat mij betreft wordt de rijtraining uitgebreid met VRO achtige zaken en/of een verplichte training volgen na een half jaartje rijden. Mensen moeten leren dat een gat in het wegdek niet fataal is. Ik heb zát potholes genomen in Marokko, zelfs gaten waarbij de voorveer tegen het rubbertje kwam zeg maar (de spiegel viel er spontaan af, zo hard was de klap) maar er gebeurt niets. Een obstakel dat niet boven je as uitkomt, kun je nemen. Zo ook met een handje grind. Je valt niet meteen op je snufferd. En ook al glij je weg op gring, het is meestal maar een paar centimeter en dan pakt ie weer grip. Key is dat je snelheid niet te hoog is. Als je net een knee-down aan het doen bent, ben je klaar natuurlijk. Zolang je snelheid ok is, heb je alle gelegenheid om zo'n bocht gewoon te nemen en te corrigeren. Zo'n VRO training zorgt ervoor dat je je angst kwijt raakt voor dat soort obstakels en dus jezelf niet onderuit hoeft te remmen.

Wat ook veel gebeurt is target fixation. Je ziet wat grind of troep in een bocht liggen en wilt er niet doorheen rijden. Maar doordat je naar dat plekje blijft kijken, ga je er juist heen. En zo rijden mensen de dijk af...

Doe gewoon een VRO, en realiseer je dat je motor niet zomaar omvalt door grind of een obstakel. En dat vergt echt geen stuntmankunsten, gewoon een koel hoofd en de wetenschap dat jij dat kunt.

Re: Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders

Geplaatst: 08 feb 2011, 23:41
door ReinierS
Mike Philippens schreef:
Wat ook veel gebeurt is target fixation. Je ziet wat grind of troep in een bocht liggen en wilt er niet doorheen rijden. Maar doordat je naar dat plekje blijft kijken, ga je er juist heen. En zo rijden mensen de dijk af...
zoiets bedoel je

Re: Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders

Geplaatst: 09 feb 2011, 23:28
door keesenanja
Ik heb vorig jaar oktober mijn rijbewijs gehaald en ben 54 jaar. Wanneer is het verstandig om een vro te gaan doen? Meteen al of eerst maar eens een jaartje rijden ?

Re: Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders

Geplaatst: 09 feb 2011, 23:39
door Inspector Gadget
Nu je nog in je "leercyclus" zit, zegt mijn gevoel dat je dat prima daar nu al voor kunt aanmelden.

Het 1e halfjaar is het meest risicovolle voor elke beginnende bestuurder, en nu je al weer wat kilometers hebt gemaakt, begin je natuurlijk je motor goed aan te voelen, de bochten wat beter te nemen, wat minder op de tellers en meer met gevoel, kijken-en-zien, kortom je begint je routine op te bouwen.

Na je examen ga je leren (soms met vallen en opstaan, letterlijk) je motorfiets ook te beheersen en dan maak je met een VRO 1 hele grote stappen, in mijn optiek.

Re: Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders

Geplaatst: 10 feb 2011, 08:19
door Donic
Mike Philippens schreef:
bolderbast schreef:Zo'n VRO training zorgt ervoor dat je je angst kwijt raakt voor dat soort obstakels en dus jezelf niet onderuit hoeft te remmen.

Wat ook veel gebeurt is target fixation. Je ziet wat grind of troep in een bocht liggen en wilt er niet doorheen rijden. Maar doordat je naar dat plekje blijft kijken, ga je er juist heen. En zo rijden mensen de dijk af...

Doe gewoon een VRO, en realiseer je dat je motor niet zomaar omvalt door grind of een obstakel. En dat vergt echt geen stuntmankunsten, gewoon een koel hoofd en de wetenschap dat jij dat kunt.
Helemaal mee eens. Ik heb hetzelf vorig jaar ook gedaan (na 35 jaar rijden) en vond het een geweldigde ervaring. Je brengt de zaken die Mike beschrijft in de praktijk en overwint daarmee een heleboel twijfel en angst. Dit moet absoluut een verplicht nummer worden bij ieder motorrijbewijs. En dan kunnen de kosten van zo'n dag ook behoorlijk omlaag, zodat het voor iedereen financieel geen probleem kan zijn.

Gr.
Donic

Re: Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders

Geplaatst: 10 feb 2011, 10:50
door HenkvanR
keesenanja schreef:Ik heb vorig jaar oktober mijn rijbewijs gehaald en ben 54 jaar. Wanneer is het verstandig om een vro te gaan doen? Meteen al of eerst maar eens een jaartje rijden ?
Ik zou zeggen METEEN
Ik heb meer dan 32 jaar m'n rijbewijs en heb het vorig jaar samen met m'n dochter, die het rijbewijs toen 1 1/2 jaar had, gedaan maar het is geweldig om te doen je leert je eigen motor nog beter beheersen.

Re: Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders

Geplaatst: 10 feb 2011, 13:21
door HansD
ReinierS schreef:
Mike Philippens schreef:
Wat ook veel gebeurt is target fixation. Je ziet wat grind of troep in een bocht liggen en wilt er niet doorheen rijden. Maar doordat je naar dat plekje blijft kijken, ga je er juist heen. En zo rijden mensen de dijk af...
zoiets bedoel je
Een instrukteur van de VRO had een boer gesproken, die bij het zien van zijn motor vertelde dat er pas iemand bij hem in de buurt uit de bocht was gevlogen en tegen een boom was gereden. De boer vond dat best wel knap, omdat er in de hele bocht maar 1 boom stond. Hoezo, target fixation?

HAns

Re: Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders

Geplaatst: 10 feb 2011, 13:49
door Inspector Gadget
Absoluut, en klopt als een zwerende vinger;

Je wordt tijdens de motorlessen ook geleerd; "kijk waar je naar toe wilt".
(zoals de korte bochtjes draaien, vooruit kijken, bochten inkijken, en niet blijven fixeren op die ene pion, etc :roll: )

En het maakt niet uit of je op de fiets zit, of in de auto of op de motor, daar waar je naar kijkt, ga je naar toe.

Dat is ook 1 van de redenen, dat als er iets langs de weg gebeurt, ik vooral blijf opletten op het verkeer voor mij, want ik zie ze dan vertragen en soms wel eens bot op de rem gaan staan, richting de vangrail of kant van de weg, etc.
En ik dus vrijwel niet naar hetgeen wat zo interessant langs de weg gebeurt, kijk.

Re: Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders

Geplaatst: 10 feb 2011, 20:56
door Ton1959
Nou Rob ik moet eerlijk bekennen dat ik soms wel kijk naar de kant van de weg als het heeeeeeeeeeeel interessant is. Big RT Smile
Toen ik mijn eerste Honda CB400N had dacht ik dat ik een super motorrijder was. Ik kon bij elke bocht de voetsteunen op het asfalt krijgen en ook die van mijn broer die achterop zat. Nu heb ik geleerd dat ik niet die grens hoef op te zoeken omdat er wel vaker wat brandstof ligt of op sommige wegen wat grint in de bocht.
Ik merk dat ik slechter ga rijden als ik te weinig rijd. Eigenlijk is het belangrijkst dat je weet waar je eigen grens ligt en niet zozeer de grens van de motor. De weg is geen circuit en ik val trouwens ook niet graag . Maar mooie bochten blijven leuk. Sommige bergpassen neem ik nu soms met de helft van de snelheid van toen ik 25 was. Maar nu heb ik wel de tijd om alles goed te bekijken en daar geniet ik veel meer van.
Ik weet nog goed dat ik met een paar vrienden van de camping even een middagje rond de Mont Blanc reden en het was meer een race. Ik zag niks van het landschap en moest met mijn GS550 de gekste risico's nemen om de Goldwing en de Kawa 1000 cc bij te houden. Dus meestal sneller omlaag dan hun proberen te gaan. En toen ik plotseling een Renault 5 een draai van 360 graden zag maken over een dieselspoor ging mijn hart wel even harder slaan.
Achteraf denk ik nog vaak hoe dom het was om zo samen te moeten rijden. Maar ja al doende leer je. Tenminste ik heb veel geleerd hierdoor.

Ton