Pagina 1 van 1

Opgelost: knipperlichten rechts stuk maar links werkt nog

Geplaatst: 03 jul 2011, 21:31
door Dick_R1100RT
Hallo allemaal,

Ik heb een vreemd probleem. Na een aanrijding waren mijn rechter spiegel (en knipperlicht) stuk. Als gevolg daarvan knipperde het achterlicht twee maal zo snel. Dat heeft een paar dagen geduurd, maar nu doen ze het helemaal niet meer. Inmiddels heb ik het knipperlicht voor vervangen en ook het lampje achter is nog goed, dus daar ligt het niet (meer) aan. Ik heb al uitgevonden dat zowel links als rechts via hetzelfde relais gaan, dus dat is ook niet stuk.

Ik ben wel een beetje handig, maar elektra is niet mijn sterkste kant. Iemand een idee waar ik het zoeken moet?

Alvast dank,
Dick

Re: knipperlichten rechts stuk maar links werkt nog

Geplaatst: 03 jul 2011, 21:43
door mveenstra
Ik zou proberen de fitting eens om te wisselen met de linkerkant. Mogelijk dat het probleem daar in zit. Vooral omdat je aan geeft dat de relais wel gewoon goed is. Als het goed is kun je deze vrij simpel omwisselen. Als hij dan wel goed werkt en nu de andere kant niet goed. Dan weet je dat de fitting niet goed meer is en kun je deze vervangen.

Re: knipperlichten rechts stuk maar links werkt nog

Geplaatst: 04 jul 2011, 07:29
door aantzeetje
Zoals hierboven geschreven. Relais is blijkbaar goed want dat zit in de kring: +batterij naar zekering naar knipperlichtrelais naar stuurschakelaar waar je de keuze maakt tussen links en rechts naar knipperlicht naar massa. Dus als links goed gaat zou in principe ook rechts alles goed moeten zijn. Dat je knipperlicht sneller gaat als er een lamp stuk is, is normaal als het een relais met bi-metaal is. Voor je de fitting omwisselt even in de fitting meten of je nog steeds massa en stroom hebt. Wegens het ongeluk gok in op een afgebroken draadje.

Re: knipperlichten rechts stuk maar links werkt nog

Geplaatst: 04 jul 2011, 09:36
door mveenstra
Ook een afgebroken draadje is gelukkig vrij simpel te repareren (mits dicht bij de lamp) maar dit zul je merken door de fitting om te wisselen en/of door te meten. ;)

Re: knipperlichten rechts stuk maar links werkt nog

Geplaatst: 04 jul 2011, 09:37
door Dick_R1100RT
aantzeetje schreef:Zoals hierboven geschreven. Relais is blijkbaar goed want dat zit in de kring: +batterij naar zekering naar knipperlichtrelais naar stuurschakelaar waar je de keuze maakt tussen links en rechts naar knipperlicht naar massa. Dus als links goed gaat zou in principe ook rechts alles goed moeten zijn. Dat je knipperlicht sneller gaat als er een lamp stuk is, is normaal als het een relais met bi-metaal is. Voor je de fitting omwisselt even in de fitting meten of je nog steeds massa en stroom hebt. Wegens het ongeluk gok in op een afgebroken draadje.
Dat waren ook mijn eerste gedachten. De bedrading is in orde, want die heb ik nog nagemeten voordat de rechterkant er definitief mee uitscheet. Lampjes en fittingen zijn ook in orde. Overigens deden bij nader beschouwing ook de alarmlichten het onlangs niet meer. Gaat de stroomkring inderdaad van het relais naar de stuurschakelaar waar de keus pas gemaakt wordt, of kan het zo zijn dat het relais aparte aansturing geeft voor links, rechts en alarmlichten?

Re: knipperlichten rechts stuk maar links werkt nog

Geplaatst: 04 jul 2011, 10:09
door Inspector Gadget
Het relais van de R11xx serie is een volledig elektronische versie, er zit geen bi-metalen schakelaar of relais meer in.
Er zitten zelfs IC's in die de timing regelen, w.o. ook het snellere knipperen van de knipperlichten ter indicatie van een mogelijk defecte knipperlichtlamp (Europesche wetgeving)
De clignoteur heeft aparte uitgangen voor de knipperlichtlampen links en rechts.
De lampen zijn wel met elkander verbonden aan elk hun eigen kant.

Ik zou naast een draadbreuk (of gedeeltelijke onderbreking van de draad), ook heel goed kijken naar de contactpunten van de gloeilamp.
Door vocht (roest/oxidatie) kan er een overgangsweerstand ontstaan waardoor het snellere knipperen getriggerd wordt.

Een gekend probleem die wel vaker voor komt door die overgangsweerstand.

Het circuit met de ingangsschakelaars is massa-geschakeld. Er loopt spanning (+12 volt) via zekering F3 direct naar de clignoteur.

De alarmlichten-schakelaar heeft zijn eigen, separate ingang op de clignoteur.

Heel soms gaat de elektronische clignoteur ook defect.

E.e.a. kan je zelf nazien in de frame-circuits/schema's welke te vinden zijn in de Handige Downloads hier op het RT-forum ;)

Re: knipperlichten rechts stuk maar links werkt nog

Geplaatst: 04 jul 2011, 10:23
door mveenstra
verrek dat zegt rob zo wat. Wat ook heel goed zou kunnen is dat je achterknipperlicht defect is. Dat gaat gepaard met het te snel knipperen van het bijna defecte lampje. In de meeste rt's zitten de voor en achterknipperlichten aan 1 kant aan elkaar gekoppeld. Als er dus 1 defect is dan doet de andere aan die kant het ook niet meer. Heb ik ook een keer gehad. Oplossing is in dat geval vrij simpel vervang het lampje dat snel knipperde en probeer het dan opnieuw.

De andere kant blijft dan gewoon naar behoren werken.

Re: knipperlichten rechts stuk maar links werkt nog (OPGELOS

Geplaatst: 29 jul 2011, 16:18
door Dick_R1100RT
Oké, dan nu de ontknoping. Na wat draadjes hier en daar gelezen te hebben ging ik toch twijfelen aan het 'relais' (is blijkbaar eigenlijk helemaal geen relais, maar een digitale schakeling). Een nieuw 'relais' erin (wat zitten die dingen Oia vast zeg) en hopla, probleem verdwenen!

Dat het 'relais' 95.000km niet stuk gaat en dan na enkele dagen met dubbele snelheid knipperen de geest geeft zegt wel iets. Mijn advies als een van je knipperlampjes stuk is: Geef helemaal geen richting naar die kant meer aan tot je het lampje vervangen hebt. Anders ben je zo je 'relais' kwijt. (Tenzij de verkeerssituatie erom vraagt.)

Disclaimer: Schrijver dezes neemt geen verantwoordelijkheid voor het al of niet aangeven van richting. ;)