Opgelost: Engelse koplamp R 1200 RT

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jun 2011, 08:29
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Groningen

Opgelost: Engelse koplamp R 1200 RT

Ongelezen bericht door Johan »

Beste motorvrienden,
Onlangs heb ik een uit Engeland geïmporteerde R 1200 rt gekocht. De verlichting was verblindend voor de tegenliggers. De linkerlamp scheen schuin naar links boven en de rechter scheen ook niet goed. Er is toen (gelukkig onder garantie) een andere koplampunit in geplaatst. Ook toen was het niet goed. De linker lamp scheen schuin links naar beneden en de rechter ook, zij het iets verder weg. Vervolgens heeft de dealer de koplampen op dezelfde hoogte weten te krijgen, maar ze schijnen allebei nog behoorlijk naar links. Het knopje waarmee je de lamp naar links of rechts kunt draaien werkt niet. Nu heb ik een vraag. Als ik de lichtbundels bekijk zie ik dat de lampen een licht a-symmetrisch beeld geven met een "veeg" naar links. Autolampen doen dat ook maar dan met een duidelijke "veeg"naar rechts, de berm in. Is er verschil tussen de koplampen Engeland, versus de rest van Europa? Of is het een kwestie van juist afstellen, waarbij in mijn geval er een ander probleem is. Heeft iemand advies voor mij?
Groet, Johan
Inspector Gadget

Re: Engelse koplamp R 1200 RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, de koplampen voor de UK wijken af van de rest van Europe, omdat ze daar aan de "verkeerde" kant van de weg rijden. ;)

Dergelijke koplampen kan je dus niet gebruiken.

Als het garantiewerk is/was, adviseer ik je subiet terug te gaan.
Whatever ze onder garantie vervangen hebben, is niet goed gegaan.
Wellicht dat ze wederom een UK koplamp erin geplaatst hebben, wat dus niet opschiet.

Of ze hebben de koplampverstelmechanisme zover er uit gedraaid dat deze niet langer meer functioneel is. Dus te ver uitgedraaid.
(ik weet niet of er een eind-stop op zit, maar ik kan mij zo voorstellen dat je ook te ver kunt draaien)

Je kunt aan de voorkant van de koplamp, rechts-onderaan de rand van de koplamp een reeks cijfers en andere tekens zien.
En volgens mij moet je iets zien van "50 R 00 HC HR" (o.i.d.)

Samen met je Engelse snelheidsmeter waar je in een eerder draadje melding van maakte, blijkt maar weer dat het bepaald geen sinicure is om zo'n UK motor verkeerstechnisch weer legaal te maken. _002

Ik ben overigens wel verbaasd dat de motor op NL kenteken gekregen is zonder de (verplichte) vervanging van de koplamp.
Degene die het NL kenteken heeft verstrekt heeft m.i. iets niet helemaal goed gedaan. _001

PS: Is het wel een "formele" BMW dealeRT? _001
doov650

Re: Engelse koplamp R 1200 RT

Ongelezen bericht door doov650 »

RHD is toch juist voor de UK versie? Met Right Hand Drive rij je aan de linker kant en schijnt je dimlicht in de linker berm.
Rare jongens, die Engelsen.
Inspector Gadget

Re: Engelse koplamp R 1200 RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ehm, je hebt gelijk _004 , het stuur zit aan de rechterkant.

Ik zal het ff aanpassen voor de volledigheid. ;)
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jun 2011, 08:29
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Engelse koplamp R 1200 RT

Ongelezen bericht door Johan »

Uiteindelijk krijg ik een nieuwe lamp :-) Mijn kmteller/computer is inmiddels ook op km/u ingesteld.
Bedankt voor de tips.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”