Beantwoord: Daglichtverlichting en wetgeving
Beantwoord: Daglichtverlichting en wetgeving
Op mijn 1200 RT heb ik onder de grill 2 kleine lampen gemontreerd.
Ze zijn feller dan het dimlicht en de zichtbaarheid is dan ook een stuk verbeterd.
De buurman zegt echter dat ik ze niet samen mag voeren met het dimlicht .
Alleen met stadslicht ( zoals op de foto staat)
Ze zijn feller dan het dimlicht en de zichtbaarheid is dan ook een stuk verbeterd.
De buurman zegt echter dat ik ze niet samen mag voeren met het dimlicht .
Alleen met stadslicht ( zoals op de foto staat)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- AGVerheij
- Berichten: 852
- Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: Daglichtverlichting en wetgeving
Toegeven, ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar ik denk dat je buurman gelijk heeft. Wunderlich geeft bijvoorbeeld bij dergelijke sets aan dat deze niet legaal zijn bij de 1150rt, omdat daar het dimlicht altijd aan staat.
En als ik zo op de weg kijk naar auto's met daglichtlampen is dat ook altijd zonder overige verlichting - flitsend gepimpte golfjes uitgezonderd (maar daar zijn over het algemeen die lampen niet af-fabriek gemonteerd).
Maar er is een site met het volledige verkeersregelement (en nog veel meer), en daar moet dan iets over deze lampen te vinden zijn
KLIK
, Gerbert
En als ik zo op de weg kijk naar auto's met daglichtlampen is dat ook altijd zonder overige verlichting - flitsend gepimpte golfjes uitgezonderd (maar daar zijn over het algemeen die lampen niet af-fabriek gemonteerd).
Maar er is een site met het volledige verkeersregelement (en nog veel meer), en daar moet dan iets over deze lampen te vinden zijn
KLIK
, Gerbert
Groets, GerbeRT
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
- HenkvanR
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
- Locatie: Apeldoorn
Re: Daglichtverlichting en wetgeving
Misschien mag het niet maar je bent beter zichtbaar en daarom zijn er weinig of geen agenten die er wat van zeggen, ik heb ook een lamp waar nog nooit iets van gezegd is.
HenkvanR
Re: Daglichtverlichting en wetgeving
Inderdaad, je buurman heeft gelijk.
En eerdere stellingen ben ik het ook wel mee eens.
Bij de 1200RT zal je dus geen (formele) dagrijlicht kunnen monteren, want net als bij de 1150RT gaat het dimlicht aan zodra de motor gestart is.
Twee punten wil ik ook nog even aanhalen, voor de volledigheid van dit draadje;
Gezien de felheid van je extra lampen, lijken mij dit geen dagrijlampen.
Dat kan je herkennen op de tekens die op de lens van de lampeenheid zit.
Daar zal je een DRL aanduiding moeten vinden, zou het gaan om een dagrijlicht lamp.
Daarnaast is het verplicht dat die lampeenheid ook een E-keur heeft.
Te herkennen aan de hoofdletter E en een cijfer.
Als die niet in de lampeenheid (lens) aangegeven staat, is het niet toegestaan deze te gebruiken, onder welke omstandigheden dan ook.
Zelfs de gloeilampen *in* de lamp dienen formeel ook van een E-keur te zijn voorzien.
En zoals al aangegeven, het is je gezonden verstand gebruiken wanneer je meent dat dergelijke verlichting je zichtbaarheid zal vergroten, onder welke omstandigheden en hoe.
Tenzij je echt hinder of gevaar (verblinding bijvoorbeeld) zal je het formeel niet mogen, maar weinig commentaar over krijgen anders dan dat men zeer geïnteresseerd is hoe je het hebt opgelost.
En eerdere stellingen ben ik het ook wel mee eens.
Bij de 1200RT zal je dus geen (formele) dagrijlicht kunnen monteren, want net als bij de 1150RT gaat het dimlicht aan zodra de motor gestart is.
Twee punten wil ik ook nog even aanhalen, voor de volledigheid van dit draadje;
Gezien de felheid van je extra lampen, lijken mij dit geen dagrijlampen.
Dat kan je herkennen op de tekens die op de lens van de lampeenheid zit.
Daar zal je een DRL aanduiding moeten vinden, zou het gaan om een dagrijlicht lamp.
Daarnaast is het verplicht dat die lampeenheid ook een E-keur heeft.
Te herkennen aan de hoofdletter E en een cijfer.
Als die niet in de lampeenheid (lens) aangegeven staat, is het niet toegestaan deze te gebruiken, onder welke omstandigheden dan ook.
Zelfs de gloeilampen *in* de lamp dienen formeel ook van een E-keur te zijn voorzien.
En zoals al aangegeven, het is je gezonden verstand gebruiken wanneer je meent dat dergelijke verlichting je zichtbaarheid zal vergroten, onder welke omstandigheden en hoe.
Tenzij je echt hinder of gevaar (verblinding bijvoorbeeld) zal je het formeel niet mogen, maar weinig commentaar over krijgen anders dan dat men zeer geïnteresseerd is hoe je het hebt opgelost.
Re: Daglichtverlichting en wetgeving
Ik ben er bij vergeten te zeggen dar er origineel H3 55 watt lampjes bijzitten, maar die heb ik vervangen voor H3 35 Watt. Hier in Nederland niet te krijgen, (stad en land afgebeld ) maar bij Wunderlich besteld.
Ook licht zat.
Gr Bertus.
Ook licht zat.
Gr Bertus.
Re: Daglichtverlichting en wetgeving
Gelukkig heb ik er een schakelaar tussen gemonteerd. Hij kan dus uit.
En ik zal het licht dan maar gebruiken in verkeerssituaties waarbij extra zichtbaarheid gewenst is.
(lage zon , extreem weer en zo)
Er staat geen DRL aanduiding op , dus het zal ook geen origineel daglichtrijverlichting zijn.
Dank allemaal.
En ik zal het licht dan maar gebruiken in verkeerssituaties waarbij extra zichtbaarheid gewenst is.
(lage zon , extreem weer en zo)
Er staat geen DRL aanduiding op , dus het zal ook geen origineel daglichtrijverlichting zijn.
Dank allemaal.