Mistlampen

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
M.H.

Mistlampen

Ongelezen bericht door M.H. »

Beste forumleden,

Op mijn net aangeschafte BMW 1150 RT zit, zoals jullie natuurlijk allemaal horen te weten :D , een schakelaar om de mistlampen voor aan te zetten.
Nu gaf de verkoper van MotoPort mij aan dat je deze lampen ook als extra "gewone" verlichting erbij aan kan zetten!
Zijn er mede 1150 RT berijders die dat doen, en zo ja:
a) geef dit zoveel extra licht? (ik heb zelf nog niet in het donker gereden; vandaar deze vraag)
b) niet al te onbelangrijk: is dit hinderlijk voor onze medeweggebruiker?
c) kan je hiervoor een bekeuring krijgen?

Iedereen alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Gegroet,
Marcel
Dave

Re: Mistlampen

Ongelezen bericht door Dave »

Website van het OM schreef:Mistlampen aan de voorkant van de auto mogen alleen branden als het zicht ernstig wordt belemmerd door mist, sneeuwval of regen. Het mistachterlicht mag alleen gevoerd worden bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag het mistachterlicht dus niet gebruikt worden!

Dat is bepaald in artikel 34 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (feitcode R434 of R436).
Vervang auto door voertuig en ik denk dat je je antwoord wel hebt... Het kost overigens 50 euro meen ik.

Maar om verder nog op je vragen terug te komen:
a) Geen idee, ik heb een 1100. Auto-ervaring leert echter dat verstralers effectiever zijn. Bij een auto zijn ze echter lager gemonteerd en geven zo een ander lichtbeeld. Bij de 1150 zitten ze naast de hoofdverlichting, ik heb geen idee hoe dat er uit ziet.
b) Het is feller licht, het kan zeker hinderlijk zijn voor tegenliggers. Ik denk dat je relatief snel in de gaten krijgt of mensen zich gehinderd voelen (knipperen, signalen).
c) Ja dus.

De hamvraag is of je zelf meer wilt zien of zelf beter gezien wilt worden. Voor het eerste zou je deze verlichting pas nodig hebben bij het invallen van het duister of het rijden op echt donkere wegen. Dan kun je dit principe volgens mij best gebruiken als je anderen daar niet bij hindert. Er zal begrip zijn als iemand je daarop 'betrapt'. Wijsheid is hier je belangrijkste raadgever.
In het tweede geval zou je kunnen denken aan andere oplossingen: kleur motorlicht (motorvisie lampen van Philips bijvoorbeeld), modulerend licht (zoek even op dit forum) of zogenaamde running lights (zie ook elders op dit forum).

Andere oplossing die beide doelen dient: Xenon. Ook daarover is op dit forum het een en ander te vinden...

Met andere woorden: succes en wijsheid gewenst, er is genoeg te doen voor je denk ik zo...

Dave
M.H.

Re: Mistlampen

Ongelezen bericht door M.H. »

Dave,
dank je wel voor de snelle en duidelijke reactie _004
Zoals ik al aangaf heb ik nog niet met deze motor in het donker gereden, dus dat wordt gewoon simpelweg de verlichting gaan uittesten.

Groet,
Marcel
bertus

Re: Mistlampen

Ongelezen bericht door bertus »

en uit eigen ervaring,
gestopt, weer gaan rijden en lamp stuk.
Dat is bij deze fietsen een vreselijke klus, zeker met grote handen om de lamp te vervangen.
Dus lekker gaan rijden en je mistlampen aan.
Dan naar de dealer lamp laten verwisselen.

Gr Bertus.
Reinier L

Ongelezen bericht door Reinier L »

Vind ze heel fijn in het donker. Stralen in de breedte. Zijn bij mij wel xenon. Tegenliggers vinden ze niet prettig. Mag binnen de bebouwde kom niet gevoerd worden. Succes.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Mistlampen

Ongelezen bericht door Baird »

Rij sinds 2003 op een R1150RT en altijd de mistlampen aan: Hoofdreden om beter zichtbaar te zijn en secundair om meer licht op straat te hebben in het donker, ze schijn kort voor je op straat( rechts en links). Ik heb er de beste H3 van Philips in zitten, verder Xenon als dimlicht en de Kisan als running-lights. Nog nooit hiervoor aangehouden en dus ook geen bon gekregen. Mijn afweging is dat die boete in geen verhouding staat tot de extra veiligheid die de betere zichtbaarheid met die lampen oplevert.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Mistlampen

Ongelezen bericht door Benji »

a) Ja
b) In mijn geval niet, heb ze altijd aan en heb nog geen knipperende tegenliggers gehad.
c) Ja, alleen denk ik dat niet veel wetsdienaars weten dat de RT ingebouwde mistlichten heeft of je moet er ééne hebben met goei ogen.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”