binnenkant koplamp schoonmaken 1150/850

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

binnenkant koplamp schoonmaken 1150/850

Ongelezen bericht door wil51 »

Er was al een topic hierover maar die is gesloten. Ik ben toch nieuwsgierig of er een oplossing is gevonden om de binnenkant glas schoon te maken. Ook ik heb een lichte zweem op het glas zitten aan de binnenkant.
Jeanmarie

Re: binnenkant koplamp schoonmaken 1150/850

Ongelezen bericht door Jeanmarie »

Hallo Wil

Zal je eerlijk vertellen ik heb het zelfde probleem maar volgens het werkschema van de motor zou het moeten kunnen je moet er wel de koplamp voor uitbouwen.Ik heb eventueel een pdf voor je nederlandstalig.Hoor het wel als je intresse hebt

Groetjes Jean
Beamietoo

Re: binnenkant koplamp schoonmaken 1150/850

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Je kunt de koplamp uitbouwen maar het glas is rondom tegen de kunststof behuizing geseald. Ik heb bij een kapotte unit het glas af te halen maar het is mij echt niet gelukt.
Je kunt er wel via de lamp fittingen binnen komen maar ik verbeeld al een schip in een fles bouwen om op deze manier te reinigen.
Bij gelegenheid ga ik een instrumentmaker die met diverse klokjes werkt vragen hoe best te behandelen.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: binnenkant koplamp schoonmaken 1150/850

Ongelezen bericht door wil51 »

Dat het uitbouwen niet het probleem oplost had ik al van ander topic begrepen. Ik hoopte op een geniale oplossing. :roll:
Gelukkig is de waas nog niet zo erg. Maar je gaat je eraan irriteren. Bij een merk als BMW mag dit toch niet voorkomen.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: binnenkant koplamp schoonmaken 1150/850

Ongelezen bericht door Wullum »

Zelfde issue een keer opgelost met een koplamp van de Peugeot 206 van mevrouw Wullum.
Peupje is er 1 van 2004 met heldere koplampen van kunststof met 2 H7 lampjes erin (versies ouder dan 2003 hadden "traditionele koplampen van glas met ribbeltjes met H4 lampen).

Er zat vocht in de unit waardoor er ook wat aanslag door opdrogen in zat. Vorige eigenaar of slordige garagist had ooit een rubber kap achterop de unit bij het vervangen van een H7 lampje niet goed teruggeplaatst. Ook zat er wat rommel van het kapotte lampje in de unit (zwarte verf wat normaal op het puntje van een lampje zit).

Opgelost door de unit uit te bouwen (3 lampjes met rubber kapjes verwijderen, halve voorfront van een 206 moet er af waarbij een hele bende breekpennetjes moet worden afgebroken en vervangen door nieuw, maar dat terzijde. Vervolgens alle losse klemmetjes etc. eraf)
Losse unit vervolgens met een heel klein beetje water uit de wasdroger (geen kalk meer!) uitgespoeld, waarbij ik er op lette dat het water zo veel mogelijk alléén het doorzichtige kunststof raakte en zo min mogelijk de reflectoren, die zijn tenslotte van plastic met een opgedampt laagje wat volgens mij niet erg sterk is. Dus geen hele wasdrogertank erin gieten!
Vervolgens het water eruit gegoten (de unit heeft 3 lampgaten, dat loopt er zo uit).
Daarna met een schone theedoek de unit zover als mogelijk uitgedroogd, doek heb ik door de verschillende lampgaten helemaal naar binnen gefriemeld, met alleen een puntje er nog uit om vast te houden, daarna de doek maar blijven draaien....absorbeert u maar!
Daarna met een reep afgescheurd laken dit herhaald, waarbij ik het laken met een lang dun houten stokje zover mogelijk in de hoekjes heb weten te friemelen.
Toen ik 'm niet verder droog kon krijgen heeft de unit nog 2 dagen met het glas naar beneden en de openingen naar boven op de warme CV radiator gestaan, op een theedoek lekker uitdampen.
Als je thuis over perslucht beschikt kun je overwegen daarmee één en ander bespoedigen, maar ik lees elders op fora dat je daarmee toch voorzichtig moet zijn als je reflectoren al wat ouder zijn.
Daarna was de unit weer glashelder, droog en klaar om weer ingebouwd te worden.

Nu is zo'n 206 koplampunit redelijk te vergelijken met de koplampunit van een RT van type 22 dus zou dit verhaal moeten kunnen werken....
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”