Inbouw Xenon 1200RT

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door moh_fan »

Naar aanleiding van een ander draadje deze reportage.
Doe er je voordeel mee...

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door moh_fan »

1.Afbeelding 2.Afbeelding
3.Afbeelding 4.Afbeelding
5.Afbeelding 6.Afbeelding
7.Afbeelding 8.Afbeelding
9.Afbeelding 10.Afbeelding

Op foto 6 zie je twee goudkleurige weerstanden.
Wij dachten deze te moeten monteren, omdat er regelmatig verslag werd gedaan over slecht opstartende lampen.
De weerstand zou er voor moeten zorgen dat het CanBus-systeem zou denken dat er normale lampen waren gemonteerd.
Verbruik van een HID ligt nl zo'n 20W lager.
De weerstanden hebben we er echter snel weer uigehaald, omdat één lamp steeds niet opstartte en daarbij de weerstanden erg heet werden.
Na verwijderen startte beide lampen perfect op en nu twee jaar na dato heb ik nog niet één maal een storing aan de lampen gehad.

Ik zou niet anders meer dan Xenon willen. Wat een fenomenale lichtopbrengst! Gewoon super.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
eravenzw

Re: Inbouw Xenon 1200RT ==> 98 + 45 euro is de prijs!

Ongelezen bericht door eravenzw »

Ik heb op de R1200RT nu ook Xenon en dat werkt prima :D . Bij http://www.verlichtingkopen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor 98 euro :lol: een dubbele set gekocht en voor 45 euro door monteur van verlichtingkopen laten inbouwen (kan je ook zelf doen zonder kuip te demonteren, enige ingreep is 25 mm gat boren in je afdekkap voor je lamp voor doorvoer van de ballastdraden. Zorg wel dat je de goede set koopt met een digitale aansturing. Je hoeft inderdaad geen weerstand in te bouwen.

Succes ermee
ErikB

Re: Inbouw Xenon 1200RT ==> 98 + 45 euro is de prijs!

Ongelezen bericht door ErikB »

eravenzw schreef:Ik heb op de R1200RT nu ook Xenon en dat werkt prima :D . Bij http://www.verlichtingkopen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor 98 euro :lol: een dubbele set gekocht en voor 45 euro door monteur van verlichtingkopen laten inbouwen (kan je ook zelf doen zonder kuip te demonteren, enige ingreep is 25 mm gat boren in je afdekkap voor je lamp voor doorvoer van de ballastdraden. Zorg wel dat je de goede set koopt met een digitale aansturing. Je hoeft inderdaad geen weerstand in te bouwen.

Succes ermee
Waarom niet deze set? Op dezelfde site gevonden. Moet ook op de R1200RT passen.

XENON-KIT * Auto's met boordcomputer * 89.00EUR nu 75.00EUR
Deze Xenon HID kit voorkomt storing op het dashboard en is geschikt voor alle auto's met Canbus-systemen en auto's met boordcomputer.
WilBike

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door WilBike »

Hallo,

Ik had over een 20000 km reeds een 7-tal lampen stuk (geen xenon). Ondertussen monteerde ik een set Philips, NightGuide (3 color safety) lampen die wonderlijk genoeg reeds een 6000 kilometers hun 'ding' doen (hopelijk is het er morgen niet mee gedaan... :lol: ).
Naar aanleiding van deze, voor mij, abnormaal vroege defecten, informeerde ik bij mijn officiële dealer (toen Jorssen Motor Sport) naar een xenon-set. Als antwoord kreeg ik dat bij elk electrisch defect ik nimmer beroep kon doen op de garantie van BMW. Straffer nog, BMW-motorad zou van elke vergoeding afzien omdat xenon verlichting niet voorzien of gevalideerd werd in combinatie met het canbussysteem.
Vermits ik een 2 + 2 garantie heb zag ik uiteraard af van de montage.
Nu mijn vraag ; heeft er op dit forum iemand ervaring met dezelfde reactie of heeft hier reeds iemand problemen gehad bij een garantiegeval in combinatie met xenonmontage?

Wilbike ;)
eravenzw

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door eravenzw »

beste wibike

ik heb de eerste 20000 2 keer een h7 lamp moeten vervangen. rijd ondertussen een jaar rond met xenon lampen en nog niks hoeven te vervangen. mijn exclusieve bmw dealer vind het ook een prima oplossing -1200-

groeten

erik
Inspector Gadget

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Canbus kan problemen hebben met Xenon omdat dergelijke lampen minder stroom opnemen vergeleken met een Halogeen gloeilamp.
Echter, er zijn Xenon sets te koop die specifiek geschikt gemaakt zijn voor voertuigen met Canbus.

Dat een dealer dit al heel snel aangeeft dat xenon plaatsen alle garantie aangaande eventuele electrische problemen komt te vervallen is wellicht begrijpelijk maar wel wat kort door de bocht.

Het is absoluut een feit dat er Xenon sets in de handel zijn die veel storingen kunnen veroorzaken, maar daar is vaak ook de prijs naar.
Canbus stuurt de spanning en stroom aan naar vrijwel alle apparaten op het voertuig, ook je verlichting.
Bij mijn auto is het bijvoorbeeld zo, dat als een knipperlicht defect raakt, 1 van de remlichten (er zitten er meerdere per kant) die functie overneemt.

Bij de R1200RT zit het Canbus systeem ook te kijken/monitoren van de verlichting.
Het is dus zaak uit te vinden welke merk after-market Xenon sets werken met de R1200RT.

Het plaatsen van (goudkleurige) belasting-weerstanden om zo de Canbus te "foppen", is zeer sterk af te raden.
Dergelijke belastingweerstanden zijn in principe alleen bedoelt voor de knipperlichten, om te voorkomen dat de clignoteur denkt dat er een lamp defect is en sneller gaat knipperen als er bijvoorbeeld led-lampen gemonteerd worden.

Dergelijke belastingweerstanden zijn vaak 5 á 6 ohm, en bij 12 volt geeft dat een stroom van 2 ampere, en 24 watt vermogen, dat is erg veel warmte.
Bij een knipperlicht is dat nog redelijk te behappen, het is kortstondig aan-en-uit.

Maar bij verlichting moet je dit zeker niet willen, en zou ik het zelfs gevaarlijk willen noemen.

Het beste is dus dat de forumleden met een R1200RT en Xenon aangeven welk merk set ze gebruiken en/of waar ze deze hebben aangeschaft.
Wat natuurlijk niet een 100% garantie is, maar daar is dit forum voor, uitwisselen van kennis en ervaring _004
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door HansD »

Rob,
Helemaal mee eens, zeker je opmerkingen over de extra weerstanden. Ik ben inmiddels wat verder met mijn Canbus-"studie", vandaar de volgende aanvulling:

De meeste instrumenten en lampen op de R1200RT zijn niet aangesloten op de Canbus, maar op een kastje dat de ZFE heet. Dat staat voor Zentrale Fahrzeug Elektronik, en betekent : intelligente en electronische zekeringkast. Deze ZFE is een van de "control units", of computers, die zich op je R1200RT bevindt. Andere zijn : BMS-KP (de motronic die alles op en aan het motorblok meet en regelt), I-Cluster (het dashboard), ESA en DWA (diefstal-alarm).
Nu is het punt dat deze control units onderling over de Canbus met elkaar praten, maar dit geldt niet voor de bedieningsinstrumenten aan het stuur en de verlichting. Deze zijn allen rechtsstreeks en uitsluitend op de ZFE aangesloten.
Het grote verschil dat dit maakt is dat de Canbus een ISO-norm is waar van alles over is te vinden, en de ZFE een eigen electronica product van BMW is, waarover helemaal NIETS te vinden is.
Zo zou het interessant zijn te weten welke spannings- , stroom- en weerstand-waarden voor de ZFE 'normaal' zijn, en wanneer iets als 'abnormaal' of defect wordt gezien; maar dit staat dus nergens. Ik blijf zoeken, maar misschien moet ik zelf een tweedehands ZFE kopen, deze open schroeven en er allerlei testen mee doen om dit uit te vinden. Ook is de ZFE waarschijnlijk opgebouwd uit standaard electronica componenten. Hierover is weer wel informatie te vinden, als we maar weten welke in de ZFE gebruikt worden ....

Hier zie je er een (nummer 3 in het schema);
Afbeelding

Meestal zit hij onder de tank zoals bij een K1300:
Afbeelding

Als iemand ooit een defecte of open ZFE heeft, houdt ik me aanbevolen (dure grap: 774 US dollar!)
(beetje off topic, sorry)

HAns
Inspector Gadget

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wat ik zoal gelezen heb over de ZFE, is dat apparaten aangesloten hierop, ook als controler kunnen werken.
Bijv. een can-bus compatible lader, die zorgt er voor dat de ZFE de accessoires-socket niet uitschakelt om zo je fiets te kunnen druppelladen.
http://psndealer.com/dealersite/images/ ... an_bus.pdf

Wat ik ook zoal lees, is dat de ZFE naast de verlichting en instrumenten, ook de toetert en de start-motor er op verbonden zijn.
En de ZFE inderdaad gezien moet worden als "automatische zekeringkast" met diagnose-mogelijkheden. (en kilo's aan sensoren en giga-lengtes aan logging)

Vandaar dat bijv. de Kisan TailBlazer (20W-DZ) een circuit heeft (dubbele balast) om te zorgen dat de ZFE geen fout-melding geeft, en daardoor kan werken met de R1200-serie.

Las op deze link wel iets interessants;
http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=2725

".... There is a software update to the ZFE when the bike is fitted with a Xenon headlight (not available in the US) so there may be some concern that the ZFE is looking at a minimum current to the headlight circuit to monitor for a burned out headlight bulb. ..."
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door HansD »

Interessante link, misschien toch eens met de BMW dealer gaan praten.
Overigens is de Xenon optie voor de R1200RT sinds enige tijd uit de folder verdwenen. De Xenon die de dealer wel kon leveren (niet BMW) was vreselijk duur, maar misschien zit daar dus een ZFE software wijziging bij (?).

Ik wil nog wel even opmerken dat 'canbus compatible' gezien bovenstaand verhaal voor Xenon verlichting en laders dus een loze opmerking is.
Wel zou 'ZFE -compatible' kunnen. Maar dit is dus merk en model gebonden (zelfs ZFE-software release gebonden).
Hans
Inspector Gadget

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Beste Hans(D),

Ik ben het niet helemaal met je eens wat betreft "canbus-compatible" een loze opmerking is, als ik je goed begrijp;
Door al die controlers wordt er gekeken naar (o.a.) strooomopname(s), spanningsniveau's en eventuele puls-signalen.

Voor auto's heb je ook zgn. canbus-compatible Xenon-sets, net als voor motorfietsen zie ik bij mijn leverancier.
Daarin zitten dus vaak de bewuste goudkleurige weerstanden, niet echt een goede oplossing ivm warmte-afgifte, is mijn mening.

Van mijn auto kan ik in de ECU (via de laptop) echt veel, heel erg veel instellen wat betreft de CAN-bus, zelfs controlers uitschakelen, omzeilen, etc.

Je zult de ECU moeten programmeren, en daar kom ik hier-en-daar wel wat over tegen dat de dealer daar e.e.a. doet.

Andere interessante link (wellicht);
http://www.r1200gs.info/faq/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
eravenzw

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door eravenzw »

Heren heren

wat een hoop stof. Probeer gewoon voor 98 euro de set bij http://www.verlichtingkopen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; . Ik rij er nu een jaar mee en geen enkel probleem, ook de dealer doet niet moeilijk. Mocht het een probleem zijn - wat niet het geval is - dan zet je toch gewoon de h7 lampen er weer op.


Wederom, succer ermee -1200-
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door HansD »

Rob,
ECU is alleen een ander woord voor contol unit, en daar zijn er meer van op een moderne motor of auto, dus dan is altijd de vraag : welke bedoel je? Ik heb nergens een electrisch schema van de R1200RT, dus als voorbeeld nemen we die van de R1200GS:
http://www.bmwgsclub.nl/schematics/R120 ... iagram.pdf

Om te beginnen kun je zien dat op de diagnose-connector 4 control units zijn aangesloten: BMS-K, I-Cluster, ZFE en I-ABS.

Je kunt hier ook zien dat er enorm veel draden naar de ZFE lopen, oa. die van de lichten voor en achter, de knipperlichten, maar ook de bedieningselementen en de stopcontacten. Van al die aansluitingen zijn er slechts 2 (pin 16 en 17 op de ZFE) waarop het CAN bus protocol gepraat wordt. (En zoals je ook kunt zien gaat die double shielded twisted pair kabel, gemerkt met MR-CAN-LOW en MR-CAN-HIGH (CANbus Low en High signalen), alleen naar de I-Cluster, de BMS-K motronic en naar de I-ABS, en evt. de ESA en DWA control units. )
Alle andere kabels op de ZFE, behalve pin 16 en 17, praten GEEN Canbus protocol; en dat zijn er heel wat (alleen op het eerste ZFE diagram al meer dan 25 aansluitingen). Al deze aansluitingen zijn wel degelijk intelligent, beschermd en bewaakt, maar niet volgens het Canbus protocol. Als je Xenon wil monteren op een R1200RT heb je dus niets aan Canbus kennis. Ook de andere control units zijn niet interessant - alleen de ZFE moet je hebben. Hetzelfde geldt voor een lader die je op het stopcontact aansluit.
Vandaar dat ik probeer uit te puzzelen hoe de ZFE in elkaar zit en werkt.
HAns
WilBike

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door WilBike »

Bedankt voor de reacties en verwijzingen maar ik blijf nog steeds met mijn vraag zitten ;
Heeft er op dit forum iemand ervaring met dezelfde negatieve reactie van een officiële BMW-dealer en/of heeft hier reeds iemand problemen gehad bij een garantiegeval in combinatie met xenonmontage op een -1200- ?

Met welgemeende groet,
WilBike ;)
Inspector Gadget

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Normaal gesproken wordt met de ECU het motormanagement systeem bedoelt, en ik gebruik het vrij ruim omdat de meeste mensen dat wat gemakkelijker aanspreekt over het algemeen.
Terwijl CAN-bus weer veel gebruikt wordt als men met de verlichting en accessoires aan de slag wenst te gaan (zoals Xenon, Led-lampen, trekhaak, radio, alarm, etc)

Bij auto's kan je vaak wel communiceren met de CAN-bus mits je maar over de goede interface hebt en een programma die het juiste protocol kan communiceren.
(bij mijn auto is het CAN High en CAN Low die op de OBD-aansluiting die aanwezig zijn)
http://www.ross-tech.com/vcds/canbus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb hier (uiteraard de originele) SLP v2.2 van 06/2008 liggen, en kan wel eens kijken of ook de R1200RT schema's er op staan, zou mij verbazen als dat niet zo was.

Zoals ik het gelezen heb op een fora, zou het zo zijn dat, wat BMW met de "CAN-bus compatible" accu-laders doet, elke 15 seconden een puls geven die de bewuste controler dan weer "leest" en voorkomt dat de accessoires-aansluiting zich automatisch uit zet als je het contact af zet (o.i.d.)

Ik heb geen R1200RT (helaas) en geen CAN-bus (gelukkig ;) ) dus het is ietwat "ver van mijn bed" als je begrijpt wat ik bedoel.
eravenzw

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door eravenzw »

WilBike schreef:Bedankt voor de reacties en verwijzingen maar ik blijf nog steeds met mijn vraag zitten ;
Heeft er op dit forum iemand ervaring met dezelfde negatieve reactie van een officiële BMW-dealer en/of heeft hier reeds iemand problemen gehad bij een garantiegeval in combinatie met xenonmontage op een -1200- ?

Met welgemeende groet,
WilBike ;)
Beste WilBike

ik rij op een liesbak R1200RT en de onderhoud is bij een exclusieve BMW dealer. Ik heb de 2 H7 Xenon lichten met electronische ballast bij http://www.verlichtingkopen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; laten monteren (143 euro inclusief montage) en de stadslichten door 2 led-stadslichten bij Halfords (14 euro) zelf gedaan. Mijn BMW dealer vond het een prima oplossing en heeft geen enkele reactie gegeven over garantie ellende. Mocht het problemen geven dan vervang je het toch gewoon weer met de H7 lampen? Veel succes ermee.

Groeten

Erik -1200-
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door moh_fan »

WilBike schreef:Bedankt voor de reacties en verwijzingen maar ik blijf nog steeds met mijn vraag zitten
Mijn dealeRT heeft ook nog nooit een woord gerept over mijn xenon inbouw...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
WilBike

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door WilBike »

Bedankt voor de reacties. Ik zal na 3 januari mijn licht :D eens bij http://www.verlichtingkopen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; opsteken. Tot dan is de firma gesloten en het is momenteel toch niet echt het weer om zulke klusjes te (laten) klaren.
Voor iedereen prettig en vooral veilig eindejaar toegewenst...

Wilbike -1200- _004
raymondhaan

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door raymondhaan »

Ik heb de reacties over canbus etc. een beetje doorgelezen, dit zegt mij allemaal niet zo veel maar ik zal mijn ervaring met XENON verlichting even opschrijven.
In nov. 2008 heb ik mijn tweede R1200RT gekocht, met mijn vorige RT had ik het probleem wat de meeste wel zullen herkennen, na +/- 10000 km gaat er een lamp stuk.
Ik had mij zelf ditmaal eens getrakteerd op een BMW met al de opties die er leverbaar waren en toen de motor bij de dealer stond en hij er mee bezig was om hem af te leveren nog even gesproken over de lampen die regelmatig stuk gaan en heb toen na demonstratie van het XENON dit er ook nog maar in laten zetten.
Over de XENON was ik heel enthousiast het is echt een zee van licht en de gedachte dat deze lampen lang mee gaan stond mij ook aan.
Tot ik wat probleempjes met de BMW kreeg, een hele mooie optie vind ik de radio CD speler maar tijdens het rijden had ik daar problemen mee, bijna geen zender te vinden en hij stoorde heel erg terwijl er wel al ontstoringsfilters opzitten voor de intercom en navigatie
Paar maal terug naar de dealer en een nieuwe antenne erop en later ook nog een nieuwe radio ingebouwd.
Met de nieuwe radio vrij snel al weer storingen, het was me op een gegeven moment opgevallen dat de radio niet stoorde als de motor alleen op contact stond, weer terug naar de dealer en de motor laten lopen, stuurde je naar rechts dan stoorde de radio, stuurde je naar links dan was het over toen ontdekt als de motor liep en je de stekker van de rechter koplamp aftrok het storen over was.
Hoera gevonden wat het is, de dealer heeft toen de XENON iets anders ingebouwd zodat beide kastjes bij de linker koplamp zaten, motor opgehaald en het leek nu goed maar na een tijdje weer storing.
Omdat ik toch liever naar de radio luister dan dat ik met XENON verlichting rondrijd heb ik de XENON weer laten demonteren en heb het geld van de dealer terug gehad.
En eindelijk geen storende radio meer.
Dus ik heb niets negatiefs over XENON te melden want het geeft een zee van licht maar het werkt niet in combinatie met de radio van BMW
En natuurlijk ook niets negatiefs over mijn dealer

Gr Raymond
Inspector Gadget

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het probleem wat je ondervond heeft 2 mogelijke oorzaken, en je kunt heel goed van beide (!) problemen last gehad hebben.

1. Schakel-strooiveld van ballast
Een ballast kan je zien als transformator (hoewel schakelende voeding een betere uitleg is), waarbij de 12 volt van de fiets omgezet wordt in (maximaal) 23 kilo-volts, 23000 volt (kan dus dodelijk zijn!).
Soms wordt de ballast ook starter genoemd, maar dat is niet helemaal juist is mijn bescheide mening, die zit wel (al) in de ballast ingebouwd, is onderdeel van de ballast ontwerp.
(vroegere Xenon HID setjes hadden overigens wel een aparte in-line starter, die als klein extra kastje in de bekabeling was meegenomen.
Ik prefereerd dergelijke versies aangezien de starter apart ingesteld en afgeregeld kan worden)

Die kV's zijn nodig om de Xenon te doen ontbranden (via een zgn. vlam-boog, maar dat is hier niet zo interessant om dieper op in te gaan)
Nadat de Xenon (gas) in de lamp ontstoken is, schakelt de ballast terug naar een lager spanning, meestal tussen de 90 volt en 320 volt.
Om van 12 volt dergelijke hoge spanningen te maken (transformeren) heb je of een ongelooflijk grote trafo nodig (bonk staal met koperen spoelen van kilometers lengte maar super-dun), of, zoals dat tegenwoordig gaat met electronica, een schakelende voeding.
Een schakelende voeding heeft nog steeds koper (spoelen) om de spanning (flink) omhoog te transformeren, maar het circuit gebruikt een slimme techniek van schakelen (pulse-code) om de spanning "op te slingeren" naar die hoge waarde.
Omdat dit schakelen gebeurt met een redelijk hoge frequentie van 200 Hz (ok, het is laag, maar voor het menselijk gehoor is 200 Hz waarneembaar) en het is voorstelbaar dat het electrisch veld van dat schakelen (200 Hz) door de behuizing van de ballast gaat naar de omgeving, en als daar in de buurt de voedingslijnen of signaal-lijnen van je radio zitten, kan je er vrijwel op rekenen dat je die schakelpulsen zult horen op de radio.

Naast onstoor-filters (die helaas lang niet altijd werken, want die zijn vaak ontworpen voor de ontsteking en dat is lagere frequentie) in de voedingslijnen (dus EN de radio EN de ballast OF 1 van beide) kan je ook proberen, (terwijl de motor helemaal uit staat !!) of het verplaatsen van de ballast op een andere plek op het frame/positie verbetering geeft.
Doe dit NIMMER terwijl de motor aan staat, en ZEKER NIET als de verlichting aan staat!

Ook kan je eens kijken of een ander merk ballast een betere afscherming (behuizing) heeft.
LET OP: Het feit dat ballast van metaal is wil zeker nog niet zetten dat het een goede afscherming is, het kan van p.sbakken-staal zijn of aluminium zijn.
Kijk ook eens naar de duurdere merken/modellen (lees: probeer of deze het probleem oplossen)


2. Aarding van ballast-behuizing op frame cq. aard-lus
Zoals bij fietsen gebruikelijk is, wordt voor (o.a.) intercom's zgn. "ontstoringsfilters" gemaakt.
Dat zijn deze niet! Het zijn vaak impedantie-aanpassers. Omdat een (moderne?) navigatie bijvoorbeeld een lagere of hogere impedantie heeft ten opzichte van de ingangsgevoeligheid van de betreffende intercom. Ook lost zo'n "ontstoringsfilter" vaak het probleem van een aardlus op (http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus) wat bij audio-installaties vaak te herkennen is als de "50 hertz" brom.
Met een Xenon probleem, kan je kijken of het aarden van de ballast-behuizing (lees: behuizing van de ballast zit op het metalen frame van de fiets gemonteerd) het probleem veroorzaakt.
Maar het kan ook andersom zijn, dus het feit dat de ballast contact maakt met de metalen frame van de fiets welke de problemen veroorzaken, dan dien je de ballast te isoleren van het metalen frame van de fiets.


Goed, een heel verhaal, zo langzamerhand.

Xenon is prima en storingsvrij te plaatsen, mits je aan een dingen denkt;

- Gebruik nimmer zgn. Xenon-verlengkabels, die functioneren als antennes, dus nog meer kans op storing.

- Verleng ook geen voedingskabels naar de ballast zelf toe (de 12 volt toevoer), ook daardoor vergroot je de kans op dergelijke storing

- Gebruik geen Xenon-setjes die hun voeding betrekken uit de oude lamp-aansluiting zelf.
Een goede (lees: mindere kans op storing, problemen met CAN-bus, etc) Xenon set gebruikt de oude lamp-voet (aansluiting) om stuursignalen te ontvangen (lees: lichten aan, en .... lichten uit ..., evt. groot licht als je Bi-Xenon nodig hebt, zoals bij H4 het geval is) en heeft daarnaast nog een aparte voedingslijn die direct op de accu aangesloten dient te worden (met zekering, uiteraard).


Ik denk dat je nog niet te snel moet opgeven wat betreft Xenon, vele Forum Vrienden zijn je voorgegaan, ook op de R1200RT en zover ik het gelezen heb, tot volle tevredenheid.

Maar het zal wellicht tijd (en dus geld) kosten om het op te lossen, of je kunt gaan voor de gerenomeerde merken, die hebben vaak zgn. Motor HID kits, met 1 lamp en ballast die vaak ook nog eens extra plat en klein is.

Hopelijk help ik je beetje op weg, danwel geeft het je moed om het nog eens te proberen ;)

PS: Als je meer wilt lezen over ballast;
http://powerelectronics.com/mag/610PET22.pdf
raymondhaan

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door raymondhaan »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, snap het niet helemaal maar ben er wel van overtuigd dat dit de oorzaak is.
Je schrijft dat ik het niet te snel moet opgeven, ik heb 10000 km geduld gehad maar toen was ik het toch echt zat, heb nu alweer 17000 km met plezier gereden. het is voor de dealer ook lastig storing zoeken want het is net als met kiespijn, als je bij de tandarts zit voel je niets en thuis begint het weer.
Ik lees op het forum dat er veel mensen zijn met XENON op de R1200RT maar ik weet niet hoeveel de radio cd als optie hebben, mijn dealer heeft bij meerdere motoren XENON ingebouwd en niemand heeft last van storing maar ik ben ook de eerste met de RT met radio waar hij hem inbouwde en waar hij dus klachten van krijgt.
Op de intercom en de navigatie stoorde het niet.
Of er een goed of slecht merk XENON is gebruikt kan ik niet over oordelen, ik koop en laat het monteren bij de dealer dus neem aan dat het goed is. volgens zijn site is het Q-line Xenon.
En nogmaals ik zit de Xenon verlichting niet af te kraken maar ik luister liever naar de radio
Inspector Gadget

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Met alle respect, Q-Line is rebranded (import van Harvest BV, een handelsfirma), oftewel "chinees" en alleen in de Benelux verhandelt.
Wat de meeste merken zijn, geef ik gelijk toe ;)

Ben het zeker met je eens dat of dit merk Xenon (of andere merken Xenon) nu echt "slecht" of "goed" is/zijn, veel is afhankelijk van de diverse factoren die ik eerder beschreven heb.

After-market Xenon is altijd ietwat lastig, en kennis van mogelijke storingen (en oplossingen) zoals eerder omschreven (ook niet te vergeten: CAN-bus) maakt het dat een dealeRT wellicht liever niet after-market Xenon monteerd, als het problemen geeft. Voor hem en de klant, door de mogelijke storingen, kosten, ontevredenheid, etc.

Al het bovenstaande/voorgaande is bedoelt als puur informatief, ervaringen, adviezen, etc.

Afkraken is gemakkelijk, en niet mijn ding.
Ik zou in dergelijke probleem-gevallen contact opnemen met de importeur en hen vragen voor hulp en advies.
Want dat is toch hun business, en een dealeRT wellicht dit minder vaak doet.
R1200RTE

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door R1200RTE »

raymondhaan schreef:Ik lees op het forum dat er veel mensen zijn met XENON op de R1200RT maar ik weet niet hoeveel de radio cd als optie hebben, mijn dealer heeft bij meerdere motoren XENON ingebouwd en niemand heeft last van storing maar ik ben ook de eerste met de RT met radio waar hij hem inbouwde en waar hij dus klachten van krijgt.
Enkele dagen geleden m'n nieuwe R12RT 2009 opgehaald met radio en ik had ook xenon als optie gevraagd.
Bij mij werkt het vlekkeloos met de radio doch ik weet alleen dat het niet standaard van BMW is
en voor zover ik het kan zien zijn het 2 kleine balasten zonder merk (wit product)
Ik probeer bij de dealer meer info te krijgen indien je dat wenst.
Vermoedelijk Chinees spul maar daarom niet minderwaardig gezien m'n R11S
jaren met z'n goedkoop spul heeft gereden naar alle tevredenheid.
Een foto zal je vermoedelijk niet verder helpen gezien merkloos.
raymondhaan

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door raymondhaan »

Ik ben wel benieuwd hoe ze het bij jouw dan hebben ingebouwd,en of je echt storingsvrij blijft rijden.
Als je jouw motor nog maar enkele weken hebt denk ik dat je er met deze weersomstandigheden nog niet veel mee hebt gereden.
R1200RTE

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door R1200RTE »

raymondhaan schreef:Ik ben wel benieuwd hoe ze het bij jouw dan hebben ingebouwd,en of je echt storingsvrij blijft rijden.
Als je jouw motor nog maar enkele weken hebt denk ik dat je er met deze weersomstandigheden nog niet veel mee hebt gereden.
Er staan nu 650km op dus niet echt veel maar woon werk is dan ook maar 12 km

Het weer schrikt me niet af had vroeger alleen een motor en 1 auto voor de vrouw dus was verplicht erdoor te rijden
met de r1100rt.
Binnenkort neem ik de tupperware evenaf en kijk dat effe na maar van onderuit zie ik ze hangen met
bindbandjes (colson straps)
De dealer heeft er reeds veel verkocht en heeft nog geen problemen gehad zodoende vertrouw ik het wel.
Mike Philippens

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

R1200RTE schreef:Vermoedelijk Chinees spul maar daarom niet minderwaardig gezien m'n R11S
jaren met z'n goedkoop spul heeft gereden naar alle tevredenheid.
Ik vermoed dat alles uit China komt, maar sommige dure merken plakken op dat zelfde spul een sticker, en verhogen de prijs met €100. Dan is het ineens 'kwaliteit'. Al dat gezeur over China, terwijl zo'n beetje alles wat je aanraakt uit China komt... ;) Maak je geen illusies.
Gebruikersavatar
poestexas
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mar 2010, 14:18
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Geraardsbergen

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door poestexas »

Ik heb in feite het zelfde verhaal met de Xenon-storing. Mijn R1200Rt heeft ook de originele radio en de xenon's geven inderdaad iets teveel storing. Met pijn in mijn hart heb ik ten einde raad de xenon's terug verwijderd. De originele radio heeft nu wel iets teveel gekost om hem dan verder niet te kunnen gebruiken. Die radio is voor mij trouwens de grote reden waarom ik het bij den duits houd.
Wat raar was: op mijn vorige R1200RT had ik ook de originele radio en xenon's. Alleen weet ik echter niet meer hoe die ballasten werden geïnstalleerd maar dat ging zonder problemen.
Reeds 5x heb ik nu al die plastiek verwijderd omdat ik steeds maar dacht nu eindelijk de oplossing gevonden te hebben. Tevergeefs!
Na wat ik hier zopas las, ga ik morgen nog eens een poging doen en die verrekte ballasten eens bij wijze van proef in mijn handen houden. Dan kunnen ze geen slecht kontakt geven op het chassis.
In feite zie ik het niet meer zitten maar ik hou jullie op de hoogte.
Inspector Gadget

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@poestexas;
Ik moet zeggen dat ik bijzonder te spreken ben over de kwaliteit van Pilot.

Wellicht dat je een dealeRT kunt vinden die no-cure-no-pay kan bieden?

Toegegeven, een mono-kit van Pilot is niet 1 van de goedkoopste, maar het is een bijzonder kleine ballast, en er zit ook een oplossing bij voor CAN-bus.
Gebruikersavatar
beamer1200rt
Berichten: 241
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

dutchmidiman schreef:@poestexas;
Ik moet zeggen dat ik bijzonder te spreken ben over de kwaliteit van Pilot.

Wellicht dat je een dealeRT kunt vinden die no-cure-no-pay kan bieden?

Toegegeven, een mono-kit van Pilot is niet 1 van de goedkoopste, maar het is een bijzonder kleine ballast, en er zit ook een oplossing bij voor CAN-bus.
Kijk dat gaat de goede kant op! _004

Tot nu toe had ik Xenon uit mijn hoofd gezet vanwege de storingskans op de radio, maar er gloort weer hoop. :D

Daar ga ik me straks toch maar weer eens in verdiepen. Eerst een nieuwe radio (garantie) en dan graag eentje die wel goed samenwerkt met mijn Baehr en niet knettert in mijn helm (ontsteking of dynamo). _001
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Inspector Gadget

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik neem aan dat je weet dat Baehr adviseert ontstoorfilters e.d. te gebruiken?
Die ze ook vaak leveren bij hun sets danwel kunnen leveren?

En als ik zo bot cq. zwart/wit mag zijn;
Het feit dat je radio last van storing heeft, zegt ook iets over de (afscherming van de) radio zelf.
Of de bekabeling naar de radio (afscherming of een vergeten aarding, o.i.d.).

Op Pilot's website kan je hun dealers vinden, wellicht zit er 1 bij jou in de buurt waarmee je afspraken kunt maken _001

1 ding is zeker, je moet de moed niet opgeven, m.i. kan het opgelost worden (lees: bepaalde sets zullen weinig tot geen storingen geven).
Zoals;
http://www.cbshop.nl/products/motor-ontstoorder.html

Oh ja, Pliot levert hun sets, uiteraard, ook met CAN-bus oplossing.
Gebruikersavatar
beamer1200rt
Berichten: 241
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

dutchmidiman schreef:Ik neem aan dat je weet dat Baehr adviseert ontstoorfilters e.d. te gebruiken?
Die ze ook vaak leveren bij hun sets danwel kunnen leveren?
Juiste aanname. Was echter op mijn vorige 1200RT niet nodig, maar daar had ik het zelf ingebouwd. Moet puur geluk geweest zijn. _001
dutchmidiman schreef:En als ik zo bot cq. zwart/wit mag zijn;
Het feit dat je radio last van storing heeft, zegt ook iets over de (afscherming van de) radio zelf.
Of de bekabeling naar de radio (afscherming of een vergeten aarding, o.i.d.).
Hoezo bot? Is eerder realistisch. Vraag: wat moet je precies afschermen en hoe/waarmee kun je dat achteraf doen?
dutchmidiman schreef:Op Pilot's website kan je hun dealers vinden, wellicht zit er 1 bij jou in de buurt waarmee je afspraken kunt maken _001

1 ding is zeker, je moet de moed niet opgeven, m.i. kan het opgelost worden (lees: bepaalde sets zullen weinig tot geen storingen geven).
Zoals;
http://www.cbshop.nl/products/motor-ontstoorder.html

Oh ja, Pilot levert hun sets, uiteraard, ook met CAN-bus oplossing.
De moed opgeven? Nergens voor nodig, maar haast heb ik ook niet.

Ik had al wat gezocht en er vanochtend een mailtje tegenaan gegooid. Er zit toch H7 in?
http://www.nltuning.nl/virtuemart/pilot ... -xenon-h7/
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Inspector Gadget

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

beamer1200rt schreef:... ontstoorfilters ...Juiste aanname. Was echter op mijn vorige 1200RT niet nodig, maar daar had ik het zelf ingebouwd. Moet puur geluk geweest zijn. _001
Ontstoorfilters zijn er in diverse soorten maten, en soms ook nog eens richtings-gevoelig (lees: het aansluiten van het apparaat op het filter dient aan 1 bepaalde kant plaats te vinden)
Oftewel er is een ingang en een uitgang.
beamer1200rt schreef: ... onstoren cq. controleren onstoring radio...wat moet je precies afschermen en hoe/waarmee kun je dat achteraf doen?
Afscherming is het al dan niet gebruiken van massa-omsluitingen van kabels (danwel gebruik maken van afgeschermde kabels, waarbij de kabel aan de binnenzijde een geleidende omvlechting heeft).
Afhankelijk wat exact de storing is die waarneembaar is, kan dat zijn in de toevoerleiding van de voeding van betreffende apparaat ontstoort moet worden (filter), het verleggen/verplaatsen van toevoerleidingen, het aanbrengen of juist los-nemen van aardingen aan het chassis, e.d.
Nadeel is dat je heel erg goed moet weten wat je doet (kennis van electronica) en dat het soms best wel eens een zoekplaatje kan worden.
Anders moet je eens een dealeRT zoeken die én Xenon verkoopt én overheidsfietsen onderhoud, want die kennen dergelijke uitdagingen vaak uit de praktijk, e.d.
beamer1200rt schreef: ... Er zit toch H7 in?
Helaas heb ik geen R1200RT, dus ik weet niet welke gloeilampen er in zitten, maar volgens RealOEM is het inderdaad H7.
beamer1200rt schreef: ...nltuning.nl/virtuemart/pilot-xenon-hid/pilot-xenon-h7/
Ik zou de mono-kit kiezen, want volgens mij zit er maar 1x H7 in de R1200RT ? _001 ;
http://www.nltuning.nl/virtuemart/pilot ... 8motor%29/
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Heb zelf niet zo'n goede ervaring met Xenon verlichting in mijn koekblik, moet zeggen dat mijn setje uit China kwam en er maar 60 euro voor heb betaald.
Het probleem begon toen de climatronic in de auto uitviel en dan weer werkte.
Bij toeval ontdekte ik dat na 3/4 jaar de kabel iets porreus geworden was en er een vonk overslag plaatsvond naar het lamphuis van de auto.
Op een gegeven moment werkte de Xenon verlichting niet meer, hiervoor heeft de dealer wel het regelapparaat van de climatronic moeten vervangen.
Ik heb hierna beide xenon lampen verwijderd, moet wel zeggen dat ik tot op de dag van vandaag nog steeds mis.
Merendeel van de aftermarket setjes komen uit China, als je er maar genoeg besteld dan kan er alles op komen te staan, Philips, BMW, Bosch noem het maar op.
De enige waar ik nog vertrouwen in heb is de setjes van Pilot, krijg toch de kriebels om hiervan eens 1 setje in te bouwen in mijn R12RT … maar het enige wat mij er vanaf houd is eventuele storingen of problemen met de regeleenheden op de motor. Er moet 100% een goede scheiding tussen het hoogspanning gedeelte en het 12V circuit. De 23kV bij het ontsteken kan een boel stuk maken.
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Inspector Gadget

Re: Inbouw Xenon 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb hier-en-daar toendertijd eens navraag gedaan, en de Pilot kan prima werken op de R1200RT, er zit zelfs een speciale CAN-bus toevoeging in die je in de 12-volt toevoer kunt opnemen.

Dat van slechte kabels die bij hoogspanning doorlekken/doorslaan heb ik helaas ook wel eens ervaren met "dat Chinese spul".

Ik zou niet meer zonder Xenon willen rijden, wat dat betreft, het zicht is in mijn ervaringen zo veel beter.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”