r1100rt altijd h4???

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

r1100rt altijd h4???

Ongelezen bericht door mveenstra »

Heren,

In de handleiding van bmw staat dat een r1100rt een h4 lamp heeft. Nu lees ik op veel sites en op dit forum. Dat een aantal mensen geen h4 hebben. Maar andere aansluitingen. Is het nou zo dat een r1100rt altijd een h4 lamp heeft? Of kunnen ze ook een andere lamp bevatten.

Ik wil dit graag weten omdat ik aan het kijken ben om mijn lamp te vervangen door een xenon lamp. Echter wil ik dan graag zo wel het dim- als het groot licht vervangen en ik begreep dat dit kan als je een h4 lamp hebt en je gebruik maakt van een bi xenon kit. Ik heb al even op dit forum rond gezocht, maar ik kan hier niet echt een duidelijk antwoord op vinden.

Dus eigenlijk wil ik 2 dingen weten.

1. is een r1100rt altijd met een H4 lamp uitgerust?
2. Wat adviseren jullie om te doen betreffende xenon en waarom?
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Dave

Re: r1100rt altijd h4???

Ongelezen bericht door Dave »

Mike, mijn RT had H4 en heeft nu bi-xenon en ik kan het iedereen aanraden!

Niet alleen zie ik zelf meer maar ik val ook meer op in het verkeer. Die passieve veiligheid telt voor mij ook nogal mee. Afgezien dan van de lichtopbrengst. Die is echt geweldig (ik moet daar nog een keer voorbeeldfoto's van maken).

Wel moet je zorgen voor een goede afstelling van het licht in verband met mogelijke verblinding van tegenliggers.

Voor nog meer informatie kun je ook terecht op mijn site: KLIK.
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: r1100rt altijd h4???

Ongelezen bericht door mveenstra »

Hoi Dave,

Leuke site en staat inderdaad veel informatie op. Goede handleiding overigens. Echter is mij nog niet helemaal duidelijk of overal nou een h4 inzit of niet.

Maar toch heel erg bedankt je hebt me zeker een stuk verder geholpen.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Gebruikersavatar
clemturbo
Berichten: 142
Lid geworden op: 05 okt 2008, 13:37
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede
Locatie: enschede

Re: r1100rt altijd h4???

Ongelezen bericht door clemturbo »

Gewoon je lampje er even uithalen, daar staat op welke type het is.
Boswachter
Dave

Re: r1100rt altijd h4???

Ongelezen bericht door Dave »

Volgens mij heeft een R1100RT altijd H4 lampen en refereer jij ook aan een 1150 en 1200 die inderdaad andere verlichting hebben (dat is ook een van de kenmerkende verschillen in het uiterlijk). Valkuil hierbij is de 850 die in twee versies (vergelijk met 1100 en 1150) is uitgebracht. En ik weet van iemand op dit forum die zijn 1100 topkuip heeft vervangen door een 1150 met dus ook weer andere verlichting.

Dus inderdaad even het lampje eruit halen en bekijken levert het meest betrouwbare resultaat...
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: r1100rt altijd h4???

Ongelezen bericht door mveenstra »

Hoi Dave,

Ja denk dat ik dat ook ga doen. Dacht dat ik hiervoor de hele body weg moest halen. maar lees nu dat dit een stuk simpeler kan. Nog wel 1 vraag. Ik zie 2 verschillende xenon setjes met groot licht. 1 die je op de accu moet aansluiten en 1 op de normale lamphouder. Weet iemand dit verschil?
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Inspector Gadget

Re: r1100rt altijd h4???

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je een -1100- hebt/ziet met een vierkante koplamp, is het een H4 gloeilamp die gebruikt wordt.
Zie je een koplamp zoals bij de -1150- dan is het H7.

Toen de -1100- ontworpen/gemaakt werd, bestond de H7 gloeilamp nog niet.

En soms zullen mensen zich vergissen en een H4 als een H7 aanmerken. ;)

Naast het verwijderen van de gloeilamp kan je ook op een andere manier zien of het H7 (of H4) is;
H7 heeft maar 1 gloeidraad, en vandaar dat je *altijd* een 2e gloeilamp nodig hebt voor dim- of groot-licht.
(stadslicht is dat kleine lampje wat onderin je koplamphuis geschoven zit).

Zie je maar 1 gloeilamp zitten als je van de buitenkant (evt. met zaklantaarn) kijkt door je koplampglas, is het dus een H4.

Ikzelf heb de Pilot Bi-Xenon set gebruikt op mijn -1100-, want als er een onderdeel defect gaat, is daar gemakkelijker aan te komen dan aan de vagere merken (die vaak onterecht schermen met merknamen zoals Phlips en Bosch op hun ballast).
Daarnaast hebben die vage merken nogal eens een kwaliteit lampen in gebruik (lichtbeeld, montage van de D2-lamp in de H4/H7 voet, kwaliteit ballast, levensduur) waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Pas op dat je geen setje koopt die alleen slechts op de lamp-voet aansluit!
Want die zijn 9 van de 10 keer geen Bi-Xenon (lees: er zit geen trekmagneet in de lampvoet die de Xenon lamp verplaatst voor de grootlicht-stand maar een extra klein "normaal" gloeilamp bij), en laat alle stroom en spanning via je bestaande bekabeling en schakelaars lopen.

Het is verstandiger een set te gebruiken die zijn eigen stroomvoorzieningsaansluiting heeft (accuaansluiting) en alleen de stuursignalen van je H4-lampvoet gebruikt, dan heb je de minste verliezen en maximale betrouwbaarheid.
Dave

Re: r1100rt altijd h4???

Ongelezen bericht door Dave »

En zo is het!
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: r1100rt altijd h4???

Ongelezen bericht door mveenstra »

Hoi DMM,

Dat laatste stukje begrijp ik niet helemaal.
Pas op dat je geen setje koopt die alleen slechts op de lamp-voet aansluit!
Want die zijn 9 van de 10 keer geen Bi-Xenon (lees: er zit geen trekmagneet in de lampvoet die de Xenon lamp verplaatst voor de grootlicht-stand maar een extra klein "normaal" gloeilamp bij), en laat alle stroom en spanning via je bestaande bekabeling en schakelaars lopen.
wat bedoel je daar precies mee. Een extra klein gloeilampje. De meeste bi-xenon kits die ik gezien heb. Hebben helemaal geen extra klein gloeilampje. Dat lijkt me ook wel apart. aangezien bij een bi-xenon ook het groot licht xenon zou moeten zijn. Dus je begrijpt ik snap er nog niet zo heel veel van.

Ik heb namelijk even gekeken en ik zie bi-xenon pakketten van pilot vanaf 100 euro. Maar ik zie ook niet pilot pakketten vanaf 39 euro. Allemaal alleen voor de motor en allemaal bi-xenon
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Inspector Gadget

Re: r1100rt altijd h4???

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Laat ik het zo stellen;

Er is nogal een flinke wildgroei in de after-market Xenon-setjes.
Vandaar ook dat er wetgeving gekomen is voor de vierwielige wat betreft "ontladingslampen" (Xenon)
Er wordt nogal wat gerotzooid in die markt van Xenon-verlichting.

En de kwaliteit en betrouwbaarheid is er dan vaak ook naar, daar probeer ik voor te waarschuwen.

Omdat er nogal wat gerotzooid wordt, nemen de verkopers het soms ook niet zo nauw met de betrouwbaarheid van de geboden informatie;
Bi-Xenon is een lamp waarbij er 1 lamp gemonteerd is (in de H4) en er een trekmagneet zorgt dat de D2 Xenon lamp zelf zich in de (H4) lampvoet verplaatst om grootlicht te geven.

Ik heb setjes gezien die met droge ogen als Bi-Xenon verkocht werden terwijl er nog een 2e (kleine Halogeen) gloeilamp op de H4-lampvoet bijgeplaatst was.
En dat is dus geen Bi-Xenon, want het dimlicht is die halogeen gloeilamp en de het grootlicht is de Xenon.
Bi = twee, en betekend in mijn woordenboek dat in beide standen (dim- en grootlicht) Xenon gebruikt wordt en er geen "kunstgrepen" nodig zijn middels een extra Halogeen gloeilamp.
En daarin maakt men vaak de denkfout; Het gaat niet om wat het grootlicht is (die is altijd Xenon) maar vooral wat is het dimlicht, dat dient dezelfde Xenon lamp te zijn.

Een goede set dien je met een kabelboom (soms zelfs met een relais als ik mijn set goed herinner, en in ieder geval een zekering) te hebben die zijn eigen stroomvoorziening (voor de Xenon verlichting én de trekmagneet) betrekt vanaf de accu zelf.
Je tupperware zal dus verwijderd moeten worden.

Je kunt "bochten afsnijden" en een set nemen die alle stroom/spanning betrekt van je H4-lamp verbinding (= eenvoudige inbouw), maar dan zou ik persoonlijk ernstig twijfelen of het wel Bi-Xenon is, omdat zo'n trekmagneet ook stroom trekt. Danwel zet ik vraagtekens of een bestaande H4-lampvoet wel in de benodigde stroom kan voorzien voor én Xenon én de trekmagneet.

Vaak is ook de clou de prijs, een goede Bi-Xenon set is duur, vooral de lamp zelf.
En natuurlijk de kabelboom.
Inspector Gadget

Re: r1100rt altijd h4???

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Oftewel;
Een *echte* Pilot Bi-Xenon set is rond de 200 euro.
(de adviesprijs voor een Pilot Bi-Xenon H4 - mono is meer dan 200 euro, met de ProLine (= platte) ballast)

Voor 39 euro kan je een hoop ellende kopen, maar ik kan niet in jou portemonnee kijken natuurlijk!

De "alleen voor de motor" is om aan te geven dat het om een enkelvoudige lamp gaat voor 1 koplamp.
Bij de vierwielige heb je 2 koplampen, en bij de -1200- heb je zelfs 3 setjes nodig. :lol:

Pas ook op als je zoekt met G00gle, op "Pilot Bi-Xenon H4", er zijn een aantal website-verwijzingen bij waar je dan op terecht komt die geen Pilot verkopen, slimmigheidje als je via Google adverteert. ;)

En je kunt bij MotorServiceAmersfoort (Kenny) terecht voor je Xenon, dan weet je dat het goed spul is;
http://motorserviceamersfoort.com/?page_id=164
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: r1100rt altijd h4???

Ongelezen bericht door mveenstra »

aha op die manier. dat is inderdaad duidelijk. Tja mijn portemonnee laat mij niet toe dat ik 200 euro uit geef voor xenon. Dus vandaar dat ik opzoek ben naar een goedkopere oplossing met ongeveer het zelfde effect. Gelukkig zie ik dat pilot ook sets verkoopt voor 119 euro. maar dat is dan alleen voor de motor. Dat scheelt al wel iets. Maar ik vind het nog veel geld.

http://www.nltuning.nl/virtuemart/pilot ... 8motor%29/

Ben nu eigenlijk toch wel benieuwd wat mensen van deze aanbiedingen vinden.

1. http://shop.strato.com/epages/61396109. ... ts/HID1538
en
2. http://hidxenonverlichting.nl/bi-xenon- ... 3godmSmtKw

Ben benieuwd. Wat vinden mensen er van en heeft iemand er ervaring mee. Het lijken allemaal degelijke sites. Maar toch.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”