Dagrijverlichting

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

vioma

Re: Het zwarte gat: wat heb je nu weer gekocht?

Ongelezen bericht door vioma »

Het nadeel van dagrijverlichting is dat het niet tegelijk met je gewone verlichting mag branden .
Als je je gewone verlichting aandoet moet de dagrijverlichting uitgaan .
Bij een moderne motor zonder schakelaar op de verlichting kan de dagrijverlichting dus nooit branden _001
Erikh

Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Erikh »

vioma schreef:Het nadeel van dagrijverlichting is dat het niet tegelijk met je gewone verlichting mag branden .
Als je je gewone verlichting aandoet moet de dagrijverlichting uitgaan .
Bij een moderne motor zonder schakelaar op de verlichting kan de dagrijverlichting dus nooit branden _001
Exact!
En bij het voeren van DRL horen ook je achterlichten niet te branden. (in Scandinavië is dat wel het geval trouwens)
En waarom zou je DRL plaatsen als je al standaard met licht aan rijdt.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Het zwarte gat: wat heb je nu weer gekocht?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

@Rob: nope....die ik heb zijn overigens net pas op de markt..geduld... :D
@Peter & Erik; ik heb alle draadjes op dit forum over extra verlichting nog eens een keer extra gelezen. Formeel mag ik het op mijn -1150- niet voeren, maar over het algemeen schijnt het in de praktijk qua boetegehalte allemaal wel mee te vallen... ;)
Ton1959

Re: Het zwarte gat: wat heb je nu weer gekocht?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zie geen voordeel van dagrijverlichting als de gewone verlichting aan zou staan. Dat zou betekenen nog meer stroomverbruik . Ik zie dagrijverlichting in steeds meer vormen op auto's en het lijkt wel een Kerstboom soms maar rond Kertmis is dat misschien okay :lol: . Van mij mogen de verlichting eisen wel wat strenger worden vooral met betrekking op de dagrijverlichting die nu al steeds meer word toegepast op auto's. De lamp die Rob angaf ziet er wel netjes uit. Maar als dan de overige verlichting niet aan mag moet je ook nog een soort lamp voor achter hebben _001 .

Gezien worden is wel fijn in ieder geval en volgens mij let de politie toch maar weinig op dit soort zaken.

Ton _004
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij gebruik van dagrijverlichting moet deze uitgaan zodra je dim- of grootlicht gebruikt.
De meeste niet-OEM dagrijverlichting heeft daar een speciale module bijgeleverd die dat netjes regelt.

Moderne LED dagrijverlichting gebruikt zogenoemde powerleds (van 2 ~ 3 watt) en hebben een verbruik van 0,5 ampère of nog minder.
Dus in principe ideaal om op een motor te plaatsen zonder al te veel stroomverbruik.

Ondertussen zijn de experts het wel eens dat een motorrijder een soort driehoek aan verlichting zou moeten voeren om goed zichtbaar te zijn.
De koplamp en 2 andere lampen nabij de voorvork of onderaan spiegels (bijvoorbeeld) en liefst met een andere kleur cq. intensiteit.
Opdat je beter opvalt in het woud van verlichting.

Zo zijn er motorrijders die amber lichten gebruiken om beter op te vallen in het verkeer.

Zover mij bekend is het onjuist dat je achterverlichting niet mag branden als je dagrijverlichting voert.
Wel is het vaak zo dat de verlichting aan de achterzijde vaak gekoppeld is aan de verlichting aan de voorzijde, en dan zal bij een juiste toepassing van dagrijverlichting inderdaad ook de achterlichten niet gaan branden. (de meeste dagrijverlichting komt met een speciale module die regelt dat de dagrijverlichting uit gaat bij gebruik van dim- en grootlicht).

Bij een -1200- gaat inderdaad het dimlicht gelijk branden zodra de motor gestart is, dus dagrijverlichting wordt dan heel lastig als je het juist wilt toepassen.
Naast de uitdaging van CAN-bus (lees: defecte-lamp melding door gebruik van LEDs).

En ik heb met een behoorlijke kerstboom aan verlichting gereden op mijn -1100-, wat prima opviel zonder hinderlijk te zijn.
Noch op- of aanmerkingen door het gezag anders dan de duim om hoog, af en toe.

Zolang je geen hinder of gevaar veroorzaakt of aandacht vraagt in de negatieve zin.
Ton1959

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Eigenlijk wel een leuke discussie de dagrijverlichting. Ik vind het ook zeer belangrijk om gezien te worden. Maar eigenlijk vind ik het ook zeker belangrijk om zelf goed zicht te hebben. Ik had het achterlicht bij Dave gezien en dat vond ik wel goed om gezien te worden. En die vorm van de driehoek van de verlichting voor is ook wel veilig maar ik vind het ook wel weer leuk om zelf dan ook echt meer licht op de weg te hebben.
En om gezien te worden denk ik dat de reflecterende kleding het rijden echt een stuk veiliger maakt terwijl het geen stroom kost. Dus hoop ik toch ook eens een keer een meer opvallende motorjack aan te schaffen.
Mocht ik er voor lampen bij wilen zetten dan moeten ze klein zijn en toch veel licht geven en in de lijn van de motor passen. En dan vakt er al veel af helaas.

Ton
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Goed zicht haal je uit goede koplampen en goede lampen, denk ik.

Helaas vind ik persoonlijk de koplamp van de -1100- wat te krap bemeten om een goed lichtbeeld te geven, terwijl de H4 in principe goed licht zou moeten kunnen geven.
Met Xenon heb ik dat wel verbeterd.

Bij de -1200- is, door gebruik van meerdere H7's, het lichtbeeld wel goed, en dat kan je nig verder verbeteren door de speciale H7's, met NightVision, etc, etc.
(bij de vierwielige worden H7's vaak met voorzetlenzen gebruikt, maar dit geheel terzijde)

Je zichtbaarheid verbeter je qua verlichting door intensiteit en kleur, voornamelijk.

Ook het achterlicht van de -1100- en -1150- vindt ik ronduit slecht, zelfs gevaarlijk.
Niet zo verwonderlijk, er zit helemaal geen reflector *in* het achterlicht, alleen wit plastic.
Daarom dat ik de RoadRocketeer lampen gebruikte, dat scheelde veel, heel erg veel.

De techniek staat gelukkig niet stil, en meer en meer zie je oplossingen, ook niet-OEM.
BMW timmert aan de weg inmiddels door Xenon en dynamische verlichting.

Niet-OEM oplossingen zijn er, soms zelfs heel erg intens, zoals de Clearwater oplossing.
Die kan je daarom ook dimmen, afhankelijk van je wens op dat moment is, zichtbaarheid of zicht.
En dat allemaal op basis van LED.

Want ultimo, door de komst van LED (en dan vooral, High Power LED), is het mogelijk goede zicht én goede zichtbaarheid in relatief kleine afmetingen te verzorgen. Het enige nadeel van dergelijke LEDs zijn de warmteontwikkeling, daarom vaak wat grote afmetingen van de behuizing om goede warmteafvoer te hebben.
Dat is vaak ook de reden dat dagrijverlichting ook redelijk fors is, want dan zijn vaak ook 3, 4 of meerdere High Power LEDs en die units worden ook warm, weet ik uit eigen ervaring.

En zoals ik al eens eerder aangaf, de eerste vierwielige met alleen led-verlichting (ook koplampen) zijn er al, dus het is een kwestie van tijd dat het ook op een motor beschikbaar zal komen. Of het een motor zal zijn met een verbrandingsmotor of een elektrische motor, is dan nog even afwachten.

Ik heb altijd kleding met reflecterende materialen gedragen, ook op de helm en als het mogelijk was, handschoenen, en zelfs op de motor (koffers, zijkant, voorkant).
Maar dat werkt maar ten dele als het licht van de goede kant komt en de kijker ook kijkt en ziet.
Als de zon volop in je rug staat, en de kijker kijkt tegen die zon in, zien ze je niet altijd.

Dagrijverlichting is vaak van een witte/blauwe-tint kleur, wat soms kán helpen je zichtbaarheid te vergroten.

Want dat is namelijk 1 van de grote voordelen van LED (en Xenon) ten opzichte van (conventionele) halogeen verlichting, het is vaak 1 kleur die vrij intens waargenomen wordt, en dat valt beter op. Het heeft geen neven-kleuren, zoals geel en rood.
Ton1959

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Tja met alles wat je hebt blijft het natuurlijk belangrijk dat de ander natuurlijk wel uit zijn doppen kijkt. Er rijden nogal wat mensen rond die denken dat de weg alleen voor hun is gemaakt. Ik zal me nogeens in de verlichtingeisen gaan verdiepen en kijken wat allemaal wel mag.
Als de zon in iemand zijn ogen schijnt ziet die persoon inderdaad weinig dat heb ik zelf al een keer ondervonden toen ik met motor en al de stoep op geduwd werd omdat mevrouw mij niet kon zien door de zon die achter mij stond. Gelukkig was het maar een Fiat Uno dus ik kwam er goed af die keer.
Ik ben wel benieuwd over de oorzaken van de meeste motor ongelukken waarbij een motor en auto bij betrokken is. Wie rijd wie aan?
Ik denk dat ik het led achterlicht een keer aan moet schaffen dat ziet er al vast goed uit en een stuk veiliger dan het standaard achterlicht. Zoveel hebbedingetjes hé.

Ton
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als ik kijk naar mijn eigen "incidenten" was het van de 7 keer, 7 keer de meer-wielige die flink in de fout ging, (3x rood-licht, 1x dronken achter het stuur, 2x niet voldoende afstand houden, 1x verkeerde weghelft) maar reken ik het mijzelf aan dat ik dat toen (let wel, we praten over 1982, dus andere tijden) niet tijdig zag aankomen, oftewel geen rekening hield met hun mogelijke fouten.

Maar als ik naar de statistieken kijk, zijn er ook heel veel eenzijdige ongevallen met de motor.

Terug naar het onderwerp;
Kijkende naar de constructie van de R1100R (via RealOEM, welliswaar) zie ik dat er waarschijnlijk wel een flinke reflector *in* de achterlicht-unit van de R1100R zit.
Toegegeven, 5 watt (van de duplo-lamp 5 watt/21 watt) is niet veel, maar met een goede reflector kan wel gezorgd worden dat die 5 watt naar achteren, dus door de rode lampkap heen komt.
Dat kan je zelf redelijk beoordelen door eens in de stromende regen op flinke afstand naar je achterlicht te (laten) kijken, zolang dat dan geen "gloeiende spijker" is, zit je m.i. wel goed.
Bij de -1100- en -1150- zit helemaal geen reflecterend materiaal aan de binnenzijde van de lamp, en gaat dus ook een flink deel verloren van de werking van de gloeilamp. Vandaar de oplossing van de RoadRockteer (of WhiteLight) lampen.

Ik heb een hele verzameling aan led-lampen liggen, ook duplo's, en jij bent altijd welkom om er eens een paar te proberen om te zien of dat veel verschil maakt.
Ik gebruik ze zelf al heel wat jaren in mijn vierwielige, en ze bevallen heel goed (zeker als ik kijk naar de verkeersborden, glazen winkelruiten enzovoort achter mij, dan zie ik heel goed dat ik voorbij cq. rem) :twisted:
Ton1959

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik had dit achterlicht gezien en dat zag er wel goed uit

http://www.wunderlich.de/shopart/860101 ... -Clear.htm
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wow, dat ziet er strak uit!

Ja, dan zal je zeker wel zichtbaarder zijn met zoveel naar achter gerichte leds.

Nu de voorkant nog, maar Berrybeer werkt momenteel ff niet echt mee om wat meer van zijn sluier op te lichten. :( :roll: ;)
Ton1959

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Je bent echt nieuwsgierig hé?
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ach, noem het een deformatie, ik ben breed geïnteresseerd. ;)
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door 1-handed »

Had dagrijverlichting op mijn CBF gemonteerd en samen met de koplamp altijd aan gehad
Nooit 1x aangehouden of door de politie er op aangesproken
Vaak ook met wieler events mee geweest , wel vond de politie het opvallend en mooi
Ga het op RT zeker weer doen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Met alle respect, dat is geen dagrijverlichting, daarvoor is het te fel en straalt het te breed. :shock:
Dagrijverlichting kan je herkennen aan de markering DRL op de lamp, en het feit dat ze een redelijk "streep" zijn qua verlichting.
Om hinder en/of verblinding te voorkomen. (!)

Dat jij ze toepast als dagrijverlichting is natuurlijk wat anders.
Maar bij wet is dit zeker geen dagrijverlichting, dat kan je zo zien.

Dagrijverlichting is namelijk ook maar maximaal 2 of 3 watt lichtvermogen, vandaar. ;)
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS: In de "BMW ConnectedRide" is BMW zelf overigens ook bezig met dagrijverlichting.
(net zoals op de K-serie)
Waarbij via LEDs en door modulatie en intensiteit-aanpassing daarvan de silhouet van de motor verbeterd wordt.

En kan je dus op je vingers natellen dat dit uiteindelijk, als het op motor verschijnt, ook bij wet geregeld gaat worden.
Ultimo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door scan »

Nog even en we hoeven helemaal niet meer zelf te denken.
Ik zie met angst en beven de volgende stap tegemoet dat je ook niet meer zelf hoeft te sturen.
Het einde van het pure motor rijden is in zicht... zucht!
Laatst gewijzigd door scan op 07 dec 2011, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Erikh

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Erikh »

scan schreef:Nog even en we hoeven helemaal niet meer zelf te denken.
Ik zie met angst en beven te wachten de volgende stap tegemoet dat je ook niet meer zelf hoeft te sturen.
Het einde van het pure motor rijden is in zicht... zucht!
En dáár zit hem de gevaarzetting vind ik: al die electronische hulpmiddelen zorgen er bij bepaalde mensen voor dat ze zelf niet meer logisch gaan nadenken en klakkeloos op de hulpmiddelen vertrouwen.
Om vervolgens als ze de fout in gaan, de apparatuur de schuld te geven.
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dit soort initiatieven moet je volgens mij een beetje met een korreltje zout nemen, vooralsnog zijn het proefballonnetjes van de fabrikant, en ik schat in dat dit hele kostbare oplossingen zal gaan worden.

Ik denk wel dat we rekening mee moeten houden dat er vandaag-of-morgen mensen geboren zullen gaan worden die in de toekomst zoiets als "assisted steering" en dergelijke zouden kunnen krijgen.
En wellicht dergelijke aangegeven oplossingen.

De techniek schrijdt voort, en je kunt het als een bedreiging zien van het pure motorrijden of een poging de motorrijder te assisteren daar waar nodig en/of gewenst.
Ik denk dat er vergelijkbare reacties kwamen van ons opa's en oma's op de stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, helmplicht, gordelplicht, ABS, etc, etc.
Ja, je kunt het opvatten als een "bedreiging", maar het is ook interessant om te zien hoe dat zich gaat ontwikkelen.

En een reden te meer goed te zorgen voor je huidige motor, want daarop zitten die dingen nog lang niet allemaal op, dan heb je er ook voorlopig geen "last" van. _004

Dit draadje gaat over dagrijverlichting. ;)
En hoe je het ook went of keert, er is nog veel te verbeteren qua verlichting en zichtbaarheid van de motor.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door HansD »

dutchmidiman schreef: En hoe je het ook went of keert, er is nog veel te verbeteren qua verlichting en zichtbaarheid van de motor.
Dat dit zeer actueel is blijkt ook uit bijgaande Australische reclame spot "Treat intersections as black spots" van oud-wereldkampioen Motogp Mick Doohan.
In Australia gebeurt de helft van het aantal ongelukken op kruisingen. Daar gaat Dagrijverlichting in mijn ogen zeker bij helpen, en is ook verdere ontwikkeling als die van BMW zeer relevant en nodig!

http://www.youtube.com/watch?v=DMB2KMdYqUA

Hans
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Vandaag mijn geheimzinnige setje ( :lol: ) naar mijn dealert gebracht....en meteen maar eens gekeken hoe mijn mistlampen vóór er eigenlijk uitzien als ze aan staan..Zo hee...dát scheelt. :O . Want eerlijk gezegd /geschreven heb ik mijn mistverlichting nog nooooit aan gehad, ik heb mij ter plekke ook voorgenomen om in het nieuwe seizoen altijd met de mistlampen aan te rijden.. ;) . Kheb voor de zekerheid ook gekeken of ik achter misschien óók een mistlamp heb...nope.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door HansD »

Berrybeer schreef:Vandaag mijn geheimzinnige setje ( :lol: ) naar mijn dealert gebracht....en meteen maar eens gekeken hoe mijn mistlampen vóór er eigenlijk uitzien als ze aan staan..Zo hee...dát scheelt. :O . Want eerlijk gezegd /geschreven heb ik mijn mistverlichting nog nooooit aan gehad, ik heb mij ter plekke ook voorgenomen om in het nieuwe seizoen altijd met de mistlampen aan te rijden.. ;) . Kheb voor de zekerheid ook gekeken of ik achter misschien óók een mistlamp heb...nope.
Foto?
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Uiteraard Hans....zodra ze er op zitten... ;)
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door scan »

Dit draadje gaat over dagrijverlichting. ;)
wie o wie begon er over connected ride??
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik, om aan te geven dat BMW ook met dagrijverlichting bezig is.
En dat was dus wel relevant.
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 835
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door BertL »

Berrybeer schreef:Uiteraard Hans....zodra ze er op zitten... ;)

Dat was 24 uur gelden. Hoe is het nu ? Lukt t met de foto ? ;)
GrTz
BertL
Ton1959

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik klikte net ook op deze link die Hans gaf. En via die link kwam ik dan op de link waar ik veel van die kruising ongelukken zag.Maar als ik het zo bekijk dan had hier de dagrijverlichting weinig of geen verschil gemaakt. Je moet naturlijk al wel eerst kijken voordat je uberhaupt een motor ziet aankomen.
Ik ga elke dag op mijn fiets naar het werk en het valt me op dat automobilisten vaak nog niet eens kijken. Ik denk dat dan een ingebouwd waarschuwingsysteem in de auto de enigste mogelijkheid nog is. En waarschijnlijk ook wel goed om alle automobilisten ook een aantal motorrijlessen te laten doen voor ze de weg op gaan met hun doos.


Ton
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Baird »

Waarom zie ik dan zoveel nieuwe auto's met hun dagrijverlichting aan maar ook de dimlichten aan? Dit zou toch niet mogen maggen?? _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet niet of het dagrijverlichting is (dus met de DRL op de lens) of contour-verlichting.
Want het lichtvermogen (dus hoe intens het licht geeft) schijnt nogal uit te maken.

Dagrijverlichting is redelijk fel aan de ogen, en 5 ~ 6 watt qua lichtvermogen.

Contourverlichting is 1 ~ 2 watt, niet zo heel fel (wel redelijk intens door kleuruniformiteit) en wellicht meer voor het "sportieve" uiterlijk.
(ik roep maar wat, want het is een discussie ansicht of het wel zo mooi is ;) ).

Maar het kan ook zo zijn dat sommige autofabrikanten "creatief" geweest zijn bij de type-goedkeuring.

Kijk maar eens hoeveel moderne auto's tegenwoordig de mistlamp aan 1 kant gebruiken voor "bochtenverlichting" tegenwoordig.

Via G00gle en dan "wetgeving dagrijverlichting" kan je aardig wat draadjes vinden.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Berrybeer »

BertL schreef:
Berrybeer schreef:Uiteraard Hans....zodra ze er op zitten... ;)

Dat was 24 uur gelden. Hoe is het nu ? Lukt t met de foto ? ;)
Nou Bert...zó snel is mijn dealert nu ook weer niet. :D Ik heb ze gisteren pas gebracht en mijn goedlachse dealert vond ze zo mooi,dat ie ze eerst aan zijn zoon wilde laten :). We hebben overigens ook nog samen gekeken hoe de lampjes er op zijn allermooist op konden _004.
Ennuh....ik heb hem overigens ook niet gevraagd wánneer hij tijd heeft om ze er op te zetten. Spannend.. :lol:
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door moh_fan »

dutchmidiman schreef:Dagrijverlichting is namelijk ook maar maximaal 2 of 3 watt lichtvermogen, vandaar. ;)
dutchmidiman schreef:Dagrijverlichting is redelijk fel aan de ogen, en 5 ~ 6 watt qua lichtvermogen.
Contradictie in hetzelfde draadje, welke ik rete interessant vind overigens!
Ik ben namelijk heel benieuwd wat BMW ons in de toekomst naarst de K1600GT(L) aan nieuwe verlichting gaat geven.

@DMM: Heb je die ConnectedRide info ergens op een BMW site gevonden? Ik had er nog nooit van gehoord, maar er lijkt al een paar jaar over gesproken / geschreven te worden...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Baird »

dutchmidiman schreef:Ik weet niet of het dagrijverlichting is (dus met de DRL op de lens) of contour-verlichting.
Want het lichtvermogen (dus hoe intens het licht geeft) schijnt nogal uit te maken..................
Het maakt mij niet zoveel uit hoe je het noemt maar als ik een gloednieuwe auto zie met links en rechts zo'n rij witte LED-lampjes aan de voorkant is dat voor mij de 'dag rij verlichting'. Als die bij nieuwe auto's gelijk met de dimlichten mogen branden mag ik dat op mijn motor toch ook?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Ton1959

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dat kan je wel doen Bert maar het is natuurlijk onzin om beide aan te zetten. De dagrijverlichting is toch om goed zichtbaar te zijn en toch minder stroomverbruik en daardoor ook een lager benzineverbruik te hebben. Ga je beide aanzetten dan is de dagrijverlichting overbodig.

Ton
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ik ben ook al geruime tijd het world wide web aan het afstruinen naar allerlei led daglicht verlichting wat ik mogelijk tussen de voorforkpoten van mijn R1150RT kan monteren. In een eerder lijntje heb ik daar al eens iets over gelezen maar dat kwam dan uit Amerika en moest iets van 140 euro kosten.
Ik ben via via nu uitgekomen op het merk Bikevis (http://www.bikevis.com) ook uit Amerika en wat scherts mijn verbazing er is zelfs een Nederlandse dealer en laat die nu ook nog eens in Dordrecht zitten. http://www.kimacho.nl
Zij hebben ook een ledstrip van drie led in een nette behuizing die je kan monteren tussen de voorforkpoten om een zo groot mogelijke afstand te creeren tussen de koplamp en dat voor een prijsje van 57,- euries.
Verder hebben ze ook hele mooi kleine onopvallend te monteren led lights voor een mooi prijsje.
Binnenkort ga ik er even langs om wat informatie in te winnen en zal dat dan met jullie delen.
De bedoelde ledstrip kan je vinden via deze link :
http://kimacho.nl/index.php?option=com_ ... Itemid=100

Groetjes Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb de "LED Ultimate Light Pods" van ze liggen maar nog niet gemonteerd, maar die 3-led versie is redelijk fel.
Alleen geen E-keur vooralsnog kunnen ontdekken.

De "LED Mini Running Light Pods" zijn de moeite niet, die kan je goedkoper krijgen van AutoStyle, dezelfde fabrikant maar ook, helaas, matige kwaliteit.
(roesten van de beugels, water/vocht in de unit)

Ik heb ook de "BikeVis Bullets v2" en de modulators maar weet niet of ik die ga monteren, de uitstraling is mij iets te G.ldwing-achtig. ;)
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Berrybeer schreef:
BertL schreef:
Berrybeer schreef:Uiteraard Hans....zodra ze er op zitten... ;)

Dat was 24 uur gelden. Hoe is het nu ? Lukt t met de foto ? ;)
Nou Bert...zó snel is mijn dealert nu ook weer niet. :D Ik heb ze gisteren pas gebracht en mijn goedlachse dealert vond ze zo mooi,dat ie ze eerst aan zijn zoon wilde laten :). We hebben overigens ook nog samen gekeken hoe de lampjes er op zijn allermooist op konden _004.
Ennuh....ik heb hem overigens ook niet gevraagd wánneer hij tijd heeft om ze er op te zetten. Spannend.. :lol:
Vandaag zo vlak voor mijn tripje naar het buitenland nog snel ff langs gereden om te kijken of ze erop zaten....YES!... :D
Het bleek (zoals verwacht) nog niet zo eenvoudig te zijn om ze er goed & veilig op te krijgen en ik weet nu al zeker dat ik het veelvuldige aan arbeidsuren kwijt ben dan dat de lampjes zelf gekost hebben.. :(...Om mijn vakantiegevoel niet te laten bederven heb ik mijn goedlachse dealert ook maar niet verder gevraagd toen hij vertelde dat "'t veul werruk" was geweest... ;).
Wat ik wel weet is dat hij:
- hij de draden eerst met één of andere hittebestendige spray heeft behandeld
- hij vervolgens een klein stukje van de draden heeft afgeknipt, ze op de cilinders heeft gelegd en vervolgens de brommert een paar minuten stationair heeft laten lopen om te kijken wat de draadjes gingen doen. Gelukkig werden ze op een bepaald plekje alleen een héél klein beetje wit, verder niets
- hij de draadjes via de achterkant van de cilinderbeschermers heeft laten lopen, eigenlijk er in
- hij daarvoor speciale hitte bestendige lijm heeft gebruikt en die lijm er nog een keer extra overheen heeft gedaan nadat de draadjes al vastzaten
- hij toch het één en ander heeft moeten (de-) monteren om de aansluiting te maken met de mistlamp knop

Had ik al dat bovenstaande dan niet zelf gekunnen.. :?: Misschien wel....maar als het op mijn brommert aankomt ben ik nogal een zei(*)erd...dan had het vast niet meteen gegaan zoals ik het mij had voorgesteld....was ik boos geworden...etc.. :lol: Tezamen met de nieuwe bandjes, de nieuwe Baehr, de winterstalling & de grote beurt zélf en al het bovenstaande....wordt dit waarschijnlijk mijn duurste winterstalling ooit.. _003

Maar goed....genoeg getypt.....ennuh.....een ieder alvast een spetterende maar vooral veilige jaarwisseling toegewenst en tot volgend jaar.. :D :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door HansD »

Mooie oplossing zeg! Prachtig gemonteerd en je hebt zo een perfecte licht-driehoek, waardoor je een stuk beter zichtbaar zult zijn, en medeweggebruikers je afstand en snelheid beter in kunnen schatten.
Heb je al patent aangevraagd?
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Bedankt voor het compliment Hans.. _004

...ik had alleen het idee, maar het al het werk is natuurlijk niet door mij gedaan.. ;) Patent?... :D ..Nou, ik ben voorlopig al heel blij met de wetenschap dat ik de eerste ben die ze zo op een -1150- heeft zitten, tenminste...ik heb er nog nooit een andere mee zien rondrijden.. _001
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@moh_fan;
:oops: ik heb je reactie over het hoofd gezien, ik zie deze nu pas;
Correctie: contourverlichting is vaak laag-vermogen (minder dan 1 watt), dagrijverlichting is hoog (of hoger-) vermogen.
Dagrijverlichting is bedoelt om goed zichtbaar te zijn, overdag. Zonder dat je andere verlichting daarvoor behoeft te gebruiken.
Een "gloeiende kaars" zal daarbij niet echt helpen, vandaar dat je dagrijverlichting ziet die redelijk fel (en intens) aan de ogen is, als je daarin kijkt.
DRS (Daylight Running Stand) versus DRL (Daylight Running Light).
(over DRL zijn de geleerden het ook niet altijd eens hoe effectief die is bij de vier-wielige, maar dat terzijde)

Contourverlichting was hoofdzakelijk bedoelt om de omtrekken van een voertuig af te bakenen, zoals vrachtwagens, aanhangers, laadbakken e.d.
Om zo duidelijk(er) te maken dat het voertuig wat lang(er) was dan je wellicht in 1e instantie wellicht verwacht.

Wat betreft BMW's Connected Riding (of Connected Drive) is op mening motorshow BMW druk bezig dit te promoten aan de pers.
En inderdaad, dat loopt al heel wat jaren.
Zoek maar eens via G00gle naar "bmw connecteddrive motorcycle".

@ Berrybeer;
Netjes en mooi opgelost zo. _004
De led-lampen lijken een beetje op degene van Moto-LED maar dan ook weer niet. :$
Ze zijn in ieder geval flink fel! _004

@ HansD;
Zijn er voor die driehoek nog specifieke adviezen?
Want degene die ik wil monteren heeft een montage-set gekregen die onderop (!) de voorvork gemonteerd wordt. (montage-punt van het voorspatbord, heb ik begrepen)
Ikzelf wil dat liever niet, mij iets te veel chopper-achtig.
Zelf zat ik te denken onderaan de olie-koeler maar dan is het te dichtbij bij de bestaande koplamp. (ze zijn wel amber :roll: )

Een andere montage-set die ik erbij gekregen heb, plaatst de lampen naar verluid nabij de kuipspiegels.
Maar dan is die driehoek er natuurlijk weer niet.

Ander plek is natuurlijk zoals bij Berrybeer maar bij mij dan op de valbeugels.
Alleen, zoals Berrybeer aangeeft, wordt de warmte echt een probleem voor de bedrading.
Dat heb ik nog gezien op degene die op mijn -1100- zaten, hierdoor begonnen zelfs de montage-beugels te roesten.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door HansD »

Als je niet alleen goed zichtbaar wit zijn, maar je verlichting wilt gebruiken om beter je snelheid en afstand te laten zien, dan is een zo groot mogelijke driehoek denk ik het beste. Monteren op de voorvorkpoten lijkt me prima, maar op de cilinders of daar voor is natuurlijk beter. Bovenop de cilinder of aan de zijkant van de kuip zijn andere (minder fraaie) oplossingen om een mooie grote driehoek van licht te maken. Ik vind bij mijn R1200RT de verlichting aan de achterkant het meest voor verbetering vatbaar en zoek naar een simpele en fraaie oplossing om dat te verbeteren. Achter mag je echter geen driehoek voeren, ook al zie je menigeen met een " kerstboom" achter rijden.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik zat zelf aan iets als dit te denken, hoewel ze als mistlicht zijn toegelaten - dus geen DRL of zo:
Twee fraaie halogeen stralers van Wunderlich, en op de cilinder te plaatsen.
Op de site wordt verder niet ingegaan op hitte problemen of speciale bekabeling, maar ze zijn ontworpen om op de cilinder te plaatsen, dusss....
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat zijn dus degene die op mijn -1100- op de valbeugels had;

Het zijn de bekende AutoStyle lampen met een extra (aluminium) behuizing er omheen.
(oftewel, op de keeper beschouwt zijn ze best wel duur, mooi, maar wel duur)

Alleen de eerste 5 cm van de lamp-bedrading is warmte-werend uitgevoerd, de rest niet. (waarschijnlijk omdat er een H3 35 watt in zit, en dat is de uiteinde van de lampdraad. :roll: )
De bouten gingen roesten, waarschijnlijk door de warmte.

De beugels van DRL lampen die ik er extra op gemonteerd had, gingen ook roesten waarschijnlijk, wederom, door de warmte.

En oh ja, die led-lampjes die Wunderlich er optioneel voor verkoopt, zijn prut.
Niet waterdicht en daarna al snel defect. Naast het feit dat die al helemaal duur zijn.
Qua lichtintensiteit komen ze wel in de buurt van DRL's, ietwat.
Alleen niet voor zo heel lang. Tssk. :roll: :(
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

HansD schreef:..je verlichting wilt gebruiken om beter je snelheid en afstand te laten zien, dan is een zo groot mogelijke driehoek denk ik het beste.
Duidelijk, dan hanteer ik dat als "richtlijn".
HansD schreef:Monteren op de voorvorkpoten lijkt me prima, maar op de cilinders of daar voor is natuurlijk beter. Bovenop de cilinder of aan de zijkant van de kuip zijn andere (minder fraaie) oplossingen om een mooie grote driehoek van licht te maken.


Ter illustratie, enkele afbeeldingen zoals de led-lampen waarnaar ik refereer, die gemonteerd zouden gaan worden op de voorvorkpoten.
30-12-2011 13-23-31.png
En zoals het dan in de praktijk zou uit zien;
Met Witte lenzen:
Glenda.jpg
Met de Amber lenzen:
AmberLenses.jpg
HansD schreef:Ik vind bij mijn R1200RT de verlichting aan de achterkant het meest voor verbetering vatbaar en zoek naar een simpele en fraaie oplossing om dat te verbeteren...
Ben ik roerend met je eens!
Vooral door de overhang van de koffer, wordt m.i. het achterlicht (en knipperlichten) gedeeltelijk afgedekt, zeker voor voertuigen waar de bestuurders óf te vlak achter je rijden :roll: óf de bestuurders hoog zitten (zoals vrachtwagens).

Momenteel heb ik de BMW USA Deluxe rear LED Light bovenop mijn topkoffer gemonteerd, maar dat is alleen rem- en dimlicht.
JosWRSM gaf laatst wel aan dat hij het lastig kon zien, maar het is mij vooralsnog niet geheel duidelijk of dat het remlicht (3x knipperen en dan aan) versus dimlicht was, oftewel te klein verschil in lichtintensiteit, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Nu behoort deze normaal gesproken wel op de kentekenplaat-plek gebruikt te worden. :roll:

Misschien dat ik toch maar degene van AdMoreLight ga monteren, hoewel dat wat meer werk is qua bedrading.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Hallo Berrybeer,
Waar heb je die mooi blokjes met 3 leds gekocht , want ik heb bij www.xenonlamp iets soortgelijk gezien maar die waren volgens mij lang niet zo fel als die jij hebt laten monteren. dit is een mooie oplossing.
[groet] Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Beemer-Tycoons schreef:Hallo Berrybeer,
Waar heb je die mooi blokjes met 3 leds gekocht , want ik heb bij http://www.xenonlamp iets soortgelijk gezien maar die waren volgens mij lang niet zo fel als die jij hebt laten monteren. dit is een mooie oplossing.
[groet] Peter -1150-
Hey Peter!
.....zo net terug van een tripje verweggistan en de koffers staan nog in de gang.. :D . Blij dat ik het forum weer op een normale pc kan bekijken ipv van op zo'n piepklein touch-screen schermpje van de gsm van mijn zoon.. _003..Je zat toch goed vwb die site Peter...want dit zijn ze... ;) :
http://www.xenonlamp.nl/webshop/shop.ht ... ory_id=116
Laatst gewijzigd door Berrybeer op 08 jan 2012, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ik heb ze enige tijd geleden al eens besteld en toen ik ze thuis had ontvangen vond ik op dat moment de licht opbrengst een beetje tegenvallen en ik had ook niet aan die mooie montage oplossing gedacht die jij nu hebt toegepast _004 , dus ik heb mijn H3 lampjes die ik al enige tijd gebruik laten zitten en heb de ledblokje retour gestuurd.
Afbeelding
Ik zit nu nog te wachten tot de led knipperlichten voor de voorkant geleverd worden door Whitelights, spannend want ik heb het achterlicht van Whitelights al enige tijd ingebruik en die bevalt erg goed.

[groet] Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een vergelijk maken met een H3 35 watt/55 watt (en ze zijn er zelfs in 100 watt) gaat niet op tegenover een 1 watt LED. ;)
Zeker niet tegen breedstraler versus dagrijverlichting.
(of is de "AutoStyle" lamp een mistlamp. _001 )

Anyhoe, ik meen de Osram Dragon LED te herkennen in deze dagrij-verlichting.
Voordeel van deze led is dat er een kapsel omheen zit (waterdicht) en geen verdere optics (voorzetlensjes o.i.d) bij nodig zijn.
Ideaal voor dergelijke applicaties.
Ton1959

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Lampen op bewegende vorkpoten lijkt mij niet ideaal.
Ik zag op diverse Amerikaanse sites dat men graag dingen aan vorkpoten hangt.
Het geeft extra onafgeveert gewicht.
Dan krijgen de lampen extra veel te voorduren door alle klappen van de vorkpoten
En de bedrading moet alle veer bewegingen volgen. Wetende dat dit ook bij ABS sensors regelmatifg problemen geeft volgens mij een slecht idee.
Van de andere kant het geeft wel een mooie driehoek.
Lampen voor de cylinders ook niet perfect in verband met koeling en de extra hitte die de lampen daar krijgen en de bedrading.
Ik ben blij dat M Verholen iets beter heeft ontwikkelt voor de R1100R. Lampen die net onder en opzij van de tank bevestigd worden. Helaas werkt dit weer niet bij de RT's.
Het blijft dus moelijk om achteraf en perfecte plaats te vinden voor extra lampen.

Ton
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mij lijkt gloeilampen op de voorvorkpoten ook niet ideaal.
Denk dat je gelijk hebt, voorvork-trillingen zouden invloed kunnen hebben op de levensduur van de lampen.
Qua bedrading is het m.i. een kwestie van ruime(re) marges nemen.
Toch ken ik diverse oplossingen die dit weldegelijk aanbieden.
Zoals MotoLights;
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=121351
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=123359

Of op de fairing;
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=121352
Overigens, PIAA heeft een eenvoudig te installeren beugel voor de -1200- om een fairing-installatie te doen.

Of naast de spiegel;
http://www.touratech.com/shops/011/prod ... ts_id=8278

In mijn bescheiden optiek is het ansicht niet zo moeilijk extra lampen te monteren, vraag is wel welke plaatsen zijn handig/verstandig en goed zichtbaar(der).

Ikzelf overweeg de spiegelpositie en de fairing.

De Clearwater LED lampen zijn voor de -1200- gepositioneerd voor de Glenda op de caliper (montage-punt van de remklauwen) en de Krista onder de spiegels.

Maar ik heb de keuze ook voor de PIAA beugeltjes.

Kortom, voor mij eigenlijk best wel veel keuzes. ;)
Ton1959

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dan leken deze de beste optie inderdaad Rob.

http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=121352


Maar de remklauwlampen geld hetzelfde voor als de vorkpoten.

Ton
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”