Motorjack met LED verlichting

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Erikh

Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door Erikh »

Dane introduceert volgend jaar een jack dat onze zichtbaarheid kan verhogen.
Zou het aanslaan?
[youtube]5-Igjaqa1ac[/youtube]
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Het is bijna kerst.
Word je zo geen kerstboom? :D :D :D :D :D
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Als we straks allemaal knipperend rondrijden is het pas leuk op de weg. _001

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
mhovens
Berichten: 294
Lid geworden op: 20 nov 2009, 10:40
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door mhovens »

Hazeldonk schreef:Als we straks allemaal knipperend rondrijden is het pas leuk op de weg. _001

Ben
NOT
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Ja, ik vraag mij echt af of het wel een toegevoegde waarde heeft _001 . Meer licht wil volgens mij nog niet meteen zeggen dat je ook beter zichtbaar bent. Je ziet de koplamp duidelijk en op tijd en dat moet al alarmerend genoeg zijn. Een fluorecerend(e) vestje/jas geeft waarschijnlijk een beter effect dan deze lampjes.

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Ton1959

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb zelf al iets beters bedacht dan dit jack en zal eens kijken of ik mijn idee kan toepassen. De Led verlichting in een motorjack vind ik echt geen goed idee. Eigenlijk vind ik het best gevaarlijk maar ja ik twijfel er niet aan dat iemand het zal kopen. Ik ga ondertussen eens kijken of ik mijn eigen idee kan realiseren.


Ton
Erikh

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door Erikh »

Ton1959 schreef:Ik heb zelf al iets beters bedacht dan dit jack en zal eens kijken of ik mijn idee kan toepassen. De Led verlichting in een motorjack vind ik echt geen goed idee. Eigenlijk vind ik het best gevaarlijk maar ja ik twijfel er niet aan dat iemand het zal kopen. Ik ga ondertussen eens kijken of ik mijn eigen idee kan realiseren.


Ton
Waarom vind je het eigenlijk best gevaarlijk dan?
Ik ben benieuwd naar jouw idee.
Ton1959

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik vind het persoonlijk een slecht idee als we allemaal rijdende kerstbomen worden. Ik was blij dat we in het verleden betere regels hadden voor fietsverlichting bijvoorbeeld al. Nu heeft de ene een lampje aan zijn stuur de ander heeft er een aan zijn muts . Ik vind dat verlichting op vaste punten hoort te zitten. Daarbij vind ik sommige lampen zo fel dat ze de aandacht weg halen van andere dingen die minder verlicht zijn en eigenlijk gewoon hinderlijk zijn.
Ik heb wel een idee maar moet het eerst uitwerken dan laat ik het zien. Ik moet alleen een beetje medewerking van collega's krijgen.
Hoe zou het effect zijn als je een touwtje met een lampje achter je motor aansleept? Ik denk dat iedereen het zou opvallen maar ik verwacht ook schrikreacties. En die wil ik vermijden daarom ben ik tegen al die lampjes.

Ton
Erikh

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door Erikh »

Duidelijk, je hebt volkomen gelijk hoor.
Sommigen zijn idd net rijdende Coca-Cola trucks, met de hele voorkant verlicht, en anderen rijden weer zonder...
Dave

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door Dave »

Eerlijk gezegd denk ik dat het effect wegvalt van de voorkant omdat dim- en grootlicht veel feller zijn dan deze led's. Aan de achterkant is het door de positie van deze led's een beetje anders, maar zal het nog steeds geen briljant schijnsel opleveren. Als jas voor wandelaars zie ik het beter slagen...

Een korte toelichting.
Om voldoende lichtopbrengst te krijgen van led's zul je moeten werken met high-power led's en lenzen om het licht te richten. Het eerste kost veel energie en levert veel warmte op die op een goede manier afgevoerd moet worden. Een jas is hiervoor geen geschikt medium...
Richten van het licht doe je met lenzen, en dat zorgt voor behoorlijke uitstulpingen in de jas die niet valveilig zullen zijn.

't Is dat het niet in de buurt is van 1 april, anders was ik er niet serieus op ingegaan. Maar het mag duidelijk zijn dat ik dit geen echt alternatief vind om op te vallen in het verkeer.

Groet,

Dave
Inspector Gadget

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hmm, zelfs ik vindt dit een beetje té.
Yikes!
Waar is de smiley voor "ugly as hell" ;)

Aan de achterzijde is wat voor te zeggen, aangezien het achterlicht vrij laag zit, en hogerop je daarmee je achteraanzicht qua profiel vergroot.

Maar, dan kan je m.i. beter retroreflecterende materialen op je jas en koffers, helm (e.d.) gebruiken, die vergen geen batterijen en stralen goed terug naar alle (!) kanten.

En sorry aan MotorPort, maar een dergelijk product bestaat al jaren (2009), er is zelfs een versie waar je (draadloos!) een remlicht op je helm kunt monteren.

Om er maar eens een paar te noemen;
http://www.webbikeworld.com/r4/led-safety-jacket-est/
http://www.webbikeworld.com/r4/ledwear- ... ed-jacket/
http://www.webbikeworld.com/r4/ledwear- ... ack-cover/
http://www.webbikeworld.com/r3/roadgear/led-vest/

En om aan te geven: "I was not kidding" over een draadloze remlicht op je helm; :shock:
http://www.webbikeworld.com/r2/riderlight/

Voor je profiel gezien aan de zijkant zou een dergelijke led-jas m.i. wellicht wel iets helpen, maar ook daar ben ik van mening dat retroreflecterende materialen op je kofferdeksels, jas, helm, handschoenen e.d., veel effectiever zijn.

En anders moet je mij eens in het donker of schemer tegen komen en een eigen oordeel vormen, ik ben naar verluid goed (en opvallend) zichtbaar op grote afstand.
Daar gaat het uiteindelijk om.

En dan noem ik voor de volledigheid dat volgens mij je koplamp aan de voorzijde het licht van zo'n led-jas zullen overstralen qua intensiteit en dus niet effectief zullen zijn.

Maar, dat is natuurlijk mijn mening. ;)
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

dutchmidiman schreef:En dan noem ik voor de volledigheid dat volgens mij je koplamp aan de voorzijde het licht van zo'n led-jas zullen overstralen qua intensiteit....
dat is ook wat je duidelijk in dit filmpje ziet. Je ziet eerst de koplamp en vervolgens na een tijdje de LEDs _001
dutchmidiman schreef:En anders moet je mij eens in het donker of schemer tegen komen.....
No thanks, we geloven je op je woord :lol:

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Inspector Gadget

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

:lol: _004
I know, ik ben zeker niet knap, maar wel goed zichtbaar. :lol:

Maar alle gekheid op een stokje;
Meer zinvol vind ik het om een goede achterlicht te hebben op ooghoogte, dus niveau nabij de topkoffer e.d.

Helaas is dat met CAN-bus iets meer een uitdaging, maar wel te doen en heel goed zichtbaar en waarneembaar.
M.H.

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door M.H. »

En anders tuig je je motor op zoals de auto in onderstaande link:
http://www.telegraaf.nl/buitenland/1108 ... len__.html

Volgens mij moet je dan wel heel erg slechtziend zijn om deze te missen :lol: :lol: :lol: :lol:

Gegroet,
Marcel
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door peijsj »

Ik zelf heb een grondige hekel aan dit soort rariteiten maar Tim Dekkers van MOTOR schrijft in zijn commentaar deze week waarin hij aangeeft zo'n jas te hebben gekregen:"Het werkt wonderwel goed. Je wordt er duidelijk eerder mee opgemerkt. Daar kun je met een fluohesje nog een punt aan zuigen"
Nu hoef ik ook geen fluohesje en ik zal zeker niet als kerstboom gaan rijden maar goed. Werkt blijkbaar wel volgens hem.
Ton1959

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoe weet hij zo snel dat het goed werkt? Ik bedoel ik heb zo'n jack niet en mijn motorjas is niet zo opvallend maar je weet het toch pas normaal gesproken als het te laat is dat je jas misschien niet opvallent genoeg was.
Zelf zie ik meer in een contourverlichting. Bij sommige vrachtauto's valt mij ook op dat er maar minimaal licht aanwezig is maardat het gevaarte toch behoorlijk groot is. Eigenlijk moet de verlichting eigenlijk een grootte van het voertuig weergeven. Zonder echt op een Coca Cola reklame te lijken.

Ton
Inspector Gadget

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als ik het mij juist herinner is er wel iets wetgeving over retro-reflecterende "striping" van vrachtwagencombinaties als deze langer, groter of zwaarder zijn over een bepaalde grens.
En ook iets van zijkant of contour-verlichting.

Maar, op de keeper beschouwd is elke toevoeging/verbetering die je doet als motorrijder om je zichtbaarheid te vergroten, een pluspunt.
Of dat nu via retroreflecterende kleding of stickers op je koffers zijn, hesjes, extra lampen of wat mij betreft een dergelijke LED-jack, zal mij persoonlijk een beetje om het even zijn.

Liever dat je opvalt en ze langer naar je kijken, dan dat ze achteraf roepen dat je niet gezien bent.
Ton1959

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik vind zichtbaarheid goed maar herkenbaarheid ook zeer fijn. Weten dat er een motor aankomt door gebruik te maken van een verlichtingspatroon dat ook meer aangeeft dat het om een motor gaat. Ik bedoel bij de lampen van een tractor verwacht je iets groots en zeer langzaam maar niet iets wat 200km per uur rijd. Is verlichting in alle vormen maten wel wenselijk, bij fietsers vind ik het dus al geen succes en een schrikeffect van de andere weggebruiker kan ook in je nadeel werken.

Ton
Inspector Gadget

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Daar heb je zeker een belangrijk punt, dat ik in de gauwigheid ff vergeten was. (oops) _004

Maar zolang de wetgeving hierin niet in (volledig) voorziet, moet je het naar eigen inzicht zien in te vullen, lijkt mij.
Dus een dergelijke LED-Jack, extra lampen, dagrijverlichting, enzovoort, je hebt redelijke vrijheden wat dat aan gaat.
Ton1959

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk dat een vorm van zij verlichting zeker zal helpen om de kruising aanrijdingen te verminderen maar ik denk dat meer voorlichting op tv ook kan helpen om mensen wakker te schudden. Wetgeving voor betere verlichting op motoren kan je afdwingen toch als je samen een vuist maakt. Maar dan wel met goede argumenten en duidelijke afspraken over wat hoe en waar lampen geplaatst dienen te worden voor een zo goed mogelijk effect.
Ik kan me dus voorstellen als jij op de motor rijd Rob met alle feestverlichting aan dan de motorrijder met de standaardverlichting net achter jou over het hoofd word gezien doordat iedereen onder de indruk is van jou verlichting. Niet dat ik hiermee wil zeggen dat jou motor echt een feestverlichting zal hebben maar meer om een voorbeeld te geven hé. Ik probeer me even voor te stellen hoe de weg zou zijn als iederen net als fietsers nu met allerlei rare lampjes gaat rijden. Ik zie al die mensen al plots uitwijken van de schrik en een andere onschuldige scheppen. Maar ik dwaal te ver af van het onderwerp dus ik laat het er even bij weer. Maar ik denk wel dat we allebei hetzelfde doel hebben al wil ik het iets meer geregeld hebben door wetgeving.

Ton
Inspector Gadget

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mijn (1100RT) motor staat momenteel bij Kenny en is weer helemaal "normaal" en standaard, op een paar dingen na.
Alle extra verlichting is weer vanaf, ik ga een volgende koper niet opzadelen met de "ontspruitingen van mijn brein" :lol:
Nog even wat poetsen en zo, en hopelijk kan ik binnenkort weer iemand anders er blij mee maken.
Natuurlijk blijven er wel enkele zaken op zitten om de motor nog steeds aantrekkelijk en bijzonder te maken en te houden.

Maar ik begrijp wat je zegt, maar de wetgeving is meer om dingen die anders uit de klauw lopen, te regelen.
Tegengaan van wildgroei. En daar buiten is het "common sense".
Go go go! :lol:
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 763
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Motorjack met LED verlichting

Ongelezen bericht door siebke »

Wat betreft wetgeving: witte (led) achterlichten? Ook al zitten ze op de jas, het is en blijft wel de achterzijde. In het filmpje vond ik de contouren met deze (feest-)verlichting zelfs terugvallen. Is het nu nog wachten op aan de zijkanten reflecterende banden of een ingebouwd, en van kleur wisselend, zwaailicht op de helm??? Sorry Ton, als dat jouw idee al was.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”