R1150RT Xenon mistlampen

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

R1150RT Xenon mistlampen

Ongelezen bericht door Baird »

Ik rij altijd met mijn mistlampen aan om beter gezien te worden en om zelf in het donker meer te zien. Nadat er wéér een H3 gesneuveld was heb ik de koe bij de horens gevat en een set H3 Xenon gekocht. Ervaring met het inbouwen had ik al opgedaan met het inbouwen van de Xenon dimlicht. Ik heb destijds gekozen voor 6000K, dit is wit met een beetje blauw en heeft als effect dat de witte markeringen op straat beter reflecteren, nu dus ook de mistlampen in de zelfde kleur gekocht.

Het ombouwen viel nu nogal tegen omdat de lampjes groter zijn dan de normale H3 lampjes. Nadat ik een avond op mijn rug gelegen had om één lampje er in te krijgen heb ik uit eindelijk de complete kop met koplamp en al verwijderd en de klus op de werkbank afgemaakt. Helaas van de echte pijnpunten geen foto's gemaakt.
Het plaatsen van de ballasten was een puzzel, er zat er natuurlijk al eentje van het dimlicht. Nu is er links eentje horizontaal naast de snelheidsmeter geplaatst en rechts was er ruimte genoeg. Beide ballasten zitten met tie-raps vast en niet met de metalen beugels die geleverd worden in de doos.

Toch nog een paar foto's om een indruk te geven.

(Hier ook te zien de luchtgeleider met de linker pijp achter de oliekoeler)
Afbeelding

Dat werkt makkelijker!
Afbeelding

Aan de binnenzijde van de lamp moest er dus wat verbogen worden om ruimte te maken voor de grotere Xenon lamp. Verder een vijltje langs de uitsparingen die de lampjes in de juiste positie houden. Omdat ook de onderkant van de lampen groter zijn pasten de 'beugeltjes' om de lampen vast te zetten ook niet en moest hier wat met borgdraad geknutseld worden.

Zo komen de draden uit de rubberkap.
Afbeelding

Het resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het al vaker geroepen maar nu is het echt waar: Als ze zeggen dat ze me niet gezien hebben, hebben ze gewoon niet gekeken!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: R1150RT Xenon mistlampen

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Dat ziet er netjes uit zo en inderdaad een helehoop licht,en met het demonteren van de hele koplampunit heb je waarschijnlijk een hoop ergenis, tijd en rugpijn uitgespaard. Er is nu in iedergeval genoeg licht voorhanden, ik neem aan dat je de plannen voor de extra verlichting op de beide cilinders nu voorlopig in de ijskast hebt gezet.
Toch nog even een vraag die hier eigenlijk niet helemaal hoort maar ik doe het toch, wat is de rede geweest om een luchtgeleider achter de oliekoeler te plaatsen en heb je er dan ook nog een electrische fan achter zitten ?
[groet] Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R1150RT Xenon mistlampen

Ongelezen bericht door Baird »

Beemer-Tycoons schreef:........................
Toch nog even een vraag die hier eigenlijk niet helemaal hoort maar ik doe het toch, wat is de rede geweest om een luchtgeleider achter de oliekoeler te plaatsen en heb je er dan ook nog een electrische fan achter zitten ?
[groet] Peter -1150-
Ik heb ook een R1100RT gehad en die had de luchthapper achter de oliekoeler zitten met buizen aan de rechter en linker kant, daarin een bedienbaar klepje om de warme lucht langs de zijkant weg te geleiden of op je handen te laten komen als handverwarming. De denkfout was dat er s' winters niet zoveel warme lucht was om je handen te verwarmen. Daarom is dat hele systeem bij de R1150RT niet meer gebruikt. Het grote nadeel werd nu dat je permanent in de warme luchtstroom zit uit de oliekoeler, s' winters niet erg maar 's zomers zit je dus in de 'koellucht' van je motor, dan ook nog lekker achter je ruit en dan wordt het smoorheet in het zadel!
Daarom heb ik bij de dealeRT de luchthapper gekocht voor ongeveer €12.-, samen met een aluminium flexibele slang uit de automaterialenzaak voor pakweg €7.= zorgt het dat je zomers beduidend minder heet op de motor zit. Het enige dat ik moest aanpassen was de positie van beide claxons om te zorgen dat de slangen naar de juiste plek kunt geleiden. Ook heb ik nog eens de beide buizen van de R1100RT gekocht maar die kreeg ik niet gemonteerd op de R1150RT, blijkbaar is het voorframe van beide fietsen niet hetzelfde, wie ze hebben wil die mag ze hebben anders worden ze gerecycled.

Voor R1150RT rijders die naar warme gebieden afreizen in de zomer is deze modificatie een absolute aanrader :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: R1150RT Xenon mistlampen

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Aangezien wij komende zomer vakantie weer onderweg gaan naar het zonnige zuiden met eind bestemming Rome heb ik hier ook wel intresse in, nu alles toch nog open ligt kan ik deze modificatie mooi nog even zonder veel problemen aanbrengen. Ik heb net bij "de Knalpot" een luchthapper besteld en aangezien jij ook niets met de aanzuigbuizen van de 1100 kon doen zal ik er ook wel niet veel mee kunnen, je hebt de zelf maakte buizen nu wel alsnog naar de uitlaat openingen onder de spiegels geleid.
[groet] Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Beamietoo

Re: R1150RT Xenon mistlampen

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Hoi Baird,

Het resultaat is perfect !
Het is wel de duurste en meest arbeidsintensief oplossing.

2x 4W H3 led lampen (gelijk aan 35W halogeen) had makkelijk erin kunnen komen.
Helder wit kleur dichtbij xenon 6000K en kost omg 35,- voor 2 lampen. 10 min werk !

gr,
Kenny
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”