Xenon achterlicht/remlicht

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
jan-rt
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 nov 2010, 14:58
Type: R1150RT
Bijz: 847 Biarritzblau
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leerdam
Locatie: Leerdam

Xenon achterlicht/remlicht

Ongelezen bericht door jan-rt »

Omdat het achterlicht van de R 1150 RT nogal 'zwak' is qua zichtbaarheid, ben ik eens gaan zoeken naar een andere oplossing.

Op internet ben ik het volgende tegen gekomen:
http://www.xenonlamp.nl/webshop/shop.ht ... ory_id=109

Volgens de leverancier van het spul is het ook goed te gebruiken op een R 1150 RT, ik lees echter op diverse plekken dat dit wel eens een ABS storing zou kunnen veroorzaken.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Jan
Enjoy the yourney!
Inspector Gadget

Re: Xenon achterlicht/remlicht

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De enige, echte LED lamp die nimmer problemen geeft zijn degene van RoadRocketeer.
En nog heel erg goed zichtbaar, onder *alle* omstandigheden.
Afbeelding

Afbeelding

Maar dat is ook een andere prijsklasse, dat is een veelvoud maar zijn dan ook meerdere lampen. ;)

Het voordeel van de webshop van "XenonLamp" is dat je niet-goed-geld-terug hebt.
Ikzelf heb recentelijk hun CAN-bus knipperlicht leds gebruikt op de -1200- waarbij 1 model/versie te weinig licht gaf, en het andere model door de CAN-bus als "problematisch" aangegeven werd.

Tips van de dag:
- Het beste kan je uitproberen, en bij een ABS storing zal je dat m.i. snel genoeg moeten merken middels dashboard-melding of het uitlezen van de ABS-controler.
- Kijk vooral (!) overdag naar je led-lampen!. 's Avonds zien de meeste led-lampen er wel aardig uit, maar het is vooral onder zonnige omstandigheden en bij daglicht wanneer blijkt of een led-lamp voldoet of niet (qua lichtopbrengst, het meest belangrijke).

Ik heb een hele verzameling van dergelijke led-lampen, van knipperlichten tot en met remlichten, mistlampen, dagrijverlichting.
En helaas blijkt vaak in de praktijk dat beoordeling bij daglicht een belangrijke beoordeling te zijn of een bepaalde LED-lamp voldoet, of niet.

LET OP:
De 11xxRT serie heeft dus geen CAN-bus, en het gebruik van dergelijke CAN-bus compatible LED-lampen heeft m.i. niet zo veel zin.
CAN-bus wil zeggen dat de bewuste LED-lamp het lichten-defect systeem fopt dat het weldegelijk een "normale" gloeilamp is, maar helaas blijkt dat in de praktijk niet altijd goed te werken.
Bij de 11xxRT-serie is het ABS systeem gekoppeld cq. afgestemd op het gebruik van gloeilampen. Ga je dat op 1 of andere manier aanpassen, kan je een ABS storingsmelding krijgen.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Xenon achterlicht/remlicht

Ongelezen bericht door HansD »

Kijk ook naar het aantal lumen dat de led lamp produceert en de kijkhoek.
Jammer genoeg staan geen van beide op deze site, dus weet je niet wat je koopt.
Gebruikersavatar
jan-rt
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 nov 2010, 14:58
Type: R1150RT
Bijz: 847 Biarritzblau
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leerdam
Locatie: Leerdam

Re: Xenon achterlicht/remlicht

Ongelezen bericht door jan-rt »

DMM en HansD bedankt voor de info, ik heb de lamp besteld en ga het avonturen.
Ervaringen volgen later.

Jan
Enjoy the yourney!
Gebruikersavatar
jan-rt
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 nov 2010, 14:58
Type: R1150RT
Bijz: 847 Biarritzblau
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leerdam
Locatie: Leerdam

Re: Xenon achterlicht/remlicht

Ongelezen bericht door jan-rt »

Vandaag lamp proberen te vervangen, past niet, de lamp is te lang.
Niet kopen dus.

Jan
Enjoy the yourney!
Inspector Gadget

Re: Xenon achterlicht/remlicht

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Aiii, dat is sneu!

Gelukkig is er wel een geld-terug mogelijkheid, duurt wel een kleine 2 weken voordat het op je bankrekening staat.
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Xenon achterlicht/remlicht

Ongelezen bericht door moh_fan »

Misschien kun je ze ruilen en dat andere type proberen?
Afbeelding
Ik heb deze als knipperlicht in gebruik en ik moet zeggen dat dit de eerste LED-vervanging is die een lichtopbrengst heeft die naar behoren is.
Als je wilt weten hoe lang deze LED's zijn, meet ik ze even voor je op...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Xenon achterlicht/remlicht

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

je kan ook voor de duurdere oplossing gaan en je hele achterlicht unit vervangen door een led versie van Whitelights te vinden op www.whitelights.eu .als het goed is staan er nog van andere en mij foto's ergens onder het lijntje Wit Led Achterlicht, bevalt prima en mooie afwerking.Ik heb inmiddels ook de Led Knipperlichten aan de voorzijde van hun gemonteerd. _004
[groet] -1150- Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”